Welke rookmelder ter vervanging van Nest Protect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Onze rookmelders zijn aan vervanging toe. We hebben er 4 (kelder, woonkamer, overloop, zolder). de eerste 3 zijn nest protect rookmelders waarvan 2 bedraad en 1 op batterijen.

De nest rookmelders zijn expired. Dat wil zeggen, ze werken niet meer. Ik ben daar niet tevreden over. In die zin; ik heb ze iets meer dan 7 jaar geleden gekocht. ze hebben een houdbaarheidsdatum van 10 jaar. maar toen ik ze kocht (gewoon in de aanbieding bij een bekende NL webwinkel) was de productiedatum al meer dan 2 jaar verstreken. Heb er geen moment bij stil gestaan dat het betekend dat ze dan na iets meer dan 7 jaar aan zijn einde zijn. Nest heeft het zo gemaakt dat ze niet meer werken en elke minuut een luide piep hoort. Met andere woorden, je moet maar nieuwe kopen en deze moet je weg gooien.

Ik vind de nest rookmelder ook vrij prijzig, zoek dus rookmelders van een ander merk die echt minimaal 10 jaar mee gaan. Ik heb thuis alles van Hue, en wil graag de domotica meer uitbreiden. Misschien een Homey, maar ben er nog niet uit.

Maar nu de rookmelders vrij abrupt zijn gestopt moet ik al wel iets zoeken.

- voorkeur voor een model wat zowel bedraad als batterij leverbaar is
- Eentje die om kan gaan met wifi en/of zigbee? --> advies gevraag, wat is handig
- Hoef niet voor een duppie op de eerste rang te zitten maar iets goedkoper dan de nest is wel fijn
- Eentje die ook echt 10 jaar mee gaan en geen zorgen hoef te maken wanneer de productiedatum is, wat bij een webwinkel altijd maar gokken is.

Als het er nog een beetje leuk uit ziet is het helemaal mooi meegenomen

Overal word je dood gegooid met nest protect. maar er moet toch wel iets zijn als 'second best' ? Of toch weer gewoon nest ?

alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKam
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:18
Ik zit ook al een hele tijd te twijfelen over vervanging van de rook melders.
Wat ik vooral lastig vindt dat ik nergens iets kan vinden over de functie van de rookmelder zelf.
Dus hoe goed ze reageren op rook. Er zijn wel rookmelders van firrangel die interessant zijn maar zijn die beter dan X-sense of niet.

Opzich heb ik dus wel een goed gevoel over fireangel, en die lijkt ook wel geschikt voor jou. Maar die zijn ook niet erg goedkoop ( al zijn ze wel ongeveer de helft van Nest)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

joostbo schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:15:
- Eentje die om kan gaan met wifi en/of zigbee? --> advies gevraag, wat is handig
- Hoef niet voor een duppie op de eerste rang te zitten maar iets goedkoper dan de nest is wel fijn
- Eentje die ook echt 10 jaar mee gaan en geen zorgen hoef te maken wanneer de productiedatum is, wat bij een webwinkel altijd maar gokken is.
Ik weet niet of ze gegarandeerd 10 jaar meegaan, maar vanwege het prijsverschil met een Nest hoeft dat misschien ook niet: zigbee-rookmelders. Zelf heb ik 6 exemplaren van Heiman in huis. Kosten drie tientjes per stuk. Die hangen in de slaapkamer, kantoor, huiskamer, meterkast, zolder en schuur als aanvulling op de twee 'standaard' bedrade rookmelders op de overloop en in de hal.

Gekoppeld aan Home Assistant, dus ook notificaties als er eentje af gaat terwijl ik niet thuis ben :) Zolang de elektriciteit niet meteen uitschakelt natuurlijk.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ErikKam schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:32:
Wat ik vooral lastig vindt dat ik nergens iets kan vinden over de functie van de rookmelder zelf.
Dus hoe goed ze reageren op rook. Er zijn wel rookmelders van firrangel die interessant zijn maar zijn die beter dan X-sense of niet.
De Consumentenbond test het wel, zie https://www.consumentenbo...ishouden/test-rookmelders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Bedankt voor alle reacties
Er zijn wel rookmelders van firrangel die interessant zijn maar zijn die beter dan X-sense of niet.
X-sense zijn die gene die ik nu op het oog heb
Zelf heb ik 6 exemplaren van Heiman in huis. Kosten drie tientjes per stuk. Die hangen in de slaapkamer, kantoor, huiskamer, meterkast, zolder en schuur als aanvulling op de twee 'standaard' bedrade rookmelders op de overloop en in de hal.
Heb ik gezien, maar ik heb verder (nog) geen zigbee hub in huis. twijfel wel over een homey.

Ik vind 50 euro voor een slimme rookmelder een oke prijs. Maar de 119 euro voor een nest vind ik het absoluut niet (meer) waard. Destijds kocht ik ze voor 75 euro maar ze zijn na verloop van tijd fors duurder geworden. Als je dan ook nog eens het risico loopt dat je een exemplaar treft waarvan de productiedatum al 3 jaar oud is, dan heb je er maar 7 jaar plezier van want dan kapt hij er simpelweg mee. Geloof gelijk dat het een van de betere (lees; meest fancy) rookmelders zijn, maar ik vind ze dat simpelweg niet waard.

Ik zal eens kijken of ik die van x-sense ergens in de aanbieding kan vinden komende week

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grolle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-04 08:22
Ik zag toevallig vandaag 2 rookmelders voor 2 tientjes bij de Lidl. Net gekeken maar dat zijn gewoon "domme" melders.
Mijn ervaring met rookmelders is niet groot, jou openingspost heeft mijn ervaring gemakkelijk verdubbeld.

Maar toch heb ik een kritische vraag. Is het enorme prijs verschil te verantwoorden? Ik zie 2 belangrijke scenario's voor mij, thuis en niet thuis.

Bij thuis is snelle, luide, alarmering het meest belangrijke. Je moet er wakker van worden en tijd genoeg hebben om met je gezin te vluchten. Een snelle alarmering kan je ook tijd geven om iets van blus activiteiten te ondernemen. Mijn kinderen zijn te jong om zelfstandig te vluchten, dus in mijn geval is het 99,99% zeker dat ik eerst mijn kids pak en later pas een eventueel blus poging doe.

Bij niet thuis hoef ik mijn kids niet in veiligheid te brengen en is blussen het bellen belangrijkste. Bij een domme, enkel luide, melder ben je afhankelijk van buren/voorbijgangers. Ik ben prima buren, maar ik denk dat ze pas alarmeren wanneer ze dadelijk rook zien. En met aanrijtijden van de brandweer beschouw ik het huis als vrijwel zeker verloren.

Met een slimme rookmelder zou je op afstand notificatie kunnen krijgen. En dan? Zo snel mogelijk melding maken bij de brandweer. Maar hoe reëel is dat nu echt? Veel woning branden starten, zeker wanneer je niet thuis bent, in de meterkast. Poef weg stroom, weg internet, weg melding.
Of je krijgt een brandmelding, maar je telefoon staat op stil ivm met dit belangrijke *iets.
Of je bedenkt je dat je vrouw thuis is, dus je belt haar eerst. Maar uiteraard neemt ze pas naar 3x op en was ze toch net even boodschappen.

Hoeveel extra euro's mag iets kosten wat je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. Want eerlijk is eerlijk, de meeste huizen branden niet af. En wat levert een slimme melder nu dadelijk op. Uiteraard zie ik de potentie. Verlichting die aangaat zodat vluchten makkelijker gaat. Gekoppelde melders die ook alarm geven. Direct op de hoogte ook op afstand.
Maar ik zie nauwelijks reëel voordeel dat de kosten verantwoorden.

En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het wettelijk verplicht zou moeten zijn om op elke verdieping minstens 1 rookmelder te hebben
En ik denk dat dat duo pak van 2 tientjes mij voldoende tijd geeft om de kids te pakken en te vluchten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
grolle schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:41:
En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het wettelijk verplicht zou moeten zijn om op elke verdieping minstens 1 rookmelder te hebben
Dat is het ook vanaf 1 juli 2022; voor bestaande bouw. Voor nieuwbouw is het al langer verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
grolle schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:41:
Ik zag toevallig vandaag 2 rookmelders voor 2 tientjes bij de Lidl. Net gekeken maar dat zijn gewoon "domme" melders.
Mijn ervaring met rookmelders is niet groot, jou openingspost heeft mijn ervaring gemakkelijk verdubbeld.

Maar toch heb ik een kritische vraag. Is het enorme prijs verschil te verantwoorden? Ik zie 2 belangrijke scenario's voor mij, thuis en niet thuis.

Bij thuis is snelle, luide, alarmering het meest belangrijke. Je moet er wakker van worden en tijd genoeg hebben om met je gezin te vluchten. Een snelle alarmering kan je ook tijd geven om iets van blus activiteiten te ondernemen. Mijn kinderen zijn te jong om zelfstandig te vluchten, dus in mijn geval is het 99,99% zeker dat ik eerst mijn kids pak en later pas een eventueel blus poging doe.

Bij niet thuis hoef ik mijn kids niet in veiligheid te brengen en is blussen het bellen belangrijkste. Bij een domme, enkel luide, melder ben je afhankelijk van buren/voorbijgangers. Ik ben prima buren, maar ik denk dat ze pas alarmeren wanneer ze dadelijk rook zien. En met aanrijtijden van de brandweer beschouw ik het huis als vrijwel zeker verloren.

Met een slimme rookmelder zou je op afstand notificatie kunnen krijgen. En dan? Zo snel mogelijk melding maken bij de brandweer. Maar hoe reëel is dat nu echt? Veel woning branden starten, zeker wanneer je niet thuis bent, in de meterkast. Poef weg stroom, weg internet, weg melding.
Of je krijgt een brandmelding, maar je telefoon staat op stil ivm met dit belangrijke *iets.
Of je bedenkt je dat je vrouw thuis is, dus je belt haar eerst. Maar uiteraard neemt ze pas naar 3x op en was ze toch net even boodschappen.

Hoeveel extra euro's mag iets kosten wat je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. Want eerlijk is eerlijk, de meeste huizen branden niet af. En wat levert een slimme melder nu dadelijk op. Uiteraard zie ik de potentie. Verlichting die aangaat zodat vluchten makkelijker gaat. Gekoppelde melders die ook alarm geven. Direct op de hoogte ook op afstand.
Maar ik zie nauwelijks reëel voordeel dat de kosten verantwoorden.

En ik denk dat dat duo pak van 2 tientjes mij voldoende tijd geeft om de kids te pakken en te vluchten
toon volledige bericht
Je slaat de spijker op zn kop. In die zin, ik ga geen 119 euro (soms iets goedkoper) betalen voor nest rookmelders. De domme rookmelders zijn ook prima. En wat je zegt; je koopt goede domme rookmelders voor 10-20 euro per stuk. Wat mooiere / betere voor wat meer.

Toch wil ik liever iets meer (maar niet te veel) betalen en voor slimme gaan; waarom? ten eerste kun je via bijvoorbeeld IFTTT de koppeling maken; 'ALS' rook word gesignaleerd 'DAN' alle hue lampen aan. In mijn geval betekend dat dat zowat het hele huis word verlicht inclusief tuin. En 'ALS' rook word gesignaleerd, 'DAN' CV uitschakelen. Om maar 2 dingen te noemen.

Een ander voordeel is dat als er een melding komt met bv gourmetten in huis, toch een keer iets laten aanbranden, of gewoon stof dat je hem dan via de telefoon even kunt uitzetten zonder dat je met een stok of keukentrap zit te klooien. Zaken als batterij status en zo is leuk meegenomen.

Maar wat je zegt; in de basis moet dat ding rook detecteren en voldoet een ding van 20 euro prima. Wel is het zo dat duurdere modellen bijvoorbeeld ook hitte kunnen signaleren (smeulen) of koolmonoxide. Bij de duurder slimme modellen zit dat er soms ook al bij in.

En de duurdere modellen zien er vaak ook iets mooier uit

Maar begrijp als iemand voor paar goedkope gaat. Belangrijkste is natuurlijk dát je ze de hebt! En zoals hierboven gezegd; wettelijk zelfs verplicht vanaf juli komend jaar op elke verdieping

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:07
Ik ben zelf van domme rookmelders overgestapt op melders van Elro Connects. Die zijn draadloos aan elkaar gekoppeld en aan een hub voor smarthome toepassingen. Ik heb er ook CO melders en gewone inbraakbeveiliging aan gekoppeld. Werkt goed en stabiel en is qua prijs niet zo extreem als sommige andere merken. Startset met 3 rookmelders (die tevens hittemelder zijn) en hub is voor minder dan 100 verkrijgbaar. Ik was zelf (4 rookmelders, CO melder, watermelder, inbraakbeveiliging) ongeveer 250 euro kwijt in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

joostbo schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:58:
[...]

Je slaat de spijker op zn kop. In die zin, ik ga geen 119 euro (soms iets goedkoper) betalen voor nest rookmelders. De domme rookmelders zijn ook prima. En wat je zegt; je koopt goede domme rookmelders voor 10-20 euro per stuk. Wat mooiere / betere voor wat meer.

Toch wil ik liever iets meer (maar niet te veel) betalen en voor slimme gaan; waarom? ten eerste kun je via bijvoorbeeld IFTTT de koppeling maken; 'ALS' rook word gesignaleerd 'DAN' alle hue lampen aan. In mijn geval betekend dat dat zowat het hele huis word verlicht inclusief tuin. En 'ALS' rook word gesignaleerd, 'DAN' CV uitschakelen. Om maar 2 dingen te noemen.
Mee eens, dat soort dingen zijn een handige extra. Hier wordt de verwarming uitgezet als er koolmonoxide wordt gemeten en bij rook gaat alle verlichting aan. En als de rookmelder die boven de 3D-printer hangt rook detecteert wordt de voeding van de printer uitgeschakeld. Daarnaast natuurlijk nog de notificaties als je net even naar de bakker bent gelopen of we boven aan het gamen zijn met koptelefoons op.

Al dat soort dingen vind ik de geringe meerprijs best waard. Zoals gezegd heb je voor €30 een zigbee-rookmelder, vind ik goed te doen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
Heb uiteindelijk voor de X-Sense XS01-WT Rookmelder 3-pack gekozen

3 stuks voor 74 euro, niet gek voor een slimme melder die er ook nog eens goed uit ziet

(tm 29 november met code BLACKFRIDAY-XSENSE krijg je 15% korting bij brandpreventiewinkel . nl )

bedankt allen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 21:02
Ik zou nooit, maar dan ook nooit een slimme rookmelder kopen met een internetverbinding. De meeste branden ontstaan in de meterkast en beneden. Als je internet eruit klapt krijg je dus geen melding. Gewoon een domme melder op batterijen lijkt mij de verstandigste keuze.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
CryptoNL schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:23:
Ik zou nooit, maar dan ook nooit een slimme rookmelder kopen met een internetverbinding. De meeste branden ontstaan in de meterkast en beneden. Als je internet eruit klapt krijg je dus geen melding. Gewoon een domme melder op batterijen lijkt mij de verstandigste keuze.
als er brand in de meterkast komt, dan is dat ver weg van waar internet binnen komt bij ons thuis, zelfs op een andere verdieping. Ons huis is geheel onderkelderd. Internet komt in de kelder binnen, daar staat de router, Meterkast is op de begaande grond met een hele dikke betonvloer er tussen.

Meeste branden komen overigens niet in de meterkast voor. Het is meestal elektrische randapparatuur, al dan niet voorzien van een accu die een van de grotere veroorzakers is. Vlam in de pan en roken gebeurd ook veel en brandstichting. Meterkastbrand is maar een heel klein percentage en staat volgens de statistieken op plek 8 zover de oorzaak achterhaald kont worden (2020)

Bovendien; ook zonder internet werken die dingen gewoon hoor. Sterker nog; ik hoop als er brand word dat ik niet van de telefoon afhankelijk ben. Ik zet internet altijd uit 's nachts ;)

[ Voor 9% gewijzigd door joostbo op 24-11-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 11:17
joostbo schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:58:
[...]

Toch wil ik liever iets meer (maar niet te veel) betalen en voor slimme gaan; waarom? ten eerste kun je via bijvoorbeeld IFTTT de koppeling maken; 'ALS' rook word gesignaleerd 'DAN' alle hue lampen aan. In mijn geval betekend dat dat zowat het hele huis word verlicht inclusief tuin.
Verlichting binnen aan bij brand kan zeer nadelig werken, het kan verblindend werken.
Buiten de verlichting aan is beter daar je dan vanuit binnen buiten licht kunt zien en je sneller kunt vluchten.
Daarbij werkt de rook ook nog eens desoriënterend dus als je dan ergens licht ziet ga je die kant ook op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:19
Het idee van deze slimme melders is dat het beide werkt. Er gaat een geluid af net zoals bij een normale rookmelder, maar als extra kan hij communiceren met een ander systeem.

Ik ben toevallig ook net op zoek naar een nieuwe rookmelder, maar het blijft lastig. Er ligt op dit moment al een stroomaansluiting (en koppeldraad), dus het liefste heb ik een slimme rookmelder die op netstroom werkt. Er zijn weinig slimme rookmelders die dit ondersteunen en als ze het al ondersteunen, dan zijn de mogelijkheden om met Home Assistant te koppelen er vaak niet...

Het meest perfect zou een rookmelder zijn met ingebouwde PIR, want ze hangen beiden op een top locatie waar ik ook een bewegingsmelder wil, maar deze zijn logischerwijs helemaal niet te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

erwn schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:45:
Dat is het ook vanaf 1 juli 2022; voor bestaande bouw. Voor nieuwbouw is het al langer verplicht.
Bij verbouw ook, zoals een dakopbouw.
Nest protect communiceert onderling (interconnect) middels Weave
De Nest Protect gebruikt zijn eigen draadloze netwerk om de melders onderling te verbinden, niet het wifi-netwerk van je huis. Dus zelfs als je wifi-netwerk uitvalt, blijven je Nest Protects met elkaar verbonden.
https://support.google.com/googlenest/answer/9231654?hl=nl

Je krijgt idd geen melding op je telefoon maar de protects onderling geven nog wel de melding af wat, waar en alarm. Dat is toch wel heel wat meer dan een 'domme' melder.
Daarnaast is een van de voordelen van een smart melder dat je regelmatig een status overzicht krijgt, batterij, interne controle etc.

Ook als ze al enige tijd geen internet verbinding hebben kunnen maken geven ze mooi de status aan van zichtzelf of een van de andere weer middels de nachtwacht fuctie (https://support.google.com/googlenest/answer/9242087?hl=nl).

@joostbo Ik heb echt van alles en nog wat geprobeerd maar sinds ik naar de Nest protect (v2) over ben gegaan wil ik echt nooit meer wat anders. Ik heb wel opgelet wat de productie datum was omdat ik bij mijn vorige koppelbare melders ook een set had die al 2+ jaar op de plank had gelegen.

Neemt niet weg dat de prijs nog steeds hoog is maar ik heb het er wel voor over voor alle gemakken, controles, geen false meldingen meer, gemoedsrust etc.

Als ik ze zou moeten vervangen dan komt er zeker weten weer een nest protect tenzij er iets beters op de markt is tegen die tijd. Ik heb ze in mijn beide woningen en bij mijn ouders en schoonouders in gebruik. Ik heb ze altijd in de aanbieding gekocht ~€85 per stuk en als ik dat over 7 (tot 10) jaar uitsmeer vind ik het allemaal wel meevallen.

edit; En ik vergeet ook nog de lichtpad functie, ook daar ben ik groot fan van.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 24-11-2021 11:51 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:19
iMick schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:31:
[...]

Het idee van deze slimme melders is dat het beide werkt. Er gaat een geluid af net zoals bij een normale rookmelder, maar als extra kan hij communiceren met een ander systeem.

Ik ben toevallig ook net op zoek naar een nieuwe rookmelder, maar het blijft lastig. Er ligt op dit moment al een stroomaansluiting (en koppeldraad), dus het liefste heb ik een slimme rookmelder die op netstroom werkt. Er zijn weinig slimme rookmelders die dit ondersteunen en als ze het al ondersteunen, dan zijn de mogelijkheden om met Home Assistant te koppelen er vaak niet...

Het meest perfect zou een rookmelder zijn met ingebouwde PIR, want ze hangen beiden op een top locatie waar ik ook een bewegingsmelder wil, maar deze zijn logischerwijs helemaal niet te vinden.
Al eens gekeken naar de Heat It Z-Wave Plus Rookmelder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
Slimme melders hebben de internetverbinding als extra, niet als voorwaarde voor hun werking. Zij geven net als domme melders een luid alarm en daarnaast gaan ook gekoppelde melders in huis af, ook zonder werkende wifi verbinding. De wifi is enkel om nog andere smarthome acties eraan te koppelen zoals bijv automatisch uitschakelen van CV ketel en inschakelen van verlichting. Daarnaast biedt het de mogelijkheid je te alarmeren als je niet thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:00
Zijn er ook slimme rookmelder die je net zoals de nest protect kunt laten vertellen waar de brand is? dus dat de ander etookmelders zeggen “er is rook in de keuken”?

• Citroentjuh
Lochnes schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:43:
Zijn er ook slimme rookmelder die je net zoals de nest protect kunt laten vertellen waar de brand is? dus dat de ander etookmelders zeggen “er is rook in de keuken”?
Voor zover ik weet is de Nest uniek hierin (het geven van gesproken meldingen) Andere slimme rookmelders laten wel weten waar de rook is via pushmeldingen en daarnaast is het bij de meeste systemen ook zo dat de rookmelder die het alarm geeft een ander licht en geluidssignaal afgeeft.

• DukeBox

DukeBox

@Lochnes Inderdaad zoals @Citroentjuh aangeeft is de Nest hier zover ik weet uniek in. Dat is voor mij ook precies de unique selling point die de prijs van dat ding enigszins kan rechtvaardigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:11
etienne001 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:30:
[...]

Verlichting binnen aan bij brand kan zeer nadelig werken, het kan verblindend werken.
Buiten de verlichting aan is beter daar je dan vanuit binnen buiten licht kunt zien en je sneller kunt vluchten.
Daarbij werkt de rook ook nog eens desoriënterend dus als je dan ergens licht ziet ga je die kant ook op.
Ik heb ook Nest rookmelders hangen en ook een huis vol Hue verlichting. Heb dezelfde schakeling. Het gaat er mij om dat als ik ergens in huis ben en elders in huis gaat er iets fikken dus alle verlichting gaat ineens vol aan (wat ie anders nooit doet uit zichzelf) dat ik dan weet dat er stront aan de knikker is :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

joostbo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:30:
Meterkastbrand is maar een heel klein percentage en staat volgens de statistieken op plek 8 zover de oorzaak achterhaald kont worden (2020)
En een dag later op tweakers: Meterkast brand - welk geluid was dit?
Mogelijk had een brandmelder in die ruimte toch een signaal afgegeven.. al had een nest protect daar niet echt toegevoegde waarde gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
DukeBox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:17:
[...]

En een dag later op tweakers: Meterkast brand - welk geluid was dit?
Mogelijk had een brandmelder in die ruimte toch een signaal afgegeven.. al had een nest protect daar niet echt toegevoegde waarde gehad.
Dat de kans klein is, betekend natuurlijk niet dat het nooit gebeurd ;) Overigens heb ik daarom in de buurt van de meterkast / hal ook een rookmelder. Maar het is dus niet zo dat wanneer de stroom uit valt dat de rookmelders het dus dan niet mee doen. slim /. dom, nest of niet. ze doen in de basis allemaal wat ze moeten doen. Heel veel geluid maken, ongeacht of er stroomuitval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
joostbo schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:35:
[...]

Dat de kans klein is, betekend natuurlijk niet dat het nooit gebeurd ;) Overigens heb ik daarom in de buurt van de meterkast / hal ook een rookmelder. Maar het is dus niet zo dat wanneer de stroom uit valt dat de rookmelders het dus dan niet mee doen. slim /. dom, nest of niet. ze doen in de basis allemaal wat ze moeten doen. Heel veel geluid maken, ongeacht of er stroomuitval is.
Klopt inderdaad! Mijn reden om recent mijn domme melders te vervangen voor slimme was omdat er laatst 1 af ging (vals alarm gelukkig) en mijn gezinsleden en ik die of helemaal niet of pas zeer laat gehoord hadden. Nu alles dus gekoppeld dus bij een melding is het kermis in het hele huis, dat is niet te missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
DukeBox schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:39:
[...]

Bij verbouw ook, zoals een dakopbouw.

[...]

Nest protect communiceert onderling (interconnect) middels Weave

[...]

https://support.google.com/googlenest/answer/9231654?hl=nl

Je krijgt idd geen melding op je telefoon maar de protects onderling geven nog wel de melding af wat, waar en alarm. Dat is toch wel heel wat meer dan een 'domme' melder.
Daarnaast is een van de voordelen van een smart melder dat je regelmatig een status overzicht krijgt, batterij, interne controle etc.

Ook als ze al enige tijd geen internet verbinding hebben kunnen maken geven ze mooi de status aan van zichtzelf of een van de andere weer middels de nachtwacht fuctie (https://support.google.com/googlenest/answer/9242087?hl=nl).

@joostbo Ik heb echt van alles en nog wat geprobeerd maar sinds ik naar de Nest protect (v2) over ben gegaan wil ik echt nooit meer wat anders. Ik heb wel opgelet wat de productie datum was omdat ik bij mijn vorige koppelbare melders ook een set had die al 2+ jaar op de plank had gelegen.

Neemt niet weg dat de prijs nog steeds hoog is maar ik heb het er wel voor over voor alle gemakken, controles, geen false meldingen meer, gemoedsrust etc.

Als ik ze zou moeten vervangen dan komt er zeker weten weer een nest protect tenzij er iets beters op de markt is tegen die tijd. Ik heb ze in mijn beide woningen en bij mijn ouders en schoonouders in gebruik. Ik heb ze altijd in de aanbieding gekocht ~€85 per stuk en als ik dat over 7 (tot 10) jaar uitsmeer vind ik het allemaal wel meevallen.

edit; En ik vergeet ook nog de lichtpad functie, ook daar ben ik groot fan van.
toon volledige bericht
Ik heb ze destijds ook voor 75 euro gekocht op amazon. Maar nu zijn ze 119 euro en dan 100 euro in de aanbieding soms. Maar wil ze niet meer online kopen met het risico dat ze al 2 of 3 jaar oud zijn.

Dat de nest de beste (lees meest fancy) rookmelders zijn, geloof ik best. Maar voor mij persoonlijk kan dat de prijs absoluut niet rechtvaardigen. nest is dus 100 euro, en ik heb nu slimme rookmelders voor 25 euro per stuk. Die doen voor 90% het zelfde als de nest rookmelders. 4x zoveel geld is mij absoluut niet waard. zeker niet als je het af weegt dat nest, als je pech hebt maar 7 jaar mee gaat en de andere 10.

En het is ook wel een beetje een principe kwestie. dat na 7 jaar gebruik ze gewoon stoppen met werken vanwege de 'veiligheid' en je maar nieuwe moet kopen voel ik gewoon een commercieel randje. Bijna ons hele huis is nu rookmelderloos, ook niet echt veilig. Morgen komen de nieuwe binnen gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gewoon de "standaard"?

https://www.brandpreventi...30v-rookmelder-4973-kf20/

Deze kan je koppelen met een oranje installatiedraad en zo doende een heel netwerk bouwen. Duw je er nog een Philips 9V Lithium Ultra accu 6FR61 batterij in en dan zit je weer voor ~10 jaar goed.

Lekker KISS.

/edit
Diegene die jij gekocht hebt zijn namelijk niet koppelbaar, dat is erg onhandig.
LET OP: deze melder is niet onderling draadloos koppelbaar aan andere XS01-WT rookmelders (zoals bij de XS01-WX2). Deze melder is alleen te koppelen aan een wifi netwerk. Als je Wifi wegvalt of een storing heeft zal deze rookmelder wel alarm geven, maar geen bericht naar je telefoon sturen.

[ Voor 38% gewijzigd door Vorkie op 26-11-2021 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:09
joostbo schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:15:
n.

De nest rookmelders zijn expired. Dat wil zeggen, ze werken niet meer. Ik ben daar niet tevreden over. In die zin; ik heb ze iets meer dan 7 jaar geleden gekocht. ze hebben een houdbaarheidsdatum van 10 jaar. maar toen ik ze kocht (gewoon in de aanbieding bij een bekende NL webwinkel) was de productiedatum al meer dan 2 jaar verstreken
Je hebt een Nest Protect V1, die heeft een levensduur van 7 jaar vanwege de koolmonoxide sensor. De V2 gaat 10 jaar mee vanwege een nieuwe sensor. Niets geks aan de hand dus.
Ook mijn V2's die ik in oktober 2020 heb opgehangen hebben exact 10 jaar levensduur vanaf het moment dat ik ze installeerde.

Verder maar één tip. Rookmelders gaan om je veiligheid. Hoeveel je daarvoor over hebt is aan jou, maar ik vind die 500 euro voor 5 nest protects een schijntje vergeleken met het leed dat je ermee kan voorkomen. Met name de koppeling met slimme verlichting en de signalering waar de rook gedetecteerd is, zorgt ervoor dat je in de tegengestelde richting kan vluchten.
Alle koolmonoxidemelders verlopen omdat de sensoren een beperkte levensduur hebben. In overeenstemming met de certificeringsnormen moet de 2e generatie Nest Protect na 10 jaar worden vervangen en de 1e generatie Nest Protect na 7 jaar.
https://support.google.co...ect-een-vervaldatum-heeft

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Bij brand in de meterkast wordt het signaal via RF doorgegeven naar nabije rookmelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:22

Prx

Toevallig dat ik deze week voor hetzelfde vraagstuk stond. Uiteindelijk ben ik, ook na lang wikken en wegen, voor de FireAngel SM-F-1EU gegaan met de draadloze module (werd aangeduid als WSM-F-1EU). Hiermee ga ik de 4 melders in mijn woning vervangen. Deze zijn dus via 230 gevoed en zijn in principe geschikt om ook de oranje draad aan te sluiten, maar ik ga ze draadloos inzetten.

Ik heb namelijk ook de WTSL-F-1EU afstandsbediening gekocht, zodat ik centraal ze kan testen en uitzetten (als het weer eens mis gaat met koken). Dan is alles draadloos het meest eenvoudig.

Daarnaast heb ik twee schuim brandblussers aangeschaft en deze ook op strategische plekken in huis gezet, zodat als er brand is ik beter kan reageren.

Uiteindelijk bijna 400 euro verder, maar een schijntje inderdaad als je het vergelijkt met het leed dat ik kan voorkomen. Daarnaast krijg ik nu ook geen gezeik meer met de verzekering, want je moet gewoon goede melders hebben die binnen de 10 jaar zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:54
TS vergelijkt opvallend veel met de Nest Protect die in zijn (en vele anderen) ogen te duur is t.o.v. andere merken rookmelders. De Nest Pretect onderscheid zich natuurlijk wel redelijk t.o.v. andere rookmelders:

- Zowel een rook- als CO melder in 1, dit is redelijk uniek
- Gesproken meldingen die goed en duidelijk hoorbaar zijn
- Gesproken meldingen op alle rookmelders 'waar' iets wordt gedetecteerd
- Continue zelftest van voeding, batterijen en sensoren
- Onderlinge koppelingen via eigen draadloze netwerk
- Looppad verlichting, wat op zich best prettig is
- Via de geschiedenis in de app zien op welke tijd het looppadlicht aanging/iemand er onder door liep
- Maandelijks updates via app en e-mail over status, alarmen, etc.
- Mooi design, wat je niet alle rookmelders kunt zeggen

Tegenwoordig zijn er tal van rookmelders te koop die er ook netjes uitzien, ook 10 jaar meegaan op een interne lithium accu (de maximale leeftijd van de sensoren) en soms zelfs thermische- en optische sensoren aan boord hebben. En dan voor vaak 50% goedkoper dan de Nest Protect. Maar toch missen ze een aantal features die de Nest Protect wel heeft.
De een zal die extra features niet missen en wil geen dikke €100,00 per brandmelder betalen, de ander vind de extra features wel fijn en ziet omgerekend €10,00 per jaar per brandmelder aan afschrijving als een stuk veiligheid met extra comfort.

Zelf heb ik 2 stuks Nest Protect V2 rookmelders op 230V in huis welke met 2-3 jaar end-of-life hebben. Die zal ik zonder aarzelen gelijk vervangen voor nieuwe. Ik ben erg tevreden over de rookmelders met de extra features en betaal daar graag wat meer voor. En oh ja, de koppelingen met HUE en IFTTT werken ook top.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
caspervc schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:53:
[...]

Je hebt een Nest Protect V1, die heeft een levensduur van 7 jaar vanwege de koolmonoxide sensor. De V2 gaat 10 jaar mee vanwege een nieuwe sensor. Niets geks aan de hand dus.
Ook mijn V2's die ik in oktober 2020 heb opgehangen hebben exact 10 jaar levensduur vanaf het moment dat ik ze installeerde.

Verder maar één tip. Rookmelders gaan om je veiligheid. Hoeveel je daarvoor over hebt is aan jou, maar ik vind die 500 euro voor 5 nest protects een schijntje vergeleken met het leed dat je ermee kan voorkomen. Met name de koppeling met slimme verlichting en de signalering waar de rook gedetecteerd is, zorgt ervoor dat je in de tegengestelde richting kan vluchten.

[...]

https://support.google.co...ect-een-vervaldatum-heeft
toon volledige bericht
,
Ik heb/had ook V2 rookmelders die inderdaad 10 jaar mee gaan, maar dat is wel 10 jaar na productiedatum, en dus niet gebruikersdatum. Ik heb ze gekocht bij een normale hele bekende webshop, toen bleek dat ze al bijna 3 jaar daarvoor geproduceerd waren. Dat betekend dus dat je ze maar 7 jaar kunt gebruiken. Bij vrijwel alle andere merken is het gewoon 10 jaar gebruikersduur. En dat vind ik niet meer dan redelijk.

En ja , het gaat om veiligheid. Maar ik wil gewoon dat ze melden als er rook af gaat, (en dan wel allemaal gelijk) + koppeling met Hue + dat ik ze even kan snoozen zonder een trap te moeten pakken of andere gekke capriolen. En dat doet een Slimme meter van 25 euro net zo goed dan een nest van 100.

En ik weet alle extra voordelen van de nest (heb ze immers 7 jaar in gebruik) . En begrijp dat alle nest gebruikers fanatiek hun standpunten willen verdedigen. Maar voor mij persoonlijk is het mij de meerprijs absoluut niet waard waarbij het zeker niet ten koste gaat van veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

joostbo schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:41:
Ik heb ze destijds ook voor 75 euro gekocht op amazon. Maar nu zijn ze 119 euro en dan 100 euro in de aanbieding soms.
Ik heb ze 3 weken geleden nog gekocht voor €85/stuk ze komen 3/4 keer er jaar bij bol.com langs als dag deal.
Maar wil ze niet meer online kopen met het risico dat ze al 2 of 3 jaar oud zijn.
Ik zelf heb dat nog nooit meegemaakt, maar nu je het weet kan je ze toch terugsturen als ze al 30% van hun nieuwprijs verloren zijn ?
en ik heb nu slimme rookmelders voor 25 euro per stuk. Die doen voor 90% het zelfde als de nest rookmelders.
Die hebben ook koolmonoxide detectie, stof controle/meergraads optische meting en stoom detectie mogelijkheden ?

Ben het op zich wel met je eens dat het prijsverschil érg groot is maar de kleine dingen meer waar ze uniek in zijn maakt dat het al snel en ik vind het dat wél waard.
En het is ook wel een beetje een principe kwestie. dat na 7 jaar gebruik ze gewoon stoppen met werken vanwege de 'veiligheid' en je maar nieuwe moet kopen voel ik gewoon een commercieel randje.
Buiten dat alle melders dit hebben dus niet alleen Nest protect is het ook nog eens een eis voor certificering. Sterker nog, als je een melder koopt die dat niet doet is die niet gecertificeerd.

Maar ik zou zeker eens kijken hoe die €25 bevallen, een dergelijke prijsklasse in koppel baar en smart was er toen ik de eerste protect kocht nog niet anders had ik dat mogelijk ook eerst geprobeerd. Het was ook zo dat bij de diverse testen toen de protect ook als beste uit de test kwam. Daarnaast was ik ook zwaar pissig op iedere keer weer dat gezeik met piepende melders die leeg waren of over de datum zonder enige indicatie of melding dat ik ook niet lang heb lopen tobben over de meerprijs.
Bijna ons hele huis is nu rookmelderloos, ook niet echt veilig. Morgen komen de nieuwe binnen gelukkig.
Ik heb eerder het idee dat je kwaad bent op jezelf dat je niet van te voren die -3 jaar hebt opgemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
DukeBox schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:21:
[...]
Ik heb ze 3 weken geleden nog gekocht voor €85/stuk ze komen 3/4 keer er jaar bij bol.com langs als dag deal.

[...]

Ik zelf heb dat nog nooit meegemaakt, maar nu je het weet kan je ze toch terugsturen als ze al 30% van hun nieuwprijs verloren zijn ?

[...]

Die hebben ook koolmonoxide detectie, stof controle/meergraads optische meting en stoom detectie mogelijkheden ?

Ben het op zich wel met je eens dat het prijsverschil érg groot is maar de kleine dingen meer waar ze uniek in zijn maakt dat het al snel en ik vind het dat wél waard.

[...]

Buiten dat alle melders dit hebben dus niet alleen Nest protect is het ook nog eens een eis voor certificering. Sterker nog, als je een melder koopt die dat niet doet is die niet gecertificeerd.

Maar ik zou zeker eens kijken hoe die €25 bevallen, een dergelijke prijsklasse in koppel baar en smart was er toen ik de eerste protect kocht nog niet anders had ik dat mogelijk ook eerst geprobeerd. Het was ook zo dat bij de diverse testen toen de protect ook als beste uit de test kwam. Daarnaast was ik ook zwaar pissig op iedere keer weer dat gezeik met piepende melders die leeg waren of over de datum zonder enige indicatie of melding dat ik ook niet lang heb lopen tobben over de meerprijs.

[...]

Ik heb eerder het idee dat je kwaad bent op jezelf dat je niet van te voren die -3 jaar hebt opgemerkt.
toon volledige bericht
Ik ben gelukkig nooit kwaad ;) Ik heb het zeer zeker wel opgemerkt. Maar ik dacht; ik gebruik ze gewoon 10 jaar. maar ze houden er dan simpelweg mee op. En dat vind ik wel teleurstellend. Als ik 4x zoveel betaal dan een andere rookmelder, zeg maar gerust de aller aller duurste op de markt. Dan mag je daar ook wel iets van verwachten. En ja; ze zijn op een aantal vlakken onderscheidend, maar als hij dan maar 7 jaar mee gaat ipv de verwachte 10, dan is dat wel teleurstellend.

Ik lees overigens veel mensen die maar 7 of 8 jaar gebruik kunnen maken van rookmelders omdat de nest er gewoon mee ophoud. Er zijn mensen die in de winkel de productiedatum proberen te achterhalen (schijnt te kunnen ahv een code), maar in een webshop gaat dat lastig. En ga geen dingen kopen en weer terug sturen. En dan weer nieuwe bestellen en dan mogelijk weer het zelfde...

Mijn collega heeft de X-sense en is er tevreden over, vandaar dat het mij de doorslag gaf. Hij heeft ze nog maar een half jaar dus de tijd zal leren hoe goed ze zijn. maar tot op heden geen valse meldingen, zijn heel stuk kleiner dan de nest en hij heeft ook gewoon een koppeling met elkaar, met Hue en met de CV ketel, krijgt ook gewoon status updates, kan ze snoozen.

CO meter is voor mij niet van toepassing. heb een bedrade Co meter aan de ketel zitten (ook gekoppeld) en verder is het gasloos. En lichtpad en andere dingen is allemaal leuk en aardig. maar voor mij meer een gadget en vertegenwoordig voor mij niet de 4x hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@joostbo Misschien over een half jaar dit topic weer eens kicken, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Wie weet ben ik dan ook over te halen naar iets (goedkopers) te kijken. Gelukkig heb ik nog 6+ jaar te gaan met nest protect (5 stuks). Ouders (3 stuks) en schoonouders (4 stuks) zijn pas later en mijn andere huis (ook 3) pas vrij recent.
caspervc schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:53:
Ah kijk.. dat verklaart het ook.
100% mee eens.

Ik heb heel veel domotica en andere dingen in huis dat 24x7 voorzien is van voeding. Ik heb toen voor mijzelf besloten dat ik de beste rook/brandmelders neem die er zijn om dat als er ooit iets zou gebeuren daarmee ik het mijzelf niet zou vergeven als ik er niet alles aan had gedaan om 'schade' zoveel mogelijk te beperken (het is pas sinds ik kinderen heb dat ik daar meer over nadenk e.d.).
Ook hebben we het er heel soms wel eens over met de kinderen dat als er iets gebeurd dat ze hard moeten roepen waar ze zijn en heengaan en als ze niet naar beneden kunnen dan naar de badkamer of naar zolder gaan wat de beste vluchtwegen in ons huis zijn (afsluitbaar en van/naar buiten het beste toegankelijk).

Een tijdje geleden las ik iets dat 70% van de mensen rookmelder in huis hebben en daarvan minder dan 30% ze ook daadwerkelijk hebben opgehangen/geplaatst. Of dat klopt of dat het meer humoristisch was geen idee maar ik weet wel dat 17-19 jaar geleden ik bij de IKEA 3 van die dingen heb gehaald en dat ze na 10 jaar nog in de verpakking zaten.

edit: iets dat mij nog te binnenschoot. Wat ik ook fijn vind aan de nest, hij meld het ook (gesproken melding) als rook wegtrekt. Ik heb er een bij een plek hangen waar als er lange tijd niemand is (meerdere dagen) en opeens de ketel aangaat (anti vorst) dat er wat condens/damp langs trekt. Dan krijg ik een melding 'let op, er is rook in...', de eerste keer schrok ik nogal, er heen rijden is ruim een uur. Maar 5 minuten later kreeg ik al de melding 'rook trekt weg' en vervolgens weer alles op groen. Dat heb ik later nog 3 a 4 keer gehad verdeeld over een jaar totdat we de exacte oorzaak vonden maar was toch erg opgelucht met de melding dat het weer ok was (de oplossing was overigens de melder 0,5 meter verplaatsen).

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 26-11-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
joostbo schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:20:
[...]

,
Ik heb/had ook V2 rookmelders die inderdaad 10 jaar mee gaan, maar dat is wel 10 jaar na productiedatum, en dus niet gebruikersdatum.
Weet je zeker dat je de V2 had? Die staat nl pas sinds juni 2015 in de pricewatch, dus nog geen 7 jaar... gek dat die na 7 jaar op zijn. Dan zou ik Google contacten.
Met de levensduur van de V1 (7jaar) zou het wel prima kunnen natuurlijk...

Bij mij staat in de app gewoon de datum waarop ze moeten worden vervangen. Dan lijkt het me niet logisch dat ie eerder daarvoor ophoudt toch? Enfin, ga het meemaken...

[ Voor 14% gewijzigd door caspervc op 26-11-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 14:55
caspervc schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:37:
[...]

Weet je zeker dat je de V2 had? Die staat nl pas sinds juni 2015 in de pricewatch, dus nog geen 7 jaar... gek dat die na 7 jaar op zijn. Dan zou ik Google contacten.
Met de levensduur van de V1 (7jaar) zou het wel prima kunnen natuurlijk...

Bij mij staat in de app gewoon de datum waarop ze moeten worden vervangen. Dan lijkt het me niet logisch dat ie eerder daarvoor ophoudt toch? Enfin, ga het meemaken...
Volgens Wikipedia: Google Nest is Nest in 2013 begonnen met de eerste versie en inderdaad in 2015 met de tweede versie. Dus er bestaan nog geen V2 versies die al 7 jaar oud zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52
Het grote argument voor mij om een stapel Nest Protects te hebben is het vermogen om zichzelf te testen. Een domme melder doet dat niet; daarbij moet je formeel elke maand dat knopje indrukken. Het aantal mensen in Nederland en Vlaanderen dat dat daadwerkelijk doet is op één hand te tellen. Niks zo nutteloos als een brandmelder die het niet blijkt te doen wanneer je hem nodig hebt.

Na installatie was ik ook erg blij het lampje, op weg naar het toilet 's nachts.

Ik zou zeker zoeken naar een model dat een zelftest kan doen. En af en toe iets grillen om de boel te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:29

JB

Cédric roelt!

Vorkie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:45:

/edit
Diegene die jij gekocht hebt zijn namelijk niet koppelbaar, dat is erg onhandig.

[...]
Ik ga deze nog een keer omhoog schoppen.

@joostbo ben je nog steeds tevreden? Ik zie dat jouw keuze niet meer op voorraad is bij de brandpreventie webshop maar ik zie op Amazon het type X-Sense XS01-WR. Deze lijken wel koppelbaar maar hier zit volgens mij weer geen smart functie op. Iets met bomen en bos. Verder zelfde schuitje (behalve Nest) want ik moet mijn 4 rookmelders ook vervangen na 10 jaar gebruik en wil graag slimme terugplaatsen. De oude (Flamingo's) gingen nog via de HomeWizard. Verder geen 220V mogelijkheid, dus wederom voor accu/batterij aan het kijken.

https://www.amazon.de/-/e...t%2Caps%2C633&sr=8-6&th=1

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
JB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:02:
[...]

Ik ga deze nog een keer omhoog schoppen.

@joostbo ben je nog steeds tevreden? Ik zie dat jouw keuze niet meer op voorraad is bij de brandpreventie webshop maar ik zie op Amazon het type X-Sense XS01-WR. Deze lijken wel koppelbaar maar hier zit volgens mij weer geen smart functie op. Iets met bomen en bos. Verder zelfde schuitje (behalve Nest) want ik moet mijn 4 rookmelders ook vervangen na 10 jaar gebruik en wil graag slimme terugplaatsen. De oude (Flamingo's) gingen nog via de HomeWizard. Verder geen 220V mogelijkheid, dus wederom voor accu/batterij aan het kijken.

https://www.amazon.de/-/e...t%2Caps%2C633&sr=8-6&th=1
Ik ben nog steeds tevreden. Geen valse meldingen, ze zien er goed uit, mooi klein. Ze testen zichzelf en de prijs is gunstig +dat je zelf de batterij kunt wisselen.

Nadeel is dat ze niet te koppelen zijn, krijg dan wel altijd alarm via de telefoon maar dat is wel een nadeel. En het is gewoon niet zo fancy als een nest. Qua product niet met zo'n lichtgevende ring en zo maar ook niet qua app. Ik begrijp als mensen voor zo'n nest gaan, maar voor mij voldoet dit ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas martens
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-05 19:47
Ik heb recent de klikaanklikuit melders gekocht omdat deze via zigbee op hue zouden zijn te koppelen. Dit is mij nog niet gelukt. Iemand een idee?
Pagina: 1