Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:59
Ik ben op zoek naar ervaringen en tips rond het volgende. Ik werk bij een grote IT consultancy in het buitenland (overigens vrij onbekend in Nederland) en ik heb daar een interne idee-wedstrijd gewonnen en mocht daarna doorwerken aan mijn eigen project. Erg leuk natuurlijk :) Inmiddels heeft het bedrijf er ongeveer een ton ingestoken (aan uren) en werk er 50% met wat collegas aan.
Dit hebben ze echter nog nooit meegemaakt, want eerder overleefden die idee-projecten het niet heel lang :+

Daarnaast zijn ze niet gewend om zelf producten op de markt te zetten want normaal gesproken werken we voor grote bedrijven en overheden. Maar dit gaat om een app voor mensen met een beperking.

Tot nu toe zijn er twee opties op de tafel gekomen, of als project door laten gaan en dan zijn we van het bedrijf afhankelijk voor funding of als losse startup (equivalent van een BV). Ik wil zelf graag bij het bedrijf blijven werken, maar het lijkt me ook een voordeel om wat meer vrijheden te hebben (startup) voor het project, zodat we bijv niet aan de corporate IT en andere dingen vastzitten.

Hebben andere mensen ervaring met zoiets?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:30
Je zou met de werkgever een partnerschap kunnen aangaan binnen een aparte bv. Bijvoorbeeld voor een deel van de aandelen. Dus je wordt een soort meewerkend DGA.

De werkgever heeft namelijk al aangegeven heil te zien in je plan en heeft er al kapitaal in gestoken.

Aangeven dat je het onder hun vlag wilt doorontwikkelen in ruil voor certificaten kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
MagniArtistique schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:51:
Je zou met de werkgever een partnerschap kunnen aangaan binnen een aparte bv. Bijvoorbeeld voor een deel van de aandelen. Dus je wordt een soort meewerkend DGA.

De werkgever heeft namelijk al aangegeven heil te zien in je plan en heeft er al kapitaal in gestoken.

Aangeven dat je het onder hun vlag wilt doorontwikkelen in ruil voor certificaten kan natuurlijk ook.
Ja dat zou wel mooi, directeur groot aandeelhouder. Het is wel de vraag hoeveel % ze zouden willen geven, want ik heb een mooi salaris en heb tot nu toe alles binnen mijn normale 9 - 5 baan mogen doen. Aan de andere kant zou er zonder mij geen project / product zijn, dus dat is dan ook weer wat waard. Ook mooie marketing natuurlijk voor hen, dat ze werknemers op deze manier een kans geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Menesis op 14-11-2021 22:23 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:02
In welk land zit het kantoor? Als dit in Scandinavië is, dan is dit heel gebruikelijk (vandaar dat zoveel start ups daar vandaan komen, je krijgt zelfs 6 maanden onbetaald verlof om aan je start up te werken met een gegarandeerde baan na die 6 maanden).

Ik heb dit in het verleden ook gehad, bij een Nederlands bedrijf wel. Wat we toen hebben gedaan is een werkmaatschappij oprichten, ik hoofdaandeelhouder en twee partners van het bedrijf ook aandelen. Op basis van het product wat ik had verzonnen, konden we qua kosten binnen een jaar of twee alle gemaakte kosten bij de voormalig werkgever dekken. Zij blij en ik blij, want daarna werden meer inkomsten mijn kant op geschoven :)

Stuur gerust een pm voor meer info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Orangelights23 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:39:
In welk land zit het kantoor? Als dit in Scandinavië is, dan is dit heel gebruikelijk (vandaar dat zoveel start ups daar vandaan komen, je krijgt zelfs 6 maanden onbetaald verlof om aan je start up te werken met een gegarandeerde baan na die 6 maanden).

Ik heb dit in het verleden ook gehad, bij een Nederlands bedrijf wel. Wat we toen hebben gedaan is een werkmaatschappij oprichten, ik hoofdaandeelhouder en twee partners van het bedrijf ook aandelen. Op basis van het product wat ik had verzonnen, konden we qua kosten binnen een jaar of twee alle gemaakte kosten bij de voormalig werkgever dekken. Zij blij en ik blij, want daarna werden meer inkomsten mijn kant op geschoven :)

Stuur gerust een pm voor meer info!
Haha hoe raad je het :D Noorwegen idd.
Dat klinkt erg relevant, ik stuur je een PM :)

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Er een losse startup van maken lijkt me het slimste. Dan ben je vrijer en gaat ook wat minder het “geen core business, laten we het verkopen/opheffen” probleem spelen. Als je zelf niet al je eieren in hetzelfde mandje wil leggen kun je overwegen om op (desnoods parttime) uitleen/detacheringsbasis bij die startup te gaan werken. Dan heb je nog gewoon een baan bij je huidige werkgever als ze de stekker eruit trekken maar kun je toch aan dat product werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Een startup is wel het handigste op organisatie niveau.

Maar je kan natuurlijk ook werknemers leasen van het "moederbedrijf". Jij en collega's staan voor de 100% op de payroll van consultancy club, en worden ingehuurd door de startup voor x%. De organisatorische dingen van de startup worden weer volledig uit handen gegeven aan de consultancy club.

Het klinkt natuurlijk leuk partner/aandelen/etc. maar ben jij de persoon die momenteel het hele project organiseert? Of had je een idee, duik je een specifieke kant op (app ontwikkeling) en zijn er collega's die meer het project sturen en beheersen?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Na enige gesprekken denk ik dat ik het volgende ga voorstellen:
  • Het wordt een losse startup (een "AS" in Noorwegen)
  • Ik ga aandelen onderhandelen, hopelijk samen met mijn medebedenker meer dan 50%
  • Ik blijf bij mijn huidige werkgever in dienst en verhuur mezelf en collegas aan die AS

[ Voor 4% gewijzigd door Menesis op 18-11-2021 09:46 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Het volgende voorstel begint nu vorm te krijgen
- Het wordt een losse startup (in Noorwegen een AS, zoiets als een Nederlandse BV)
- We krijgen 70% aandelen in handen (verdeeld over 2 personen), m'n werkgever 30%
- We houden toegang tot klantenbestand van m'n werkgever en andere zaken
- Mogen kantoor blijven gebruiken (toch wel een van de mooiste locaties in Oslo)
- We blijven voor x aantal maanden in dienst met huidig loon etc tot we investeerders hebben gevonden (of todat m'n werkgever het wel genoeg vindt), maar tzt zouden we dus wel werknemer in de startup moeten worden.. Hier ben ik niet direct zo blij mee want mijn huidige werk is wel een fijne plek met prima loon.

Maarrr, die "companion" wel echter 50% bij m'n werkgever blijven werken en dan 50% verlof nemen voor deze startup. Wat voor gevolgen zou dat moeten hebben voor de verdeling van aandelen? Als ik 100% in de startup ga werken, zou ik dan 2x zoveel aandelen moeten krijgen? Ik weet niet echt wat "eerlijk" is in deze situatie. Of wat voor rollen er nog meer bestaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Menesis op 02-03-2022 08:16 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:22
Menesis, zeg je nu dat je nog 100% door je werkgever doorbetaald wordt qua huidig loon, om 100% van je uren in de start-up te steken? En dat je mede-opstarter 50% van diens loon krijgt (want die neemt 50% verlof, schrijf je) om die 50% van zijn tijd in de start-up te steken?
Dus kortom: jij krijgt gewoon je oude salaris (geen risico, oude verdiensten) en de ander "betaalt" zelf de uren die hij erin steekt (en loopt dus wél risico), ook al zijn het er minder?

Dan vind ik dat er zeker wat aan de onderlinge verhouding van de aandelen aangepast mag worden, in het voordeel van de ander, welteverstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:02
Menesis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:16:
Het volgende voorstel begint nu vorm te krijgen
- Het wordt een losse startup (in Noorwegen een AS, zoiets als een Nederlandse BV)
- We krijgen 70% aandelen in handen (verdeeld over 2 personen), m'n werkgever 30%
- We houden toegang tot klantenbestand van m'n werkgever en andere zaken
- Mogen kantoor blijven gebruiken (toch wel een van de mooiste locaties in Oslo)
- We blijven voor x aantal maanden in dienst met huidig loon etc tot we investeerders hebben gevonden (of todat m'n werkgever het wel genoeg vindt), maar tzt zouden we dus wel werknemer in de startup moeten worden.. Hier ben ik niet direct zo blij mee want mijn huidige werk is wel een fijne plek met prima loon.

Maarrr, die "companion" wel echter 50% bij m'n werkgever blijven werken en dan 50% verlof nemen voor deze startup. Wat voor gevolgen zou dat moeten hebben voor de verdeling van aandelen? Als ik 100% in de startup ga werken, zou ik dan 2x zoveel aandelen moeten krijgen? Ik weet niet echt wat "eerlijk" is in deze situatie. Of wat voor rollen er nog meer bestaan.
Goed om te horen, veel succes!

@Mijre Dit is redelijk gewoon in Noorwegen en Zweden. Ik heb zelf met een vergelijkbare situatie gezeten, de start up scene wordt erg gesponsord door bedrijven (en dus je werkgever). Dit is dus iets wat ik redelijk vaak zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:33
Mijre schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:35:
Menesis, zeg je nu dat je nog 100% door je werkgever doorbetaald wordt qua huidig loon, om 100% van je uren in de start-up te steken? En dat je mede-opstarter 50% van diens loon krijgt (want die neemt 50% verlof, schrijf je) om die 50% van zijn tijd in de start-up te steken?
Dus kortom: jij krijgt gewoon je oude salaris (geen risico, oude verdiensten) en de ander "betaalt" zelf de uren die hij erin steekt (en loopt dus wél risico), ook al zijn het er minder?

Dan vind ik dat er zeker wat aan de onderlinge verhouding van de aandelen aangepast mag worden, in het voordeel van de ander, welteverstaan.
Nee, in het begin zijn ze beide gewoon 100% in dienst en na een tijd uit dienst: maar tzt zouden we dus wel werknemer in de startup moeten worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Mijre schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:35:

Ah, zo bedoelde ik het niet. In de eerste instantie werken we beiden 100% door onder de huidige werkgever om investeerders te vinden.
Daarna zou ik dan met 100% onbetaald verlof gaan, en 100% in de startup gaan werken, terwijl de anders dat 50/50 zal doen.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Het is inmiddels 2 jaar later, en tot mijn eigen verbazing kan ik melden dat er schot in de zaak is, we hebben een voorstel ontvangen waarmee we zelf verder kunnen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mixed Reality dev

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1