Glasvezel i.c.m. Coax

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanoo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 11:30
Dag allemaal,

Onlangs is onze woning (eindelijk) aangesloten op het glasvezelnetwerk.

Omdat onze kruipruimte volgestort is met puin was het voor de installatie niet mogelijk om het kastje in de meterkast te installeren maar hebben wij het kastje voor in de woonkamer geinstalleerd gekregen. Ook de coax kabel komt op dezelfde plek voor in de woning binnen. Ik heb (nog) geen glasvezel abonnement afgesloten.

Er is nu een coax kabel getrokken van voor in de woning naar de meterkast waar het modem staat.
Deze kabel zit echter muurvast in de buis en is vrij lang (meter of 15) met verschillende bochten. Top dus. Het is dus niet mogelijk om een UTP kabel vanaf het modem naar het glasvezelkastje te trekken door de huidige coax te vervangen.

Is het dan een optie om het signaal te transporteren over de huidige coax kabel naar het huidige modem middels MOCA adapters? Hoe werkt dit precies? Zijn er evt. andere opties?

Groet,

[ Voor 3% gewijzigd door henkjanoo op 13-11-2021 17:24 ]

Beste antwoord (via henkjanoo op 14-11-2021 11:41)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

henkjanoo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:14:
Klopt, dat is volgens mij inderdaad het NTU wat nu voor in de woonkamer zit.
Ben hier overigens zelf een redelijke leek dus het kan inderdaad dat ik de verkeerde benamingen hanteer
NTU -> UTP -> MOCA-adapter -> COAX -> meterkast -> MOCA-adapter -> UTP -> modem/router

Of

NTU -> UTP -> modem/router -> MOCA -> COAX -> meterkast -> MOCA -> UTP -> switch

/edit: persoonlijk zou ik liever mijn modem/router in de huiskamer zetten. Als er dan iets te klagen is qua internet-snelheid, heb je in ieder geval al je MOCA & COAX als uitgesloten voor troubleshooting want dan prik je "eventjes" een laptop of PC direct in de modem/router.

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 14-11-2021 09:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Welk kastje in de woonkamer wat eigenlijk in de meterkast hoort? Ik heb een vermoeden dat je modem en NTU door elkaar haalt en nu op zoek bent naar de verkeerde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanoo
Ben hier overigens zelf een redelijke leek dus het kan inderdaad dat ik de verkeerde benamingen hanteer

[ Voor 40% gewijzigd door henkjanoo op 13-11-2021 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:29
Waarom het modem in de meterkast plaatsen als al je aansluitingen voor in de woning zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanoo
Terecht punt, maar dat is ook mede gedaan omdat vanuit de meterkast de andere kamers in het huis weer beter te bereiken zijn.
Zo heb ik een utp kabel vanaf thuiskantoor boven naar de meterkast getrokken en verbonden, omdat het dus niet mogelijk was om die naar voor in de woonkamer door te trekken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

henkjanoo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:14:
NTU -> UTP -> MOCA-adapter -> COAX -> meterkast -> MOCA-adapter -> UTP -> modem/router

Of

NTU -> UTP -> modem/router -> MOCA -> COAX -> meterkast -> MOCA -> UTP -> switch

/edit: persoonlijk zou ik liever mijn modem/router in de huiskamer zetten. Als er dan iets te klagen is qua internet-snelheid, heb je in ieder geval al je MOCA & COAX als uitgesloten voor troubleshooting want dan prik je "eventjes" een laptop of PC direct in de modem/router.

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 14-11-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanoo
Dankje.. optie 1 zal het dan moeten worden!
Ben het ook met je eens vwb je edit: ik had het zelf ook graag liever anders gezien.
Alleen helaas is het hier niet zo makkelijk om even een kabeltje te trekken zonder grof hak en breekwerk.
Dus ik moet even roeien met de riemen die ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

henkjanoo schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:39:
Dankje.. optie 1 zal het dan moeten worden!
Ben het ook met je eens vwb je edit: ik had het zelf ook graag liever anders gezien.
Alleen helaas is het hier niet zo makkelijk om even een kabeltje te trekken zonder grof hak en breekwerk.
Dus ik moet even roeien met de riemen die ik heb
Volgens mij snap je mijn tweede optie + edit niet; sowieso denk ik dat jouw huidige modem in de meterkast (geschikt voor COAX) niet geschikt is voor glasvezel. Nadruk: denk ik want ik lees nergens merk&type.

Dat gezegd: jij zal dus ook een nieuw modem gaan krijgen als je glasvezel krijgt. Dan zou ik die dus in de woonkamer zetten bij je NTU. Dan weet/meet je altijd of het modem het goed doet en daarna ga je dus pas aftakken naar UTP / MOCA / WiFi / whatever.

Maar waarom denk jij dat er extra kabels nodig zijn in beide van mijn redenaties?

Pagina: 1