Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnage
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-03 16:41
Op het moment heb ik een 4.1 home cinema setup op basis van actieve speakers die verbonden zijn via de externe geluidskaart (Terratec Aureon Xfire 8.0 HD) van mijn PC. Deze kaart lijkt echter aan het einde van zijn levensduur, want de S/PDIF ingang begint onbetrouwbaar te worden en op een moderne Windows 10 installatie weigert de driver te installeren. Met de default Windows driver doet het meeste het, maar de S/PDIF in wil enkel in stereo werken.

Bij mijn verkenning naar een oplossing kwam ik er alleen achter dat mijn opstelling blijkbaar vrij zeldzaam is en er erg weinig duidelijke upgrade opties zijn. Ik zoek dus inspiratie voor oplossingen waardoor ik minimaal weer surround geluid heb en er qua gebruiksgemak en geluidskwaliteit hopelijk ook wat op vooruit ga.

Schematische samenvatting van de relevante producten en verbindingen in mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_gDvdr7f-o1OT4goS3YNS5G_0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kj8jJ8KP3noaZQogql2swqiy.png?f=user_large

Details:
- Mijn TV wordt enkel gebruikt voor streaming media en games vanaf de PC en consoles, er is geen tuner aangesloten. Op het moment heb ik dus nog wel surround geluid bij gebruik van de PC, maar niet bij de consoles.
- Ik gebruik Equalizer APO om een eventueel center kanaal naar de twee front kanalen te mixen en de achter kanalen te balanceren. (Door de kamerindeling staan de achter speakers net niet even ver van de luister positie)
- Een center speaker ontbreekt, maar ik zou de optie willen behouden in de toekomst eentje toe te kunnen voegen voor een volledige 5.1 setup. Zit echter goed centraal tussen de front speakers en dialogen zijn prima te verstaan met mijn huidige oplossing, dus de noodzaak is nog niet hoog.
- Ik wil de speakers niet vervangen, want ondanks hun leeftijd geven ze top geluid en de investering om hun kwaliteit te overtreffen met nieuwe (passieve) varianten zou significant zijn.
- Aangezien de speakers actief zijn, moet volume digitaal vooraf geregeld moet worden. Hierdoor is bitdiepte en vooral signaal/ruis verhouding van de D/A conversie belangrijker dan bij de meeste opstellingen. De Aureon is op signaal/ruis vlak net voldoende voor deze setup, een nieuwe oplossing mag hier in ieder geval niet onder scoren, anders wordt de ruis hoorbaar en storend.

Opties:
Receiver
Dit is natuurlijk in de meeste situaties de logische basis voor een home cinema systeem. Misschien ben ik negatief hierover omdat ik er weinig ervaring mee heb, maar dit voelt alsof ik een apparaat koop waar ik 90% van de primaire functionaliteit niet van zou gebruiken. Daarnaast geeft het minder mogelijkheden (kan een 4.1 downmix bijvoorbeeld nog?), heb je nog een extra interface laag om inputs te selecteren en worden ze binnen no time obsoleet doordat al je videosignalen er ook doorheen moeten, aangezien je bent beperkt tot de HDMI standaard die ze kunnen verwerken. eARC zou dat op moeten lossen, maar ik zie nog nergens eARC-only receivers die al die videoverwerking er uit gooien.

Positief punt zou wel zijn dat een passieve center speaker veel makkelijker te vinden is als upgrade naar 5.1.

Nieuwe geluidskaart
De simpelste oplossing leek me om bij een vergelijkbare aanpak te blijven en de geluidskaart te vervangen door wat nieuwers/beters. Een pricewatch filter op minimaal 5.1 uit en S/PDIF geeft echter aan dat er amper opties zijn op dit vlak. De meest geschikte optie lijkt nog dezelfde Terratec die nog verkocht wordt, ondanks dat de driver al jaren niet meer geüpdatet lijkt te worden 8)7

Daarnaast blijft S/PDIF natuurlijk compressed. De manier om een beter digitaal signaal uit de TV te krijgen zou een (e)ARC input zijn, maar geluidskaarten daarmee bestaan al helemaal niet.

Losse goede DAC
Ook wat naar verschillende degelijke kwaliteit DAC oplossingen gezocht, hier lijken veel opties voor, maar blijkbaar enkel voor muziek liefhebbers en dus altijd stereo.

Converter boxje
Verder zoeken brachten ook audio extractors en andere converter boxjes in beeld. Deze lijkt bijvoorbeeld alle functionaliteit te hebben die mijn opstelling nodig heb. De kans dat zo'n doosje echt goed geluid geeft lijkt me echter klein. Zeker gezien het belang van lage ruis. Of onderschat ik dan dit soort kastjes en/of obscure Chinese bedrijfjes?

Het lijkt er dus op dat alle oplossingen die ik gevonden heb eerder downgrades dan upgrades zijn. Zijn er misschien nog oplossingen die ik vergeet? Of ben ik onterecht negatief over één van de hier genoemde opties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wil je perse bij actieve speakers blijven? Je kunt ook je B&O's verkopen en 5 passieve speakers uitzoeken. Dat in combinatie met een receiver doet gewoon alles wat je wil. Makkelijk en werkt prima. Je koopt een reciever trouwens niet om de functies die je niet gebruikt, maar om de functies en aansluitingen die je wel gebruikt. 4.1 downmix kan zonder probleem. Elke receiver kan in principe up/down mixen van de minimum tot de maximum aantal aangesloten speakers. Een 9.2.4 receiver kan dus alles van 2.0 tot 9.2.4

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnage
Jorgen schreef op zondag 14 november 2021 @ 00:15:
Wil je perse bij actieve speakers blijven? Je kunt ook je B&O's verkopen en 5 passieve speakers uitzoeken. Dat in combinatie met een receiver doet gewoon alles wat je wil. Makkelijk en werkt prima. Je koopt een reciever trouwens niet om de functies die je niet gebruikt, maar om de functies en aansluitingen die je wel gebruikt. 4.1 downmix kan zonder probleem. Elke receiver kan in principe up/down mixen van de minimum tot de maximum aantal aangesloten speakers. Een 9.2.4 receiver kan dus alles van 2.0 tot 9.2.4
Bedankt voor de input, actief hoeft niet perse nee, maar ben vooral nog niet overtuigt dat ik er dan op vooruit ga. Ik zou dan een meer standaard oplossing hebben, maar volgens mij ben ik dan honderden, zo niet duizenden euro's verder voor ik weer op het kwaliteitsniveau zit wat ik had, met een minder flexibele opstelling en dat alles omdat een onderdeel van nog geen honderd euro in mijn huidige opstelling vervangen moet worden. Misschien moet het, maar dat klinkt nog niet direct als de beste oplossing, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nee, vanuit het financiële oogpunt snap ik je kritiek op dat idee. Maar door de B&O's te verkopen dek je ook al een heel stuk van de kosten weer af.

Je hebt in elk geval geen gedoe meer met up/down mix en hoeft bij het toevoegen of verwijderen van speakers dan in elk geval geen omslachtige trucjes toe te passen. Een receiver geeft je geen minder maar juist meer mogelijkheden dan de setup die je nu hebt.

Een geluidskaart kan natuurlijk net zo snel uit de tijd raken. Als er, zoals je zelf ervaart geen drivers meer voor komen bij een nieuw besturingssysteem of je nieuwe opties qua hardware of software daarin gaat missen. Bij een receiver hoef je in elk geval niet bang te zijn dat er met een nieuwe Windows ineens geen geluid meer doorheen komt.

Terug naar jouw probleem. Als je de speakers wel wilt houden en het niet erg vindt om op deze manier te werken, dan is doorzoeken naar een nieuwe geluidskaart toch gewoon het makkelijkste. Waarom voldoen de 17 opties uit de PW niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnage
Tuurlijk, alles kan verouderen, maar wat ik in mijn omgeving zie is dat receivers wel relatief snel verouderen door hun afhankelijkheid van HDMI standaarden die vrij snel wisselen. Effectief mag kan je die weggooien zodra je een nieuwe TV koopt zeg maar. Maar je hebt me in ieder geval overtuigt me daar nog eens wat beter in te verdiepen.

Qua geluidskaarten kreeg ik er met een filter op S/PDIF in en minimaal 5.1 uit op pricewatch maar 7 opties. Ben benieuwd naar de andere tien die jij vond, die ik vond waren:
- 2 hoofdtelefoon versterkers met "virtual surround" en dus niet toepasselijk
- 3 Terratecs, het model wat ik nu al heb, een simpelere varaint en een interne, wat niet wenselijk is qua interferentie. Dus ook niet echt upgrade opties.
- Tot slot een Delock en LogiLink die op basis van de foto's van dezelfde OEM komen. Met een prijs van 30 euro en geen info over signaal/ruis verhouding geef ik die ook weinig kans om veel soeps te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik denk dat een Denon receiver met pre-outs de meest realistische optie is. Dat is het merk met de beste D/A conversie en eigenlijk geen issues op het gebied van geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnage
Goed om te weten dat die daar goed in zijn, bedankt!

Verder zoeken heeft ook een nieuwe optie opgeleverd: er is ook een markt voor surround voorversterkers. Je zit dan wel aardig in de audiofiel markt (kwam ze bijvoorbeeld ook niet in de pricewatch tegen hier), maar aangezien die het hele versterker deel niet nodig hebben lijken die best competitief vergeleken met receivers. Iemand daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50
Een receiver met pre-outs lijkt mij ook de beste keuze. Ik heb al 15 jaar een Denon, eerst met passieve speakers en nu met actieve op de pre-out. Zet het volume vast op de actieve speaker en je kunt met de receiver het volume regelen. Doet perfect wat je wilt. Zeker als je nu bij de consoles alleen stereo hebt gaat er een wereld voor je open. Zelfs met alleen gecomprimeerde 5.1 via spdif. Als de hdmi versie ooit niet met de tv matcht heb je nog steeds meer dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 16:52
Zeker goede ervaringen met voorversterkers (receivers).
Een audiolab bak gehad met 7.1 uitgang naar een zelfbouw Hypex N-core eindbak. Beter dan dat heb ik niet gehad. Ook een Integra voorversterker gehad (onkyo). Beiden voor prikkies op Marktplaats gekocht.

Goed idee wel van je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Arnage schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:35:
Goed om te weten dat die daar goed in zijn, bedankt!

Verder zoeken heeft ook een nieuwe optie opgeleverd: er is ook een markt voor surround voorversterkers. Je zit dan wel aardig in de audiofiel markt (kwam ze bijvoorbeeld ook niet in de pricewatch tegen hier), maar aangezien die het hele versterker deel niet nodig hebben lijken die best competitief vergeleken met receivers. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Surround Processors zijn veel prijziger en beiden geen prestatie meerwaarde t.o.v. de receivers. Alleen interessant als je XLR outputs moet hebben. Reken op €3000 voor wat fatsoenlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Arnage schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:17:
Tuurlijk, alles kan verouderen, maar wat ik in mijn omgeving zie is dat receivers wel relatief snel verouderen door hun afhankelijkheid van HDMI standaarden die vrij snel wisselen. Effectief mag kan je die weggooien zodra je een nieuwe TV koopt zeg maar. Maar je hebt me in ieder geval overtuigt me daar nog eens wat beter in te verdiepen.

Qua geluidskaarten kreeg ik er met een filter op S/PDIF in en minimaal 5.1 uit op pricewatch maar 7 opties. Ben benieuwd naar de andere tien die jij vond, die ik vond waren:
- 2 hoofdtelefoon versterkers met "virtual surround" en dus niet toepasselijk
- 3 Terratecs, het model wat ik nu al heb, een simpelere varaint en een interne, wat niet wenselijk is qua interferentie. Dus ook niet echt upgrade opties.
- Tot slot een Delock en LogiLink die op basis van de foto's van dezelfde OEM komen. Met een prijs van 30 euro en geen info over signaal/ruis verhouding geef ik die ook weinig kans om veel soeps te zijn
Graag gedaan

O, ik heb niet inhoudelijk gekeken naar de geluidskaarten. Alleen jouw filters gebruikt, met 17 resultaten.

Hdmi is backwards compatible. Door elke kabel en aansluiting kan altijd de standaard speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnage
Kwam een tweedehands surround voorversterker/processor tegen voor een prijs dat ik het een experimentje waard vond. Mocht dat niet werken kan ik altijd nog een grotere investering/aanpassing aan mijn opstelling doen.

Ik zal hier mijn ervaringen posten zodra hij binnen is, voor het geval ik daar anderen ook mee kan helpen. Bedankt weer voor de suggesties allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnage
Was er nog niet aan toe gekomen, maar wilde mijn ervaringen delen mochten anderen in een vergelijkbare situatie zitten.

Het positieve nieuws is dat wat mij betreft het experiment wat ik in mijn vorige post noemde geslaagd is en ik voorlopig weer verder kan zonder grote investeringen te hoeven doen, terwijl ik er toch duidelijk op vooruit gegaan ben :)

Via Marktplaats een Emotiva UMC-1 aangeschaft. Dit is een surround voorversterker/processor van een voor mij tot voor kort onbekend merk. Reviews/ervaringen er van waren algemeen lovend, met de grootste minpunten op het gebied van hun support en firmware. Die eerste is sowieso niet heel relevant meer voor mij, gezien hij al lang niet meer in de garantie zit en het tweede punt lijkt verholpen door updates in de loop van de tijd. Voorlopig nog geen bugs tegen gekomen namelijk.

Maar het gaat natuurlijk om het geluid. Dat is gelukkig top, de DACs zijn een grotere stap vooruit ten opzichte van mijn oude Terratec dan ik verwacht had. Ook is de signaal/ruis verhouding duidelijk beter, wat bij actieve speakers ook veel kritischer is dan bij passieve. Dit was bij de Terratec net acceptabel, maar als je dicht bij een speaker kwam kon je nog wel wat ruis horen, nu gelukkig niet meer.

De grootste beperking heeft te maken met deze opmerking die ik nog niet beantwoord had:
Jorgen schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 03:57:Hdmi is backwards compatible. Door elke kabel en aansluiting kan altijd de standaard speed.
HDMI is inderdaad backwards compatible, het probleem ermee is dat dit apparaat bijvoorbeeld alleen maar tot 1080p kan verwerken. Daardoor ben ik nu effectief beperkt tot S/PDIF, waardoor ik de hogere kwaliteit codecs die wel ondersteunt worden niet kan gebruiken zonder flink op video kwaliteit in te leveren. Als ik iets had willen kopen wat de 2160p120 en HDR die mijn huidige TV doet was ik vele malen duurder uit geweest. En dan zou ik waarschijnlijk weer tegen zo'n beperking aanlopen zodra ik ooit een nieuwe TV zou willen kopen. Dat bedoelde ik met het probleem met HDMI in receivers. De combinatie van een duur apparaat met (relatief) beperkte levensduur vind ik gewoon zonde.

Gelukkig hoor ik zelf meer verschil tussen een goede of slechte DAC dan dat ik last heb van DD of DTS compressie. Voorlopig kan ik dus vooruit en hopelijk is eARC of een vergelijkbare standaard volwassen op het moment dat ik weer wat nieuws moet/wil.
Pagina: 1