Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 18:49
Afgelopen zomer heb ik hier op mijn dak aan de Zuidwest-zijde 8 Sunpower P3 325 panelen laten plaatsen gekoppeld aan een SMA SB 2,5 omvormer. Ik wil de installatie nu graag uitbreiden en heb enkele vragen.

Situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_XoJX2SBLAFNmTUkfoC8eDT62c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vJfHudyJ2xtJyVgWU13rKJIR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bywkI_KdsURD13C0qatQ9EMF8ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v3TXc3fmLpKmQ7za5ezpQUjg.png?f=fotoalbum_large

Op het dak aan de noord-oost zijde is veel ruimte. Alleen de cv-doorvoer zit daarop.
Aan de westzijde is een dakraam, en pijp houtkachel en doorvoer lucht. Deze geven echter weinig tot geen schaduw.

Schaduw
alleen van de CV-pijp, verder niet.

Jaarverbruik
Afgelopen jaar 1600 kwh. Wel plannen om uit te breiden met airco (2,5 en 5 kw), ook voor verwarmen icm houtkachel. Op termijn koken op inductie en wellicht gasloos worden.

Huidige aansluiting
1x 35A, meterkast dit jaar vernieuwd dus liever geen wijzigingen hierop. De kabel naar de huidige omvormer is 5x2,5mm.

Budget en doel

Zoveel mogelijk elektriciteit opwekken wegens huidige lage tvt en optie voor all-electric. Het lijkt erop dat ik aan de oostzijde 11 panelen kwijt kan zonder last te hebben van de schaduw van de cv-pijp.

Wie gaat het uitvoeren
Installateur

Vragen

-Ik denk dat ik aan de westzijde nog 2 panelen meer kwijt kan dan er nu liggen. Moeten dit dezelfde sunpowers zijn of is ander merk en vermogen ook mogelijk?

- Wat is verstandig. De huidige omvormer behouden en 1 extra bijplaatsen voor de Oost-zijde of de SMA op marktplaats en een nieuwe omvormer voor beide strings aanschaffen. Is de huidige kabel dan toereikend?

-Zijn leveranciers geïnteresseerd in dit soort klussen? Dus een string uitbreiden met twee panelen en wellicht aansluiten op een nieuwe omvormer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
- 2x P3 325 zijn nog te koop en het is verstandig dezelfde panelen te nemen ivm andere karakteristieken van andere panelen
https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

- Als je 5x 2,5 mm2 hebt, kan je een pv verdeler plaatsen en vanuit daar naar een 2e SMA 2.5 of 3.0 gaan

- geen idee.

Ik mis de lokatie in je verhaal.

En heb je logging van de huidige maximale output van de SMA 2.5?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 20:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
AUijtdehaag schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:53:
- 2x P3 325 zijn nog te koop en het is verstandig dezelfde panelen te nemen ivm andere karakteristieken van andere panelen
https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

- Als je 5x 2,5 mm2 hebt, kan je een pv verdeler plaatsen en vanuit daar naar een 2e SMA 2.5 of 3.0 gaan

- geen idee.

Ik mis de lokatie in je verhaal
Locatie is West-Brabant

Ik heb het idee dat een extra SMA de zaak erg duur zou maken. Dan wellicht beter alles op 1 nieuwe omvormer, SMA op marktplaats en dan maar een 3x4mm2 trekken. De pijp hiervoor ligt er al dus dat lijkt me niet eens zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oh das vlakbij dan.
Ik woon er ook. (Roosendaal)

Je hebt dan 2 omvormers, handig als er 1tje sneuvelt, heb je nog steeds opwek.
Ik heb 4x SMA's (2.5 en 1.5) van MP gekocht en ben al goedkoper uit.

Waarom zou een nieuwe grotere SMA goedkoper zijn dan 1 SMA 2.5 bijkopen?
Reken een 350 euro voor een 2e hands SMA 2.5 (naar gelang de leeftijd)
Ik ga er vanuit dat je geen btw meer kan terugvragen.

Maar eigenlijk maakt het allemaal weinig uit.
Mocht je ooit naar 3-fase gaan is het wel handig om 2 kleinere omvormers te hebben

En 5x 2.5 = 3x 5 mm2 dus met 3x 4 mm2 schiet je niks op

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Een andere installateur zal niet happig zijn om aan je bestaande installatie te zitten. Sommigen doen het, maar je moet wellicht zoeken. Heb je goed contact gehad met het bedrijf wat de sunpowers voor je geïnstalleerd heeft?

Voor het west dak is uitbreiden met Sunpower P3 325 het makkelijkste, dan kun je dat dak als 1 string houden (en 2 panelen zijn geen string, dus dat zou gezeur zijn en visueel niet mooi)

Oost zou ik toch voor een voordelig paneel kiezen.

Kijken of je de 2.5 kunt verkopen en vervangen door 1 2MPPT model. Welke zou je al uit Sunny design moeten hebben.

Een 3.6 of anders 4kW is vast genoeg, en dat kan probleemloos op 3 van de 5 2.5mm² aders van die kabel - wat identiek zou moeten zijn aan hoe de 2.5 zit aangesloten. Hooguit 20A automaat in de meterkast.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
Is dit wat je bedoelt met logging max output? Dit was de beste dag tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-yz_Hu44q_mNAVxX5_Ie675JYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2M3d4CJgv2r5gH8cc3idEAuJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja inderdaad, dus 2 panelen erbij kan geen kwaad.
Ik hoef niet per se een nieuwe SMA, mag ook een ander merk zijn.
-O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FicQnL9lS7-47V_tIHgDBY7qhZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SfppOUuRgFmNwFHIV9PNEbY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnRln9mt_-JwKDPPJ-QE8L1-xiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICsJTgsoKOmqkPwG7JpIf8GE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
AUijtdehaag schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:01:
Oh das vlakbij dan.
Ik woon er ook. (Roosendaal)

Je hebt dan 2 omvormers, handig als er 1tje sneuvelt, heb je nog steeds opwek.
Ik heb 4x SMA's (2.5 en 1.5) van MP gekocht en ben al goedkoper uit.

Waarom zou een nieuwe grotere SMA goedkoper zijn dan 1 SMA 2.5 bijkopen?
Reken een 350 euro voor een 2e hands SMA 2.5 (naar gelang de leeftijd)
Ik ga er vanuit dat je geen btw meer kan terugvragen.

Maar eigenlijk maakt het allemaal weinig uit.
Mocht je ooit naar 3-fase gaan is het wel handig om 2 omvormers te hebben

En 5x 2.5 = 3x 5 mm2 dus met 3x 4 mm2 schiet je niks op
Ik hoef niet per se een nieuwe SMA, mag ook een ander merk zijn. Heb zelf de indruk dat ik er nog redelijk wat voor kan krijgen maar dat valt dus wel mee zo te zien. Volgens mij kan ik dit kalenderjaar nog BTW terugvragen, KOR start 01-01-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dan moet je denk ik wel factuur hebben in 2021; en daarvoor moet je gezien de vraag wel even flink 'gas' gaan geven ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
Ronald schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:20:
Dan moet je denk ik wel factuur hebben in 2021; en daarvoor moet je gezien de vraag wel even flink 'gas' gaan geven ;-)
Zo lang er 2021 op de factuur staat ben ik safe volgens mij. De echte plaatsingsdatum maakt dan niet zo veel uit.

Maar de meningen lopen dus uiteen over al dan niet een tweede omvormer of 1 nieuwe voor het geheel.

[ Voor 18% gewijzigd door Ebbie op 14-11-2021 21:27 . Reden: reacties verkeerd gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je zal wel moeten opletten dat bij gebruik van 2 omvormers de maximale stroom over de 2.5mm² kabel niet overschreden wordt. (PV verdeler is in dit geval denk ik niet de juiste naam, domweg onderverdeler)

Is je groepenkast maximaalstroombeveiligd?

Je kunt nu in principe al 47A door je 40A aardlekschakelaars krijgen en dan is hun werking niet gegarandeerd. Als je huidige SMA op eigen alamat zit is dit eenvoudig op te lossen met 1 voordelige 40A C-kar automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
Ronald schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:00:
Je zal wel moeten opletten dat bij gebruik van 2 omvormers de maximale stroom over de 2.5mm² kabel niet overschreden wordt. (PV verdeler is in dit geval denk ik niet de juiste naam, domweg onderverdeler)

Is je groepenkast maximaalstroombeveiligd?

Je kunt nu in principe al 47A door je 40A aardlekschakelaars krijgen en dan is hun werking niet gegarandeerd. Als je huidige SMA op eigen alamat zit is dit eenvoudig op te lossen met 1 voordelige 40A C-kar automaat.
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp. Wat ik wel weet is dat de alamat buiten de twee aardlekschakelaars is gehouden. Is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Maak het nou niet moeilijker dan het is.
99.9% van de installateurs begint er niet over.
Dit lijdt wat af van de origenele vraag.

Met 5x 2,5 mm2 kan je alle kanten uit.

Een 2e omvormer of 1 nieuwe voor het geheel maakt weinig uit (enkel voor de financien)
Maar ooit over gaan naar 3-fase is een omvormer van max 3680 watt (=16A) handiger. (en dat is waarschijnlijk wat krap voor je plannen, een 4000 watt is beter) ivm selectiviteit met 3x 25A hoofdzekering.
Of 2 kleinere omvormers die je over 2 fase kan verdelen. Dus een 2e bij kopen.

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
AUijtdehaag schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:08:
@Ronald
Maak het nou niet moeilijker dan het is.
99.9% van de installateurs begint er niet over.

En met 5x 2,5 mm2 kan je alle kanten uit.

Een 2e omvormer of 1 nieuwe voor het geheel maakt weinig uit (enkel de financien)
Maar ooit over naar 3-fase is een omvormer van max 3680 watt handiger. (en dat is waarschijnlijk wat krap voor je plannen)
Of 2 kleinere omvormers die je over 2 fase kan verdelen. Dus een 2e bij kopen.
Is jouw suggestie dan om twee omvormers gebruik te laten maken van 2 van de aders en dan de aardedraad te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja inderdaad
Met een verdeelkastje ertussen.
Maar omdat je 1-fase hebt, kan je de aders (op een veilige manier) bij elkaar binden in het verdeelkastje)
Edit: Maar los van elkaar kan ook. Vermogens zijn laag (2500 watt) voor 2,5 mm2.
Het verdeelkastje dan voorzien van 2 zekeringautomaten en 1 hoofdschakelaar.
En een aardlekautomaat in de hoofdzekeringkast.

Ik heb in mijn schuurtje 2x SMA 2.5 hangen
In het verdeelkastje op 2 zekeringautomaten naar een 3-fase hoofdschakelaar. (met 5x 6mm2 aangesloten, overdreven maar er komt ooit batterijopslag en EV lader op)
In de hoofd groepenkast een aardelkautomaat 3-fase.

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag 99.9% van de installateurs installeert iets wat niet 100% veilig is zonder zich dit te realiseren... Ik ga gewoon niet iets niet opnoemen omdat het maar makkelijker is... Ook al gaat het in het algemeen goed... net als een 32A kookgroep op 1 25A hoofdzekering bijna altijd goed gaat...

@Ebbie Dan is je bestaande PV groep 'zoals gewoonlijk' aangesloten en is de makkelijkste suggestie uit het ABB document toe te passen (Die 40A C-kar). Iemand die professioneel in een meterkast aan het werk gaat dient mijns inziens dat document van ABB te begrijpen, dus gewoon voorleggen... 'Ik wil dit' ;-)

Ik /denk/ dat de 5x2.5 als 2 groeps kabel inzetten wel veilig is, maar /denk/ dat het niet de norm is. Het is effectief weinig anders dan een kookgroep. Wel opletten dat de kleuren niet kloppen met wat er in gebruik zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 18:31
Ebbie schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:43:

- Wat is verstandig. De huidige omvormer behouden en 1 extra bijplaatsen voor de Oost-zijde of de SMA op marktplaats en een nieuwe omvormer voor beide strings aanschaffen. Is de huidige kabel dan toereikend?

-Zijn leveranciers geïnteresseerd in dit soort klussen? Dus een string uitbreiden met twee panelen en wellicht aansluiten op een nieuwe omvormer?
Wij hebben ook extra panelen bij laten leggen. Een omvormer vervangen was zonde van het geld dus hebben we een tweede omvormer er bij geplaatst van een ander merk. Werkt prima.
Ook voor de installateur is dit makkelijker in verband met verantwoordelijkheden.

Onze buren hebben ook hun installatie uitgebreid en wel de omvormer vervangen voor een grotere. Dit is netto duurder, maar je hebt wel alles bij elkaar in 1 mooi overzicht.

Aanpassingen aan bestaande installaties zijn vaak wel bespreekbaar en wordt hier in de buurt wel vaker gedaan. Ik denk dat kleine lokale installateurs meer interesse hebben in maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
Update: contact gehad met de partij die de eerste installatie heeft geplaatst. Deze kan nu ook de nieuwe installatie en de uitbreiding verzorgen dus dat is fijn.

Waar ik nu aan denk:

West: 10x Sunpower P3-325
Oost: 12x Jinko JKM-365N

Omvormer: oude SMA op Marktplaats en vervangen door nieuwe SMA. Dit heeft als voordeel 1 omvormer, 1 merk, 1 kabeltraject, eenvoudige installatie en verkoopprijs oude omvormer.

Dan de keuze voor een omvormer: ik denk aan een SB 3.6 of 4.0.
Echter geeft Sunny Design aan dat deze ondergedimensioneerd is. Maar bestaat dit probleem wel op een Oost-West met 34 graden dakhelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKwYe5i7Q36vsb2WKfkv700Ynro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAPTWMgVXenxQjDUqKHOegz0.png?f=fotoalbum_large

Edit:

Ik heb ook nog een schuurdakje van 3*2 meter aan de achterzijde van het huis. De lange zijde ligt schaduwvrij naar het Westen. Zou hier een zonneschans van vier panelen op passen?

[ Voor 9% gewijzigd door Ebbie op 22-11-2021 22:57 ]

Pagina: 1