Ventilatiekanalen laten boren in zoldervloer(beton)

Pagina: 1
Acties:

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11 19:58
Hallo,

In ons huis wil ik graag voor 2 slaapkamers een ventilatiekanaal laten boren.
Nu vroeg ik mij af: kan dat zomaar, een gaat van +- 150mm boren in een betonvloer.

Ik heb de bouwtekening erbij gepakt, en hierin staat beschreven dat het een DATO plaatvloer is.
Er zouden 2 gaten geboord moeten worden, 1 dicht bij het trapgat en 1 aan de andere kant.

Heeft iemand van jullie hier mogelijk ervaring mee?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-12 18:16
Niet zomaar, maar er is ongetwijfeld een plek waar je kan boren en geen of niet-kritische wapening raakt tijdens het boren. Zo zit er hier in de betonvloer (kanaalplaat) direct naast de trap ook een gat, netjes door het kanaal zonder de gewapende ribben te raken.

Het standaard antwoord op tweakers is altijd zoek een constructeur, maar die tekeningen posten kan alvast geen kwaad. Aan een betonboorder zou ik die vraag trouwens niet voorleggen want dan krijg je 9/10 als antwoord dat het kan. Die gasten blijven vaak in de boormodus: Er doorheen komen is geen enkel probleem dus in dat opzicht kan het, maar qua constructieve veiligheid weten ze vaak niks. 'Zo doen we het altijd en het gaat altijd goed' is geen goede onderbouwing.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Interessante vraag, ik zit over een jaartje met dezelfde vraag voor niet twee gaten maar een stuk of 9/10 (WTW kanalen komen straks van de 1e verdieping naar de begane grond). Er komt nog een constructeur kijken voor wat andere klussen, die zal ik eens vragen hoe en wat (maar dat duurt nog wel een paar weken)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 15-11-2021 14:44 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:06
Als je het hebt over een trapgat en een slaapkamer dan denk ik dat de vloer waar je doorheen wilt niet de vloer van de begane grond is?

Een DATO-vloer is ongeveer dit: https://www.homekeur.nl/dato-vloer/ . Ik ken dat alleen als begane grond vloer, en niet als verdiepingsvloer. Weet je zeker dat het een DATO-plaatvloer betreft? Uit welk jaar stamt je huis?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11 19:58
Freeaqingme schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:53:
Als je het hebt over een trapgat en een slaapkamer dan denk ik dat de vloer waar je doorheen wilt niet de vloer van de begane grond is?

Een DATO-vloer is ongeveer dit: https://www.homekeur.nl/dato-vloer/ . Ik ken dat alleen als begane grond vloer, en niet als verdiepingsvloer. Weet je zeker dat het een DATO-plaatvloer betreft? Uit welk jaar stamt je huis?
Het huis stamt uit de jaren 80, geloof uit 1983.
Hieronder een gedeelte van de tekening.

Er staat dat de verdiepingsvloeren zullen worden uitgeleverd in dato plaatvloer volgens voorschrift fabrikant.
Kanalen t.p.v. de bouwmuur volzetten met isolatiematieraal.

Ben toch wel erg benieuwd hoe dit aan te pakken.
Het betreft inderdaad een zoldervloer, de ventilatie moet naar de slaapkamers hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9bJweJ1SUDLcgU9zP26VirxvhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crzQx6b6EYq7QM29tu7ADFah.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door gearardihno op 15-11-2021 19:48 ]