Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:13
Ik repareer vaak printplaten, die door batterijlekkage zijn aangetast. Nadien wil ik dan altijd graag een nieuw beschermlaagje aanbrengen, de fabrieksmatige groene lak is dan aangetast en deels verdwenen. Nu heb ik wel een spuitbusje PLASTIK 70, maar het gaat steeds maar om een print oppervlak van 1 a 2 vierkante centimeter, dus er is veel verlies, en ik vind spuitbussen, zeker in een afgesloten ruimte, geen goed idee.
Iemand bekend met een goed alternatief? Electrische isolatie is niet echt van belang, wel bescherming tegen vocht / vloeistoffen. Het liefst iets met een kwastje, zoals een lakstift van een auto oid.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkema_wind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:24
Ik zie wel eens dat er nagellak gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

valkema_wind schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:09:
Ik zie wel eens dat er nagellak gebruikt wordt.
Vroeger wel, bij gebrek aan iets anders maar tegenwoordig moet je opletten dat het regelmatig op waterbasis is.

Om zeker van te zijn dat er geen andere dingen in zitten die je electronica kunnen beschadigen maar ook jezelf als je er weer een soldeerbout op zet o.i.d. zou ik het bij de juiste producten houden.

https://nl.rs-online.com/...tings/conformal-coatings/

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:05

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij de elektronicawinkel kan je prima lak in blanco of ook groen vinden, vaak dient het ook als soldeerhulp. Verder kan je bij de betere winkels ook zgn pennen vinden om printspoor reparaties wiir in te kleuren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 26-07 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt wel busjes met de originele printlak, maar dat is wel uv-uithardende lak.

Random voorbeeld, geen idee of dit goed/duur/etc is: https://www.aliexpress.com/item/1005001619895869.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-07 11:13
https://nl.farnell.com/el...licone-coating/dp/1616573

Gewoon conformal coating, hetzelfde als wat je nu hebt, maar dan in een flesje. Dat moet je met wat zoeken ook wel in grotere flessen etc kunnen vinden. Je kan het spul gewoon als vloeistof vinden, en dan met een kwast aanbrengen.

Ik heb gewoon conformal coating kopen op google ingevoerd.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 15-11-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dit spul werkt prima als er bijvoorbeeld een spoor op een PCB is gerepareerd. Binnen de reparatiewereld (zowel hobby als professioneel) wordt dat spul van Mechanic veel toegepast.

Afhankelijk van de toepassing kan dit met een klein kwastje, een pincet of, zoals ik het meestal doe, met een oil dripper aangebracht worden. Met een UV lampje is het binnen een paar seconden uitgehard.

[ Voor 4% gewijzigd door _Jeffrey_ op 15-11-2021 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
WEBGAMING schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:25:
https://nl.farnell.com/el...licone-coating/dp/1616573

Gewoon conformal coating, hetzelfde als wat je nu hebt, maar dan in een flesje. Dat moet je met wat zoeken ook wel in grotere flessen etc kunnen vinden. Je kan het spul gewoon als vloeistof vinden, en dan met een kwast aanbrengen.

Ik heb gewoon conformal coating kopen op google ingevoerd.
Besteld! Wel ergens anders want Farnell had geen voorraad. 15ml is voldoende, het zijn steeds maar kleine vlakjes. Hoop wel dat er een kwastje in het flesje zit... :)

Bedankt allen voor het meedenken!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Mijn flesje was op....dus nieuw bestellen... Nergens meer te vinden?

Alleen RS-online heeft nog acrylic versie (ik had siliconen) maar wil niet aan mij leveren want ik heb geen KVK.

Toch maar nagellak....of heeft iemand een andere tip?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Kijk even bij de Conrad en bij Reicheld. Die 2 bedienen zakelijke klanten als ook consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
memphis schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:23:
Kijk even bij de Conrad en bij Reicheld. Die 2 bedienen zakelijke klanten als ook consumenten.
Ja al gezocht, farnell ook, maar zulk spul in een klein flesje met kwastje nergens gevonden, alleen bij RS. Ik zie alleen die spuitbussen her en der maar dat is niet bruikbaar voor mijn doel.
En je zou zeggen dat de artikelen van die shops ook wel door google geindexeerd zijn, dan had ik ze daar al wel gevonden. Ik ga denk een vriend z'n kvk nummer vragen, denk dat dat het makkelijkste is. Dat ik geen consumentrechten heb dat geloof ik verder wel.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:35

g0tanks

Moderator CSA
Mistraller schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 00:49:
[...]

Ja al gezocht, farnell ook, maar zulk spul in een klein flesje met kwastje nergens gevonden, alleen bij RS. Ik zie alleen die spuitbussen her en der maar dat is niet bruikbaar voor mijn doel.
En je zou zeggen dat de artikelen van die shops ook wel door google geindexeerd zijn, dan had ik ze daar al wel gevonden. Ik ga denk een vriend z'n kvk nummer vragen, denk dat dat het makkelijkste is. Dat ik geen consumentrechten heb dat geloof ik verder wel.
Deze wellicht? https://www.drone-fpv-rac...l-coating-55ml-12357.html

Komt wel €12,90 aan verzendkosten naar Nederland bij, maar het product heeft een gunstigere €/ml dan bij RS.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 17:16

McFizban

Hackito ergo sum.

Je kan dit ook bij Aliexpress of Temu kopen. Dit is dan UV uithardend, maar voor een paar euro heb je er ook een UV zaklamp bij. Let er dan alleen even op of het de goede golflengte is die bij de lak past.

[ Voor 0% gewijzigd door McFizban op 10-09-2024 09:28 . Reden: Typo ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
g0tanks schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 01:15:
[...]

Deze wellicht? https://www.drone-fpv-rac...l-coating-55ml-12357.html

Komt wel €12,90 aan verzendkosten naar Nederland bij, maar het product heeft een gunstigere €/ml dan bij RS.
Ja zoiets maar dan wordt het wel een duur flesje inderdaad. Huidige flesje 15ml is technisch gezien niet leeg maar de viscositeit neemt af dus het vloeit niet zo lekker meer. Dus ik vrees dat ik met 55ml na 3 jaar alleen maar méér sta weg te gooien ;)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:35

g0tanks

Moderator CSA

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
Beter iets dan niets. >:) :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Hell-Slave op 10-09-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Of je spuit iets in een potje of in het dekseltje en dan kan je alsnog met een kwastje aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Plastic70 heb ik staan. Maar het is voor kleine printplaatjes waarop contactvlakken aanwezig zijn. Die vlakken moeten dus schoon blijven. (daarom is sprayen geen optie) Maar dat zijn dus vlakken die naar de batterij contacten gaan => batterij lekkage => dat kruipt onder de print sealant. Dan verwijder ik de loszittende sealant, schoon de sporen op en herstel deze evt, en dan moet dus heel precies het juiste deeltje weer een protective laagje hebben en meestal pak ik dan de kwetsbare stukjes bijv rond de microcontroller mee, waar de epoxyblob vaak net een paar spoortjes gemist heeft.

Tot zover mijn usecase. En dat ongeveer een keer of 3 op een avond, en dat dan meerdere dagen in de week. Dan is een kwastje en een potje echt by far het meest eenvoudig en minst verspillend.

Desalniettemin bedankt voor het meedenken hoor! Wordt gewaardeerd :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
Mistraller schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:00:
[...]

Plastic70 heb ik staan. Maar het is voor kleine printplaatjes waarop contactvlakken aanwezig zijn. Die vlakken moeten dus schoon blijven. (daarom is sprayen geen optie) Maar dat zijn dus vlakken die naar de batterij contacten gaan => batterij lekkage => dat kruipt onder de print sealant. Dan verwijder ik de loszittende sealant, schoon de sporen op en herstel deze evt, en dan moet dus heel precies het juiste deeltje weer een protective laagje hebben en meestal pak ik dan de kwetsbare stukjes bijv rond de microcontroller mee, waar de epoxyblob vaak net een paar spoortjes gemist heeft.

Tot zover mijn usecase. En dat ongeveer een keer of 3 op een avond, en dat dan meerdere dagen in de week. Dan is een kwastje en een potje echt by far het meest eenvoudig en minst verspillend.

Desalniettemin bedankt voor het meedenken hoor! Wordt gewaardeerd :)
Is het afplakken van de contacten en dan sprayen geen oplossing?
Ik doe het al jaren zo en werkt goed.

Omdat batterijen in afstandsbedieningen en in multimeters vergeten worden doe ik al jaren lithium AA, AAA of 9V batterijen in m'n apparaten, just om lekken te voorkomen. (so far so good ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Hell-Slave op 10-09-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hell-Slave schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:05:
[...]

Is het afplakken van de contacten en dan sprayen geen oplossing?
Ik doe het al jaren zo en werkt goed.

Omdat batterijen in afstandsbedieningen en in multimeters vergeten worden doe ik al jaren lithium AA, AAA of 9V batterijen in m'n apparaten, just om lekken te voorkomen. (so far so good ;) )
Het is speelgoed. Duplo treinen specifiek. En dan in aardige aantallen. Ik vertel ook iedereen fatsoenlijke batterijen te gebruiken maar het leed is al geschied als het naar mij wordt gestuurd, en na 3 jaar is het kind te oud, speelgoed naar zolder, en 7 jaar later is de nieuwe lekkage een feit. Een beetje lak zorgt er dan voor dat ik in elk geval wéér een reparatie kan uitvoeren ipv afdanken :P

Tuurlijk kan het maar het is niet ideaal. Een kozijn schilderen doe je ook niet met een spuitbus, een kwast is gewoon een handig ding *O*

Spul is besteld! Ben benieuwd of het nu echt op mijn huisadres wordt geleverd...

---------------

Pagina: 1