Toon posts:

raid 0 in de praktijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 Maxtor dm 40 plus 30,7 GB, en een Asus A7V-133 met een onboard Promise Raid 0 controller.

Ik kan misschien net genoeg geld bij elkaar schrapen om een zelfde schijf kopen. Nu is de vraag: wat merk je er echt van in de praktijk?

Start het zaakje 2x zo snel op?
Lopen de programma's als Photoshop, Access en games beter of niet.
Zitten er nog nadelen aan? Of is het gewoon die pieterballen niet waard?

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Laadtijd wordt drastisch verminderd... Windows start een stuk sneller op, programma's starten sneller op alles is/start sneller sneller sneller..

heb net nog een systeem van een collega in mekaar geschroefd met W2K. Ik kan je zeggen dat ik nog niet een PC sneller heb zien opstarten.. Hij is een taakbalkfreak, zoveel mogelijk progs rechtsonder...
Die dingen deden er normaal lang over om te laden zei hij, maar nu staan ze er gewoon al zodra ie inlogt.. en das best snel met 20 van die shitdingen rechtsonder..

Alleen als er een schijf verrot gaat ben je alles kwijt...
maar goed dan moet je maar backuppen.

acces zal niet sneller daaien maar wel sneler laden.. idem voor photoshop en games...

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

Verwijderd

Topicstarter
Maar scheelt alles dan toch de helft wat betreft het starten van applicaties? Of is het anderhalf of zo...

Dan vind ik het misschien toch niet zo waard. De extra opslag is wel fijn, maar ja, als je panisch cd'tjes moet fikken om geen gegevens te verliezen heb je aan die extra opslag ook niet zo veel.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Op dinsdag 21 augustus 2001 11:08 schreef TacitRed het volgende:
Maar scheelt alles dan toch de helft wat betreft het starten van applicaties? Of is het anderhalf of zo...

Dan vind ik het misschien toch niet zo waard. De extra opslag is wel fijn, maar ja, als je panisch cd'tjes moet fikken om geen gegevens te verliezen heb je aan die extra opslag ook niet zo veel.
cd's fikken moet je toch sowieso...

als je een beetje belangrijke data hebt dan...

* Xandrios heeft nu zo'n 80 cd's volgefikt, en elke maand komen er weer een aantal bij :)

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 18:49
Je kan ook een andere RAID gebruiken, RAID 1 levert ook snelheidswinst bij lezen (dus ook bij opstarten) en is superveilig (omdat alles wordt gespiegeld).

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Het scheelt zeker niet de helft.

Zelf had ik ook raid met 2x IBM 45 gig, maar er was er 1 van kapot gegaan. Omdat ik toen effe met 1 schijf zat, en de vervangende 2 weken later, had ik geen raid 0 meer. Dit heb ik nu maar zo gelaten, zo gek veel sneller vond ik alles niet gaan.

Ik vind het iig de moeite niet waard om alles opnieuw te instaleren en te backupen (veel films en mp3). En ik zou het zeker niet de moeite waard vinden om een extra disk erbij te kopen als het alleen om extra snelheid ging... Als het je ook om de extra space gaat, en toch een nieuwe hd wilt, dan kun je natuurlijk net zo goed raid nemen. Mits je niet teveel moet backuppen...

• KNETTER2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Het is niet panisch cds fikken hoor. alleen je moet er wel rekening mee houden dat als er een disk verrot gaat je alles kwijt bent.. De data wordt over de twee disken gesplitst.
En backuppen doe je meestal toch wel met je meest gevoelige data..(tenminste ik wel)

Mijn collega zegt dat de snelheids winst met een raid 0 in verhouding met een enkele HD, 1.5 tot 1 3/4 keer is.. maar geen 2 keer zo snel.

Als je een goede oplossing wilt hebben dan kan je altijd nog een fasttrak tx2 of tx4 aanschaffen en daar een derde redundant disk aanhangen.. de controller checked mbv S.M.A.R.T. technologie of er iets mis is met de disk, is dat zo dan pakt ie automatisch de derde disk en bouwt em op.. maar das denk ik geen optie voor jou.

En de extra opslag.. ja of je hebt twee keer 30G of je hebt 1 keer 60G... maar het blijft 60G opslag..

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• baskabas
  • Laatst online: 05-04 12:26
Ik heb dezelfde mobo met 2x IBM 40GB 60GXP schijven en ik merk wel degelijk veel verschil!In SciSoft sandra zie ik in de benchmarks zelf een winst van 70%!! In praktijk is het wel wat minder, maar zeker 50%!

Wat lezen en schrijven betreft... je kunt de controller specifiek optimaliseren voor Lezen, schrijven of beide... heeft diverse presets: Applicatie's, Videobewerking, Fileserver ed.

Maarja... je moet wel backupjes bijhouden, want als 1 schijf uitvalt ben je ALLES kwijt!

• baskabas
  • Laatst online: 05-04 12:26
Op dinsdag 21 augustus 2001 11:16 schreef mickgreen het volgende:
Je kan ook een andere RAID gebruiken, RAID 1 levert ook snelheidswinst bij lezen (dus ook bij opstarten) en is superveilig (omdat alles wordt gespiegeld).
Hallo! Je gaat toch geen 2e HD kopen voor dat kleine beetje snelheids winst wat je dan hebt bij het lezen!?! Ok... tis veilig, maar je hebt geen extra ruimte én het schrijven gaat iets trager door de overhead... dat doe je toch alleen maar als je een kritieke server software draait ofzo... maar voor thuis echt zonde van het geld! (Maar dat is mijn mening) ;)

Verwijderd

Een schijf hoeft niet eens defect te raken. Zelf werk ik met een KT7a met highpoint controller en 3 identieke Maxtor 30Gb.'s. In het begin RAID-0 gedraaid, dit gaat inderdaad iets sneller (maar lang niet 2x zo snel).

Kreeg vervolgens om de zoveel tijd een 'broken stripe' error van de raid controller. Dit betekende dus opnieuw formatteren en weg data, hoewel de schijf nog perfect werkt.

Nadat dit me een aantal keer overkomen is werk ik niet meer met RAID, het (niet zo grote) prestatieverlies neem ik voor lief en dit werkt een stuk fijner.

• DipStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 11:16

DipStick

HHmmm, nice ;)

Op dinsdag 21 augustus 2001 11:15 schreef Cutebritney het volgende:
* DipStick heeft nu zo'n 80 cd's volgefikt, en elke maand komen er weer een aantal bij :)
offtopic:
80 maar??? :P

Ik geloof niet in bijgeloof, dat brengt ongeluk
Vroeger was ik een twijfelaar. Ik ben daar nu niet meer zo zeker van.

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 11:37 schreef alexbl het volgende:
Een schijf hoeft niet eens defect te raken. Zelf werk ik met een KT7a met highpoint controller en 3 identieke Maxtor 30Gb.'s. In het begin RAID-0 gedraaid, dit gaat inderdaad iets sneller (maar lang niet 2x zo snel).

Kreeg vervolgens om de zoveel tijd een 'broken stripe' error van de raid controller. Dit betekende dus opnieuw formatteren en weg data, hoewel de schijf nog perfect werkt.

Nadat dit me een aantal keer overkomen is werk ik niet meer met RAID, het (niet zo grote) prestatieverlies neem ik voor lief en dit werkt een stuk fijner.
dit moet je ook niet op een highpoint doen....die zijn er niet op gebouwd(max 2 drives dus)...

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit alles zo eens hoor denk ik dat ik nog effe wacht met een 2e hd. Als ik echt zonder schijfruimte kom te zitten zal ik er een kopen en in raid 0 hangen. Met mijn 12xPlex is het backuppen ook niet zo'n probleem. Nu kan ik het geld wel beter gebruiken.

<fantasie mode>
Je zult maar poen genoeg hebben om 2 15000toeren schijven op raid 0 te hangen.... :9~
</fantasie mode>

Verwijderd

de preformance viel mij een beetje tegen.. ok het is wel sneller dan 1 schijf maar het kan niet tippen aan m'n IBM serveRAID controller ( UW SCSI :) ).
Loopt allemaal net ff iets lekkerder door... maar ik ben tevreden zoals m'n pctje draait ( 2 x IBM DTLA achter een Highpiont ATA100 RAID )

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Ik heb dus ook een MB met een onboard Promise Raid0, heb er 2 7200RPM Maxtors aan hangen van 40GB en die dus op raid0 draaien. Gaat op zich lekker alleen nog niet optimaal.

heb er Sandra eens op losgelaten en daar zag ik echt belachelijk lage scores. Mijn drives zitten op 28000 punten, een standaard 7200rpm disk op 24000, standaard raid0 op 36000 en mijn config zou (volgens wat websites) iets van 44000 moeten kunnen halen. Er vreemd.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Heb de nieuwste drivers van alle websites afgehaald en geinstalleerd. Is wel zo dat de block grootte wat aan de hoge kant is. Heb gewoon standaard gepakt toen ik de stripe aanmaakte en dat is dacht ik met blocks van 256k ofzo :(

Iemand een idee waarom ik zo'n lage score haal?
Pagina: 1