Tweede SSD configuren (vanuit oude naar nieuwe laptop)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djakin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-01 14:17
Hi allen,

Gisteren heb ik de SSD uit mijn oude laptop erbij geplaatst in mijn nieuwe laptop. Nieuwe situatie is dus:
Nieuwe laptop, originele SSD met windows & overige bestanden
Tweede SSD gemonteerd, pas op de nieuwe laptop geformatteerd.

Inmiddels heb ik een aantal problemen waar ik niet uit kom na uren googlen en zoeken op het forum hier. Hopelijk is iemand bereid om een oplossing te geven.

De tweede SSD wil ik volledig beschikbaar hebben als 1 partitie, om de grote games van tegenwoordig makkelijk kwijt te kunnen. Echter: op mijn oude laptop waren het 2 partities (145gb / 320gb).

De oude partities heb ik verwijderd waarna ik heb geprobeerd om 1 grote te maken. Helaas loop ik daar vast.

Bij het maken van een nieuwe partitie doet schijfbeheer het volgende: er wordt slechts een partitie gemaakt voor 145gb én die partitie wordt dynamisch in plaats van standaard. De resterende 320gb kan ik ook niet meer toewijzen, ik krijg dan een foutmelding: "De uitbreiding is kleiner dan de minimale grootte".

Ergens las ik dat het niet lukt omdat er een 2e herstelpartitie is, van 575mb, tussen mijn nieuwe station (145gb) en de niet toegewezen capaciteit. Echter: die herstelpartitie is niet te verwijderen.

Concreet:
1) Hoe krijg ik het voor elkaar om de capaciteit van deze SSD volledig toe te wijzen aan één station?
2) Hoe krijg ik het voor elkaar dat dit weer een "standaard" type is? (Of is dynamisch aan te raden voor mijn doeleinde?)
3) Wat moet ik met die oude herstelpartities die er nog in staan?

Hopelijk kan iemand helpen.
PS. Ik ben een leek, dus hopelijk in jip-en-janneke taal hulp :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YELVvpljcK6sKVfobBg3gVfrmr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToI1whA9cjDOme6CPzuzpbqp.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Djakin op 15-11-2021 09:39)

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 16:14

r44

Je oude SSD is dat schijf 0 of schijf 1?

Op beide schijven staan zo te zien bood/opstart en herstelpartities bestanden.?

Wat je kan doen is:
1. als je de gegeven van je oude SSD wil bewaren hergebruiken maak dan eerst een backup.
2. Gebruikt daarna Diskpart en verwijder alle parties van de oude SSD.

44

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• r44

r44

Je oude SSD is dat schijf 0 of schijf 1?

Op beide schijven staan zo te zien bood/opstart en herstelpartities bestanden.?

Wat je kan doen is:
1. als je de gegeven van je oude SSD wil bewaren hergebruiken maak dan eerst een backup.
2. Gebruikt daarna Diskpart en verwijder alle parties van de oude SSD.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djakin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-01 14:17
De oude SSD is schijf 1 in deze. De gegevens daarvan heb ik niet meer nodig. Ik zal morgen Diskpart eens proberen. Is dat een beetje gebruiksvriendelijk?

Kan ik het type daarmee ook terug zetten naar Standaard of hoef ik daar niet over in te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Ik neem aan dat je computer zonder de oude SSD ook opstart.
Indien ja dan:
- Powershell als administrator uitvoeren
- type Diskpart en enter
- list disk en enter
- type select disk xx (xx is het nummer van de disk die je wilt cleanen)
- type clean,
Als dit gedaan is type exit.
Ga naam heren en schijf beheer,
daar krijg je een popup scherm met de vraag wat je met de schijf wilt doen.
Nu kan je de schijf formatteren en een schijf letter toekennen.

44