Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:23

Sjod

Ik ben goed luisterend

Topicstarter
Wij willen op korte termijn zonnepanelen laten installeren, en ik zit een beetje in dubio met het soort systeem wat we willen aanschaffen. Mijn keuze is vooral gericht op veiligheid boven prijs.

Hierdoor neig ik zelf heel erg naar een parellel systeem, Het dak staat naar zuiden (en een heel klein beetje oost), voor de opbrengst is dit dus minder relevant.

Voordelen parallel systeem:

1. Brandveiligheid.
2. Geen hoge gelijkstroom over je dak.
3. Per paneel de opbrengst uitlezen (makkelijker storingen zoeken)
4. Geen omvormer in huis (moet bij een slaapkamer)

Nadelen parallel systeem:

1. Prijs
2. Bij defect het dak op (ondanks garantie toch voorrijkosten)
4. Meer kans op defecten door meer systemen

Zijn er nog meer nadelen waar ik rekening meet moet houden ?

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khLcGdWvHlQnFDPe3wKO3dYXEcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w7PRPVOlkO6M2ynMncL1L9RH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9h7CGaVazIMUweuIapUt9lx-1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uuc88OqFwGV0hfQPTJNm99XS.png?f=fotoalbum_large

Beschikbare ruimte

Rijtjes huis, met de panelen op een dak helling van 37,5 op zuid-oost voor max 10 panelen (als ik naar de andere huizen kijk

Schaduw

De voorkant van het huis staat op het zuidoosten en we hebben dan ook vanaf de ochtend tot aan de middag vol zon. Misschien heeft de boom enige invloed, maar ik denk dat hij net geen schaduw geeft.

Jaarverbruik

Momenteel jaarverbruik is ongeveer 3300kWh ik verwacht dat dit hetzelfde blijft. Heb al een airco en kook elektrisch. Thuis laden van de auto mag helaas niet

Huidige elektriciteitsaansluiting

Volgens mij heb ik momenteel een 1 fase aansluiting.

Offertes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkokI8L4vfoiGKLWp3V5sx8t3Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaVg5IQnxE3PtQMK9I18Q269.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nog afwachtend voor 2 offertes

[ Voor 1% gewijzigd door Sjod op 15-11-2021 11:43 . Reden: Extra nadeel ]

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Een solaredge systeem werkt gewoon met een omvormer. Als je daar echt geen plek voor hebt, zal je naar APS/Enphase moeten.
Omvormer zou ook buiten aan de gevel kunnen of op de begane grond?
Daarnaast heeft een parallel systeem ook veel meer onderdelen, er kan veel meer kapot.

Qua brandveiligheid, vrijwel alle verhalen komen van in daksystemen, omdat deze doordat ze in het dak liggen veel slechter geventileerd worden dan op dak. Het risico is afhankelijk van de installatie; connectie van de kabels, vaak de MC4 connectoren.
Bij een goed geïnstalleerd serieel op dak systeem op onbrandbare dakpannen is het risico op brand nihil.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Zonde om hier voor een parallel systeem te gaan als er geen schaduw is. Heeft, behalve dat je per paneel kunt monitoren, geen meerwaarde maar maakt de boel wel een stuk duurder.

Brandveiligheid lijkt mij een non-issue zoals al gezegd. De panelen en connectoren liggen óp je dakpannen, dat vliegt niet zomaar in de brand.

Ik zou gewoon lekker dakje volleggen en voor een stringomvormer gaan. Met wat verder zoeken naar een scherpe offerte moet je dan wel <€1/Wp kunnen uitkomen en heb je de boel nog vrij vlot terugverdiend. Als ik zo naar panelen op de foto kijk (lijn van WC-raampje doortrek) dan zou 2x6 misschien ook wel passen, dat is bij de buren niet gedaan vanwege de afvoeren in het dak denk. Maar is wat lastig beoordelen zo vanuit de hoek waaruit de foto is genomen. Als er een eigen/tweede elektrische auto komt dan zijn de kWh-tjes zo op.

Omvormer moet je inderdaad niet in een slaapkamer willen (kan mogelijk wat geluid maken en is ook gewoon lelijk natuurlijk). DC-kabels mogen best lang zijn, je kunt ook over de nok en bijv. in bijkeuken o.i.d. laten plaatsen.

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2021 11:08 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Sjod schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:08:
4. Geen omvormer in huis (moet bij een slaapkamer)
De omvormer kan ook gewoon in je meterkast.

Als je inderdaad echt geen omvormer in huis wilt, dan moet je inderdaad naar micro's, die zijn duurder.
Je merkt er daarna niets van, behalve dat ze op je dak zitten.

En, "monitoring per paneel" is beperkt tot de hoeveelheid "Wh" per kwartier met Enphase bijv. Dat is niet de moeite, zinloze data. Meer data kost extra geld (abbonement). Als een omvormer/paneel niet werkt krijg je vanzelf een email.

offtopic:
He, das in mijn dorp!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Topicstarter
Dat_Doc schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:33:

Bij een goed geïnstalleerd serieel op dak systeem op onbrandbare dakpannen is het risico op brand nihil.
Nihil is niet null :), maar is dit dan te vergelijken met een parallelsysteem ? Met andere woorden is de kans bij een parallel systeem wel nul ?

Dat het duurder is snap ik, maar ik vind zeg maar 1k niet veel voor een mensen leven.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sjod schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:42:
[...]

Nihil is niet null :), maar is dit dan te vergelijken met een parallelsysteem ? Met andere woorden is de kans bij een parallel systeem wel nul ?

Dat het duurder is snap ik, maar ik vind zeg maar 1k niet veel voor een mensen leven.
Brand door kortsluiting kan altijd gebeuren maar dan moet er wel brandbaar materiaal aanwezig zijn. Wat kan er aangestoken worden op een dak door kortsluiting? Dakpannen branden niet.
Wat je dus wilt is dat de locatie waar de omvormer hangt veilig is. Dat betekent ruimte houden om het apparaat heen voor ventilatie, geen brandbare materialen in de buurt en een goede rook en hitte melder die een brand kan detecteren.

Dit artikel is er ook wel duidelijk over: https://www.zonnefabriek....epanelen-brandgevaarlijk/

Dit is overigens geen hoger risico dan een televisie, wasmachine of vaatwasser. Ik zou eerder zorgen dat je een goed bedrijf vind dat transparant is over de manier van aansluiten en je kunnen garanderen dat ze de juiste aansluitingen gebruiken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jeroen3
  • Nu online
Sjod schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:42:
[...]
Micromvormer systemen halen wat risico's bij installatie weg. Alles is klik-klik, en die paar wago blokjes in een lasdoosje is heel erg moeilijk fout te doen. Het grootste risico is een ontwerpfout, als in, teveel panelen op een kabel. Of dat de communicatie van omvormers niet werkt omdat er teveel splitsingen in de kabel zitten.

Maar als je het gewoon door goeie lui laat doen is er geen verschil. Behalve wel of geen omvormer in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 15-11-2021 13:36 ]

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Topicstarter
Dan ga ik toch maar eens een offerte opvragen met een string omvormer. Maakt de omvormer trouwens alleen geluid bij opstarten/aflsluiten. Of is deze vaker te horen.

Want dan zou hij misschien in mijn werkkamertje kunnen.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Veiligheid prima, maar ga niet steeds lopen zoeken naar brand bij seriële systemen, het is kolder, een slecht aangelegd systeem is iets wat brand gaat veroorzaken, dat kan ook bij een parallel systeem punt uit. Een serieel systeem is prima brandveilig mits door de juiste mensen aangelegd, en wat je zelf al aangeeft, minder spullen op het dak, minder schakelingen dus vaak beter.

Let even op!!!! de IQ7+ omvormers van Enphase zijn niet geschikt voor panelen van 370 Wp, deze gaan maximaal tot 295 VA, omgerekend dus 295 Watt. Dus mocht het paneel zijn maximale opbrengst halen, wat bij jouw wel aannemelijk is, dat zul je toch echt de IQ7A moeten nemen. Deze is duurder dus wordt daarom niet geoffreerd, bang dat ze een klant verliezen als ze de juiste berekening maken.

• RobertV70
Sjod schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:56:
Dan ga ik toch maar eens een offerte opvragen met een string omvormer. Maakt de omvormer trouwens alleen geluid bij opstarten/aflsluiten. Of is deze vaker te horen.

Want dan zou hij misschien in mijn werkkamertje kunnen.
String omvormers maken vaak gebruik van natuurlijke convectie en zullen enkel bij het inschakelen wat geluid maken van het relais

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:10

timovd

Voorsprong door techniek

Zonde om hier (dure) micro's en SolarEdge te plaatsen (ook al heb ik beide systemen op mijn eigen dak).
In de vroege ochtend en aan het eind van de dag hoor je de relais schakelen van een stringomvormer. Dat is niet hinderlijk.
Ik zou de ventilatiepijp (op het dak boven de voordeur) vervangen voor een platter exemplaar.
De offertes zijn op basis van 2 rijen van 5 panelen? Heb je geen plek voor 3 rijen voor panelen van 1,8 meter; anders twee rijen van panelen van 2 meter (72 cells)?

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 15-11-2021 14:03 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jeroen3
  • Nu online
RobertV70 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:57:
Let even op!!!! de IQ7+ omvormers van Enphase zijn niet geschikt voor panelen van 370 Wp, deze gaan maximaal tot 295 VA, omgerekend dus 295 Watt. Dus mocht het paneel zijn maximale opbrengst halen, wat bij jouw wel aannemelijk is, dat zul je toch echt de IQ7A moeten nemen. Deze is duurder dus wordt daarom niet geoffreerd, bang dat ze een klant verliezen als ze de juiste berekening maken.
Als je 80% instraling berekent, wat typisch is voor nederland, kan een iq7+ gewoon uit, behalve wellicht die ene dag in april dat je Watt aftopt. Alleen verkoopt dat zo slecht
Het enige wat absoluut belangrijk is bij kiezen van de omvormer is de open klem spanning en de maximum spanning op de omvormer. Bij die ja solar 370wp is dat 41.3Vdc, en het maximum van de iq7+ is 60Vdc, dus dat past gewoon. ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@jeroen3 Laten we wel even eerlijk zijn?

iq7+ gaat gewoon aftoppen met een 370W paneel. Is dat heel erg? nou dat valt dan mee. Kost zelden meer dan 1 a 2% op jaarbasis... En belast het net daarmee iets minder... mocht je zo sympathiek zijn.

Ik heb al 110% STC gezien.... niet dat dat lang duurde... maar dat is wel heel veel meer dan 80% die ik in augustus nog doodgemakkelijk haalde.

Als je voor Enphase kiest heb je dit te accepteren.. iq7a is helemaal belachelijk duur, en heeft een efficiëntie probleem zo groot dat hij niet beter lijkt te presteren.

Gelukkig is deze afweging op dit dak niet nodig, een string omvormer is de betere keuze ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Topicstarter
timovd schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:02:
Zonde om hier (dure) micro's en SolarEdge te plaatsen (ook al heb ik beide systemen op mijn eigen dak).
In de vroege ochtend en aan het eind van de dag hoor je de relais schakelen van een stringomvormer. Dat is niet hinderlijk.
Ik zou de ventilatiepijp (op het dak boven de voordeur) vervangen voor een platter exemplaar.
De offertes zijn op basis van 2 rijen van 5 panelen? Heb je geen plek voor 3 rijen voor panelen van 1,8 meter; anders twee rijen van panelen van 2 meter (72 cells)?
Ik begrijp niet zo goed waarom ik meer panelen zou nodig hebben ? Mijn verbruik zit op de 3300. De systemen zouden dit allemaal "moeten" halen. Van ieder kreeg ik het advies om niet meer te nemen dan wat je gebuikt.

Of klopt die niet ?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Sjod schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:17:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom ik meer panelen zou nodig hebben ? Mijn verbruik zit op de 3300. De systemen zouden dit allemaal "moeten" halen. Van ieder kreeg ik het advies om niet meer te nemen dan wat je gebuikt.

Of klopt die niet ?
Die extra panelen zijn relatief heel goedkoop en het vermogen wat ze nu opwekken kan je verkopen voor meer dan €0,10/kWh. De extra panelen zijn daarmee snel terugverdiend.

Zodra de salderingsregeling afgebouwd wordt, zal je niet meer jouw netto jaarlijkse verbruik mogen wegstrepen tegen de opwek van de panelen. Dan zijn die extra panelen erg handig.
Later bijleggen is duur, maar geen probleem voor de installateur, die kan daaraan weer verdienen.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sjod schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:17:
[...]

Of klopt die niet ?
Een groot deel van de installatie zijn vaste kosten zoals bekabeling naar de omvormer en installatie van de omvormer, die veranderen eigenlijk niet op basis van het aantal panelen. Wil je dus meer panelen betaal je enkel extra voor de panelen zelf, de installatie er van en de zwaardere omvormer, dat is een relatief lage extra investering die zich doorgaans op zeer korte termijn terugverdient.

Je hebt namelijk twee voordelen met overdimensionering:
  • Extra verkoop van stroom tegen een paar cent per kWh
  • Extra eigen gebruik buiten het zomerseizoen waardoor je minder snel kWh's moet inkopen wanneer salderen stopt.
Vrijwel altijd de moeite waard als je een mooi dak hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:22:
[...]

Een groot deel van de installatie zijn vaste kosten zoals bekabeling naar de omvormer en installatie van de omvormer, die veranderen eigenlijk niet op basis van het aantal panelen. Wil je dus meer panelen betaal je enkel extra voor de panelen zelf, de installatie er van en de zwaardere omvormer, dat is een relatief lage extra investering die zich doorgaans op zeer korte termijn terugverdient.

Je hebt namelijk twee voordelen met overdimensionering:
  • Extra verkoop van stroom tegen een paar cent per kWh
  • Extra eigen gebruik buiten het zomerseizoen waardoor je minder snel kWh's moet inkopen wanneer salderen stopt.
Vrijwel altijd de moeite waard als je een mooi dak hebt.
Mooi, ik kom er nu dus achter dat ik salderen helemaal verkeerd begrepen heb |:(
Ik dacht dat salderen juist te maken had, met wat je teveel leverde en daar geen vergoeding meer door krijgt.

Op deze manier worden inderdaad de wintermaanden minder interessant.

[ Voor 0% gewijzigd door Sjod op 15-11-2021 15:33 . Reden: Typo's ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sjod schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:33:
[...]

Mooi, ik kom er nu dus achter dat ik salderen helemaal verkeerd begrepen heb |:(
Ik dacht dat salderen juist te maken had, met wat je teveel leverde en daar geen vergoeding meer door krijgt.

Op deze manier worden inderdaad de wintermaanden minder interessant.
Salderen is simpelweg de kWh die je levert aan het net verrekenen met de kWh die je afneemt van het net.

Dus stel je levert in de zomer 1500kWh terug en neemt in de winter 1500kWh af dan mag je deze tegen elkaar wegstrepen waardoor je op 0 uit komt.
Zonder salderen zou je voor de 1500kWh die je terug levert misschien 8 cent krijgen terwijl je voor de kWh die je afneemt 23 cent betaald. Dan kost het salderen je dus 225 euro.

Met meer panelen heb je meer kWh's om te verkopen in de zomer en minder kWh's in de winter nodig. Dus dan krijg je eerder een situatie waarbij je 3000kWh terug levert en maar 1000kWh koopt. Voor die 3000kWh krijg je dan 240 euro en voor die 1000kWh afnemen 230 euro betaald.

• jeroen3
  • Nu online
Je moet zo veel mogelijk panelen neerleggen met zo min mogelijk montagerails.
Als je 1 extra paneel neer kan leggen, maar dat kost je ook 1 extra montageset, dan zou ik dat niet doen.

• RobertV70
jeroen3 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:51:
[...]

Als je 80% instraling berekent, wat typisch is voor nederland, kan een iq7+ gewoon uit, behalve wellicht die ene dag in april dat je Watt aftopt. Alleen verkoopt dat zo slecht
Het enige wat absoluut belangrijk is bij kiezen van de omvormer is de open klem spanning en de maximum spanning op de omvormer. Bij die ja solar 370wp is dat 41.3Vdc, en het maximum van de iq7+ is 60Vdc, dus dat past gewoon. ;)
Ik snap wat je zegt maar bij de TS liggen de panelen bijna pal op het zuiden. Ik heb afgelopen week een hele discussie gehad met een klant over het aftoppen van zijn panelen in oktober nota bene. Als de panelen wat verder uit de richting liggen kan het maar in dit geval zou ik het niet aandurven. En wat ik zeg klopt gewoon over de kosten, kreeg afgelopen week een klant aan de lijn die mijn offerte te duur vond vanwege de IQ7A en gaat nu met 400Wp panelen pal op het zuiden aan de slag met IQ7+ omvormers 8)7

• jeroen3
  • Nu online
@RobertV70 Ja dat is wel een beetje gek. Dat is zo'n 100kWh per paneel per jaar, of niet? Dat heb je er in 2 jaar al uit...
Pagina: 1