Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

is mijn ssd dood?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn laptop (thinkpad met daarop pureos) starte out of the blue niet meer op.
Dus mijn enigste optie die ik kon bedenken was om de ssd eruit te halen, deze via usb op een andere pc aan te sluiten om zo bestanden over te zetten die ik wou bewaren en dan opnieuw linux erop te installeren.

Wat bleek nou:
Toen ik de ssd op een andere pc aansloot, krijg ik de melding 'unknown' te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XtBNLh0Hg9Ni_6fCmMO8cfPVdg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L85vGxL9AOfzx2wqEE7nWcPq.png?f=user_large

Ik heb niet veel verstand van computers maar ik neem aan dat mijn ssd kaart dood is en de gegevens erop niet meer bereikbaar zijn?

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38
Je zou eerst eens terug moeten naar je laptop, SSD weer monteren, om in het BIOS te kijken of de schijf nog wel wordt gevonden.

Wat je laat zien is maar een kleine partitie (8,4MB) van de SSD, terwijl de hele schijf, zo te zien, 120 GB is.
Kan je de andere partities ook niet zien in je bestandsbeheer?
Zo niet, dan zal je de andere partitie(s) eerst moeten mounten.

[ Voor 21% gewijzigd door JukeboxBill op 13-11-2021 14:50 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan het zijn dat je daar 10 jaar achterliep met firmware-updates? zoeken naar 'BAD_CTX' / zoeken bij google naar 'BAD_CTX' laat zien dat het een bekende bug is in de Intel SSD's die in 2011 is opgelost.

https://community.intel.c...-320/td-p/446828?tstart=0 suggereert dat je (althans toen) via Intel een vervangende schijf kon krijgen - en dat je ongebackupte data waarschijnlijk kwijt bent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aanvulling: als ik zoek op het typenummer in de screenshot, dan kom ik op https://community.intel.c...ext-13x-Error/td-p/362881 waar wordt aangegeven dat die bug inderdaad bestond in die SSD. Helaas, als er inderdaad nooit firmware updates zijn gedaan (en dat kan ik begrijpen als je een leek bent), dan verwacht ik dat er niets meer aan gedaan ka worden en hoop ik dat je backups had..

Edit: al vind ik dat je niet zomaar 'niet veel verstand van computers' hoeft te zeggen over je zelf als je en de SSD uitschroeft en via USB ontsluit, en Linux draait :*

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 13-11-2021 14:58 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je vraag is meer over de hardware, dan het zachte goed wat erop staat. Ik denk dat het daarom beter past in Harde Waren.

Check ook even je SMART status, dat zegt waarschijnlijk ook wel wat.

NOS -> OT

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Hou voorlopig even de SSD aan deze PC en start dan Windows op vanaf een ander bootmedium (waarschijnlijk de ingebouwde schijf).
Dan installeer je de tool van Intel die voor deze SSD wordt geleverd (zoals de Magician bij andere SSD's) en je probeert een firmwareupdate te doen op de Intel SSD en je kijkt meteen even wat de Intel software over je SSD's gezondheid zegt. Als dat lukt heb je mazzel gehad en kan je de SSD weer proberen in jet Thinkpad.
Pagina: 1