Ik heb m'n pc geupgrade, maar spellen lopen nu vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivosnivo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-10 17:55
Ik heb een m5a88-m moederbord
daar heb ik een amd fx 800 op gezet
met 2x 8g ddr3 1600 mhz pc3 geheugen in gezet, als ik er nog 2 bij deed dan start de pc niet op en blijf ik een zwart scherm houden.
Windows draait prima, maar zodra ik een simpel spel wil spelen dan loop de pc vast.
Als ik daarna in de bios kijk is de cpu 35 graden, daar lijkt me niks mis mee?
Ook heb ik het ram geheugen gecontroleerd en daar kwamen geen errors uit.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:40

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Alle drivers geüpdatet? Errors in je eventviewer? Videokaart niet te warm? Er zijn veel zaken die ontbreken in je startpost.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:08
ivosnivo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:58:
Ik heb een m5a88-m moederbord
daar heb ik een amd fx 800 op gezet
Is dat de cpu? Welke exact?
met 2x 8g ddr3 1600 mhz pc3 geheugen in gezet, als ik er nog 2 bij deed dan start de pc niet op en blijf ik een zwart scherm houden.
Heb je 32GB nodig dan met zo'n gedateerd en traag systeem?
Windows draait prima, maar zodra ik een simpel spel wil spelen dan loop de pc vast.
Als ik daarna in de bios kijk is de cpu 35 graden, daar lijkt me niks mis mee?
Ook heb ik het ram geheugen gecontroleerd en daar kwamen geen errors uit.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Verdere specs van het systeem?
Alleen het moederbord is bekend, voor de rest nog niet. CPU, RAM, videokaart, voeding, opslag, koeling etc. Van alles het merk en type.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De FX800 bestaat niet.

Welke CPU had je eerst?

Even dat je het weet, de M5A88M heeft een 2+2 fase VRM, als het een AMD FX8120/8150/8320/8350/8370 is dan gaat het bord dat niet trekken. Stop de oude CPU maar weer terug en spaar door.

Daar is helaas geen oplossing voor buiten het moederbord vervangen voor een van hogere kwaliteit, maar dan kun je beter alles in de kliko gooien en iets nieuws bouwen, realistisch gezien, of je moet een 990FX bord vinden voor 5 tientjes.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 13-11-2021 19:45 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivosnivo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-10 17:55
nelizmastr schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:45:
De FX800 bestaat niet.

Welke CPU had je eerst?

Even dat je het weet, de M5A88M heeft een 2+2 fase VRM, als het een AMD FX8120/8150/8320/8350/8370 is dan gaat het bord dat niet trekken. Stop de oude CPU maar weer terug en spaar door.

Daar is helaas geen oplossing voor buiten het moederbord vervangen voor een van hogere kwaliteit, maar dan kun je beter alles in de kliko gooien en iets nieuws bouwen, realistisch gezien, of je moet een 990FX bord vinden voor 5 tientjes.
Bedankt voor je reactie. Waar vind je dat soort informatie dan? Ik dacht dat er gewoon een amd+ op kon :(
Ben er ook wel aardig klaar mee en ben idd van plan een nieuwe pc te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:52

Nemesizz

Untouchable

ivosnivo schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:31:
[...]

Bedankt voor je reactie. Waar vind je dat soort informatie dan? Ik dacht dat er gewoon een amd+ op kon :(
Ben er ook wel aardig klaar mee en ben idd van plan een nieuwe pc te kopen.
Dat is een beetje een probleem bij veel van die AM3 borden. Fabrikant beweert dat de CPU support is, wat deels ook zo is (het systeem start immers), wat de fabrikanten er niet bij vertellen is, dat je een windtunnel van een koeling moet hebben wil de boel niet oververhitten.

De stroomvoorziening (VRM's) op veel van die AM3 borden is ondermaats, en niet geschikt om een FX8000 serie onder volle belasting aan te kunnen. Gevolg is dat je thermal throttle krijgt (om te voorkomen dat de stroomvoorziening doorbrand, dus minder prestaties), vastlopers, uitvallers (thermal protection), of als alle beveiligingen niet reageren dat de VRM's doorbranden.

Het betreffende bord wat je aangeeft heeft te weinig fasen stroomvoorziening (dus komt per fase veel te veel belasting op) en ten tweede zijn de mosfets (onderdeel wat het heetste word van de VRM) ongekoeld; er zit geen koelblokje op.

Er waren eigenlijk maar een handje vol AM3 borden die wel goed overweg konden met een FX8000 of FX9000, en dat waren vaak de duurdere high-end borden. Meeste borden uit die periode waren gewoon niet geschikt.
Pagina: 1