Beeldscherm: 2K (Quad HD) vs 4K?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
Ik ben op zoek naar een beeldscherm en wil heel graag wat scherpers dan 1080p, dus 4K lijkt me wel wat. Maar ja, er zijn ook een paar nadelen, zoals het aanbod onder de 27", het stroomverbruik, etc. Dus nu kwam ik op 2K terecht, wat ook populair aan het worden is.

Dus mijn vragen:
  • Is 4K écht zoveel beter dan 2K en is het het dus waard?
  • Stel ik ga tóch voor 2K, hoeveel ga ik er t.o.v. 1080p dan op vooruit, vooral op het gebied van scherpte (tekst en zo)?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
2k wordt ook wel Quad HD genoemd en betekent een resolutie van 2560×1440. 2k is trouwens niet echt een hele gangbare term en kan soms makkelijk verward worden met Full HD (1920x1080).
4k wordt ook wel Ultra HD genoemd en betekent een resolutie van 3840x2160.

Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden, want ik weet niet hoe scherp jouw ogen zijn, hoe ver je van de monitor af zit en wat jouw toepassingen zijn.

Je tweede vraag kun je zelf eenvoudig beantwoorden met een rekensommetje. Maar hoe jij het dan ervaart is weer afhankelijk van meerdere factoren, zoals wederom de scherpte van je ogen, de grootte van de monitor en hoe ver je er vanaf zit o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 11:50
Je hebt gelijk: dat ik wel even iets beter kunnen vertellen. Mijn ogen hebben nu wat moeite met 1080p, dus iets scherpers zou wel fijn zijn. Ik zit op de minimaal aanbevolen afstand van mijn scherm (weet even niet uit mijn hoofd hoeveel cm dat is). Mijn toepassingen zijn werken en al de rest. Voor werk moet ik veel lezen en typen; voor al de rest… tja. Ik speel wel eens een spelletje, maar ik ben zeker geen gamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
4k op een 27" wil je niet, dat wordt echt veel te klein en moet je gaan schalen, waardoor het voordeel weer weg is. Zelfs op een 32" vond ik 4k niet te doen. 1440p op een 27" is ideaal.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheVivaldi schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:28:
Je hebt gelijk: dat ik wel even iets beter kunnen vertellen. Mijn ogen hebben nu wat moeite met 1080p, dus iets scherpers zou wel fijn zijn. Ik zit op de minimaal aanbevolen afstand van mijn scherm (weet even niet uit mijn hoofd hoeveel cm dat is). Mijn toepassingen zijn werken en al de rest. Voor werk moet ik veel lezen en typen; voor al de rest… tja. Ik speel wel eens een spelletje, maar ik ben zeker geen gamer.
Welke monitor heb je nu ?

oa monitor 1080p met IPS 10-bit (8-bit + FRC), geeft ook scherper beeld dan TN 8-bit (6-bit + FRC)

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 13-11-2021 17:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:14
Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen. Maar, voor mijn situatie is een 32 inch 1440p ips scherm mbt oa beeldscherpte, grootte en beeldschaling precies het goede beeldscherm.
Pagina: 1