Apple Airpot met een AX8 WiFi-net-extender??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 23:13
Beste allemaal,

Van een vriendin kreeg ik het volgende: (meer info heb ik 'nog' niet)

Ik heb een apple AirPort als router. Nu wil ik graag door t huis heen de WiFi versterken.
Kan ik deze: https://www.netgear.com/nl/home/wifi/range-extenders/eax80/ koppelen aan appel AirPort?

Even los van het feit of dit de beste oplossing is: is het mogelijk om deze versterker samen te laten werken met de apple router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou terugkoppelen dat het een prutsoplossing is. WiFi kun je ook helemaal niet “versterken”…

Lekker een kabel laten trekken.

Of een 2e hands AirPorts Express, dan werkt het out-of-the-box. Maar dan is het nog steeds een prutsoplossing.

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 15-11-2021 06:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

FreakNL schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:55:
Ik zou terugkoppelen dat het een prutsoplossing is. WiFi kun je ook helemaal niet “versterken”…

Lekker een kabel laten trekken.

Of een 2e hands AirPorts Express, dan werkt het out-of-the-box. Maar dan is het nog steeds een prutsoplossing.
Nou nou nou, laat de azijn even staan vanochtend. Wifi extenders zijn in huis-tuin-keukengebruik prima werkbaar. En "wifi kan je niet versterken" is behalve technisch incorrect, ook een bagger antwoord want je weet heel goed wat er wordt bedoeld. Om je "kan niet" te ontkrachten - antenna booster of een router met hogere zendkracht vallen beiden onder versterken.

En @kuwerti ja, in principe kan je die Netgear daar voor gebruiken, maar een Airport Express zal een stuk makkelijker te configureren zijn en beter samenwerken met de huidige airport. Het is alsnog wel aan te raden om een kabel te trekken naar het punt waar de 2e Airport komt en het netwerk op die manier uit te breiden, maar ook draadloos zal het onder normale omstandigheden prima werken. Enkel voor online gamen kan er bijvoorbeeld een iets hogere latency optreden, en als je met 1000mbit wilt downloaden zal er ook wat snelheid verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Anoniem: 472287 schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:08:
[...]

Nou nou nou, laat de azijn even staan vanochtend. Wifi extenders zijn in huis-tuin-keukengebruik prima werkbaar. En "wifi kan je niet versterken" is behalve technisch incorrect, ook een bagger antwoord want je weet heel goed wat er wordt bedoeld. Om je "kan niet" te ontkrachten - antenna booster of een router met hogere zendkracht vallen beiden onder versterken.

En @kuwerti ja, in principe kan je die Netgear daar voor gebruiken, maar een Airport Express zal een stuk makkelijker te configureren zijn en beter samenwerken met de huidige airport. Het is alsnog wel aan te raden om een kabel te trekken naar het punt waar de 2e Airport komt en het netwerk op die manier uit te breiden, maar ook draadloos zal het onder normale omstandigheden prima werken. Enkel voor online gamen kan er bijvoorbeeld een iets hogere latency optreden, en als je met 1000mbit wilt downloaden zal er ook wat snelheid verloren gaan.
@FreakNL @Anoniem: 472287 Bedankt voor jullie reactie. @Anoniem: 472287 helemaal mee eens om een kabel te gaan trekken naar (in dit geval) de zolder) Dat geeft het beste resultaat. ik ga even wat uitzoeken en kom er denk ik nog wel ff op terug :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@Anoniem: 472287 toch ff vraag: zijn die apple airport express dingen nog wel te krijgen?
zie nergens een prijs staan :-)

https://tweakers.net/pric...ord=Apple+Airport+Express

of heet dit nu anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daarom zeg ik:

2e hands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
ok :-)

Ik ga volgende week daar even kijken. het is zelfs een optie om zowel de router als de wifi-extenders te vervangen. Eerst maar eens kijken of ik kabel kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor een thuis oplossing zeker als het om router en wifi gaat is AVM Fritzbox zeker de moeite waard gemakkelijk te monitoren en beheren. Super.
€ 300 voor een extender zou ik niet direct doen of je moet hele hoge eisen stellen. Als het alleen om mail en browsen gaat zou ik beginnen met een goedkope TP-link oplossing voor € 25,-

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:36
kuwerti schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:56:
[...]

ok :-)

Ik ga volgende week daar even kijken. het is zelfs een optie om zowel de router als de wifi-extenders te vervangen. Eerst maar eens kijken of ik kabel kan trekken.
Dat lijkt mij een beter idee :)
Voor 300 euro kun je een mooie tri-band mesh wifi neerzetten. Ga je meer plezier van beleven dan een extender op een airport :)

Ik weet niet hoe groot dr woning is en welke snelheid ze wilt maar met 2 nodes (1 BG en 1 1e verdieping) heb je vaak al dekking door het hele huis. Bijvoorbeeld de Asus AiMesh RT-AX92U Duo Pack of de Deco m9 plus (wel nog wifi 5)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kuwerti schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:50:
@Anoniem: 472287 toch ff vraag: zijn die apple airport express dingen nog wel te krijgen?
zie nergens een prijs staan :-)

https://tweakers.net/pric...ord=Apple+Airport+Express

of heet dit nu anders?
Apple heeft zich ondertussen meerdere jaren geleden teruggetrokken uit de router / WiFi AP business. Laatste hardware is uit 2013, de dev team die updates maakte is in 2016 opgeheven en verkoop is in 2018 gestopt...

Ik zou sowieso niet aanraden om dergelijike oude, niet meer ondersteunde apparatuur in te zetten, en eigenlijk ook niet om het te mixen met nieuwere apparatuur (alle meerwarade van dat nieuwe is weggegooid geld in zo'n situatie). Het is tijd voor iets nieuws.

Neemt daarbij niet weg dat wetten van fysica nog steeds gelden. Als dekking met de Airport Express waardeloos is op sommige plaatsen in huis, dan gaat het dat met een nieuwe apparaat ook zijn, dus klinkt alsof twee APs linksom of rechtsom nodig zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ach, ik draai hier ook gewoon nog op een Airport Extreme (2012) en een Airport Express (2012).. Alles bekabeld aangesloten uiteraard en ze worden gebruikt als AP, ik heb een modernere router (zonder WiFi).. Ik zie nog geen aanleiding om de boel te vervangen... Als je iets nieuws moet kopen is het een ander verhaal natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 22:44
gooi ik er nog even tussen dat je best van de "express"jes wegblijft.. die zijn allemaal maar 10/100mbps , en geen enkele doet wifi AC (wat wel je minimale norm hoort te zijn)

als je echt een apple fanaat bent, en je toch iets qua apple wil, neem dan de "apple airport extreme A1521"
das de enige die niet ret*rted verouderd is ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah, daar heb je op zich wel een goed punt... Beneden (waar mijn Extreme staat) haal ik 200mbit op speedtest.net, maar boven maar 95mbit.. Express hangt in trapgat/zolder..

Aan de andere kant, ik heb niks meer nodig op WiFi.... (al mijn vaste apparaten zitten op kabel, enige wat op WiFi zit is IOT en telefoons/tablets)...
Pagina: 1