Toon posts:

Tweakers woordenboek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen van Tweakers,

Bestaat er ook zoiets als een woordenboek op Tweakers?

Er komen wel eens uitdrukkingen voorbij waarvan ik denk .... echt geen idee wat het betekend :?

En ja, ik zou het op kunnen zoeken op het www O-)

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-11-2021 12:02)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39
Heb je het nu over de nieuwsartikelen, of over de posts op het forum? Van dat eerste kan ik me voorstellen dat het voor iedereen zonder woordenboek te begrijpen moet zijn, maar je kunt niet van iedereen op het forum verwachten dat ze voor elk woordje een vertaling gaan toevoegen.

Home Assistant configuratie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleo123
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-10 15:19
Dikke Van Dale :P

Zonder dollen, wat bedoel je precies? Heb dit zelf nooit opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
donleo123 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:10:
Dikke Van Dale :P

Zonder dollen, wat bedoel je precies? Heb dit zelf nooit opgemerkt.
Men gebruikt vaak vakjargon of engelse (populaire) uitdrukkingen, en dit kan toch ook gewoon in het Nederlands.

Woorden zoals Rants | Trashen | Woke

Vaak las ik rapportages van artsen en er was slechts een die de uitdrukking er in het Nederlands achterschreef. Nu schrijft men geen Latijns op dit forum, maar even als voorbeeld zodat het voor iedereen (direct) begrijpbaar is.

Latijns - (Nederlands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 19:24
Populaire uitdrukkingen kan je op Urban Dictionary terugvinden. Bijvoorbeeld woke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Triggy schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:27:
Populaire uitdrukkingen kan je op Urban Dictionary terugvinden. Bijvoorbeeld woke.
Ja dat schreef ik ook, maar het moet toch voor iedereen zonder het eerst op te hoeven zoeken direct te begrijpen zijn? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Ik denk dat dit een beetje een oplossing zoeken voor een niet bestaand probleem is. Denk dat google tegenwoordig mens beste vriend is, zeker op dat vlak. Voor een normaal woordenboek gebruik ik ook google of deepl.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39
Heb je het nu over de nieuwsartikelen, of over de posts op het forum? Van dat eerste kan ik me voorstellen dat het voor iedereen zonder woordenboek te begrijpen moet zijn, maar je kunt niet van iedereen op het forum verwachten dat ze voor elk woordje een vertaling gaan toevoegen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheFes schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:40:
Precies en ik verwacht ook niet dat men alles gaat vertalen, maar een beetje ABN moet toch gewoon kunnen.
Triggy schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:27:
Dan nog kan ik mijn vinger er niet echt achter krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-10 16:06

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:44:
[...]

Precies en ik verwacht ook niet dat men alles gaat vertalen, maar een beetje ABN moet toch gewoon kunnen.
Tsja, taal verandert. Er komen woorden bij en er verdwijnen woorden. Ik volg de jeugd van tegenwoordig ook niet helemaal meer. Ik word oud ...

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:56

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:44:
Bestaat er ook zoiets als een woordenboek op Tweakers?

Er komen wel eens uitdrukkingen voorbij waarvan ik denk .... echt geen idee wat het bekend :?

En ja, ik zou het op kunnen zoeken op het www O-)
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:38:
[...]

Ja dat schreef ik ook, maar het moet toch voor iedereen zonder het eerst op te hoeven zoeken direct te begrijpen zijn? :)
Does not compute (Rekenaar doet het niet).

Wil je nu een woordenboek, of wil je dat iedereen zich aanpast aan jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sharky schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:48:
[...]

Tsja, taal verandert. Er komen woorden bij en er verdwijnen woorden. Ik volg de jeugd van tegenwoordig ook niet helemaal meer. Ik word oud ...
Natuurlijk, ben inmiddels ook 51 en ook wij kenden ook 'turbotalk' :)
Kheos schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:48:
[...]

[...]

Does not compute (Rekenaar doet het niet).

Wil je nu een woordenboek, of wil je dat iedereen zich aanpast aan jou?
En daar gaan we weer...

Waar schrijf ik dat het alleen betrekking heeft op mij?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:24:
[...]

Men gebruikt vaak vakjargon of engelse (populaire) uitdrukkingen, en dit kan toch ook gewoon in het Nederlands.

Woorden zoals Rants | Trashen | Woke

Vaak las ik rapportages van artsen en er was slechts een die de uitdrukking er in het Nederlands achterschreef. Nu schrijft men geen Latijns op dit forum, maar even als voorbeeld zodat het voor iedereen (direct) begrijpbaar is.

Latijns
Latijns?!? Dat bestaat niet.

Latijn bestaat wel.
Al is het bij mij wel weggezakt, zodat ik de grapjes in Terry Prachett boeken soms niet direct snap helaas.

En de rest, tja, je zit op een technisch forum waar velen dagelijks communiceren/programmeren in het Engels. Wees blij dat dit nog een Nederlandstalig forum is zou ik zeggen... En leer genoeg Engels om foutmeldingen enz op Engelstalige websites op te zoeken als je dat niet kunt, dat levert doorgaans veel meer resultaat op namelijk. En ja, Google termen die je niet kent, iedere techneut zal dat af en toe doen neem ik aan 🤷 zie het als een kans om wat bij te leren zou ik zeggen, ipv een kans om tegen windmolens te vechten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je topic heb je geplaatst in Geachte Redactie, dat lijkt mij iets voor de frontpage. Voor de meest lastige termen wordt wel een abbr geplaatst in de nieuwsberichten (dat ziet er zo uit: test . Dat zal niet voor de meest gangbare termen zijn, zeker niet de termen die vaker gebruikt worden (en ook niet degene die gebruikt worden in het dagelijks leven).

[ Voor 11% gewijzigd door Outerspace op 15-11-2021 11:56 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet over Engelstalige vaak voorkomende begrippen, die zijn voor iedereen te begrijpen maar steeds meer en meer populaire benamingen en uitdrukkingen die er tussendoor komen.

Iedereen bedankt voor zijn of haar input (Inbreng)

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:59:
Het gaat niet over Engelstalige vaak voorkomende begrippen, die zijn voor iedereen te begrijpen maar steeds meer en meer populaire benamingen en uitdrukkingen die er tussendoor komen.

Mvg
Heb je dan wat voorbeelden? Het is mij echt niet duidelijk waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:08

Dazzler2120

FP ProMod
Kheos schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:25:
[...]

Heb je dan wat voorbeelden? Het is mij echt niet duidelijk waar je het over hebt.
"Input (Inbreng)"
Volgens mij is dit meteen een voorbeeld zoals Multimediaknaller het graag zou zien...

M.i. totaal onnodig, je kan tegenwoordig de betekenis van uitdrukkingen en woorden zó makkelijk zoeken...

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Dazzler2120 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:20:
[...]

"Input (Inbreng)"
Volgens mij is dit meteen een voorbeeld zoals Multimediaknaller het graag zou zien...

M.i. totaal onnodig, je kan tegenwoordig de betekenis van uitdrukkingen en woorden zó makkelijk zoeken...
Hoe rijm je dat dan hier mee?
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:59:

Mvg
Pagina: 1