Bandbreedte verbruik van slimme lampen. - LSC (Action)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-04 19:10
Goedendag allen!

Voor een tijdje maak ik al gebruik van de Slimme lampen en sensoren van de Action, niet omdat het zo ontzettend goed spul is, maar omdat ik me er wat weg wijs in wilde maken en ervaring op doen.

Nu ben ik langzaam aan het overstappen naar betere oplossingen, maar er viel me iets op.

Ik heb denk ik een 20-tal lampen van de Action door het hele huis aangesloten, en die werken zover je dat van ze mag verwachten.

Ik heb 3 accespoint van TP-Link Omada, waar alles netjes in beheerd wordt.

Nu viel mij het volgende op, dat sommige lampen echt ENORM veel data verbruik hebben.. en dan denk ik van.. huh? wat voor data verbruik? (Dit lees ik uit via de Omada Controller)

Nu vermoed ik dus, dat hierdoor ik zo nu en dan wat lagg issues heb in mijn netwerk.
1. Door de vele wifi verbindingen van lampen, sensoren etc. (van een misschien niet zo best merk)
2. Door data verbruik en het soort verbruik wat hier invloed op heeft.

Nu is mijn vraag, wie herkent dit? Wie kan mij uitleggen waar dit data verbruik vandaan komt?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUfJVseU4tcNPdSuashPUUS5oIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5cBCbhLsAYqxGORc1PyZM6I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcGLqolevkD2BZF0X9J7lkRVEd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NeOogblU19CdyZCnkN9FliV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31
Bandbreedte geen idee maar die goedkope lampen op 2.4 pakken vaak veel airtime in (lage linkrate) waardoor je netwerk op de 2.4 instort

Of dat echt boeit weet ik niet, liefst wil je je normale clients toch op de 5ghz

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Wat kun je daar meer over vertellen? dat Linkrate?

Dit zou wel de oorzaak kunnen zijn van bepaalde lagg issues? bijvoorbeeld film kijken via de chromecast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hmm hoe leg ik dit uit :p
Die lampen zijn vaak trage wifi clients, daardoor nemen ze veel airtime in om te praten.

als je chromecast dus ook op de 2.4 zit dan moet die op al die lampen wachten tot ze uitgepraat zijn.
Daarom kun je beter je lampen op een apart netwerk zetten of iets als zigbee ipv wifi

Als je chromecast op 5ghz zit dan Zou je dr geen last van moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

E.Nijdam schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:16:
...
Dit zou wel de oorzaak kunnen zijn van bepaalde lagg issues? bijvoorbeeld film kijken via de chromecast?
Klinkt natuurlijk als errrug veel die 64 Gieg voor één lamp, maar als je 't uitsmeert over 20 dagen komt het neer op 40 kB/s. Minder dan 1 procent van jouw beschikbare internet bandbreedte (50Mb/s volgens je voorlaatste topic).

Bovendien heb je de heading van het tabelletje weggehaald, dus we weten niet waar die 64 GB op slaat.
Het maakt nogal verschil of die 64 GB daadwerkelijk het internet op gaat, of dat het verkeer is wat tussen devices onderling of met je locale controller(s) wordt uitgewisseld.

Als je daadwerkelijk wilt aantonen dat je lampen dusdanig veel data uploaden naar de website van de fabrikant dat niet alleen je privacy maar ook je internet bandbreedte in gevaar komt, moet je nauwkeuriger gaan meten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Hierbij even grotere screenshot :)

Heb even een paar van de apparaten (lampen) toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v93rt1etE6PUhHLCliZmWoXRp4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhchOKugBg5xB8P6SzhuxKM2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:47
E.Nijdam schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:32:
Nu is mijn vraag, wie herkent dit? Wie kan mij uitleggen waar dit data verbruik vandaan komt?
De meest aannemelijke verklaring is dat je een device in je netwerk hebt dat veel broadcast/multicast-verkeer veroorzaakt (daarom is het enkel download, dwz. naar het device toe).

Hoe ziet je netwerk er verder uit? Gebruik je IPTV? Draadloze speakers?

Of, als je mazzel hebt: is er een device zichtbaar met een vergelijkbaar hoog datavolume, maar dan bij upload?

Mbt. 'lagg': onbedoeld multicast/broadcast-verkeer kan inderdaad een desastreuze impact hebben op je (draadloze) netwerk. In geval van multicast is de oplossing werkende IGMP snooping op alle apparaten waar multicast data doorheen vloeit.

[ Voor 16% gewijzigd door Thralas op 13-11-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:56
E.Nijdam schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:15:
Hierbij even grotere screenshot :)

Heb even een paar van de apparaten (lampen) toegevoegd.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat het klopt wat TPlink vermeld? Wat zie je bij andere clients?

Had hetzelfde met Unifi, waar een ESP 100GB op een dag zou verstoken; nader inzicht bleek dat nog geen 100 MB te zijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Mijn netwerk ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJmGKJPHHOK3Uonlhc8SlhZiawA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JoQ7G1slaIrLErQuXDUisKUl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:44

Zenix

BOE!

Ze zijn de hele dag aan het praten met China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Dat zou me niets verbazen.. ik heb routines aan staan, die uiteraard een beetje bandbreedte gebruiken.. maar de upload en download zou nagenoeg gelijk moeten zijn toch.. verzoek heen, controle terug.. en klaar..

Ben benieuwd of andere mensen ook ervaringen hebben met slimme lampen van bepaalde merken ofzo, die storingen geven op het netwerk / wifi ?

Want ook mijn Xbox (in Woonkamer) die laggt soms ook. en dat had ik voorheen nooit.
Eigenlijk sinds ik allemaal van die slimme lampen heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Thralas schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:17:
[...]

De meest aannemelijke verklaring is dat je een device in je netwerk hebt dat veel broadcast/multicast-verkeer veroorzaakt (daarom is het enkel download, dwz. naar het device toe).

Hoe ziet je netwerk er verder uit? Gebruik je IPTV? Draadloze speakers?

Of, als je mazzel hebt: is er een device zichtbaar met een vergelijkbaar hoog datavolume, maar dan bij upload?

Mbt. 'lagg': onbedoeld multicast/broadcast-verkeer kan inderdaad een desastreuze impact hebben op je (draadloze) netwerk. In geval van multicast is de oplossing werkende IGMP snooping op alle apparaten waar multicast data doorheen vloeit.
Ik gebruik geen IPTV, wel Netflix, Disney, Plex, Youtube enzo op verschillende appraten en casting naar de TV.. maar kijk zelf gewoon TV via mediabox van Ziggo.

Youtube wil nog wel een shaperen nu.. en laad video's op lagere resolutie in. (heel irritant)

Ik heb wel een 6 google nest apparaten ook in het huis staan. (speakers/schermen) maar muziek luister ik vooral via de receiver die Spotify connect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@E.Nijdam zitten die andere apparaten of 2.4 of 5ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
laurens0619 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:47:
@E.Nijdam zitten die andere apparaten of 2.4 of 5ghz?
Alle Smartphones en Laptops zitten op 5Ghz.. maar de Chromecast weet ik eigenlijk niet.. moet ik even kijken.

de TV heeft bekabelde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@E.Nijdam
Hmm dan zou je er geen last van moeten hebben. Ik kan mij ook niet voorstellen dat die apparaten je internet lijn vol trekken
Ik zou dan iets verder analyseren wanneer en wat de lag precies is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
laurens0619 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:27:
@E.Nijdam
Hmm dan zou je er geen last van moeten hebben. Ik kan mij ook niet voorstellen dat die apparaten je internet lijn vol trekken
Ik zou dan iets verder analyseren wanneer en wat de lag precies is
Ik heb Glasswire geinstalleerd, maar haal daar niet helemaal de informatie uit die ik zou willen zien.

Ik kan debuggen, door stuk voor stuk uit te schakelen, en te testen. maar dat gaat veel tijd kosten.
Ik zou graag, tijdens laggen of haperingen willen kunnen zien, wat er in mijn netwerk gebeurt.

Iemand tips daarvoor? ik gebruik een OC200 controller van TP-link. misschien kan ik het daar in uit lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heeft je TP-Link PoE switch toevallig de mogelijkheid om een monitor port te configureren?
Dan kun je daar een laptop op aansluiten met wireshark er op; zie je precies wat er allemaal over dat lijntje gaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Ik heb de TP-Link TL-SG1016PE. 16P Switch met 8P PoE.

https://tweakers.net/pric.../tp-link-tl-sg1016pe.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ktxw0LH6Do8Tol4VOA4e4I1axs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8w5ue47rEBO5oiAgIl3iXE5G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Switch eigenschappen Broadcast stormbeheer, IGMP snooping, Jumbo frames, Link aggregation, Port mirroring, Quality of Service (QoS), Rate limiting, VLA

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Ah kijk. dus even laptop er rechtstreeks op aansluiten met een UTP? en dan wireshark gebruiken om uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:46
E.Nijdam schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:35:
Ben benieuwd of andere mensen ook ervaringen hebben met slimme lampen van bepaalde merken ofzo, die storingen geven op het netwerk / wifi ?
LCS Smart Connect van de Action is gebaseerd op het Chinese Tuya Smart platform, wat gebruikt wordt door heel veel andere fabrikanten. Als ik zo even google kan ik niet echt veel andere verhalen vinden over zo'n hoog verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
E.Nijdam schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:51:
Ah kijk. dus even laptop er rechtstreeks op aansluiten met een UTP? en dan wireshark gebruiken om uit te lezen?
Ja, dat is een goed idee. Werkt alleen niet als blijkt dat het verkeer niet over de poort naar het AP gaat.

Aanvullend tbv. 'lagg': ik hoop dat je sowieso 5 GHz gebruikt voor alles dat baat heeft bij een lage latency/hoge throughput. Zo niet: doe dat, dat lost 95% van de issues op.

Daarnaast: gezien de 54 Mbps rates zou ik controleren of je WiFi-netwerk wel op 802.11n-only (of soms: WPA2/CCM ipv WPA/TKIP) staat. Maargoed, dat staat geheel los van je primaire probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Net even een paar testen gedaan op mijn laptop,met speedtest.. daar waar hij gauw oploopt tot bijna 300Mbit download via de wifi.. zakt hij daarna wee naar beneden.. tot soms maar 30Mbit.. maar gemiddeld ergens rond de 100Mbit..

ik vraag me dus af, of dit te maken heeft met de verschillende domotica apparaten of niet.

Ik het beter om de 2.4Ghz op 20mhz te zetten? ipv 20/40 mhz? om zo stabielere verbindingen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
E.Nijdam schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:42:
ik vraag me dus af, of dit te maken heeft met de verschillende domotica apparaten of niet.
Dat is zeer onwaarschijnlijk, als je tenminste 5 GHz gebruikt. Ga dat na.
Ik het beter om de 2.4Ghz op 20mhz te zetten? ipv 20/40 mhz? om zo stabielere verbindingen te krijgen?
Ja. Altijd 20 MHz gebruiken op 2.4 GHz (net als WPA2/802.11n-only). En dan nog is het in veel gevallen een ramp qua latency/bandbreedte. Daarom: gebruik 5 GHz voor ieder apparaat dat het ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
E.Nijdam schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:42:
Net even een paar testen gedaan op mijn laptop,met speedtest.. daar waar hij gauw oploopt tot bijna 300Mbit download via de wifi.. zakt hij daarna wee naar beneden.. tot soms maar 30Mbit.. maar gemiddeld ergens rond de 100Mbit..

Als je laptop op 5ghz zit, wat die zou moeten, dan zou 2.4 niets ermee te maken moeten hebben. Gebruik je band steering of aparte 5ghz ssid? Anders apart 5ghz ssid proberen en de 2.4 niet op 5ghz clients instellen

Misschien is je prob dat je clients soms per ongeluk op de 2.4 komen

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 13-11-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Ik denk dat ik alle domotica lampen enzo maar eens even er af moet halen, en kijken wat dat doet..

Gisteren had ik mijn Wifi punten opnieuw opgestart, waarna ik eigenlijk in begin een test deed. en meer dan 300mbit haalde, en lagere latency.. maar aantal minuten later, opnieuw getest. en dan begint de test goed, piekt op 340Mbp/s maar zakt dan geleidelijk af tot vaak onder de 100Mbp/s. de Upload is al helemaal bagger merk ik. die zou rond de 40mbit moeten zitten, maar ik haal soms maar 5??

Ik zal eens kijken of bekabeld het zelfde probleem aanweizg is. (Om zeker te zijn dat het de wifi is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.Nijdam
Update, Als ik zo nu en dan de AP's herstart, dan gaat het weer even goed.

Nog best wel lastig om goed in kaart te krijgen wat de oorzaak is.

ga nu eerste alle "goedkopere" slimme lampen e.d. vervangen voor een andere fabrikant. iemand een tip, van een merk dat aan te bevelen is voor verschillende toepassingen? Lampen, Knoppen, Sensoren, etc. wat wel of niet gebruik maakt van de aanwezige wifi (of eigen comminicatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:44

Zenix

BOE!

@E.Nijdam Zigbee

Fabrikanten onder andere:
Aqara
Ikea
Sonoff