Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:11
Wij hebben een klein rijtjeshuis, bj 1957.

In dat huis gebruiken wij een erg goede zuinige hr cv-ketel uit 2014. Daarmee gebruiken wij voor ons douchen (+koken) ongeveer 250-300m3 gas per jaar. Voor nu is dit een goede situatie voor ons.

Verwarming verwachten wij volledig te kunnen doen met onze lucht/lucht warmtepomp. Dit jaar draaien we voor het eerst volledig op de airco. Thermostaat van de cv-ketel staat op 12graden.

Om ons gasverbruik, en mogelijk later ons stroomverbruik bij een andere oplossing voor warm water) minder te maken denken wij aan een zonneboiler.

Ons huis met schuin pannendak ligt noord-zuid, en de zuidkant ligt al vol met 8 zonnepanelen. Hadden we hier eerder over nagedacht hadden we het misschien anders gedaan, maar de zonnepanelen zijn net nieuw, en (gedeeltelijk) weer van het dak halen is wat mij betreft geen goede optie.

Nu denken we aan misschien een zonneboiler met collectoren op de noordkant. Ik heb staatjes gezien over sterk teruglopende efficientie van collectoren op de noordkant, maar hoe erg het precies zou zijn weet ik niet, omdat ik met geen mogelijkheid de hellingshoek van ons dak kan vinden.

Maar, zijn er, in dit scenario, nog mogelijkheden voor een zonneboiler? Of is het zinniger voor de toekomst aan andere mogelijkheden te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Zonnepanelen op Noord en dan een warmtepomp boiler gaat wel werken, zonneboilers doen het niet goed op Noord helaas

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
Warmtepomp boiler plaatsen en inductieplaat, dan gas eruit.

Dat gas kost je €2 tot €2,50 per m³ nu (door vastrecht)... Dan is COP1 elektrisch bijna voordeliger

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Nou, daar zijn we vlot uit dan :)

Einde idee zonneboiler, je kan het maar duidelijk hebben.

Ok, warmtepompboiler.

Ik ben niet zo technisch, sorry.

Voor mij is een warmtepomp zo'n grote kast die buiten hangt of staat. Zo-één hebben we, de airco. En daar past er niet nog 1 bij in de tuin, niet voldoende ruimte.

Nou zat ik te lezen en ik kan niet vinden of dat voor een warmtepompboiler ook geldt. Of dat die werkt met lucht in de ruimte waar die staat. In dat geval zouden er eventueel opties kunnen zijn.

Waarschijnlijk zouden we het dan gaan combineren met een 11kw doorstroomverwarmer. Op die manier zouden we dacht ik een goede combinatie kunnen maken van toch de optie hebben langer te douchen, zonder de hele dag een enorm vat op peil te houden.

Het water van de doostromer (mocht de boiler leeg zijn) zal dan matig zijn, maar voldoende om eventueel zeep etc nog even weg te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:12:
Warmtepomp boiler plaatsen en inductieplaat, dan gas eruit.

Dat gas kost je €2 tot €2,50 per m³ nu (door vastrecht)... Dan is COP1 elektrisch bijna voordeliger
Wij zitten bij een gebruik van 300m3 per jaar op euro 1,50 per m3. Dat is inclusief de vaste lasten, en nog tot half mei '25 vast. Dat geeft ons ruimte voor ongeveer 2000kW om financieel gezien gelijk te spelen. Waarschijnlijk na de afbouw van het salderen een fractie meer, omdat we natuurlijk wat van de energie van onze zonnepanelen zullen gebruiken zolang er voldoende licht op de panelen valt. Ons vaste basisverbruik is niet voldoende om de stroom van een gemiddelde dag te gebruiken.

We gaan dus, bij zelfs een fractie minder luxe niet of nauwelijks minder betalen voor energie door op stroom over te gaan. Waarschijnlijk zelfs wat meer. Bovendien zou er een forse uitgave voor aanschaf en installatie bijkomen, de subsidie is maar een stukje. Ook zouden we extra kosten krijgen voor overgang naar inductie.

En ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het op dit moment de meest duurzame keuze zou zijn. We zouden perfect goed werkende apparaten afdanken, en daarvoor in de plaats nieuwe apparatuur kopen die ook weer impact hebben op het hele duurzame gebeuren.

Evengoed willen we deze opties vast goed bekijken, om voor onszelf een duidelijk beeld te krijgen wat de beste manier is om op enig moment de overstap te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een zonneboiler is al een dure grap en op noord kan je het net zo goed niet doen.
In de winter is het geen alternatief zonder een andere manier van tapwater verwarmen.
Een warmtepompboiler is vergeleken met een gewone boiler rond 3x zuiniger.
Als het niet erg is dat de ruimte waar hij komt een paar graden afkoelt dan kan je daar lucht aanzuigen.
De afgevoerde lucht is altijd kouder en dat kan je het beste naar buiten laten gaan.
Kijk ook naar het gewicht van het apparaat gevuld met water, je zit zo aan 200-300kg op 60x60cm vloer.
Een doorstromer heeft meestal drukverlies, behalve een lage temperatuur dus ook minder water per minuut.

Als je het een beetje uitkient kan alles op een 1 fase (35A) aansluiting, sinds 2016 ben ik al gasloos.
Inductieplaten heb je met een gewone stekker, 4 pitten werkt hier goed zolang er maar 2 tegelijk hoog staan.
Een warmtepompboiler verbruikt 600-800kWh per jaar afhankelijk van hoeveel je tapt en hoe warm de aangevoerde lucht is.
Ik haal met 200l zelfs rond 300kWh per jaar omdat ik vrij weinig water tap, veel minder kan denk ik niet.
Vaak kan je bij wegdoen van de cvketel diens dak doorvoer gebruiken.
Let nog even op wat de ISDE subsidie volgend jaar gaat doen, mogelijk wordt dat voor alle warmtepompen een subsidie van 30% tegen nu 20%.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Warmtepomp boilers hebben in de regel een inhoud van 80 tot 300 liter, die van 80 liter (ik zie naar de Auer Edel 80L) kun je aan de wand plaatsen.
Dat opwarmen van koud naar warm kan bij de grote modellen lang duren soms wel 10 uren.
Dus zoek maar eens uit hoeveel warm water je denkt nodig te hebben.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:57
Er zijn er ook nog van 100 en 110 liter voor aan de muur.
Die 100 is hybride.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Sjamo Okay, dan ben je slim geweest met je energie contract (misschien)... maar het gas gaat evengoed naar 18-21ct / kWh warmte in SWW... CV's halen niet zo heel denderende efficiëntie op warm water.

Over afdanken van goed werkend apparaat... ben ik het in zekere zin mee eens... Als we de vervuiling van het gas verbranden weer makkelijk uit de atmosfeer zouden kunnen halen zou je zeker gelijk hebben... zo ver zijn we alleen niet...

Je overschat hoeveel stroom je nodig zou hebben bij gebruik van WPB ... moet dik onder de 1000kWh zijn incl koken. Zeker afgedekt (deels?) door zonnestroom dus redelijk duidelijk voordeliger.

@frisianstar @ron321 Atlantic heeft een 150l aan de wand zelfs. Met een niet extreem zuinige douche al 30-40 minuten... meer met douche WTW.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:58:
@Sjamo Okay, dan ben je slim geweest met je energie contract (misschien)... maar het gas gaat evengoed naar 18-21ct / kWh warmte in SWW... CV's halen niet zo heel denderende efficiëntie op warm water.

Over afdanken van goed werkend apparaat... ben ik het in zekere zin mee eens... Als we de vervuiling van het gas verbranden weer makkelijk uit de atmosfeer zouden kunnen halen zou je zeker gelijk hebben... zo ver zijn we alleen niet...

Je overschat hoeveel stroom je nodig zou hebben bij gebruik van WPB ... moet dik onder de 1000kWh zijn incl koken. Zeker afgedekt (deels?) door zonnestroom dus redelijk duidelijk voordeliger.

@frisianstar @ron321 Atlantic heeft een 150l aan de wand zelfs. Met een niet extreem zuinige douche al 30-40 minuten... meer met douche WTW.
Wij hebben op een gunstig moment een contract voor 5 jaar afgesloten.

Ik wist niet van het bestaan van warmtepompboilers af. Zoals ik eerder zei, ons huis (plus tuin) is superongelukkig voor nog een warmtepomp.
Maar deze heeft dus geen unit die buiten moet. Hoeft niet eens een verbinding naar buiten. En niet alleen dat, het gebruikt ook nog eens minder stroom dan verwacht. Dit klinkt als een mogelijke oplossing voor ons.

Het koken is nooit een probleem geweest. Niet qua verbruik. Ik vind het niets, elektrisch koken, en ja, ervaring mee. Gas is gewoon makkelijker. Maar wat moet moet en dat went ook wel.

Maar ja, heel onverwacht door dit stukje over een zonneboiler dus toch de waarschijnlijke oplossing gevonden voor ons warmwater-vraagstuk. We gaan eerst deze winter afwachten hoe onze airco zich gedraagt bij kouder weer, maar op dit moment ziet het er goed uit.

@ alle reageerders :)
Bedankt voor alle reacties en adviezen. Het is erg nuttig geweest voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Sjamo koken op gas is inderdaad fijn... Maar heb je ooit met inductie gewerkt?

Persoonlijk vind ik inductie fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met een douchewtw (verticale koperen versie van 2.1 mtr) en een doorstroomverwarmer van 11kW (wijas) kon ik prima douchen. (Grohe vitalio joy 110 douchekop)
De douchewtw krikt het na 1,5 minuut op naar een graad of 20-25. Wijas doet de rest (kan nog instellen naar 13.5 of 15 kW eventueel)

Heb er nu echter een rvs hygiene buffervat voor staan met spiraal voor opslag pv zonne energie met een Aton power to heat element. (Ivm afschaffen salderen)
Merk nu in deze dagen dat de wijas af en toe (traploos) moet bij springen ivm weinig zon en dus een wat kouder vat.

Een warmtepompboiler is weliswaar zuiniger.
Maar je zit ook met legionella preventie. Niet te lang kouder dan 50 graden laten staan dus.

Edit: en 4550 Wp op zuid en 2550 Wp op noord omdat het kan.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 09:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1