Vervangen huidige radiatoren door ltv convectoren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank321123
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05-2024
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een huis met bouwjaar 1917 gekocht. Momenteel zijn we hard aan het klussen. Het huis is goed geisoleerd met vloerisolatie op de begane grond, gevel isolatie, dubbelglas en dak isolatie.

Op de begane grond is er sprake van vloerverwarming. De CV ketel is ingesteld op een verwarmingstemperatuur van 45 graden. De vorige eigenaar heeft aangegeven dat hij eigenlijk altijd alle radiatoren in het huis uit had en dat het hele huis dus met de vloerverwarming werd verwarmd (open trapgat naar de 2de verdieping).

Nu ik toch aan het klussen ben, waardoor ik nu een paar radiatoren heb los gemaakt, ben ik me gaan afvragen of het niet verstandiger is om LTV radiatoren te nemen. Hierdoor bereidt ik het huis voor op de toekomst waarbij er plannen zijn voor een lucht/lucht warmtepomp en uiteindelijk van het gas af te gaan.

Zodoende ben ik op marktplaats gaan kijken naar de Jaga Tempo convectoren en heb hier de volgende vragen over:
1. Kan ik de huidige radiatoren gewoon vervangen door Jaga Tempo convectoren?
2. Kunnen deze convector kapot zijn? Hiermee bedoel ik dat als de buitenkant er onbeschadigd uit ziet ik er dus vanuit kan gaan dat de convector het doet?
3. bij deze convectoren wordt nieuw een aansluit set meegeleverd. Is dat puur voor het visuele? Of kan ik de huidige leidingen gewoon op de convectoren aansluiten?
4. Klopt het dat als er eenmaal een lucht/lucht warmtepomp is deze radiatoren ook kunnen koelen?
5. Moet ik technisch gezien nog ergens op letten? / opnieuw afstellen / inregelen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Stap 1: rekenen aan de bestaande radiatoren: Hoeveel afgiftecapaciteit hebben ze bij (U)LTV? Eventueel met LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Jaga's zijn bij zelfde afmetingen maar beperkt beter...

Radson heeft een rekentool voor paneelradiatoren, Jaga heeft een excel sheet met alles er in.

Bepalen of die afgiftecapaciteit voldoende is. Warmteverliesberekening, of proefondervindelijk via meterstanden/mindergas.nl

1. Zie niet waarom niet... Of het makkelijk is... ligt aan je leidingwerk.
2. Geen idee
3. Volgens mij is het gewoon een 1/2" aansluiting... Je kunt de aansluitset gebruiken; die valt heel erg mee in prijs (https://www.warmtebeheer....sluitset-recht-vloer.html) Ik ga er Heimeier Eclipse op zetten... iets makkelijker in te regelen.
4. Lucht/water of water/water? ja, maar niet condenserend... Condenserend zou je naar Jaga Briza of fancoil moeten: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Niet condenserend koelen geeft verhoogde luchtvochtigheid... hoeft niet comfortabeler te zijn.
5. Optimaal ingeregeld werkt beter ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 14-11-2021 17:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-07 16:25
Frank321123 schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:16:

Zodoende ben ik op marktplaats gaan kijken naar de Jaga Tempo convectoren en heb hier de volgende vragen over:
1. Kan ik de huidige radiatoren gewoon vervangen door Jaga Tempo convectoren?
2. Kunnen deze convector kapot zijn? Hiermee bedoel ik dat als de buitenkant er onbeschadigd uit ziet ik er dus vanuit kan gaan dat de convector het doet?
3. bij deze convectoren wordt nieuw een aansluit set meegeleverd. Is dat puur voor het visuele? Of kan ik de huidige leidingen gewoon op de convectoren aansluiten?
4. Klopt het dat als er eenmaal een lucht/lucht warmtepomp is deze radiatoren ook kunnen koelen?
5. Moet ik technisch gezien nog ergens op letten? / opnieuw afstellen / inregelen?

Alvast bedankt!
Ik heb het in mijn woning ook gedaan. ICM evohome thermostaat knoppen. Ik heb het heerlijk snel warm nu in een ruimte en ben voorbereid voor een hybride warmtepomp.

1: ja ik heb ook leidingen vervangen voor upenor om van getik af te zijn maar dat was niet nodig geweest.
2: geen idee
3: ik heb de Jaga Pro thermostaatventiel (excl. kap en knelset) 2-pijps (100%) gebruikt
4: kan maar wel met een ventilator erbij
5: Nee je hebt wel een stuk minder water in je systeem dus ik heb de druk de eerste maanden extra in de gaten gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ga je vloerverwarming nemen beneden? Zo nee, kijk eens naar de optie lucht/lucht multisplit. Airco's dus. Lezen :F

Voordeel, niet van die gigantische lellen aan de muur met herrie(relatief) makende ventilatoren erop geknutseld.

Bespaard een hoop leiding werk, koppelingen, 2e hand jaga's die voor het mooie nog gespoten moeten worden.

Al met al zal prijsverschil met twin jaga (enkele wil je niet ivm lage temperatuur) niet veel schelen en het wachten tot goede formaat eens een keer langs komt op MP....

Koelen en verwarmen per kamer!

Had hier dezelfde keuze gemaakt, maar oud huis is ook lekker om te koelen. Achteraf had ik de jaga's achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-07 19:24
e let je wel op dat er geen tyleen inzit ? dat kan bij zulke oude huizen nog weleens voorkomen.
tyleen slangen zijn herkenbaar aan zwarte slangen. laten zuurstof door en zorgen voor roest en elende.
dan kan je beter je dekvloer eruit slopen opnieuw beginnen. tijdelijk kan je wel een schiedingsplaatje.
(oftewel een wartmewisselaartje) ertussen zetten. maar liever de oude meuk eruit slopen.
mits dat er zit natuurlijk. ook somige verdelers (vooral met u bocht wwilleens weleens in sstoring gaan)
dan kan je zebeter ook vervangen. voor een robot verdeler of eetje met 2 balken.