Rendabiliteit om boiler elektrisch bij te verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-05 20:53
Hallo

We zijn bezig aan onze nieuwbouw in België, en hebben gekozen voor een CV + boiler installatie.

Ik overweeg om in de boiler een weerstand te plaatsen, die opwarmt wanneer er overproductie is van mijn zonnepanelen. Dit gezien er geen terugdraaiende teller is in België voor nieuwe aansluitingen (= geen saldering), enkel een injectietarief. Ik heb hierbij volgende berekening gemaakt om uit te maken of dit nuttig is. Houdt deze steek?

PRIJZEN VOOR BELGIE op basis van recente factuur (2021)
Prijs gas is €0.0487/kWh. Gezien HR CV pomp maar 90% efficient is, reken ik €0.0541/kWh
Prijs elektriciteit is €0.26/kWh
Het tarief voor het betalen van gas is gelijkaardig aan het injectietarief (€0.064/kWh op laatste factuur), en zelfs iets goedkoper. Je zou dus beter je opgewekte elektriciteit in het net sturen, ondanks je natuurlijk groener bent bij zelfgebruik.

Op internet vind ik heel wat uiteenlopende berekeningen en getallen, daarom heb ik hem zelf even berekend en had ik graag input of dit steek houdt.

Ter zijde: De afweging met een LW-WP werd eerder gemaakt, meer niet rendabel genoeg gezien de hoge prijzen voor elektriciteit in vergelijking met aardgas in België. Daarbij kwam een grote installatie kost in ons sleutel-op-deur project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-05 14:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In theorie is het simpel.

Je gas kost €0.0541/kWh
Welk "injectie tarief" krijg je voor een kWh zonne-energie?

Als je er minder voor krijgt, is het de moeite waard om het als warmte te verstoken.
Als je er meer voor krijgt, kun je beter je elektriciteit 'verkopen' en gas ervoor terugkopen.

(Ik geloof dat 1kWh elektriciteit ook 1kWh warmte oplevert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Accretion schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:22:
In theorie is het simpel.

Je gas kost €0.0541/kWh
Welk "injectie tarief" krijg je voor een kWh zonne-energie?

Als je er minder voor krijgt, is het de moeite waard om het als warmte te verstoken.
Als je er meer voor krijgt, kun je beter je elektriciteit 'verkopen' en gas ervoor terugkopen.

(Ik geloof dat 1kWh elektriciteit ook 1kWh warmte oplevert)
Het injectie tarief en mijn eigen conclusie van de rekensom staat in de post vermeld. Mijn vraag in deze post is eerder of ik een factor rendement/conversie mogelijk foutief bereken, gezien de berekeningen op internet zo hard uiteenlopend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Er is sprake van capaciteitstarief binnenkort, dus een stuk vaste kost betalen volgens het piekverbruik. Uiteraard zijn er nog geen cijfers bekend, dus berekenen is moeilijk; maar het kan interessant zijn om te voorzien dat je electriciteitsverbruik kan spreiden.
Maar in jou geval stook je de boiler op gas, en daar maakt het niet uit wanneer je het gas verbruikt.

Als je een boiler in de keukenkast hebt, kan het daar wel interessant zijn om een tijdsklok op te zetten zodat die enkel opwarmt als je opwek van je zonnepanelen verwacht. Helaas zijn er (voor zover ik weet) nog geen "slimme" diepvriezers die bij teruglevering een paar graden dieper koelen, of wasmachines/droogkasten die beginnen te warmen als de zon schijnt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Voor tapwaterproductie zou ik eigenlijk eerder kiezen voor een warmtepompboiler dan voor een gasgestookte boiler. Je kan deze redelijk makkelijk flexibel inzetten navenant de opbrengst van je PV-panelen. Let wel op correcte installatie, niet elke installateur is het gewend om deze te installeren heb ik de indruk. Je maakt best _geen_ gebruik van binnenlucht, omdat deze toch met gas verwarmd wordt. Je zuigt best lucht van buiten aan om er de warmte uit te halen, en blaast de koude lucht dan naar buiten. Onze installateur heeft dat dus niet gedaan 5 jaar geleden |:(

Je kan je warmtepompboiler ook aanvullen met zonnecollectoren, die waren hier quasi gratis na aftrek van subsidies ervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Mylan Piron op 05-12-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Mylan Piron schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:31:
Voor tapwaterproductie zou ik eigenlijk eerder kiezen voor een warmtepompboiler dan voor een gasgestookte boiler. Je kan deze redelijk makkelijk flexibel inzetten navenant de opbrengst van je PV-panelen. Let wel op correcte installatie, niet elke installateur is het gewend om deze te installeren heb ik de indruk. Je maakt best _geen_ gebruik van binnenlucht, omdat deze toch met gas verwarmd wordt. Je zuigt best lucht van buiten aan om er de warmte uit te halen, en blaast de koude lucht dan naar buiten. Onze installateur heeft dat dus niet gedaan 5 jaar geleden |:(

Je kan je warmtepompboiler ook aanvullen met zonnecollectoren, die waren hier quasi gratis na aftrek van subsidies ervoor.
Bedankt voor de reactie. Een warmtepompboiler heb ik ook overwogen, maar zoals je terecht aangeeft moet je die dan best in een niet verwarmde ruimte plaatsen, of lucht van buiten aanzuigen. We hebben geen niet-verwarde ruimte, en om lucht van buiten aan te zuigen zou ik mijn inziens 2 grote gaten moeten voorzien in mijn muur voor aan/afvoer van lucht. Dat brengt meteen ook weer een koudebrug mee in de woning, en twee lelijke deksels op je gevelsteen. Voorst zijn ze in de winter minder rendabel en wordt daarvoor soms zelfs een weerstand voorzien die het overneemt.

Een elegantere oplossing is dan volledig overschakelen op een LW-WP, ook voor CV, maar zoals in eerste post aangegeven was die optie niet rendabel genoeg in mijn geval (Belgische energieprijzen en bouwheer met dure offerte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
In ons vorige huis stond die WPB in de niet-verwarmde garage, heb die weerstand het zelden weten overnemen, gezien de WPB tot -7°C kan functioneren, wat we in België zelden halen.
Gaten in de gevel zijn indien correct afgewerkt geen probleem lijkt me qua koudebrug, maar daarvoor informeer je best met je aannemer of sanitair-installateur.

PS: sommige WPB's kunnen ook warmte recupereren van je ventilatie-systeem die anders naar buiten verloren zou gaan. Dan moet je alvast 1 gat minder boren. En misschien kan je de voorziene output naar buiten toe van het ventilatiesysteem ook gebruiken om de afgekoelde lucht van de WPB langs naar buiten te blazen.

[ Voor 35% gewijzigd door Mylan Piron op 06-12-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:22
Mylan Piron schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:31:

in belgie lijtk dit dus een onlogische keuze, omdat gas er zooo goedkoop is en elektra relatief duur. Zelfs met een COp van 3 is je energie vanuit je WPB een groot deell van het jaar duurder dan wanneer je gewoon gas stookt. Het wordt alleen goedkoper dan gas wanneer het tijdens overproductie van zonnestroom is, maar dat zal max een keer 30% van het jaar zijn. Dus daar red je het niet.

NB: dit is alleen financieel, je kunt er natuurlijk ook op duurzaamheidsgebied enzo iets van vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fr33z schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:54:
[...]
in belgie lijtk dit dus een onlogische keuze, omdat gas er zooo goedkoop is en elektra relatief duur. Zelfs met een COp van 3 is je energie vanuit je WPB een groot deell van het jaar duurder dan wanneer je gewoon gas stookt. Het wordt alleen goedkoper dan gas wanneer het tijdens overproductie van zonnestroom is, maar dat zal max een keer 30% van het jaar zijn. Dus daar red je het niet.

NB: dit is alleen financieel, je kunt er natuurlijk ook op duurzaamheidsgebied enzo iets van vinden :+
In NL is het net zo onlogisch als je geen zonnepanelen hebt.

Een CV op electra was/is qua verbruik ongeveer 2x of 3x zo duur als een CV op gas dacht ik.

NB. qua duurzaamheid maakt het momenteel niet zoveel uit, de electriciteit wordt toch in NL voor meer dan de helft met gas geproduceerd, dus een electrische CV verbruikt momenteel ook aardig wat gas (als je geen zonnepanelen hebt) :+

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 06-12-2021 16:28 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
Fr33z schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:54:
[...]

Hangt ervan af of je nog even een terugdraaiende teller hebt, speciaal dingetje tegenwoordig 8)7
Maar ik verwacht in de komende jaren wel eens een taxshift van elektriciteit naar gas toe.
YakuzA schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:25:
[...]

NB. qua duurzaamheid maakt het niet zoveel uit, de electriciteit wordt toch in NL voor meer dan de helft met gas geproduceerd, dus een electrische CV verbruikt momenteel ook aardig wat gas :+
Vanaf het moment dat je COP boven 2 ligt doe je al winst qua gasverbruik, gezien een STEG/CCGT centrale een efficiëntie van 50 à 55 % heeft (tot 60 à 65 % voor de nieuwste gascentrales).

[ Voor 44% gewijzigd door Mylan Piron op 06-12-2021 16:36 ]

Pagina: 1