Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ag4memnon
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05-2022
Ik heb pas een nieuwe huis gekocht (vanuit Zuid Afrika, dus excuses voor mijn rare Nederlands). In Maart is een nieuwe CV door de vorige eigenaars geïnstalleerd (Intergas HRE 28/24). Ik heb al veel gelezen over CV optimalisatie en de CV vermogen omlaag gesteld. Top!

Maar...beneden zat nog een 12 jaar oude Honeywell Chronothem IV die niet modulerend zijn. Ik heb al veel gelezen over een Nest vs Tado, een paar opmerkingen - laat weet maar as ik hier helemaal verkeerd redeneert.

1) Als je de "smart-functies" ignoreren (ik en mijn partner werk allbei thuis), gaan je met een Nest nog steeds je hele huis verwarmen. Dus een vraag. Ik begrijp hoe een modulerende thermostaat werkt, maar gaat een modulerende OpenTherm kamerthermostaat geld besparen? Volgens mij, misschien wel, maar niet veel als je boven de €200 op een nieuwe moeten uitgeven. Klopt dat?

2) Om geld te bespraren moet je gewoon alleen de kamers die je gebruikt verwarmen. Volgens mij is dat de enigste tijd je echt 20-30% kan besparen maar ik mag verkeerd zijn. An / af. vs modulerend gebruikt toch hetzelfde hoeveelheid gas maar wel met de feit dat modulerend veel beter een temperatuur kunnen handhaven. Dus een Tado + radiatorknoppen ga je dus een hele hoop geld bespaar toch?

CV sistemen is trouwens nieuw voor mij. Huizen in Zuid Afrika gebruiken geen CV of ketel sistemen.

Alle reacties

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Als de ketel al staat afgesteld op zijn minimum vermogen dan gaat een modulerende thermostaat weinig toevoegen.
Een modulerende thermostaat kan dan voor een snellere opwarming zorgen, maar jullie werken vanuit huis dus er zullen weinig momenten zijn dat je snel wil verwarmen.

Ik zou adviseren:
Kijk het eerst eens een jaartje aan.
Als je ontevreden bent over de prestaties kan je altijd nog iets veranderen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• ag4memnon
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05-2022
Ja misschien is het ook de handigste optie op dit moment, of dan naar een maand of twee van gebruik. We hebben ook een slimme meter om betere inzicht te kregen. Op dit moment gebruiken we 25m3 gas per maand voor twee mensen alleen voor koken en douchen dus hebben we een "baseline"