Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-11 17:41
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENhNrQskaMlhoYRnZk2gafFTcLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qD7TZoZhIQS7OlpXDPN4lsBR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqgZCAr0hFGfMnLXfqH3xr_y5Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8DvpKxUvK1hPG9CBYJxlmRl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2RNqegGCbpjf86iisykqDV7m7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uQ6PwlEP760ApwZf1PWyxGBj.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
7900 x 3700 mm
Schaduw
nagenoeg niets , enkel in de avond van het puntdak van de buren(garage)
Jaarverbruik
4850 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35 A
Budget en doel
zoals iedereen , besparen
Wie gaat het project uitvoeren
installateur
Bijhouden van data
simpel maar doeltreffend
Reeds verkregen offertes
meerdere maar deze gaat het worden
Regio
brabant

Tuin ligt op het zuiden

12x REC Alpha Pure Black 395
12x Enphase IQ7A Micro omvormer
1x Enphase Envoy-S Metered Inc. Enphase Q-Relais
5x SolarConstruct Landscape Flat Bevestigingssysteem
7x Solarstell Portrait Flat Bevestigingssysteem

Totale prijs incl montage €7028 ex btw

[ Voor 7% gewijzigd door mooiemeneer op 13-11-2021 08:41 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
Bijlage mist?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Welke prijs

• No Hands
Het lijkt me allemaal wat dicht op elkaar staan voor 3.7 meter

• mooiemeneer
(L)182+(B)101 = 283 houd je nog 87 cm over toch? is dat te weinig?

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik dacht dat je Enphase micro omvormers alleen maar gebruikt bij problemen met schaduw?

Kun je dan niet gewoon een normale, goedkopere omvormer pakken?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Erg duur, mede door de micro omvormers die hier niet noodzakelijk zijn.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vraag of ze niet gewoon een SMA 4.0 of 5.0 kunnen leveren
Je betaalt (snel gerekend) ruim 2400 euro incl btw voor de micro omvormers)
Daar koop je 2 SMA's voor

Aan 25 jaar omvormer garantie heb je niets.
Ga even na, hoeveel Wp de panelen van 10 jaar geleden waren.
Ben je na 10 jaar niet toe aan iets anders?

All black panelen is ook niet nodig (hoewel het met de kwaliteit en garantie van REC wel goed zit geloof ik)
https://www.photovoltaik4all.de/tec-solar
Maar ook daar kan je besparen door een goedkoper paneel te nemen.
https://www.solar-bouwmar...wp-perc.html?id=228847403

Anyway, het zijn jouw centen.
Ik stop ze liever in de kosten van een warmtepomp aanschaffen, dan die paar % extra opwek in kWh per jaar.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mooiemeneer
Oke , dat is duidelijk idd .
Ik heb al zitten kijken om het te kunnen simuleren in die programma's maar daar kom ik niet uit helaas . Is er iemand die dit voor me kan/wil doen?
Dat is idd ook mijn twijfelpunt of die microomvormers wel zin hebben .
Zijn idee was dat als ik over bv 3 jaar besluit om elektrisch te gaan rijden ik geen andere omvormer nodig zou hebben . Ik zou dan overgaan van 1-fase naar 3-fase aansluiting.
Wellicht nu al een 3-faseaansluiting laten maken en gelijk een 3-fase omvormer ?
Ik weet het niet helaas.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je voor micro's gaat en in de toekomst misschien over wil naar 3 fasen dan zou ik nu de panelen opdelen in drie strings en binnenshuis dat nuu doorlussen op een fase.
Mocht je later dan om willen dan hoef je in ieder geval het dak niet op en is het alleen een kwestie van omdoppen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• AUijtdehaag
  • Niet online
Invoeden van 4 a 5 kW op 1 fase ben ik ook geen fan van, als je een auto gaat laden op 3-fase.
(daarom is het altijd belangrijk meteen het hele plaatje te vertellen ipv 2 topics te starten ;) )

In dat geval zou enphase wel handig zijn om met "zo weinig panelen" op 3-fase aan te sluiten.
Maar nogmaals een erg dure oplossing en dan weer een ander q-relais en q-kabels (of hoe die dingen ook genoemd worden) nodig bij de overstap naar 3-fase

Een "de helft" goedkopere oplossing is 3x APS QS-1 op 3-fase aansluiten.
Maar het blijven micro omvormers die beperkt zijn in vermogen.

Ik heb hier ook gewoon 3 sma's hangen (via MP aangeschaft telkens)
en 4 (terras paneel) in de zomer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEFIDD2hmwB-9HLghI52FR3-IQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOf8o6IGaG_j4ONm0TQ65IU-WdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDu8uWMuTm0gNY9ubuk5iefh.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar dat is voor de doe-het-zelvert
2x 6 panelen kan ook gewoon op 2x SMA 2.0 of SMA 2.5
Of goedkoper op 2 goodwe xs
3-voud goedkoper dan enphase.

Mocht je het nog niet weten, de slimme meter saldeert over de fases.
Niet nodig om alle fases gelijk terug te leveren.
Mooier maar niet noodzakelijk.

[ Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2021 10:24 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dit is een reden om micro omvormers te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otInniLYnhOeoaUjxFVFFzBzRsE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MJ2IJY9dG0PDwhMUpVURBOwL.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 13-11-2021 11:38 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@Moby Wil je even kwantificeren hoeveel voordeel je daadwerkelijk hebt? Dat plaatje zegt werkelijk helemaal niets over hoeveel beter het Enphase systeem bij jouw werkt dan een string omvormer gedaan zou hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mooiemeneer
Moby schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:37:
Dit is een reden om micro omvormers te nemen.

[Afbeelding]
is dat zomaar een plaatje of bedoel je dat het ene paneel minder opleverd dan het andere ?

• Ronald
@mooiemeneer Dat laatste... het is compleet nietszeggend zonder diepe analyse van paneelzijdige stroom en spanning vanaf elk individueel paneel, en dat dan te gebruiken hoe een string omvormer gereageerd zou hebben.

Oja en de specifieke situatie bij @Moby is onbekend ...

Laten we het zo zeggen: Als @Moby 365 dagen per jaar slechts 68Wh uit dat paneel krijgt dan heeft hij 115 euro aan een Enphase en 150-200 euro aan een paneel uitgegeven die zich never terugbetaald.

Contextloze onzin dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mooiemeneer
@AUijtdehaag
Ik snap je punt wbt het andere topic.
Ik wilde eigenlijk dat ellelange topic buiten beschouwing laten.
Ik krijg van meerdere "adviseurs" te horen dat ik hier beter die micro-omvormers kan gebruiken ivm met enige kans op schaduwvorming van het puntdak( nokhoogte=ca. 220cm) op het westen van mijn panelen.
Is het te simuleren met Sunny Design of andere prog. wat de verschillen zijn tussen een systeem met micro-omvormers en een gewone omvormer.
Heeft het zin om nu al een 3-fase aansluiting te laten maken zodat het pv-systeem daar nu al op kan worden toegepast en ik over een paar jaar geen extra kosten heb.
Kortom wat zou dan de beste setup zijn met deze panelen?

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1BmKpqnHM3Zs5DYI3iV9is79rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3ozQhxcB2jts7DME4ctyERS.png?f=fotoalbum_large

2 panelen uit mijn SolarEdge systeem

Het paneel met de blauwe lijn ligt vrij.
Het paneel met groene lijn ligt naast een schoorsteen van 80 lang en 70 hoog.

De opbrengst tussen de groene en rode (door mij ingetekende) lijn is wat een optimizer of micro omvormer meer gegeven had. Echt heel erg weinig kWh.

Ik heb SolarEdge niet om de optimizers... ik heb het vanwege 3 oriëntaties en hoge netspanning waardoor 3 fase en korte bekabeling gewenst was; Binnen die eisen was SolarEdge het minst duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 13-11-2021 11:47 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Het is inderdaad wel een extreem voorbeeld. Ik verlies ongeveer 15% over een heel jaar. Micro omvormers kunnen hier dus wel uit, maar deze situatie is vooral in de winter waardoor het effect weer mee valt.
Contextloze onzin dus.
Lekker fel

• Ronald
@Moby Hoeveel % win ik op dat ene paneel? Zeker geen 15%; laat staan 15% over het hele systeem.

Optimizers en Micro omvormers maken van schaduw geen zon. Op een heldere dag is de restopbrengst van beschaduwde panelen minimaal door zeer beperkt diffuus licht (daar is bewolking voor nodig)

In mijn voorbeeld gaat het om 16W vs 200W ... Dat is een minimale winst, en geld alleen voor dat paneel.

Dus ik blijf heel mooi bij mijn felle statement.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 13-11-2021 11:55 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
mooiemeneer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:43:
@AUijtdehaag
Ik snap je punt wbt het andere topic.
Ik wilde eigenlijk dat ellelange topic buiten beschouwing laten.
Ik krijg van meerdere "adviseurs" te horen dat ik hier beter die micro-omvormers kan gebruiken ivm met enige kans op schaduwvorming van het puntdak( nokhoogte=ca. 220cm) op het westen van mijn panelen.
Is het te simuleren met Sunny Design of andere prog. wat de verschillen zijn tussen een systeem met micro-omvormers en een gewone omvormer.
Heeft het zin om nu al een 3-fase aansluiting te laten maken zodat het pv-systeem daar nu al op kan worden toegepast en ik over een paar jaar geen extra kosten heb.
Kortom wat zou dan de beste setup zijn met deze panelen?
Laat ik voorop stellen dat Enphase prima is in deze.
Maar het is een kosten plaatje en afweging

Ik weet zeker dat je enphase nooit meer terug verdiend ten opzichte van 2 losse stringomvormers van 450 euro per stuk.
Zoals ik al zei, kijk ik niet verder dan 10 jaar (heb ze na 5 jaar al vervangen, vanwege honger naar meer Wp)
Daar zit je dan met je "fancy" micro omvormers die veel te duur waren.

En natuurlijk, als je naar 3-fase gaat, dan zorg je nu al dat je een 3-fase q-relay krijgt met bijbehorende kabels. Anders wordt het helemaal onbetaalbaar als je die 1-fase setup weer moet vervangen
En dat per 15 minuten logging staat me ook niet aan.
ik wil iedere paar seconden zien wat ze real-time doen :+

Voor wat info over enphase vs stringomvormer kun je de videos van mc electrical eens bekijken
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021

De panelen richting het schuine dak zullen minder gaan presteren gedurende de dag vanwege schaduw en licht condities, maar of dat het extra geld waard is?
Als je de panelen opdeelt in 2 strings dan heb je dat effect ook al deels ondervangen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2021 12:21 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:54:
@Moby Hoeveel % win ik op dat ene paneel? Zeker geen 15%; laat staan 15% over het hele systeem.

Optimizers en Micro omvormers maken van schaduw geen zon. Op een heldere dag is de restopbrengst van beschaduwde panelen minimaal door zeer beperkt diffuus licht (daar is bewolking voor nodig)

In mijn voorbeeld gaat het om 16W vs 200W ... Dat is een minimale winst, en geld alleen voor dat paneel.

Dus ik blijf heel mooi bij mijn felle statement.
Ik denk dat we exact hetzelfde willen zeggen, maar je mooie felle toon zorgt er voor dat ik er geen zin in heb.

• Ronald
Ik denk dat we geheel niet hetzelfde zeggen. Je geeft contextloos, zonder situatieschets dat jouw systeem 15% beter werkt dan een string omvormer. Ik denk absoluut van van niet en leg uit waarom. Daarnaast kost een Enphase systeem rustig 15% extra dus je hebt geen enkel voordeel op de geproduceerde kWh prijs.

• Semi-tweaker
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik ben ook voor Enphase gegaan maar voor de veiligheid. Vanaf het paneel 220 volt met
aardlekschakelaar. Als er iets fout gaat alles spanningsloos tot aan de omvormer onder het paneel.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Waarom gaat het altijd over geld en terugverdienen @ronald ?
Soms wil je een systeem hebben wat je over een aantal jaren makkelijk kan ombouwen van een fase naar drie fase
Soms wil je een systeem hebben wat geen ruimte/geluid/warmte inneemt binnen
Soms wil je iets hebben wat niet iedereen heeft
Soms wil je de DC leidingen zo kort mogelijk houden
Of soms zoals ik ben je dat Solar-Edge gedoe helemaal zat en wil je graag een alternatief.
En dat mag soms ook wat kosten

Dat terugverdienen komt bij panelen best wel goed soms wat langer.
Ga het vervangen van HR++ glas maar eens uitrekenen, dat verdien je nooit terug, maar levert wel minder stookkosten en een veel beter comfort.
Mijn keuken verdien ik ook niet terug en mijn auto al helemaal niet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Ronald
@martijn v o Een ieder mag kiezen op basis van zijn eigen wensen. Maar graag wel op basis van correcte informatie. En dat ging even grof mis hier.

• No Hands
mooiemeneer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:45:
(L)182+(B)101 = 283 houd je nog 87 cm over toch? is dat te weinig?
of het TE weinig is weet ik niet want ik weet niet wat de hellingshoeken zijn en of je vanuit je tuin tegen die achterkanten wil aankijken. Maar je wil het niet strak tegen de dakrand aan beide kanten en er moet nog ruimte tussen die 2 rijen inzitten ook. Als je portrait in en schuine helling omhoog gaat dan moet je even goed opletten hoe hoog dat wordt.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Volgens mij kan iedereen het er over eens zijn dat zonnepanelen altijd beter zijn dan geen zonnepanelen. De rest is maar bijzaak

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• mooiemeneer
No Hands schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:39:
[...]

of het TE weinig is weet ik niet want ik weet niet wat de hellingshoeken zijn en of je vanuit je tuin tegen die achterkanten wil aankijken. Maar je wil het niet strak tegen de dakrand aan beide kanten en er moet nog ruimte tussen die 2 rijen inzitten ook. Als je portrait in en schuine helling omhoog gaat dan moet je even goed opletten hoe hoog dat wordt.
Tegen de achterkant aankijken zal wel meevallen denk ik , staan 2 leibomen voor

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCAggs2KNloOJyISEaLGZuC0vQU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y4tfqtbgh2meyZZGMDrI0M2s.jpg?f=user_large

Beter zoiets plaatsen en dan string omvormer. Of is er echt schaduw?

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:45
Lardman schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:43:
Volgens mij kan iedereen het er over eens zijn dat zonnepanelen altijd beter zijn dan geen zonnepanelen. De rest is maar bijzaak
Klopt, en ook

1. string omvormer is winstgevender als het kan
2. Meer panelen per oppervlakte is beter

• mooiemeneer
martijn v o schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:37:
Als je voor micro's gaat en in de toekomst misschien over wil naar 3 fasen dan zou ik nu de panelen opdelen in drie strings en binnenshuis dat nuu doorlussen op een fase.
Mocht je later dan om willen dan hoef je in ieder geval het dak niet op en is het alleen een kwestie van omdoppen.
Als hierbij het ongemak alleen het dak opgaan is valt het wel . Platdak dat zeer handig te bereiken is 😉

[ Voor 3% gewijzigd door mooiemeneer op 14-11-2021 12:05 ]

• mooiemeneer
Harm_H schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:42:
[Afbeelding]

Beter zoiets plaatsen en dan string omvormer. Of is er echt schaduw?
Dit is me in het begin aangeboden maar deze komt wel zeer hoog uit , hoogste punt is dan ca. 61 cm . En dus een windschepper zowiezo
Pagina: 1