Basisgegevens Belgische eID uitlezen via javascript

Pagina: 1
Acties:
  • 1.235 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrixius
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-01 20:47
Dag allen,

Heeft er iemand enig idee hoe je met javascript de basisgegevens (naam, rijksregisternummer) van een Belgische eID kan uitlezen? We zouden hiermee een HTML formulier willen invullen om typfouten te vermijden. Het is dus niet de bedoeling om echt te authenticeren.
Er zijn een heleboel browser extenties die helpen om eID kaarten te lezen, maar hoe je als developer deze plugins kan aanspreken om data op te vragen (of andere methodes) vind ik niet...

Alvast bedankt,
Intrixius

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 15:22
Normaal gezien kun je hier al de info op terug vinden: https://www.e-contract.be/developers
Hier zie je ook al duidelijk dat voor "remote" werken je het niet zo maar kunt uitlezen, maar dat je eerst moet authenticeren.
Indien de personen, die je wenst te identificeren, enkel "remote" werken, dus niet face-to-face, voldoet identificatie niet, en moet je overstappen op authenticatie.
Weet ook dat bijna niemand het rijksregisternummer van een persoon mag vragen en al zeker niet mag opslaan
Steeds meer private ondernemingen zien het rijksregisternummer als een handig gegeven om iemand te kunnen indentificeren. In de GDPR is het rijksregisternummer niet opgenomen als gevoelige persoonsgegeven maar blijft de verwerking ervan bij wet verboden.
https://ireto.be/wie-mag-mijn-rijksregisternummer-kopieren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrixius
@Mortis__Rigor dankjewel, die website had ik inderdaad ook al gevonden maar geeft geen info over client-side ophalen van gegevens...
Het gaat hier om het automatisch inlezen van de gegevens van een persoon die ter plaatse zijn e-id kaart in een kaartlezer steekt en de gegevens automatisch invult op het webformulier. Dit enkel maar om tijd te besparen en fouten te vermijden. Er is dus geen authenticatie nodig.
GDPR en privacy zijn in deze specifieke use case in orde; het gaat hier enkel om een technische implementatie van iets wat tot nu toe manueel werd gedaan (overtypen/kopieren van e-id info uit de e-id viewer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@intrixius er staat gewoon een duidelijke beschrijving hoe je de identity provider kunt gebruiken om identificatie te doen: https://www.e-contract.be/developers/webapp/idp/oidc

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrixius
@Woy ik heb mijn use case misschien verkeerd uitgelegd. Er is volgens mij geen noodzaak om met één of andere externe service te communiceren.
De bedoeling is dat de gebruiker op zijn eigen computer eerst het webformulier opent waarin zijn (ID) gegevens dienen te komen (rijksregisternummer, geboortedatum, naam, voornaam). De gebruiker steekt zijn e-ID in zijn kaartlezer. Met een druk op de knop op het webformulier ("haal e-id gegevens op") zouden dan alle velden worden ingevuld met de juiste gegevens.
Ik ben dus op zoek naar een manier om de gegevens die zonder authenticatie of pin-code op de identiteitskaart staan over te pompen van de kaart naar het webformulier en dit zonder tussenkomst van een derde partij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Misschien moet je de documentatie die @Woy aanhaalt dan nog even doornemen. eID vereist communicatie met een externe service wanneer je een webapplicatie ontwikkeld. Er is gewoon geen mogelijkheid om het op een andere manier in een webapplicatie te doen. Enige andere optie is om een desktop applicatie te ontwikkelen. Dan kan het wel.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterjanDC
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Hoe werd deze website dan precies gemaakt? https://iamapps.belgium.be/tma/?lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Open aub een eigen topic en stel daar een concrete(re) vraag (het is me nu niet helemaal duidelijk of je 't nu retorisch of oprecht vraagt) ipv een topic van 2 jaar oud te kicken met een weinig substantiële vraag. Neem even onze Quickstart door mocht je daar nog niet bekend mee zijn voordat je een topic opent.

Wil je de discussie hier in dit topic verder voeren dan DM me even en leg me even uit wat je bedoeling is en dan kunnen we kijken of we hier dan alsnog doorgaan, kee? d:)b

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.