waterzijdig inregelen - verschil in aansluiting radiator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannenliefde
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 22:03
Hoi,

Ik ben bezig met waterzijdig inregelen. Een aantal radiatoren zijn via diagonale aansluiting: aanvoer rechtsboven, afvoer linksonder. Een aantal andere radiatoren hebben aan en afvoer aan zelfde zijde (boven en onder).

Nu vraag ik me af of dit uitmaakt bij het meten van de aanvoer en retour temperatuur. Ik heb me laten vertellen dat je bij de tweede situatie (aan en afvoer aan zelfde zijde) de retour temp al snel te hoog meet omdat het water als het ware naar beneden valt, in plaats van dat het de hele radiator door stroomt, zoals met de diagonale aansluiting.

Iemand enig idee of dit zo is?

Dank! :)

Beste antwoord (via Mannenliefde op 15-11-2021 09:57)

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
De voorgaande reageerders hebben niet goed gelezen zo te zien.
Ik denk persoonlijk dat het lood om oud ijzer is, de retour temp is de retour temp.
Die kan wellicht lager zijn bij een radiator die overhoeks is aangesloten maar daar gaat het niet om bij het inregelen per radiator.
Gewoon de aanvoer en retour meten op de betreffende leidingen en dat is dan de data waar je mee kan werken.

Succes!

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:50

martijn v o

Certified by Enphase.

Bij korte radiatoren maakt dat niets uit, maar de lange of hele lage is het beter om ze twee zijdig aan te sluiten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vanaf ongeveer 1,6 meter is het advies kruislings aansluiten. Vaak tot 2 meter wilt nog wel werken, maar erboven advies altijd aanpassen…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
De voorgaande reageerders hebben niet goed gelezen zo te zien.
Ik denk persoonlijk dat het lood om oud ijzer is, de retour temp is de retour temp.
Die kan wellicht lager zijn bij een radiator die overhoeks is aangesloten maar daar gaat het niet om bij het inregelen per radiator.
Gewoon de aanvoer en retour meten op de betreffende leidingen en dat is dan de data waar je mee kan werken.

Succes!

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024