Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietepiete
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-05-2024
Hi,

Ik heb gezocht naar de functie om datum en tijd in de foto te "watermerken". Bestaat deze functie in de Canon EOS 500D? Zo ja, waar vind ik hem?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@nietepiete
Eerste hit op google:
https://www.dpreview.com/forums/thread/2564764

Kan dus niet, los van de vraag waarom je dit überhaupt zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietepiete
Voor documentatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je kunt wel met b.v. een batchrun d.m.v. IrfanView een timestamp (of ieder ander willekeurig EXIT meta veld) laten toevoegen, als overlay text, op een willekeurige positie aan image files.

File/Batch conversion/Use advanced options.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBrIWnicwNQu9eX_Xh4IOvGbmz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogqptnhfOQ2Dr4DRPnz0yZlS.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die informatie zit toch gewoon in je exif data (waar het hoort) ?
Wil je het echt op je foto zetten dan zou ik het als embedded preview doen zodat je origineel onaangetast blijft.

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 14-11-2021 22:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietepiete
Foto's zijn niet altijd voor de mooi. Worden ook gebruikt ter documentatie. Dus dat wil je ze erin hebben. Een toestel als dit die een dergelijke zeer eenvoudige functie niet bezit is beschamelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Dus het probleem zit hem in de camera en je bent eigenlijk niet op zoek naar een oplossing :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 11:41

Quicksilver

Catch these hands

offtopic: Ben ik nou de enige die aan The three boby problem moest denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 09:53
nietepiete schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:53:
Foto's zijn niet altijd voor de mooi. Worden ook gebruikt ter documentatie. Dus dat wil je ze erin hebben. Een toestel als dit die een dergelijke zeer eenvoudige functie niet bezit is beschamelijk.
Daarom zit er metadata in foto's omdat het gros van de mensen die data niet zichtbaar op de foto wil hebben maar wel op wil kunnen zoeken digitaal.

Kortom, je hebt een niche te pakken en je kan niet iedereen tevreden stellen. Gewoon de foto's watermerken via de PC, een stap die je waarschijnlijk toch al gebruikt als je de foto's wil afdrukken (de PC).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nietepiete schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:53:
Dus dat wil je ze erin hebben. Een toestel als dit die een dergelijke zeer eenvoudige functie niet bezit is beschamelijk.
Maar al die data, en nog veel meer, zit er IN! In iedere foto. :Y

Alleen niet zichtbaar in het visuele deel.
En dat kun je o.a. met de methode die ik aangaf, zichtbaar maken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietepiete
Ik snap dat je het allemaal later kan toevoegen. Maar als je bijvoorbeeld 300-400 foto's wilt maken ter documentatie dan ga je nadien niet ieder foto'tje handmatig van een watermerk (laat het ik het maar even zo noemen) voorzien.

Het toestel heeft een datum en tijd functie. Dan zet je zo'n functie er in, ben ik van mening. Dus ik zal wel weer aangewezen worden op een een App. Maar vraag me hardop af waarom ik dat deze "professionele" camera dan nog heb.

Ja, de foto's zijn vele malen beter. Maar kom op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:45
nietepiete schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:12:
Ik snap dat je het allemaal later kan toevoegen. Maar als je bijvoorbeeld 300-400 foto's wilt maken ter documentatie dan ga je nadien niet ieder foto'tje handmatig van een watermerk (laat het ik het maar even zo noemen) voorzien.

Het toestel heeft een datum en tijd functie. Dan zet je zo'n functie er in, ben ik van mening. Dus ik zal wel weer aangewezen worden op een een App. Maar vraag me hardop af waarom ik dat deze "professionele" camera dan nog heb.

Ja, de foto's zijn vele malen beter. Maar kom op zeg.
Een professionele camera heeft zulke functies juist niet omdat professionele gebruikers van zo'n toestel de foto's nog nabewerken op de computer. Dat hoort gewoon bij de workflow van foto's maken.
De datum zit in de metadata van de foto's en er zijn zat tools waar je die mee in beeld kan toveren als je wil.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
Ozzie schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:16:
[...]

Een professionele camera heeft zulke functies juist niet omdat professionele gebruikers van zo'n toestel de foto's nog nabewerken op de computer. Dat hoort gewoon bij de workflow van foto's maken.
De datum zit in de metadata van de foto's en er zijn zat tools waar je die mee in beeld kan toveren als je wil.
Daarover verschillen wij van mening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:45
nietepiete schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:21:
[...]

Daarover verschillen wij van mening.
Naja dat van mij is geen mening, dat is gewoon hoe het is.
Naar mijn mening zou je een eenvoudigere camera moeten kopen, daar zit die functie vaak wel op.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nietepiete schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:12:
Handmatig? Gewoon één keer de batchrun uitzoeken en vervolgens automagisch laten draaien.
Maar kom op zeg.
Idd, kom op zeg. ;)

Of had je bij de aanschaf van die camera je beoogde doel beter moeten afstemmen op de te gebruiken apparatuur? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 09:53
Of je nou 1 of 1000 foto's hebt, gewoon op een knopje klikken en klaar :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ En anders online, met Adobe Lightroom (betaald), met Darktable (opensource), het bijgeleverde Canon Digital Photo Professional (gratis voor Canon bezitters) of met FSViewer (freeware).
En zo zijn er vast nog veel meer.

[ Voor 82% gewijzigd door DukeBox op 19-11-2021 13:18 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietepiete
Ok heren. Ik ga wat doen met jullie bevindingen.
Dank!

[ Voor 2% gewijzigd door nietepiete op 22-11-2021 19:04 . Reden: typo ]

Pagina: 1