Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gis.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 12:18
Goedemorgen all,

Ik heb een wat unieke situatie. Via mijn familie heb ik ooit een aandeel gekregen van een Nederlands bedrijf. Nu zou ik deze willen verkopen, maar omdat het een aandeel op naam is (dus echt een papiertje) vind ik het lastig om deze verkoop onder de aandacht van kopers te brengen. Ik kan het immers niet via de beurs verkopen. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Ik heb nu een marktplaats advertentie, maar dit lijkt me niet de manier om iedereen te bereiken.
Wellicht een advertentie in de krant, maar welke? Of Een forum voor beleggers?

Benieuwd naar jullie ideeën!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het aandeel nog geldig / bestaand? Oftewel, is het nog steeds van een beursgenoteerd bedrijf? Ja? Dan is het (in sommige gevallen) nog net niet illegaal om het te schenken / doorverkopen zonder de bijbehorende notariele overdrachtspapieren.

Is het aandeel niet meer geldig / bestaand of is het achterliggende bedrijf failliet? Dan is net wat de gek ervoor geeft; voor de ene is het dan oud papierwaarde, voor de andere misschien veel meer waard want emoties / herinneringen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:41
Je kan natuurlijk het bedrijf zelf contacten. Of iemand die er werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:02
Is het de advertentie van de aardappelen aandelen?

Zo ja, interessante kwestie maar volgens mij zijn ze niet veel waard en moest er in verleden zelfs geld bij.

Zo nee, dan toch benieuwd (kon het niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gis.
Het is een geldig aandeel, het betreft TESO(. De veerboot van Texel). Zeer winstgevend, heeft alleenrecht op de verbinding, veel geld in kas.

Ik weet dat Texelaars geïnteresseerd zijn, want het aandeel geeft recht op 10 gratis overtochten. Daarom had ik een advertentie geplaatst in de lokale krant.

alleen dit is natuurlijk een kleine doelgroep/ kleine oplage. ik dacht misschien anderen uit Nederland ook interesse.

Deze mensen zijn veel moeilijker bereikbaar. Hoe zou iemand bijv een aandeel op naam van Shell verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:56
Hou er rekening mee dat bij de overdracht van een aandeel op naam sowieso een notariële akte vereist is, ook het aandeelhoudersregister moet worden bijgewerkt. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden.

Uit het jaarverslag blijkt dat er vaker aandelen van eigenaar wisselen:
Het afgelopen boekjaar zijn 64 (v.j. 84) aandelen van eigenaar gewisseld en per einde boekjaar zijn er in totaal 3.151 (v.j. 3.147) aandeelhouders.
Dus wellicht dat je TESO zelf ook zou kunnen contacten hierover. Check ook even of er recht van eerste koop op van toepassing is. Dan dien je het namelijk eerst aan deze partij aan te bieden.

Maar volgens mij gaat je advertentie op Marktplaats al best aardig :P

[ Voor 5% gewijzigd door dvdheiden op 14-11-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 16:37
aandeel van hoeveel nominaal ? 5 gulden of 25 gulden ? Gaat idd voor heel wat geld weg , makkelijkste is gewoon in de texelse courant een advertentie zetten . Of evt op de lokale facebook pagina's van 0222 te proberen . Je kan daarna bij de notaris overschrijven en nieuwe eigenaar kan dan na melding in de krant van de teso een op zijn of haar naam gesteld aandeel krijgen .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom is zo'n aandeel zoveel waard? Verkoopwaarde op later moment? (Oprecht benieuwd, geen troll)

Voor dat dividend van die overtochten hoef je het neem ik aan niet te doen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
De aantrekkingskracht voor aandeelhouders van buitenaf lijkt me beperkt. Ze draaien serieus winst per aandeel maar het is natuurlijk meer een soort ideële onderneming voor en door texelaars. Ze zullen liever investeren in betere diensten dan uitkeren aan de aandeelhouders.

Er zijn natuurlijk genoeg mensen met bijvoorbeeld een 2e woning die misschien wel geïnteresseerd zijn. Als ik een vakantiehuisje had daar zou ik wel zo,n aandeel kopen. Niet eens zozeer voor die overtochten maar meer voor het gevoel.

[ Voor 14% gewijzigd door DIJK op 14-11-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
Boudewijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:33:
Waarom is zo'n aandeel zoveel waard? Verkoopwaarde op later moment? (Oprecht benieuwd, geen troll)

Voor dat dividend van die overtochten hoef je het neem ik aan niet te doen.
Er staat voor 100.000 gulden aan aandelen uit , koop daar maar eens moderne veerdienst voor ! :) Vanzelfsprekend dat de aandelen dus voor meer weggaan , komt ook sentiment bij kijken hoor .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:43
Je hebt ook biedingen van Jan Texel, wel grappig. De waarde is flink in prijs gestegen zeg, succes met de verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Cybersijp schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:40:
[...]

Er staat voor 100.000 gulden aan aandelen uit , koop daar maar eens moderne veerdienst voor ! :) Vanzelfsprekend dat de aandelen dus voor meer weggaan , komt ook sentiment bij kijken hoor .
Yup en nu doet dat aandeel dus 7k+. Gevalletje waardestijging dus. Nou ja prima :)

Voor gevoel/nostalgie zou ik het 'stevig' vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Boudewijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:57:
[...]

Yup en nu doet dat aandeel dus 7k+. Gevalletje waardestijging dus. Nou ja prima :)

Voor gevoel/nostalgie zou ik het 'stevig' vinden
Het eigen vermogen is iets van 33k per aandeel als ik het goed zie dus in die zin is het nog weinig. Maar ja ze zijn niet echt bezig met aandeelhouderswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:48
Ik zou de statuten van teso eens doorlezen. Ik denk dat een hoop van je vragen daarmee al beantwoord zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
toevallig net op een 0222 groep van facebook gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gis.
DIJK schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:14:
[...]

Het eigen vermogen is iets van 33k per aandeel als ik het goed zie dus in die zin is het nog weinig. Maar ja ze zijn niet echt bezig met aandeelhouderswaarde.
Precies, die intrinsieke waarde ligt erg hoog (en dus veel hoger dan de huidige biedingen).

Maar natuurlijk bepaalt de markt de prijs. Het was niet moeilijk om de texelaars te bereiken, maar de markt is natuurlijk groter. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een plek om mijn advertentie bij deze groep potentiële kopers onder de aandacht te brengen, zodat ik met vertrouwen kan zeggen dat het hoogste bod de marktwaarde is.

Kennen jullie nog een actief Nederlands beleggersforum? Ik kom niet verder dan IEX..

Deze doelgroep is volgens mij 40+, zeker de vakantiehuisbezitters. Wellicht dan toch maar een advertentie in een landelijke krant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:48
gis. schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:15:
[...]
Deze doelgroep is volgens mij 40+, zeker de vakantiehuisbezitters. Wellicht dan toch maar een advertentie in een landelijke krant?
Ik denk niet dat veel abonnees naar die advertenties kijken en dan ineens denken: hé, daar stop ik mijn geld in.

Ik zou eerder kijken bij sites waar vakantiehuisjes worden aangeboden of zo. Je hebt namelijk een vrij beperkte en specifieke doelgroep, de groep die regelmatig naar Texel wil en sympathie heeft met het eilandleven.

Daarnaast is er vast nog een doelgroep die wel een speculatieve gok wil wagen. En die de 7k er voor over heeft voor eventuele toekomstige waardestijging (bv door overname). Ik denk echter dat die groep heel klein is. En het meer moeite kost om die te bereiken dan dat het extra verkoopwaarde oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:46
gis. schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:09:
Het is een geldig aandeel, het betreft TESO(. De veerboot van Texel). Zeer winstgevend, heeft alleenrecht op de verbinding, veel geld in kas.

Ik weet dat Texelaars geïnteresseerd zijn, want het aandeel geeft recht op 10 gratis overtochten. Daarom had ik een advertentie geplaatst in de lokale krant.

alleen dit is natuurlijk een kleine doelgroep/ kleine oplage. ik dacht misschien anderen uit Nederland ook interesse.

Deze mensen zijn veel moeilijker bereikbaar. Hoe zou iemand bijv een aandeel op naam van Shell verkopen?
Op marktplaats. Klinkt wel interessant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51
gis. schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:15:
[...]

Precies, die intrinsieke waarde ligt erg hoog (en dus veel hoger dan de huidige biedingen).

Maar natuurlijk bepaalt de markt de prijs. Het was niet moeilijk om de texelaars te bereiken, maar de markt is natuurlijk groter. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een plek om mijn advertentie bij deze groep potentiële kopers onder de aandacht te brengen, zodat ik met vertrouwen kan zeggen dat het hoogste bod de marktwaarde is.

Kennen jullie nog een actief Nederlands beleggersforum? Ik kom niet verder dan IEX..

Verwacht er niet te veel van. Er zijn twee redenen dat dit bedrijf überhaupt nog bestaat: De eigendomsstructuur van de NV (aandelen in handen van de gebruikers van de veerdienst), en de statutaire verplichting dat winst terug moet vloeien naar de kwaliteit van de dienstverlening. Dividend staat dus op plaats 3. er wordt geen dividend uitgekeerd.

Maar ja, het is uiteindelijk een vorm van openbaar vervoer, dat drijft op concessies. De Rijksoverheid (die is verantwoordelijk) heeft om bovengenoemde twee redenen besloten deze concessie niet aan te besteden. Op het moment dat beleggers een te groot aandeel krijgen verdwijnt de basis van deze uitzonderingspositie. De 'E' van TESO is essentieel voor het voorbestaan van het bedrijf.

Ik hoop dat je een eilander kan vinden die je dit aandeel wilt gunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:51

LankHoar

Langharig tuig

@gis. is dit jouw advertentie? https://www.marktplaats.n...bc7fdb5fb&previousPage=lr

Ik zie hier namelijk een advertentie die juist om zo'n aandeel vraagt, en die staat al sinds augustus online: https://www.marktplaats.n...bc7fdb5fb&previousPage=lr

Misschien is dat een match voor je? ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:51

LankHoar

Langharig tuig

@gis. ik zie dat je biedingen accepteert tot morgenmiddag. Had je nog iets aan die advertentie die ik linkte, of mag ik hier uit opmaken dat dit op niets is uitgelopen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gis.
LankHoar schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:06:
@gis. ik zie dat je biedingen accepteert tot morgenmiddag. Had je nog iets aan die advertentie die ik linkte, of mag ik hier uit opmaken dat dit op niets is uitgelopen?
Ja dat was een goeie tip, dankjewel! had ze meteen een berichtje gestuurd. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben je je aandeel nog kwiit geraakt @gis. ?

Pagina: 1