Hoe test ik een voeding voor verkoop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno97
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08 20:19
Hi Tweakers,

Ik heb in mijn kelder een Cooler Master GX-Lite van 700W liggen die al bijna twee jaar ongebruikt is. Ik wil deze daarom graag op Vraag&Aanbod zetten om hier iemand anders blij mee te maken, maar alleen als ik weet dat hij nog goed is.
Is er een goede manier om dit zelf te controleren?

Ik kan hem uiteraard aan een eigen systeem hangen, maar booten hoeft niet direct te betekenen dat alles in orde is. Daarbij ben ik al eens twee moederborden verloren aan een kapotte voeding en heb ik op het moment geen systeem wat ik voor zoiets zou willen opofferen.

Online vind ik dat ik wel het een of ander kan testen met een multimeter, maar is dit kan toch niet voldoende zijn, of wel?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Of zet hem ongetest in de V&A of MP. Uiteraard wel erbij zetten dat hij al twee jaar ongebruikt in de kast ligt maar daarvoor wel goed functionerende (als dat zo is uiteraard ;) ). Garantie tot aan de deur.

Heel veel gaat deze 10 jaar oude unit toch niet meer opleveren. Ik zou er geen tijd en geld insteken.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 13-11-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Niet. Een voeding kan je niet testen zonder hele dure apparatuur. Je kan inderdaad de voltages meten, daar heb je ook (compleet nutteloze) apparaatjes voor. Maar zoals je zelf al zegt, zegt dat eigenlijk helemaal niets.

Je kan pas echt iets zeggen als je hem (volledig) belast, de voeding het blijft doen, en dan de voltages meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Oud beestje. Ik zou hem gratis weggeven in van die weggeefgroepen dan heb je ook geen gezeur achteraf.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Naar de recycling met zo'n oude voeding. Zo best was die al niet toen die nieuw was en twee jaar ongebruikt doet 'm helemaal geen goed. Daarnaast is de voeding intern zodanig dat het niet bruikbaar is met hardware van de laatste 5 jaar. Je wilt niet iemand opzadelen met een erg slechte voeding want dat is het op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:47:
.... en twee jaar ongebruikt doet 'm helemaal geen goed. ..
Oprechte vraag: waarom gaat een voeding achteruit bij geen gebruik. Ik moet zelf nog wat oudere pc's van mij van functie veranderen cq updaten. En ik wil graag verduurzamen door spullen te reparen/hergebruiken, maar begrijp dat en voeding impact op betrouwbaarheid van het hele systeem heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Lankman schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:07:
[...]

Oprechte vraag: waarom gaat een voeding achteruit bij geen gebruik. Ik moet zelf nog wat oudere pc's van mij van functie veranderen cq updaten. En ik wil graag verduurzamen door spullen te reparen/hergebruiken, maar begrijp dat en voeding impact op betrouwbaarheid van het hele systeem heeft.
Condensators drogen uit en zeker bij low-end spul als een Cooler Master GX-Lite. Als het systeem al opstart dan zal vooral de ripple ver boven de ATX specs uitkomen. Hoge ripple geeft stress op de componenten waardoor de levensduur wordt verkort. Daarnaast is de spanningsregeling ronduit slecht als je deze voeding met recente hardware combineert. Eigenlijk al met hardware van >12 jaar oud alleen was toen het idle verbruik hoog waardoor het geen probleem was. Komt omdat de 5v en 12v gezamenlijk worden gereguleerd. Aangezien recente systemen voornamelijk van de 12v gebruik maken kan de voeding de spanning op die lijn niet goed regelen. Want wordt er weinig van 5v gebruik gemaakt dan gaat de spanning op die lijn omhoog en de 12v naar beneden. De voeding wil dat corrigeren maar dat kan eigenlijk niet omdat de 12v al ruim onder de 12v zit. Dat zie je aan de crossloads (CL1 en CL2) tests in voeding reviews zoals bij deze be quiet Pure Power 9 600w.
Verduurzamen is een nobel streven maar doe dat wel met kwalitatief goed spul ipv van een budget prul van 10 jaar oud dat al niet boven de middenmoot uit kwam toen die nieuw was. Wil je specifiek advies, start dan zelf een topic of stuur mij een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Inderdaad, milieuverantwoord afvoeren. oftewel naar de milieustraat met dat ding.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:21:
[...]

Condensators drogen uit en zeker bij low-end spul als een Cooler Master GX-Lite. Als het systeem al opstart dan zal vooral de ripple ver boven de ATX specs uitkomen. Hoge ripple geeft stress op de componenten waardoor de levensduur wordt verkort. Daarnaast is de spanningsregeling ronduit slecht als je deze voeding met recente hardware combineert. Eigenlijk al met hardware van >12 jaar oud alleen was toen het idle verbruik hoog waardoor het geen probleem was. Komt omdat de 5v en 12v gezamenlijk worden gereguleerd. Aangezien recente systemen voornamelijk van de 12v gebruik maken kan de voeding de spanning op die lijn niet goed regelen. Want wordt er weinig van 5v gebruik gemaakt dan gaat de spanning op die lijn omhoog en de 12v naar beneden. De voeding wil dat corrigeren maar dat kan eigenlijk niet omdat de 12v al ruim onder de 12v zit. Dat zie je aan de crossloads (CL1 en CL2) tests in voeding reviews zoals bij deze be quiet Pure Power 9 600w.
Verduurzamen is een nobel streven maar doe dat wel met kwalitatief goed spul ipv van een budget prul van 10 jaar oud dat al niet boven de middenmoot uit kwam toen die nieuw was. Wil je specifiek advies, start dan zelf een topic of stuur mij een DM.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, en de mogelijkheid voor de DM! Ik kom er graag later op terug, als ik mijn HTPC en vorige game pc ga rouleren voor de kinderen. Weet al wel het een over voedingen qua ripple en risico, maar dit was zeer waardevolle info. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinno97
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08 20:19
Bedankt voor jullie feedback allemaal!

Wilde idd zoals @Lankman inderdaad e-waste voorkomen, maar zo te horen is hij hoogstens handig om ledlampjes ofzo mee aan te sturen.

Gaat waarschijnlijk op de V&A met "doe een bod" en een gepaste disclaimer d:)b

---

Had me blijkbaar nog vergist in het model. Ik herinnerde bij het schrijven alleen dat het een Cooler Master was en had het model geplukt uit de V&A waarvan ik dacht dat ik deze vandaan had. Blijkbaar gaat het hier om een Cooler Master Silent Pro M600. Iets beter model, maar net zo oud.
Pagina: 1