Overstappen naar elektrisch kookstelletje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davedepeef
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2024
Ik ben een alleenstaande in een klein appartement. Ik kook vaak maar op 2 pitjes en verbruik niet veel meer dan een spaarlampje en wat tv. Ik ben in augustus overgestapt naar Powerpeers, en in september 58 kWh aan stroom verbruikt wat me 14,97 koste. Mijn gastverbruik was in die maand 6m3 wat 5,58 koste. Verbruik was in oktober 69 kWh voor 17,72 en gas 14m3 voor 13,41.

Nu heb ik een elektrisch (vakantie)kookplaatje gekocht met 1500 en 1000 kWh omdat ik zag dat de gasprijzen extreem stegen. Is er een schatting te maken of dit echt geld gaat opleveren, blijven de kosten hetzelfde of zal het zelfs duurder uitvallen?

Het gaat me zeker niet om specifieke berekeningen, ik ben benieuwd naar een schatting/prognose of dit voordeel zou opleveren. Ik heb zelf 0 verstand van elektra en berekeningen van gas etc, dus kan iemand me helpen?
Alvast heel erg bedankt voor het antwoord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 23:19
Als je alléén gas gebruikt om te koken, kan het zeker uit. Doordat je straks geen gas meer verbruikt, kan je dan je contract opzeggen en heb je ook geen vastrecht meer.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Grootste deel van gaskosten is de vastrecht, als je zo weinig verbruikt.
Dus nee, het gaat amper schelen (ja, misschien kleine euro per maand, maar 6 kuub verbruik je niet met enkel koken, daar zit ook verwarming / douche in) .

Daar komt bij dat je nog je pannen moet vervangen voor inductie, of heb je zo'n ouderwetse kookplaat (die je uur van te voren aanzet, en dan voor eeuwig heet blijft). In het laatste geval zal je uiteindelijk hoger uitkomen.
Spaarlamp voor ledlamp vervangen en tv uitzetten ipv stand by zal beter werken.

[ Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 14-11-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55
Gas, zolang je de gasaansluiting om andere redenen moet aanhouden, kost per kWh veel minder dan stroom... Dus ik verwacht geen kostenbesparing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

14 cuub in de maand is niet alleen voor koken, wij gebruikten met 4-5 personen koken slechts 48 m3 per jaar.

Dus als het het laatste is om de gasaansluiting er uit te krijgen is het een goed idee, alle andere niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 14-11-2021 21:27 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Is het koop of huur, ivm met je gasaansluiting. Koop kan en mag je deze gratis laten verwijderen. Huur gaat dat niet zo maar op.

Dan zal je ook bv een doorstroom verwarmer voor je douche moeten installeren.

Trouwens, is het een inductie plaat of een normale elektrische plaat?
Tevens zal je vaak een nieuw setje pannen nodig hebben bij overstappen naar elektrisch, pannen zijn na gebruik op gas niet ideaal meer om te gebruiken op inductie/elektrische platen, ondanks geschikt voor.

Vermoed dat de kosten hoger zijn dan de winst.

[ Voor 45% gewijzigd door plaspvd op 14-11-2021 20:13 ]

Pagina: 1