Toon posts:

BT Headset in Windows | Stereo en Handsfree zijn 2 apparaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cryothic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-12-2022
Ik heb een JBL Live 500BT headset. Werkt perfect voor audiogesprekken voor m'n werk via teams. Werkt perfect om lekker muziek te luisteren, echt heerlijk geluid.

Alleen is er 1 probleem. Het is een OF situatie.
Hij staat in windows als 2 devices.
  • Headset (JBL LIVE500BT Hands-Free AG Audio)(Bluetooth)
  • Headphones (JBL LIVE500BT Stereo)(Bluetooth)
Als Headset device kan ik de microfoon gebruiken, maar muziek e.d. is echt ruk.
Als Headphones device heb ik geen microfoon.

Dat heeft in het begin heel wat gezeik opgeleverd omdat ik dan muziek luisterde, een teams-call kreeg, en eerst niet te horen was. Of wel te horen, maar ik hoorde niemand.
Dat is inmiddels opgelost door in Teams aan te geven dat ie altijd het Headset device moet gebruiken.
Als ik nu muziek luister via het Headphones device, en ik krijg een Teams-call, schakelt ie keurig over naar de Headset en kan ik bellen.

Maar nu speel ik sinds een paar dagen het spel Forza Horizon 5. En zodra ik met een headset op speel (m'n zoon is dan in dezelfde ruimte aan het gamen), verloor ik al het geluid zodra ik online ging.
Kennelijk schakelt ie dan over naar het Headset device omdat ie de microfoon wilt gebruiken. Het probleem is dan alleen dat het ingame geluid nergens meer naar klinkt.

Is dit iets wat standaard voor bluetooth headsets is? Of is dit een JBL dingetje?
En is hier eventueel softwarematig iets aan te doen? Want dit werkt vrij storend zo. :|

Alle reacties

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 14:49

page404

Website says no

Dat is een typisch Windows dingetje. Daarom zijn mijn Airpods Pro niet bruikbaar onder Windows, aangezien hij het als een cheap-ass handsfree setje beschouwt met bijbehorende telefoonkwaliteit geluid. En heb ik dus ook vaak ruzie met mijn Bose QC35, omdat die soms ook verkeerd "pairt" en ik dan dus niet kan praten via de headset.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
Dat is waarschijnlijk omdat er een verschillend protocol gebruikt wordt. Bij Stereo is alle bandbreedte beschikbaar voor het geluid. Bij de headset moet deel van de tijd ook voorzien worden om microfoon data door te sturen. Daardoor zal er meer compressie plaatsvinden. Ik heb dit al nog gezien en denk dat het redelijk standaard is

• Cryothic
Mschamp schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:50:
Dat is waarschijnlijk omdat er een verschillend protocol gebruikt wordt. Bij Stereo is alle bandbreedte beschikbaar voor het geluid. Bij de headset moet deel van de tijd ook voorzien worden om microfoon data door te sturen. Daardoor zal er meer compressie plaatsvinden. Ik heb dit al nog gezien en denk dat het redelijk standaard is
Dat zou mooi prut zijn. Dus als ik fanatiek ga gamen moet ik er nog een usb headset bij hebben? Of kijken of ik dat ding als headset met het bijgeleverde jackplug snoertje aan m'n pc kan hangen.
page404 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:50:
Dat is een typisch Windows dingetje. Daarom zijn mijn Airpods Pro niet bruikbaar onder Windows, aangezien hij het als een cheap-ass handsfree setje beschouwt met bijbehorende telefoonkwaliteit geluid. En heb ik dus ook vaak ruzie met mijn Bose QC35, omdat die soms ook verkeerd "pairt" en ik dan dus niet kan praten via de headset.
Het pairen zelf is het probleem niet. Windows ziet gewoon 2 devices. En voor het algemene geluid kan ik via m'n sound-settings in m'n taskbar probleemloos switchen tussen die 2. (of 3, m'n reguliere speakers meetellend).

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:48

Emiel1984

Made in NL

Al is contact opgenomen met support van JBL ?

[LTS][MTS][HTS]

• Cryothic
Emiel1984 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:01:
Al is contact opgenomen met support van JBL ?
Dat is opzich een voor de handliggende optie ja.
Dat ga ik zo maar eens doen.

Het was meer dat ik het er met een collega over had (ook een JBL headset, maar dan een andere), en dat hij hetzelfde ervaart.
Toen ging ik googlen, en kwam weer eens hier terecht. En aangezien ik me afvroeg of het een JBL dingetje is of een algemeen bluetooth-headset dingetje, vroeg ik het eerst hier.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:24

Croga

The Unreasonable Man

Yup. Vrij standaard.

En exact de reden dat ik indertijd, toen ik nog veel online speelde, het spelgeluid altijd over de speakers had lopen met voice over de headset. Werkte veel beter.

• Cryothic
Croga schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:11:
Yup. Vrij standaard.

En exact de reden dat ik indertijd, toen ik nog veel online speelde, het spelgeluid altijd over de speakers had lopen met voice over de headset. Werkte veel beter.
Ja, dat zou een optie zijn voor de weken dat m'n zoontje niet hier is.
Maar nu zit hij bijna naast me (pc staat in de woonkamer), enthousiast te gamen met vrienden op de playstation :D
Dan zijn de speakers niet de handigste optie.

Ik ga binnenkort maar eens kijken of ik dat snoertje werkend krijg.
M'n pckast heeft een jack-poort met ondersteuning voor een headset, dus als het goed is... O-)

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 15:01
Kan je in het spel niet gewoon de stereo headset gebruiken / selecteren als audio output? of de microfoon disabelen als je het spel start (als test)

[Voor 11% gewijzigd door skoozie op 15-11-2021 11:16]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Cryothic
skoozie schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:15:
Kan je in het spel niet gewoon de stereo headset gebruiken / selecteren als audio output? of de microfoon disabelen als je het spel start (als test)
Ik heb ingame nog geen device-selectie gevonden.
En hij overruled m'n windows instelling. Hoofdscherm en eerste loadingscreen heb ik gewoon geluid. Zodra ik de controle krijg ingame is het opeens doodstil.

Maar ik ga vanavond de bovengenoemde punten eens proberen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
page404 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:50:
Op MacOS precies hetzelfde hoor. Dit is een Bluetooth-dingetje, niet een Windows-dingetje. Vrijwel alle bluetooth headsets kunnen alleen twee kanten op in telefoonmodus, niet in muziekmodus.

• Oon
  • Niet online
Cryothic schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:51:
[...]

Ik heb ingame nog geen device-selectie gevonden.
En hij overruled m'n windows instelling. Hoofdscherm en eerste loadingscreen heb ik gewoon geluid. Zodra ik de controle krijg ingame is het opeens doodstil.

Maar ik ga vanavond de bovengenoemde punten eens proberen.
In Windows kun je je handsfree apparaten uitschakelen en alleen de stereo actief laten, mits je een losse microfoon gebruikt.

Over Bluetooth is het niet mogelijk om de microfoon te gebruiken in media modus, dat is bij vrijwel alle headsets en draadloze oortjes zo.

• page404

page404

Website says no

Oon schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:54:
[...]

Op MacOS precies hetzelfde hoor. Dit is een Bluetooth-dingetje, niet een Windows-dingetje. Vrijwel alle bluetooth headsets kunnen alleen twee kanten op in telefoonmodus, niet in muziekmodus.
Daar was ik me niet zo van bewust. Wel gek dat ik onder MacOS en iOS wel gewoon een hoge kwaliteit audio heb in headsetmodus. Lijkt me dan ook geen belemmering van bluetooth maar dat Microsoft een beetje te lui is om dat fatsoenlijk te implementeren. Dat is ook wat ik overal als conclusie tegenkwam toen ik zelf dit probleem probeerde op te lossen.

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-02 14:23
page404 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:44:
[...]
Daar was ik me niet zo van bewust. Wel gek dat ik onder MacOS en iOS wel gewoon een hoge kwaliteit audio heb in headsetmodus. Lijkt me dan ook geen belemmering van bluetooth maar dat Microsoft een beetje te lui is om dat fatsoenlijk te implementeren. Dat is ook wat ik overal als conclusie tegenkwam toen ik zelf dit probleem probeerde op te lossen.
Zeker? Want als ik een call opstart met muziek aan hoor ik de geluidskwaliteit op mijn Airpods wel achteruit gaan. Enige verschil met Windows is dat dat automatisch gaat en je geen audio devices hoeft te switchen maar de beperking zit volgens mij ook in het bluetooth protocol.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ik heb net getest met mijn Dali IO-6 op osx en de kwaliteit gaat zeker achteruit. Bij alleen muziek luisteren wordt het aptx codec gebruikt. Schakel ik een opname in met voice recorder dan schakelt hij terug naar een of mono-codec (64kbit SCO). Gezien deze petitie is dit een gevolg van een gebrek in de bluetooth-standaard.

TS kan nog proberen om de headset met een draad aan te sluiten. Eventueel microfoon over bluetooth en audio over de jackkabel. Maar met mijn koptelefoon werkt dat niet, want zodra de microfoon over bluetooth wordt aangesproken mute hij de jack-invoer.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Oon
  • Niet online
page404 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:44:
[...]

Toch werkt het in MacOS precies hetzelfde als in Windows. Het grote verschil is dat je in Windows expliciet deze apparaten kan uitschakelen, in MacOS heb je die optie niet, dus wat dat betreft geeft Windows je zelfs meer controle.

Misschien dat ze met AirPods iets raars hebben gedaan dat hier weinig mee te maken heeft, maar over het algemeen zijn het de Bluetooth headsets die naar lagere kwaliteit overschakelen voor calls, wat automatisch gebeurt op het moment dat de microfoon wordt aangeroepen, en dat heeft niks met het OS te maken.

• page404

page404

Website says no

bzzzt schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:33:
[...]

Zeker? Want als ik een call opstart met muziek aan hoor ik de geluidskwaliteit op mijn Airpods wel achteruit gaan. Enige verschil met Windows is dat dat automatisch gaat en je geen audio devices hoeft te switchen maar de beperking zit volgens mij ook in het bluetooth protocol.
Oh wacht, ik denk dat je gelijk hebt. Bij mij is het meer dat mijn collega's erover klagen als ik onder Windows een teams-meeting inga met mijn Airpods. Het geluid wat ze van mij horen is dan erg slecht. Daar hebben ze dan op andere devices geen last van. Maar dat is natuurlijk precies de andere kant op. :F

• Cryothic
Oon schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:55:
[...]

In Windows kun je je handsfree apparaten uitschakelen en alleen de stereo actief laten, mits je een losse microfoon gebruikt.

Over Bluetooth is het niet mogelijk om de microfoon te gebruiken in media modus, dat is bij vrijwel alle headsets en draadloze oortjes zo.
En dat gaat toch een beetje scheef in mijn hoofd.
Sony heeft voor de PS5 de Pulse. Dat ding verbindt via bluetooth (zei het met z'n eigen dongle), en heeft (3D) audio en tegelijkertijd een werkende mic.

Het verhaal over de bandbreedte vind ik ook apart.
Als ik m'n headset met het jackplug-snoertje aan m'n controller hang gaat er via bluetooth behoorlijk wat data tussen console en controller.
Dan heb je (goed) geluid, je mic, EN je controller input.

Hoe lossen ze dat op dan? Ik kan daar nog even met m'n hoofd niet bij dat dat niet op een computer zou kunnen. Tenzij het echt een hardware-tekortkoming is van (de meeste?) bluetooth headsets.

• Oon
  • Niet online
Cryothic schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:36:
[...]

En dat gaat toch een beetje scheef in mijn hoofd.
Sony heeft voor de PS5 de Pulse. Dat ding verbindt via bluetooth (zei het met z'n eigen dongle), en heeft (3D) audio en tegelijkertijd een werkende mic.

Het verhaal over de bandbreedte vind ik ook apart.
Als ik m'n headset met het jackplug-snoertje aan m'n controller hang gaat er via bluetooth behoorlijk wat data tussen console en controller.
Dan heb je (goed) geluid, je mic, EN je controller input.

Hoe lossen ze dat op dan? Ik kan daar nog even met m'n hoofd niet bij dat dat niet op een computer zou kunnen. Tenzij het echt een hardware-tekortkoming is van (de meeste?) bluetooth headsets.
Ik ben het met je eens, er zijn inderdaad apparaten die het wel 'gewoon' doen, maar 9/10 BT headsets kan het niet
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee