Cool cube warmtepomp + base cube ketel. Gedrag warmtepomp.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugi101
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 14:31
Sinds 2017 woon ik in een nieuwbouw huis. Er zit een Cool cube warmtepomp + base cube ketel in voor de verwarming. Nu vind ik het gedrag van de warmtepomp opmerkelijk. Op dagen zoals nu (14-11) zou ik verwachten dat de warmtepomp eigenlijk de hele dag draait. Want er is warmte nodig. En de warmtepomp moet het hebben van langere tijd energie naar binnen halen omdat het piekvermogen niet zo groot is. Dus vind ik het logisch dat ie op een zwaar bewolkte dag als vandaag waarbij er energie het huis in moet lekker de hele dag daarmee bezig is.
Maar dat doet ie niet. Hij lijkt alleen maar aan te gaan in combinatie met de ketel. En dat gaat met pulsen. Staat dus op een dag dat energie naar binnen wil halen de hele dag de warmtepomp bijna uit.
Wat opvalt is dat in de zomer als er gekoeld moet worden de pomp wel in een keer de hele dag aan kan. Hij kan het dus wel :) .
Ik heb van het afgelopen jaar het gas verbruik en de hoeveelheid elektrische energie die door de coolcube warmtepomp is gebruikt bij gehouden. De resultaten:
- Warmtepomp 457 kWh. Waarvan 388 kWh voor warmte en 69 kWh voor koeling.
- Gas 958 m3. Waarvan ongeveer 144 m3 voor tapwater en koken.
Dit jaar hadden we een relatief koele zomer en is de koeling bijna niet aan geweest. De winter was relatief zwaar vergeleken met de winters (sinds 2017) dat we hier wonen. Als ik nu reken wat de bijdrage van de warmte pomp aan de verwarming van mij huis is dan is dat eigenlijk bedroevend. Het kan ook zijn dat ik rekenfouten maak.

958 m3 gas - 144 m3 koken / tapwater = 814 m3 gas voor verwarming. Dat heeft me ongeveer 814 x 9,769 = 7952 kWh aan warmte opgeleverd. (9.769 kWh per m3 gaat uit van 100% rendement)
De warmtepomp heeft 388 kWh voor verwarming gebruikt. Dan moet ik het COP schatten. Niet dat dat de warmtepomp gaat reden trouwens :) . Maar ga uit van iets (veel te gunstig waarschijnlijk) van 4. Dan heeft de wartmepomp 388 x 4 = 1552 kWh naar binnen gehengeld. Dat is maar liefst (1552 / (1552+7952)) een whopping 16,3 % van mijn warmte vraag voldaan met de warmtepomp.

Dat is dan weer 1552 / 9,769 = 159 m3 gas bespaart aan gas door de warmte pomp.

De financiële winst van de warmtepomp is (tarieven van het afgelopen jaar ;w )
159 m3 * 0,71 = eur 112,89.
388 kWh * 0.21 = eur 81,48.

Waar heb ik ergens een grove fout gemaakt in de berekening? De grootste onzekere lijkt mij het COP. en dat lijkt mij eerder lager dan hoger. In dat geval wordt het voordeel van de WP kleiner.

Verbruik warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjFayjHXiUQBShb-6t7fTjCcA-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I8KUZ6YIs9WVP0ydmbZBgNo8.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@Gugi101
jep dat is geen mooi resultaat. ;)
(hybride klinkt leuk maar vaak suckt het groots.
de keuzes van de fabrikant zijn vaak veel te conservatief of rond uit onzinnig.)

1m3 gas = 9,2-9,7kWh klopt.
maar laten we wel wezen dat is vaak maar 80% wat er aan warmte uit komt.
dus 1m3 = 8kWh, zit veel dichter bij de werkelijkheid. ;)

de cop van 4 (ik haal een 4,1 tot 4,2) die haal je wel.
mijn metingen geven aan dat die vaak wel kloppen. ;)

ik krijg met mijn inventum ecolution (iets minder vermogen maar 1,4kW) een 1600-1800kWh per jaar er in geduwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
7 a 8 kWh = 24 uur vol draaiend.
gas gebruik zit dan rond de 300m3, en ik bespaar een 600m3.
(daar naast heb ik wat verlies van de boiler en wat extra gebruik voor de ventilatie wat het apparaat ook doet, ongeveer 400kWh.)

dit doe ik door hem op een aparte thermostaat te hangen.
en die thermostaat staat 1 a 2 graden hoger als mijn gasketel, dus maximaal voorrang naar warmtepomp.
(dit moet wel, anders krijg ik er geen 1600kWh in geduwd en werk hij veel te weinig uren)
dit is dan geen hybride maar bivalent (bij gebrek aan betere benaming)
maar ook doe ik heel de winter door 24x7 verwarmen, nacht verlaging is niet meer nodig met mijn systeem.
(en is zelfs nadelig)

je zou kunnen kijken of je dit ook voor elkaar kunt krijgen met jouw systeem.
(er zijn overeenkomsten, maar ook verschillen met mijn systeem, dus jouw oplossing kan anders zijn)

mijn huidige gas gebruik, weet ik nog niet.
heb nu een extra boiler er bij, dus gebruik gas alleen voor als het echt koud is buiten en koken.
dit zie je goed in boven staande grafiek, het laatste jaar is meer kWh gebruik.
tap water is 100% elektronisch (warmtepomp cop4 + klein beetje cop1).
ik gok dat ik het ga redden met 150m3 gas, maar is gok. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 14-11-2021 17:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)