Tweak glasvezel, tweede IP via switch, hapert.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrutsMeneer
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-04 07:05
Ik heb sinds een tijdje glasvezel van Tweak. Werkt perfect; Internet is stabiel en snel, maar zou hier graag een tweede publieke IP-adres op willen hebben.

Nou heb ik zojuist een (unmanaged) switch gehangen tussen het glasvezelmodem en mijn router;

Dit werkt: Mijn router krijgt netjes een publiek ip-adres en als ik een tweede apparaat aansluit op de switch dan krijgt dit tweede apparaat óók een publiek ip-adres, en beide apparaten werken.

echter na een aantal minuten lijkt de poort op de switch waar het glasvezel modem op aangesloten is zijn verbinding te verliezen; Je ziet de lampjes even aan en uit gaan, alsof je de kabel er uitrekt. De internetverbinding valt heel even weg, om vervolglens een aantal seconden later terug te komen. Dit herhaalt zich vervolgens. Ik heb ooit iets gehoord over spanning-tree, maar kom hier niet helemaal uit. Zou dit überhaupt de oorzaak kunnen zijn?

Mijn kennis over netwerken is beperkt, vandaar dat ik hier ook de vraag stel; Wat veroorzaakt dit, en kan zoiets opgelost worden met een managed switch?

[ Voor 7% gewijzigd door PrutsMeneer op 13-11-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet je heel zeker dat je meerdere publieke IP's kan krijgen bij Tweak?

Daarnaast, en allicht ben ik nu te voorzichtig: welk extra apparaat wil je direct aan het internet hangen en in hoeverre denk je hier "secure" het internet mee op te kunnen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrutsMeneer
Nee, ik weet niet zeker of ik een tweede ip-adres bij TWeak kan krijgen. Zie alleen dat het 'even' werkt als ik het wel probeer. En wil graag weten waarom het werkt, zoals het werkt. Waarom valt de verbinding even weg? Mijn gevoel zegt namelijk dat er een netwerktechnische reden voor is. De DHCP server van Tweak geeft immers gewoon netjes twee ip-adressen, en pas een tijdje daarna gaat mis...

Waarom ik het wil? Ik zou graag een mysterium node ( https://www.mysterium.network/ ) willen opzetten. Dit is een decentralised VPN service, waarbij je iets in crypto krijgt betaald als je de dienst aanbied. Leuk project, maar ik wil dit alleen niet hebben draaien op 't zelfde publieke ip-adres waar ook mijn prive verkeer overheen gaat, omdat je natuurlijk wel als exit-node fungeert, je weet maar nooit...

[ Voor 32% gewijzigd door PrutsMeneer op 13-11-2021 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PrutsMeneer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:54:
Nee, ik weet niet zeker of ik een tweede ip-adres bij TWeak kan krijgen.
Zou ik daar eerst eens over gaan bellen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En let op met zulke diensten…

Vroeger moest je moeite doen een botnet te creëren, tegenwoordig beloof je gewoon wat crypto….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrutsMeneer
Vorkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:13:
En let op met zulke diensten…

Vroeger moest je moeite doen een botnet te creëren, tegenwoordig beloof je gewoon wat crypto….
Misschien moet je je er eerst eens in verdiepen, voordat je dit soort statements maakt. Je claimt namelijk dat de software een achterdeur bevat, die een botnet opzet, zonder dat je weet wat het project precies inhoud. Je node kan natuurlijk gehackt worden, maar daar maak ik me niet zoveel zorgen over; een goede firewall + Linux met de juiste rechten en restricties doet wonderen.

Ik besef me overigens wel dat er een risico is dat er dingen over de lijn gaan, via die vpn, die niet legaal zijn, maar het zelfde verhaal geld ook voor TOR; er zijn net zoveel legitieme redenen te verzinnen om een VPN te gebruiken dan niet legitieme. Ik geloof zelf in een vrij en open internet, waarin je provider of je land je geen restricties oplegt. Helaas is dat een utopie en dan zijn diensten als tor, maar ook mystereum een uitkomst. Ik werk graag actief mee een vrij internet.

Het voordeel van mystereum is trouwens dat je zelf kiest over welke exit node je gaat èn via welk land. Alleen daarom al is het ideaal, als je bijvoorbeeld Netflix in een ander land wil bekijken.

En ja, dit kan ook via de ‘gecentraliseerde’ VPN diensten, maar centralisatie brengt een groot probleem met zich mee; privacy.

Ik zie iig genoeg voordelen voor een decentralized VPN dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hou er naast de legaliteit ( je betaald voor één aansluiting -> één IPadres ) ook rekening met de verantwoordelijkheid ?

Alle ipadressen worden bijgehouden bij welke klant ze in gebruik zijn, en dit gaat automatisch een database in.
Hierin kan de opsporingsbevoegde makkelijk terugvinden wie en wanneer.
Als jouw exitnode misbruikt wordt, staat men aan jouw voordeur te bonken.

Leuk, als je onschuldig zou zijn, maar ondertussen ligt je leven een paar jaar overhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
^^ dat, en vaak hebben ISP's iets in de voorwaarden staan inzake delen van de aansluiting en huishoudelijke kring. Een VPN dienst aanbieden valt hier zeker niet onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Een consumenten aansluiting heeft in de regel nooit meer dan één adres tenzij je daar echt expliciet voor hebt gekozen. Ik zou hier dus inderdaad eerst eens met Tweak over bellen en of ze dat überhaupt kunnen aanbieden.

Als het al kan, reken er maar op dat je moet bijbetalen. Of je dan nog winst boekt met de crypto laat ik dan in het midden. Omdat het laatste IPv4 blok inmiddels is verkocht is het een kwestie van tijd voordat het gedaan is met extra IP's, of je moet alles IPv6 hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 14-11-2021 20:59 ]

I reject your reality and substitute my own

• yvanmidden
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:54
Ik denk dat Tweak in principe één IP-adres voor je heeft altijd. Als er een tweede op jouw lijn wordt aangevraagd door een ander MAC-adress zal het eerste MAC-adres IP dus vervallen en geblokt worden vermoed ik. Een aantal weken geleden kreeg ik in elk geval van Tweak aan de telefoon te horen dat je niet meer dat één IP mag gebruiken, nadat ik dat vroeg.

Desalniettemin, voor je project - los van of het wenselijk, legaal of wat dan ook is - heb je overwogen het op te zetten via een VPS bij bijvoorbeeld Hetzner? Daar krijg je een publiek IP, dus dat zou nog een optie kunnen zijn :)
Pagina: 1