Wat is nu precies EARC en geeft dit meerwaarde aan een sonos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butje2000
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik heb geprobeerd om het e.e.a te weten te komen over televisies met eARC en de sonos arc.
Ik heb de sonos arc nu op de tv aangesloten en dat is een Philips zonder eARC .
Ook heb ik een media speler op de tv aangesloten van het merk Nvidia Shield.
Dit werkt allemaal prima,echter dolby atmos en andere audio formaten worden niet doorgegeven vanaf de Shield omdat als ik het allemaal goed begrijp de TV het signaal EARC moet ondersteunen.
En daar gaat het eigenlijk niet helemaal lekker mee,ik heb getracht om tv’s te vinden met eARC en lees hier hele diverse dingen over.
Zoals het werkt nog niet goed of helemaal niet.
Nu zijn er aantal merken waarbij het wel goed werkt zoals Sony LG Samsung en ook bij Philips.
Dus eigenlijk zou ik gewoon een tv met eARC moeten gaan kopen en dan maar zien waar het schip strand?
Is er ervaring met deze set up.
Dus een tv met eARC een sonos arc en de nvidiashield?

...

Beste antwoord (via FeaR op 19-11-2021 10:45)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28

FeaR

In GoT we trust

Butje2000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:52:
Ik begrijp het dan niet goed zeker.
Daar lijkt het op, dus nogmaals;
Als ik dolby atmos wil doorgeven dan ondersteunt mijn tv het toch niet?
Dat is een te makkelijke conclusie. Het hangt er van af welke Dolby Atmos je door wilt geven. Dolby Atmos op basis van Dolby Digital heb je geen eARC voor nodig, Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD wel. Natuurlijk speelt het mee of de TV überhaupt Dolby Atmos door kan geven. Echter het merk en type van de TV noemen (zoals in de template gevraagd wordt) is tot op heden niet gedaan. Philips is wel één van de merken die nog DTS ondersteunt, dus de kans dat je juist wel geluid zou hebben met diverse media zou groter moeten zijn dan bij andere merken. Afhankelijk van de serie Philips.
Vanaf de media player gaat DD 5.1 gewoon goed.
Vanwaar is dit in de TS dan niet mogelijk?
Maar dolby atmos kan ik wel afspelen maar word als PCM doorgegeven.
Als de TV PCM binnen krijgt dan is de bron aan het decoderen, instellen in de bron dat alles bitstream uit wordt gestuurd. Zoals gezegd gaat PCM op ARC tot maximaal twee kanalen.
Butje2000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:54:
Maar eigenlijk is dat niet het antwoord op mijn vraag met alle respect.
Is een eARC tv nu de juiste toevoeging voor de sonos arc om via de mediaspeler lekker van Atmos te kunnen gaan genieten.
Nogmaals, alleen "Dolby Atmos" zegt niets. Als je gebruik maakt van Netflix en andere diensten dan heb je Dolby Atmos op basis van Dolby Digital en dat gaat perfect over HDMI ARC, wil je Dolby Atmos op basis van TrueHD dan zal je inderdaad naar eARC moeten.
En of eARC nu echt betrouwbaar is of juist niet.
Wederom, het is hit or mis en zo geen eenduidend antwoord op te geven. Al geloof ik graag dat het vaker goed dan fout gaat. Men is eerder geneigd te posten als iets niet werkt dan als het naar behoren werkt.
Butje2000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:06:
Blijft het vreemd dat dat ding goed gerieviewd word tweakers op YouTube.
Verschil van eisen. Voor beter geluid dan uit de TV is een sound bar Al snel de betere optie. Gooi er wat reflectie technieken bij zodat het geluid ruimtelijk wordt en het gros van de consument is gelukkig. Beter geluid uit de TV en geen kabels door de gehele woning. Dat is het doel van zo'n device, niet perfect surround leveren met hoogtekanalen, daar zijn andere oplossingen voor die meer geld kosten en/of meer in het zicht zullen zijn.

Vergeet de reviews en de mening van anderen, als jij er blij mee bent is het goed. Je hebt het product toch al gekocht. Ik zou me vooral focussen op hoe je Dolby Atmos van de TV naar de Sonos krijgt, indien mogelijk. Hoe dat moet hangt dus af van je wensen en aanwezige hardware. Wordt het wel een heel ander topic met andere insteek.
Ramon schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:13:
[...]
Maar ook dan geld nog dat de meeste streamingdiensten geen atmos doorsturen.
Op basis van Dolby TrueHD? Klopt. Op basis van Dolby Digital in de vorm van Dolby Digital Plus? Allemaal.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 15-11-2021 22:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Butje2000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:00:
...echter dolby atmos en andere audio formaten worden niet doorgegeven vanaf de Shield omdat als ik het allemaal goed begrijp de TV het signaal EARC moet ondersteunen.
Dat is te kort door de bocht. Dolby Digital en DTS 5.1 kunnen over HDMI ARC, heb je geen HDMI eARC voor nodig. "Dolby Atmos" is geen track, Dolby Atmos is meta data die mee wordt gestuurd om zo de hoogtekanalen te berekenen. Heb je die data op een Dolby Digital track dan heet dit veelal Dolby Digital Plus en past ook gewoon over HDMI ARC. Wil je Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD dan zal je naar HDMI eARC moeten. Gebruik van die laatste zie je overigens alleen bij Blu-ray, diensten als Netflix en Amazon Prime gebruiken allen Dolby Digital Plus. Heb je ook nog audio in de vorm van LPCM. Dat gaat over HDMI ARC maar tot twee kanalen, met HDMI eARC ligt die limiet hoger.

Let wel, bovenstaande is theorie. Grootste punt van HDMI ARC is dat de TV als hub wordt gebruikt. Oftewel, als de TV niets kan met DTS dan zal dit ook niet door worden gestuurd. DTS is daarmee direct de track waar je op diverse merken tegenaan zal lopen aangezien diverse TV merken deze codec niet ondersteunen. HDMI ARC leunt ook op HDMI CEC, een ander protocol waar elke fabrikant hun eigen implementatie aan mag geven. Oftewel, geen garanties dat een keten/setup werkt. Heb je ook nog HDMI waarbij de gehele keten correct moet zijn zodat de handshake goed plaats vindt waardoor zelfs een andere HDMI kabel een keten kan maken of breken. In andere woorden, als apparaat X en Y bij een ander werken mag je er nog steeds niet blind van uit gaan dat het bij jou ook zal werken.

Bovenstaande theorie. De discussie hoe veel nut het heeft om dergelijke surround tracks naar een sound bar te sturen is weer een hele andere.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 15-11-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butje2000
Daar is dan toch HDMI eARC nodig.
En wat ik er als totale leek dan van begrijp moet de tv dit signaal doorgeven.
En de tv word in dit geval uiteraard als hub gebruikt.
Ik zal ook eens met Netflix een dolby atmos film zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Je zal van dolby atmos niets merken op de sonos arc. Hij heeft gewoon niet genoeg speakers en de speakers zijn van te lage kwaliteit om een verschil te merken. Ik zou er dus geen andere tv om kopen. Als je atmos wil moet je een soundbar met heightchannels en rearchannels hebben, maar liever nog gewoon een dedicated av receiver met een 5.1.4 speakerset.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butje2000
Oh oke dat is dan merkwaardig.
Op de meeste fora ook een review van tweakers o.a word de Sonos arc geroemd om zijn dolby atmos weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:51
Dat klopt. Hij ondersteund het maar je moet er gewoon geen wonderen van verwachten.

Zelf heb ik een lg oled c16 icm arc, sub en ones en via Netflix krijg ik inderdaad atmos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butje2000
Is een eARC tv nu de juiste toevoeging voor de sonos arc om via de mediaspeler lekker van Atmos te kunnen gaan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-04 21:00
Dat is het hele punt van @Deef_K je gaat hier geen verschil van horen, dus kan je er ook niet van gaan genieten. Als je echt van Atmos wil genieten kan je je geld beter uitgeven aan een goede versterker met HDMI ingangen en goede speakers (tweedehands is er ook veel moois te vinden). Dan kan je je apparaten daar rechtstreeks op aansluiten. Dan kan je écht van Atmos gaan genieten.

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butje2000
Ik zal het wel allemaal hartstikke fout hebben hoor.
Maar ik ga me wel verder inlezen over de sonos .
Iedereen bedankt voor de info👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Als de tv earc ondersteunt en de tv een licentie heeft om atmos door te geven dan kan je atmos ook afspelen op je sonos. Maar ook dan geld nog dat de meeste streamingdiensten geen atmos doorsturen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butje2000
Nvidia Shield speelt bijna alle audio formaten af.
Maar de tv ondersteunt sommige wel en sommige niet bijv atmos.
De tv heeft 4x HDMI arc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:51
Kijk, de arc is echt wel een mooi apparaat. Maar het kan niet op tegen twee fysieke plafond speakers speciaal ingericht voor atmos.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Butje2000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:52:
Daar lijkt het op, dus nogmaals;
Dat is een te makkelijke conclusie. Het hangt er van af welke Dolby Atmos je door wilt geven. Dolby Atmos op basis van Dolby Digital heb je geen eARC voor nodig, Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD wel. Natuurlijk speelt het mee of de TV überhaupt Dolby Atmos door kan geven. Echter het merk en type van de TV noemen (zoals in de template gevraagd wordt) is tot op heden niet gedaan. Philips is wel één van de merken die nog DTS ondersteunt, dus de kans dat je juist wel geluid zou hebben met diverse media zou groter moeten zijn dan bij andere merken. Afhankelijk van de serie Philips.
Vanwaar is dit in de TS dan niet mogelijk?
Als de TV PCM binnen krijgt dan is de bron aan het decoderen, instellen in de bron dat alles bitstream uit wordt gestuurd. Zoals gezegd gaat PCM op ARC tot maximaal twee kanalen.
Nogmaals, alleen "Dolby Atmos" zegt niets. Als je gebruik maakt van Netflix en andere diensten dan heb je Dolby Atmos op basis van Dolby Digital en dat gaat perfect over HDMI ARC, wil je Dolby Atmos op basis van TrueHD dan zal je inderdaad naar eARC moeten.
Wederom, het is hit or mis en zo geen eenduidend antwoord op te geven. Al geloof ik graag dat het vaker goed dan fout gaat. Men is eerder geneigd te posten als iets niet werkt dan als het naar behoren werkt.
Butje2000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:06:
Verschil van eisen. Voor beter geluid dan uit de TV is een sound bar Al snel de betere optie. Gooi er wat reflectie technieken bij zodat het geluid ruimtelijk wordt en het gros van de consument is gelukkig. Beter geluid uit de TV en geen kabels door de gehele woning. Dat is het doel van zo'n device, niet perfect surround leveren met hoogtekanalen, daar zijn andere oplossingen voor die meer geld kosten en/of meer in het zicht zullen zijn.

Vergeet de reviews en de mening van anderen, als jij er blij mee bent is het goed. Je hebt het product toch al gekocht. Ik zou me vooral focussen op hoe je Dolby Atmos van de TV naar de Sonos krijgt, indien mogelijk. Hoe dat moet hangt dus af van je wensen en aanwezige hardware. Wordt het wel een heel ander topic met andere insteek.
Ramon schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:13:
[...]
Maar ook dan geld nog dat de meeste streamingdiensten geen atmos doorsturen.
Op basis van Dolby TrueHD? Klopt. Op basis van Dolby Digital in de vorm van Dolby Digital Plus? Allemaal.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 15-11-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 14:02
Die ARC-standaard is inderdaad een beetje verwarrend. Heel veel kan ondersteund worden, maar niet alles wordt door alle TV-fabrikanten.

Ik heb zelf een Philips TV met enkel ARC. Na aanschaf van de Sonos Beam kwam ik erachter dat de TV Dolby Digital Plus niet ondersteunt. Dus enkel de apps van de TV zelf en de Xbox gaven geluid, want Chromecast stuurt Dolby Digital Plus... En dan sowieso geen Atmos uiteraard, want daar heb je minstens DD+ voor nodig.

Het kan dus zijn dat je TV simpelweg geen Dolby Atmos ondersteunt, ondanks dat hij een ARC aansluiting heeft.

Dan wat betreft je vraag over eARC. Die standaard heeft wel genoeg bandbreedte voor Dolby TrueHD, dus ook voor Dolby Atmos. Ik verwacht dus dat eARC geen probleem moet zijn voor Atmos, zowel voor de versie over DD+ als over de versie over Dolby TrueHD.

In het Sonos-topic hier op Tweakers staan trouwens veel ervaringen van mensen met de combinatie tussen hun TV en hun Sonos apparatuur. Ik zie bijvoorbeeld in dat topic dat de LG C9 het erg goed doet.
Pagina: 1