Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aoddarkangel
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-11-2021
Hallo,

Ik kan nergens in deze laptop een batterij vinden die het geheugen van de klok en bios moet vasthouden.
Ik kan slecht voorstellen dat ze dit bij deze laptop het via de accu doen.

wie weet raad ?

bedankt. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Wat wil je precies bereiken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aoddarkangel
Mijn laptop start niet meer op omdat de bios instellingen niet meer worden opgeslagen,
omdat de batterij leeg is. En de accu van de laptop is ook geheel defect.

Dus als ik de laptop aanzet, dan geeft hij aan dat de tijd en datum niet goed is.
En die moet ik dan telkens opnieuw instellen, voordat mijn laptop weer opstarten kan.

Maar haal ik de laptop langer dan 1 uur van het stroom af, dan is die stomme vraag van de tijd er weer.

Nu is mijn vraag of Toshiba het bij deze laptop via de Accu doet, voordat ik een nieuwe accu bestel, en het dan nog niet werkt.

Dus ik zou dat graag zeker willen weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:12
Ik weet niet welk model je hebt. Maar zover ik weet gaat het bij bijna alle laptops via een knoopcel batterijtje. Soms zit de knoopcel op een lastige plek. Als je mazzel hebt zit ie onder een klepje vlakbij je geheugen en/of harde schijf. Maar het kan dus ook zijn dat je zo'n beetje je hele laptop moet open schroeven voordat je bij het bios batterijtje komt.

Het is wel lastig. Bij mijn vrijwilligerswerk hebben we ook laptops in de kast liggen. Terwijl er sporadisch maar een of twee nodig hebben. Ik kan ze permanent aan de stroom hangen, maar dat is nogal wat qua ruimte en sluipstroom. Dus dan maar zonder spanning erop in de kast leggen. Mocht het batterijtje leeg zijn, dan zie ik dan weer wel. Het is ook nogal wisselend hoe snel die dingen leeg gaan zonder spanning erop.

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 13-11-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Elke laptop en computer heeft een CMOS-batterij, voor zover ik weet. Anders zou een laptop zonder accu nooit kunnen werken.

In deze video vanaf ongeveer 2:10 zie je duidelijk een CMOS-batterij zitten, maar weet niet of jouw laptop overeenkomt: YouTube: How to Fix Perform a BIOS Reset on a Toshiba Laptop / CMOS Battery R...

Anders zelfs even Googlen op je laptop type + CMOS battery, en dan kom je nog meer dan genoeg tegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Hahn Zover ik mij herinner hebben Macbooks geen knoopcel. Ik heb hier nog 2 oude MBP's uit 2008 liggen. De accu was gaar, die heb ik er uit gehaald. Maar nu kloppen de datum en tijd ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
dennis_rsb schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:17:
@Hahn Zover ik mij herinner hebben Macbooks geen knoopcel. Ik heb hier nog 2 oude MBP's uit 2008 liggen. De accu was gaar, die heb ik er uit gehaald. Maar nu kloppen de datum en tijd ook niet meer.
Ah, bij MacBooks gebruiken ze blijkbaar een capacitor inderdaad, als ik dit mag geloven:
Most Apple laptops (Dating back to the iBook) use a capacitor backed up by the main battery to hold date, time, and NVRAM (Apple techs tend to call the data/time/nvram combo "PRAM" or Parameter RAM), not a battery. Apple desktops, however, use actual batteries to do this.
Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aoddarkangel
Het model van mijn laptop is: Toshiba Satellite L50-B-1G9
PArt No: PSKT4E-06L008DU
1EU/+1/PREU
Serial: XE020682C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Hahn schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:14:
Elke laptop en computer heeft een CMOS-batterij, voor zover ik weet. Anders zou een laptop zonder accu nooit kunnen werken.

In deze video vanaf ongeveer 2:10 zie je duidelijk een CMOS-batterij zitten, maar weet niet of jouw laptop overeenkomt: YouTube: How to Fix Perform a BIOS Reset on a Toshiba Laptop / CMOS Battery R...

Anders zelfs even Googlen op je laptop type + CMOS battery, en dan kom je nog meer dan genoeg tegen ;)
In veel laptops zit een (super)condensator die dit vast kan houden voor een korte tijd. Er zit immers toch altijd een batterij aangesloten, dus waarom extra kosten toevoegen als dat niet hoeft.

Zoek maar eens een moederboard op (foto op aliexpres) met je huidige typenummer, dan zul je zien dat er geen batterij op zit. (je kunt dan namelijk ook de bodem bekijken)
Je kunt kijken of je een 32 khz kristal kan vinden, daar ergens zit een condensatortje in de buurt die de batterij zijn taak heeft overgenomen voor. Voor een korte tijd dan. Zoals bijvoorbeeld bij het vervangen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@jeroen3 En als die (super) condensator (wat dus een equivalent van een cmos is?) leeg is? Laad die weer bij zodra je je laptop aan de lader hangt? Of is het dan einde verhaal en moet je gaan solderen? Als het dat laatste is, is het best treurig. Cmos batterijtje vervangen is veel simpeler en sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
@dennis_rsb Die laadt weer op zodra je de batterij accu of de lader weer aansluit. Een batterijtje doet dat niet.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 13-11-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:39
Je bent er van op de hoogte dat accu's die stuk zijn nog best wel goed in staat zijn om boem te zeggen?
Een kapotte accu laten zitten is niet het meest veilige wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@brambo123 We hebben het over bios batterijen..

over laptop accu’s die gaar zijn die boem zeggen? nooit gezien bij lithium cellen. Wat ik wel regelmatig ben tegengekomen zijn lipo’s die bol staan, bij macbook en iphone’s. Z.s.m. naar de milieustraat er mee.
Pagina: 1