Krijg slimme deurbel obv esp8266 en optocoupler niet werkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 14:50
Ja, another slimme deurbel, alleen wil deze maar slimmer worden. Ik heb het gemaakt als @K-Jay 's project. Een bestaande traditionele deurbel met gong en 8v trafo. Het idee was om een nodemcu daar parallel op te plaatsen met weerstand en optocoupler zodat de bel het altijd doet, los van de nodemcu. Maar dat krijg ik dus niet aan de praat.

Schema en componenten (dus ook PC814 optocoupler) zijn als die van K-Jay:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/akS2Sl9pHh0qUf8PhPGW4xBy/full.png
Als ik het zo plaats middels een breadboardje lijkt het alsof de gong te weinig spanning doorkrijgt om goed te 'rinkelen'. Zodra ik bovenstaande ontkoppel rinkelt hij zoals het hoort.
De nodemcu is gekoppeld met 3v3 en D5 pin met een automation in Home Assistant. Die krijgt niets door dus het signaal lijkt bij de optocoupler te stoppen. Ik kan er alleen niet de vinger achter krijgen wat er niet klopt.

Wat en hoe kan ik iets testen (evt met meultimeter) om erachter te komen wat er mis is? Thanks

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daar de trafo wisselspanning is zou ik wel even een diode anti-parallel over de opto zetten. Anders is hij misschien al stuk.

De 560Ω lijkt me nog wel iets laag maar zou wel okay moeten zijn. Dan verwacht ik pieken van 20mA-ish. Laat het eens 25mA zijn. Dat zou in vergelijking met de gong echt peanuts moeten zijn. Dus weet je heel zeker dat het zo (= parallel aan de gong) aangesloten zit? Klinkt namelijk een beetje alsof je het in serie hebt gezet.

Aan de ESP kant moet je GPIO23 wel voorzien van pull-down.

Schopje naar MME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou voor R1 gewoon een diode zetten met een kleine elko om een soort gelijkspanning te maken, dat geeft ook een constant hoog signaal ipv een 50Hz pulstrein.

En dan zou ik aan de GPIO een pull down maken. Maar meestal zit er in een GOIO een pull up dus ik zou er voor zorgen dat de opto het signaal naar massa trekt met eventueel een pull up.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als ik er zelf software voor zou maken zou ik die 50Hz wel in SW afvangen. Maar geen idee hoe iets als ESPhome hiermee om gaat (of kan gaan).

En inderdaad, interne pull-up gebruiken en dan naar GND schakelen is makkelijker naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Naast die op zich prima adviezen die je al kreeg, je zegt dat de gong die parallel staat aan die slimme deurbel het niet meer optimaal doet, m.a.w. hij doet het als ik het goed lees heel zwakjes. En dat krijg je doodgewoon als je trafo veel te licht is voor alle twee. Je zou het dan ook andersom kunnen testen, de oorspronkelijke bel afkoppelen. Maar het is typisch het verschijnsel dat luidkeels roept om een zwaardere trafo.

Edit:
Los hiervan, hoe wordt die slimme bel eigenlijk gevoed, op dat schema staat alleen de optocoupler. Ik nam aan dat dit op dezelfde trafo was en komt dat overeen met z'n specificatie? Of heeft hij eigenlijk DC nodig?

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 14-11-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendriku
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 14:50
Septillion schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:32:
Daar de trafo wisselspanning is zou ik wel even een diode anti-parallel over de opto zetten. Anders is hij misschien al stuk.

De 560Ω lijkt me nog wel iets laag maar zou wel okay moeten zijn. Dan verwacht ik pieken van 20mA-ish. Laat het eens 25mA zijn. Dat zou in vergelijking met de gong echt peanuts moeten zijn. Dus weet je heel zeker dat het zo (= parallel aan de gong) aangesloten zit? Klinkt namelijk een beetje alsof je het in serie hebt gezet.

Aan de ESP kant moet je GPIO23 wel voorzien van pull-down.

[mbr]Schopje naar MME[/mbr]
Je bent duidelijk iets beter onderlegd in elektro, net als de overigen in de reacties overigens. DUs een paar vragen:

Een diode ná R1 en vóór optocoupler, tussen anode en cathode? Welke richting op?

En heb de code voor esphome gebaseerd op die van Frenck en die gebruikt juist pull-up icm inverted=true. Zie beneden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
binary_sensor:
  - platform: gpio
    id: button
    name: Doorbell Button
    pin:
      # Connected to GPIO on the ESP12.
      #number: D5
      number: GPIO14
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: true

En ja, ben zeker van dat het parallelle aangesloten zit. Het werkt nog als ik de slimme bel ontkoppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat meende ik in het begin al te begrijpen. Maar nu mijn vraag boven dit bericht, wat gebeurt je het andersom doet, de gewone bel loskoppelt, werkt de slimme bel dan wel? Zo ja. is in dat geval die conclusie die ik trok niet "enigszins" aannemelijk? Namelijk een zwaardere trafo nemen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Techneut schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:40:
... Namelijk een zwaardere trafo nemen?
Hmmz, dat zou ik zo in het wilde weg niet doen.
@hendriku Begin eens met het achterhalen van de specs: wat kan je trafo leveren? Je zegt 8VAC, maar hoeveel ampere?
Verder is het ook belangrijk wat de gong vraagt. Staat er vast wel op gedrukt. Kijk dan ook even of er DC of AC op staat.

En is het overigens een echte gong? Zo'n ding-dong geval? Of is het zo'n bel die rinkelt?
Een gong wil meestal DC. En rinkelende bel wil meestal graag AC

Als je trafo geschikt zou zijn voor je gong (bel) dan is het onwaarschijnlijk dat een belasting van 560Ω extra, de spanning dusdanig in doet zakken dat de bel het niet meer doet.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Septillion

Septillion

@hendriku Als je alleen een diode wilt toevoegen (dus dan pulst je opto nog met 50Hz) dan deze anti-parallel over de opto. Dat is gewoon parallel maar de anode van de diode aan de kathode van de opto en andersom.

Wil je ook wat filteren dan
code:
1
2
3
4
5
--|>---[R]----
     |       |
    [C]    [Opto]
     |       |
--------------

Wat betreft pull-weerstand, Frenck gebruikt inderdaad een pull-up maar die heeft de schakelaar dan wel naar GND :+ Dus jij kan ook prima een pull-up gebruiken maar moet je de opto wel met zijn emitter aan GND hangen en collector naar de GPIO.

Het zou een te zwakke trafo kunnen zijn maar naar mijn idee zou een trafo niet zo hard inkakken met maar 35mA extra. Dus inderdaad, hoe voedt je de ESP?

En dan zou ik de boel eens in delen gaan bekijken (na de fixes). Koppel de boel eens af van je bel en pak een 9V batterij en een multimeter.

- Meet de spanning (nu in rust) tussen de GPIO en GND (multimeter op Vdc stand). Je zou +-3,3V moeten meten
- Sluit de batterij aan de bel-kant van de opto aan (let op polariteit)
- Nu zou je tussen de GPIO en GND ongeveer 0V moeten meten
- En dan zou je nu ook via ESPhome je button als ingedrukt moeten zien.

Als dat werkt kan je door naar hem echt aansluiten. Als dan de gong nog niet werkt zou ik de weerstand eens verhogen naar 1k of zelfs 10k.

• Techneut
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:14:
[...]

Hmmz, dat zou ik zo in het wilde weg niet doen.
@hendriku Begin eens met het achterhalen van de specs: wat kan je trafo leveren? Je zegt 8VAC, maar hoeveel ampere?
Verder is het ook belangrijk wat de gong vraagt. Staat er vast wel op gedrukt. Kijk dan ook even of er DC of AC op staat.

En is het overigens een echte gong? Zo'n ding-dong geval? Of is het zo'n bel die rinkelt?
Een gong wil meestal DC. En rinkelende bel wil meestal graag AC

Als je trafo geschikt zou zijn voor je gong (bel) dan is het onwaarschijnlijk dat een belasting van 560Ω extra, de spanning dusdanig in doet zakken dat de bel het niet meer doet.
Wat die laatste zin betreft, natuurlijk niet, dus moet er meer zijn. Ik vermoed dat ik één ding verkeerd begreep, namelijk dat ik veronderstelde dat je zowel een gewone "ouderwetse" bel (die rinkelt) hebt als de gong (die niet rinkelt maar ding-dong zegt) die erbij komt, samen met die slimme elekrtronica. Als dat het geval zou zijn geweest en beide op dezelfde trafo zitten zou het overduidelijk zijn.
Maar begrijp ik het nu goed dat het een bestaande gong is, die je slim wil maken? In dat geval kom ik terug op mijn eerder gestelde vraag over de toegevoegde elektronica waarop die optocoupler zit aangesloten, wat je noemt het "breadboardje". Als dat op dezelfde trafo zit aangesloten, geeft dat natuurlijk ook een extra belasting. Ik zou hebben verwacht dat dit niet noemenswaardig veel stroom trekt. Maar je zegt toch: "Als ik het zo plaats middels een breadboardje lijkt het alsof de gong te weinig spanning doorkrijgt om goed te 'rinkelen".. De spanning kakt dus duidelijk in, en dat kan alleen als de voedende trafo het niet trekt. Tja, waar denk je dan als eerste aan? Zit er naast dat breadboardje echt niets meer slims op dezelfde trafo? Want dat breadboardje dient alleen maar als "slimme" schakelaar.
Pagina: 1