Videokaart 2e hands, garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:50
Hi allen,

Vorige week zaterdag een videokaart (1070) 2e hands verkocht via internet.

Zaterdag opgestuurd en dinsdag geleverd bij de koper.
Nu krijg ik zojuist een berichtje van de koper dat het niet werkt bij hem.

Ik heb hem werkend uit mijn pc gehaald en vervangen voor een 3060 (was een afscheidscaddau van mijn oude werkgever).
Hij heeft 2 dagen buiten mijn pc gelegen.

Wat zouden jullie adviseren / moet ik de kaart terug nemen. En weer testen op mijn pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:34
Wiens keuze was het om te verzenden? Want als dat jouw keuze was dan ben jij er verantwoordelijk voor dat hij werkend aankomt. Als het zijn/haar keuze was dan ben je verantwoordelijk tot de voordeur (hij/zij kon komen testen), waarbij ik aan neem dat de kaart werkend was bij versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:48
(jarig!)
Heb je bij je advertentie vermeld dat verzending risico koper is? Zo ja; helaas.

Zo nee; dit is volgens mij een redelijk bekende scam werkwijze. Product X is defect, product X aanschaffen en de defecte retourneren.

Is het serienummer bekend?

Los van bovenstaande lijkt mij dit ten hoogste een civiel rechterlijk iets. Daar zal geen rechtszaak van komen lijkt mij.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
De koper begon meteen met een bieding incl verzenden, heb zelf nog gevraagd waar hij woonde om hem eventueel langs te brengen/ dat hij het kon ophalen. Dat was echter 140km dus dan ga ik hem niet brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Koper heeft een onderzoeksplicht. Door het product te laten verzenden heeft hij daar impliciet vanaf gezien. Jij kan niet zien wat er na verzending met de kaart gebeurt is. Wellicht heeft hij wel de voeding verkeerd om aangesloten, of iets anders gedaan waardoor de kaart het nu niet meer doet. Dan zit jij straks met een kaart die buiten jouw schuld gesloopt is.
In dit geval is het garantie tot de voordeur. Vervelend voor hem, maar ik zou er niets aan doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 13:31
dit is waarom je moet testen voor je koopt

Wanneer ik een kaart verkoop kom je hem halen. dan laat ik hem werkend zien en daarna verwijder ik hem uit het systeem.

Duurt dat je te lang? Jou risico.

Je hebt niet gebruik gemaakt van je wettelijke plicht om te testen en koopt as is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:52
Heb je zelf nog garantie op de kaart? Zoja, uit coulance factuur aan koper sturen. Anders idd oppassen dat het geen scam is. Formeel ben je niets verplicht meer aan koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
Zelf geen garantie meer, heb wel foto's van het serienummer. Heb zelf 12 jaar lang videokaarten uit pc's gehaald dus kan me niet voorstellen dat ik iets verkeerd heb gedaan.

Vind het een lastig verhaal, zomaar zeggen dat ie pech heeft klinkt ook zo lullig, maar ik weet dat ik een goed product heb opgestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan altijd aanbieden dat hij het op zijn kosten terugstuurt en dat je dan een onderzoek doet. Maar dan nog, je weet niet wat hij met de kaart uitgevreten heeft... Als je concludeert dat de kaart defect is, wat doe je dan? Jij geeft immers aan dat je de kaart werkend uit het systeem gehaald hebt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:48
(jarig!)
Indien het een Tweaker met goede reputatie is zou ik bovenstaande wellicht overwegen. Indien het dat niet is, geen reviews of Marktplaats; helaas.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:58
Controleer hoe dan ook het serienr met die van jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En lees dat serienummer ook uit met software (indien mogelijk) zodat je niet in een scam trapt waarbij het stickertje netjes is overgezet. Helaas zijn er zulke rotte appeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Thalaron schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:08:
Indien het een Tweaker met goede reputatie is zou ik bovenstaande wellicht overwegen. Indien het dat niet is, geen reviews of Marktplaats; helaas.
daar geef ik niks om, geen onderzoek - geen garantie, zodra het de deur verlaten heeft is het jou verantwoording, goede reputatie of niet, je hebt er zelf mee ingestemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 12:09
Ik heb ook zie iemand gehad, maar hij had hiervoor een ATI kaart. Na het verwijderen van de drivers, had deze persoon wel beeld. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
leuk maar ook dat is eigen verantwoording, en niet die van de verkoper, daarom werkend laten zien, is dat niet mogelijk? jammer dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ik heb zo iemand gehad die een laptop moederbord kocht voor een specifiek model , en zelfs na 3x aangeven dat bord niet in zijn laptop ( zefde generatie, nx ipv nc type) zou passen/werken moest ie dat ding hebben. prima. dus geld binnen en opgestuurd, komt ie ja het past niet, of ie zn geld terug mocht... uhm heb het 3x aangegeven

[ Voor 15% gewijzigd door fvdberg op 14-11-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Niks mee doen. Misschien heeft hij hem inderdaad verkeerd aangesloten, is hij hem gaan overclocken en is te ver gegaan, whatever.
Het is inderdaad ook een bekende scam. Dan krijg je gewoon zijn defecte kaart terug.
Veel te veel opties waar het de fout van de koper is.

En mocht de koper wel eerlijk zijn, is dat het risico van online kopen zonder te testen. Als je garantie wil, moet je hem nieuw in de winkel kopen.

Je zou hem wel support kunnen proberen te geven, (moederbord) bios updaten, welke voeding gebruiken ze, is dat wel goed genoeg? Etc. Buiten dat zou ik er persoonlijk helemaal niets mee doen.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 15-11-2021 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Er is een zeker kopersrisico voor 2e hands electronica. En als je dan niet langs komt om het werkend te zien, wordt het een heel raar verhaal. Zowel de TS kan een defecte kaart verstuurd hebben, de ontvanger kan de kaart in een PCI-slot gedrukt hebben of de vervoerder kan met een steekwagen door de doos gegaan zijn.

Indien de koper gekocht had bij een winkel, had hij recht op ontbinding, garantie en dergelijke. Van een particulier niet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
WEBGAMING schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:49:
Niks mee doen. Misschien heeft hij hem inderdaad verkeerd aangesloten, is hij hem gaan overclocken en is te ver gegaan, whatever.
Het is inderdaad ook een bekende scam. Dan krijg je gewoon zijn defecte kaart terug.
Veel te veel opties waar het de fout van de koper is.

En mocht de koper wel eerlijk zijn, is dat het risico van online kopen zonder te testen. Als je garantie wil, moet je hem nieuw in de winkel kopen.

Je zou hem wel support kunnen proberen te geven, (moederbord) bios updaten, welke voeding gebruiken ze, is dat wel goed genoeg? Etc. Buiten dat zou ik er persoonlijk helemaal niets mee doen.
Ja heb inmiddels ook al wat tips gestuurd, ook gevraagd om een filmpje en foto's maar vind het zo'n lastig verhaal.

Denk wel dat ik inderdaad maar moet denken dat hij maar langs had moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
Het is eigenlijk heel simpel. Jij moet een kaart leveren die voldoet aan de eisen die je mag stellen voor die prijs/leeftijd. En dat heb je volgens De koper niet gedaan.

Enige voordeel wat je hebt is dat de koper nu zal moeten bewijzen dat jij hem kapot heb opgestuurd. En hij in de tussentijd niets heb gedaan. Dus tenzij hij kan bewijzen dat jou verhaal niet klopt en jij hem dus defect heb opgestuurd gaat hij het lastig krijgen.

En klopt het dat hij hem Dinsdag heeft ontvangen en Zaterdag een probleem mee heeft? Dan is de kans dat er iets met verzending mis gegaan erg klein.

Maar ik acht de kans extreem klein dat hij voor dat bedrag juridische stappen gaat ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
De onderzoeksplicht telt zwaarder in dit geval. De koper heeft daar van af gezien. Het leveren van een product voor een passende prijs heeft daar niks mee te maken. Al betalen ze veel te veel...

[ Voor 41% gewijzigd door fvdberg op 15-11-2021 20:26 ]

Pagina: 1