Vandaag in de Ikea zag ik ze ook. Luchtreinigers. Interessant, was mijn eerste ingeving. Maar, is het ook van toegevoegde waarde? In welke situaties? Of is het gebakken lucht?
Bijvoorbeeld in onze situatie. We wonen vrij klein op 50m2. We koken momenteel nog op gas, zonder afzuigkap, maar gaan snel over op inductie icm met ingebouwde afzuigkap. We ventileren regelmatig even, door simpelweg een deur open te zetten. Raamroosters zijn open. We luchten dus voglens mij genoeg.
Ik kan mij wel voorstellen dat wij wel eens pieken hebben qua ''ongezonde? lucht. Een koude avond, een uitgebreide kooksessie, wat kaarsen aan. Heeft een luchtreiniger dan mogelijk een nut? Of in het algemeen wel. Of gewoon niet.
Ik kan mij wel voorstellen dat wij wel eens pieken hebben qua ''ongezonde? lucht. Een koude avond, een uitgebreide kooksessie, wat kaarsen aan. Heeft een luchtreiniger dan mogelijk een nut? Of in het algemeen wel. Of gewoon niet.
Waarom kook je zonder afzuiger? Dit snapte de Romeinen al dat het nodig was.
En holbewoners hadden ook al hun systemen.
De Ikea heeft voor een tientje ook een PM2,5 sensor (fijnstofmeter) die je een goed idee kan geven hoeveel zooi er in je lucht zit. Die hoort eigenlijk bij die luchtreiniger.
Koken levert een schrikbarende hoeveelheid fijnstof op. Maar als je afzuiging hebt werkt dat een stuk beter dan een filter. Het is ook aan te raden om na het koken goed te ventileren (een half uurtje ofzo).
De rest van de dag is luchtreiniging eigenlijk niet nodig als je genoeg ventileert (wat je sowieso moet voor vocht en zuurstof). Behalve dan als je graag een kaarsje aansteekt. Dat geeft meer fijnstof dan een frituurpan.
Als heb ik er zelf wel een gehad om mijn slaapkamer vrij te houden van pollen. En dat werkte vrij goed.
En als je last hebt van geurtjes (frietpan, roken enz) dan heeft het alleen zin als je er ook een koolstoffilter in zet.
Koken levert een schrikbarende hoeveelheid fijnstof op. Maar als je afzuiging hebt werkt dat een stuk beter dan een filter. Het is ook aan te raden om na het koken goed te ventileren (een half uurtje ofzo).
De rest van de dag is luchtreiniging eigenlijk niet nodig als je genoeg ventileert (wat je sowieso moet voor vocht en zuurstof). Behalve dan als je graag een kaarsje aansteekt. Dat geeft meer fijnstof dan een frituurpan.
Als heb ik er zelf wel een gehad om mijn slaapkamer vrij te houden van pollen. En dat werkte vrij goed.
En als je last hebt van geurtjes (frietpan, roken enz) dan heeft het alleen zin als je er ook een koolstoffilter in zet.
De luchtreinigers of liever gezegd luchtfilters die je voor een paar tientjes ziet zijn leuk, maar werken niet optimaal. Je wilt dit centraal geregeld zoals met een WTW-installatie met goeie filters. In de buitenlucht zit namelijk meer rotzooi dan wat je huis inademt. Als je de deur op een kier zet dan ververst je lucht gedeeltelijk wel, maar krijg je ook de rotzooi weer binnen. Luchtfilters toepassen is een vak apart en daarom vergelijk ik ze met die digitale fotolijstjes die 10 jaar geleden hot waren. Het was even leuk, maar na verloop van tijd gebruik je ze niet meer. Het belangrijkste is, zolang jij het fijn vind en het idee hebt dat je comfort ermee wordt verhoogd, vooral blijven doen wat je gewend bent.
Een ventilator en een stukje wc papier is eigenlijk al voldoende voor een fatsoenlijke filter.
@webber87 Als je binnenkort over gaat stappen op inductie en ook een afzuigkap, heeft een luchtreiniger niet veel nut.
Luchtreinigers zijn bedoeld voor mensen die overgevoelig zijn voor slechte lucht of voor huizen met slechte ventilatie en/of veel vervuilende activiteiten binnenshuis.
Luchtreinigers zijn bedoeld voor mensen die overgevoelig zijn voor slechte lucht of voor huizen met slechte ventilatie en/of veel vervuilende activiteiten binnenshuis.
Soms ben ik bijna gelukkig
Ik heb een naast het bed staan, heb niet het idee dat het merkbaar invloed heeft op de luchtkwaliteit. Het scheelt wel stofzuigen want het filter haalt behoorlijk wat (grove) zooi uit de lucht. Veel minder stof etc vooral onder het bed.
Waarom ik hem laat staan is dat in warme zomernachten het ding met heel weinig geluid wat verkoeling geeft, hij blaast heel breed en diffuus naar boven uit, dus geen gerichte wind zoals met normale ventilatoren. En dat ie daarbij wat rommel filtert is mooi meegenomen.
Waarom ik hem laat staan is dat in warme zomernachten het ding met heel weinig geluid wat verkoeling geeft, hij blaast heel breed en diffuus naar boven uit, dus geen gerichte wind zoals met normale ventilatoren. En dat ie daarbij wat rommel filtert is mooi meegenomen.
Wij hebben er 1 in de slaapkamer van mijn zoon, sindsdien hoest wij bijna nooit meer, alleen nog als het weer overslaat.
Daar voor hoesten hij altijd veel en zodra hij bij mijn schoonouders is begint de ellende weer. Hij heeft natuurlijk bepaalde medische klachten, maar het lijkt voor hem goed te werken. Dit is natuurlijk een kleine slaapkamer.
In de woonkamer verwacht ik niet dat zo’n apparaat veel nut heeft.
Wij hebben type C ventilatie, bij een WTW zal het waarschijnlijk weinig nut hebben.
Daar voor hoesten hij altijd veel en zodra hij bij mijn schoonouders is begint de ellende weer. Hij heeft natuurlijk bepaalde medische klachten, maar het lijkt voor hem goed te werken. Dit is natuurlijk een kleine slaapkamer.
In de woonkamer verwacht ik niet dat zo’n apparaat veel nut heeft.
Wij hebben type C ventilatie, bij een WTW zal het waarschijnlijk weinig nut hebben.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ach ja, het is maar 50€, dus kan het proberen waard zijn?
Een luchtkwaliteit sensor (potentieel gekoppeld aan ventilatie) heb ik persoonlijk meer interesse in.
Je kan zeer weinig fijnstof in de lucht hebben, maar als je ook weinig zuurstof hebt kun je ook concentratie/hoofdpijn problemen krijgen.
Daarnaast, als je de buitenlucht ook filtert, werkt het dus op twee manieren.
En als je een "warmte terugwin" unit hebt, kost de frisse lucht naar verhouding minder geld, omdat niet al je warmte naar buiten stroomt.
Koop de sensor en kijk of je met de huidige ventilatie genoeg zuurstof binnenkrijgt.
Als enkel de fijnstof uitschiet, kan een filter prima werken.
De sensor zelf is het belangrijkste, dan weet je namelijk of je wel/niet een raampje open moet zetten.
Een luchtkwaliteit sensor (potentieel gekoppeld aan ventilatie) heb ik persoonlijk meer interesse in.
Je kan zeer weinig fijnstof in de lucht hebben, maar als je ook weinig zuurstof hebt kun je ook concentratie/hoofdpijn problemen krijgen.
Daarnaast, als je de buitenlucht ook filtert, werkt het dus op twee manieren.
En als je een "warmte terugwin" unit hebt, kost de frisse lucht naar verhouding minder geld, omdat niet al je warmte naar buiten stroomt.
Koop de sensor en kijk of je met de huidige ventilatie genoeg zuurstof binnenkrijgt.
Als enkel de fijnstof uitschiet, kan een filter prima werken.
De sensor zelf is het belangrijkste, dan weet je namelijk of je wel/niet een raampje open moet zetten.
[ Voor 33% gewijzigd door Accretion op 13-11-2021 10:39 ]
Teveel CO2 kan het probleem zijn. Voordat je aan te weinig O2 zit, is je levensverwachting al niet echt geweldig meer door de hoeveelheid CO2 in de luchtAccretion schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:36:
Anoniem: 1302638
Ik ben zelf van mening dat je beter kan doorsparen voor een goede, met de juiste filters, ipv een armzalig (en lelijk!) filtertje van de IKEA neer te zetten.Accretion schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:36:
Ach ja, het is maar 50€, dus kan het proberen waard zijn?
Hoe weet je zo zeker dat het filter van de ikea armzalig is? Prijs?
Oud huis, geen ventilatie systeem. Mede daarom zijn we nu ook aan het verbouwenmathy_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:05:
Waarom kook je zonder afzuiger? Dit snapte de Romeinen al dat het nodig was.
Een luchtreiniger met een goede hepa filter werkt gewoon erg goed. Vooral in de winter wanneer je minder vaak ramen heb openstaan is de luchtkwaliteit vele malen slechter dan buiten en dan zou een luchtreiniger zijn ding kunnen doen. wat is van belang bij een goede luchtreiniger? Een goede klasse luchtfilter het liefst in combinatie met een koolstoffilter die de vieze lucht zuivert en genoeg capaciteit voor de gehele woning. Dat wordt vaak aangegeven in bijv. 300m3/u , de hoeveelheid luchtstroom per uur. In principe wil je zo hoog mogelijk zitten, want na koken wil je zsm dat je woning gezuiverd is van fijnstof.
Investeer dus in een goede luchtreiniger met genoeg capaciteit, want goedkoop is vaak duurkoop.
Oja ik zou de ionisators vermijden deze doen volgens mij niet veel en kunnen soms ozon uitscheiden.
Investeer dus in een goede luchtreiniger met genoeg capaciteit, want goedkoop is vaak duurkoop.
Oja ik zou de ionisators vermijden deze doen volgens mij niet veel en kunnen soms ozon uitscheiden.
[ Voor 6% gewijzigd door Figo112 op 15-11-2021 17:05 ]
Ik zou eerst een meter kopen die fijnstof kan meten, zodat je kan checken of het veel nut heeft.
Wij hebben er eentje omdat de luchtkwaliteit in bepaalde tijden ( soms in winter en lente ) buiten ronduit slecht kan zijn. Twee jaar geleden ver boven de > 600 Pm2.5 waar je in Nederland nauwelijk boven de 50 komt meestal ) . Dan lekt de vervuiling zeg maar via kieren naar binnen en dan heeft het een merkbaar effect. In normale tijden merkt je er heel weinig van.
Wij hebben er eentje omdat de luchtkwaliteit in bepaalde tijden ( soms in winter en lente ) buiten ronduit slecht kan zijn. Twee jaar geleden ver boven de > 600 Pm2.5 waar je in Nederland nauwelijk boven de 50 komt meestal ) . Dan lekt de vervuiling zeg maar via kieren naar binnen en dan heeft het een merkbaar effect. In normale tijden merkt je er heel weinig van.
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
10 jaar geleden hadden wij een 350m3 hepa luchtfilter staan in huis (bovenop de kast) we rookte vrolijk binnenwebber87 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:55:
Vandaag in de Ikea zag ik ze ook. Luchtreinigers. Interessant, was mijn eerste ingeving. Maar, is het ook van toegevoegde waarde? In welke situaties? Of is het gebakken lucht?
Ik moet zeggen dat de luchtfilter in de 5 jaar dat hij gedraait heeft is enorm goed bevallen, toen raakte hij defect vanwege geld redenen hebben we geen nieuwe aangeschaft.
Als ik dat ding versus de nieuw aangeschafte ikea (nog in gebruik te nemen) luchtfilter vergelijk c.q reden dat ik tot aanschaf overgegaan ben
+ punten
- veel minder stof (bv op schilderrij randjes)
- veel minder nicotine aanslag op diverse zaken (als het je boeit)
- punten
- vaak filter vervangen (maandelijk is zeker gewenst)
- Achterzijde c.q ventilator uitgang (meestal de muur dus) vormt een "bruine vlek") dus tegen een witte geverfde latex muur zetten is niet adviseer baar .. achterwandje wat je schoon kan maken is een must
De reden dat ik er 1 heb aangeschaft is de koolstof filter die erbij zit + in de buurt word er veel verbouwd en we gaan meer thuis zitten (corona) die paar euro extra kosten aan ventilator verbruik versus een beetje schonere lucht kan geen kwaad. vermoed ik .. ik had echter wel graag meer capaciteit in de filters gezien (dikkere HEPA filter dus)
mijn 2 cents:
Heb je geen enkele filter(s) in je ventilatie of in huis is het zeker wel handig maar je moet ze wel goed onderhouden, beter bij je mechanische ventilatie intergeren via een retrofit dan los ergens in de kamer wegens het vuil wat je weer uitstoot maar bij gebrek aan opties is een losse niet verkeerd.
[ Voor 9% gewijzigd door vso op 16-11-2021 10:36 ]
Tja vanalles
Ben ik correct in de aanname dat je een luchtfilter binnen geplaatst hebt terwijl je rookt?
Dat lijdt er wel toe dat ik me afvraag in hoeverre zo'n filter ook alle nicotine en andere kleurstoffen filtert ...vso schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:29:
[...]
- Achterzijde c.q ventilator uitgang (meestal de muur dus) vormt een "bruine vlek") dus tegen een witte geverfde latex muur zetten is niet adviseer baar .. achterwandje wat je schoon kan maken is een must
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Dank voor je heldere uiteenzetting! Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks met de Ikea luchtreiniger. Als je dan t.z.t. hier kort zou willen laten wetenvso schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:29:
[...]
10 jaar geleden hadden wij een 350m3 hepa luchtfilter staan in huis (bovenop de kast) we rookte vrolijk binnen
Ik moet zeggen dat de luchtfilter in de 5 jaar dat hij gedraait heeft is enorm goed bevallen, toen raakte hij defect vanwege geld redenen hebben we geen nieuwe aangeschaft.
Als ik dat ding versus de nieuw aangeschafte ikea (nog in gebruik te nemen) luchtfilter vergelijk c.q reden dat ik tot aanschaf overgegaan ben
+ punten
- veel minder stof (bv op schilderrij randjes)
- veel minder nicotine aanslag op diverse zaken (als het je boeit)
- punten
- vaak filter vervangen (maandelijk is zeker gewenst)
De reden dat ik er 1 heb aangeschaft is de koolstof filter die erbij zit + in de buurt word er veel verbouwd en we gaan meer thuis zitten (corona) die paar euro extra kosten aan ventilator verbruik versus een beetje schonere lucht kan geen kwaad. vermoed ik .. ik had echter wel graag meer capaciteit in de filters gezien (dikkere HEPA filter dus)
mijn 2 cents:
Heb je geen enkele filter(s) in je ventilatie of in huis is het zeker wel handig maar je moet ze wel goed onderhouden, beter bij je mechanische ventilatie intergeren via een retrofit dan los ergens in de kamer wegens het vuil wat je weer uitstoot maar bij gebrek aan opties is een losse niet verkeerd.
Ik weet nog niet wat voor ons het beste is. Ik zie ook nog wel mogelijkheden om een mechanische te installeren. Er zit nog een afvoer (125mm? flexibele buis) in de badkamer en in de keuken. Ik moet alleen even checken waar die naar toe loopt. (Wij hebben een beneden appartement, dus ik denk naar het dak, het is niet de afvoer van de cv, die zit ernaast).
Tja de filter werkt naarmate de tijd vordert "slechter" (lees raakt verstopt) en die "klontjes" die vormen op de filter blaas je als propjes aan de achterzijde natuurlijk los .. vandaar het advies er iets achter te zetten wat makkelijk schoon te maken is .. ik zou zelf een 10cm tussen objecten erachter laten en bv oude handdoek oid gespannen op een houten frame doen .. YouTube: How to Make High Performance Sound Absorption Panels for $5 dit ideeBoudewijn schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:45:
[...]
Dat lijdt er wel toe dat ik me afvraag in hoeverre zo'n filter ook alle nicotine en andere kleurstoffen filtert ...
dit is 1 van de reden van waarom ik liever iets op zolder fabriek ...
hercirculerende afzuigkappen .. zelfde principe
BTW uit een kosten besparings oogpunt (lees verwarming) en de opmerking van @Accretion hierboven is het zeker geen miskoop als je bv in de luchtstroom van je verwarming zet (uitblazen op de grond richting verwarming ..) met daarbij de lucht vochtigheid enzo meten.webber87 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:15:
[...]
Dank voor je heldere uiteenzetting! Ik ben benieuwd naar je ervaringen straks met de Ikea luchtreiniger. Als je dan t.z.t. hier kort zou willen laten weten![]()
Ik weet nog niet wat voor ons het beste is. Ik zie ook nog wel mogelijkheden om een mechanische te installeren. Er zit nog een afvoer (125mm? flexibele buis) in de badkamer en in de keuken. Ik moet alleen even checken waar die naar toe loopt. (Wij hebben een beneden appartement, dus ik denk naar het dak, het is niet de afvoer van de cv, die zit ernaast).
na enige tijd hier op het forum is mijn conclusie dat een WTW in mijn huis ~1975 retrofitten van een wtw wel technisch een optie is maar kosten/baten het niet halen tegen (2x) een recente zuinige MV en de verwarmde lucht die je naar buiten blaast. en dan is de hepa filter kosten + onderhoud nog niet meegerekend.
ik zou eerst beginnen met je luchtvochtigheid te meten en er 1 ikea ding te plaatsen, denk dat die 50,- + koolstoffilters/en hepa filters die je voor 50,- extra meepakt zeker het wel waard is .. als je (binnen)rookt niet eens twijfelen, rook je niet maar woon je in de randstad .. idem .. (lees veel stof in huis) huisdieren hebben is ook een reden
Kortom: mijn "review" kan anders uitpakken op jou situatie. de ikea unit op de laagste stand hoor je niet,
Waarom @Accretion zijn opmerking ook wel handig is, je hebt luchtfilters die op water werken (lucht bubbelaars oid) bevochtigen lucht en je hoeft alleen water te vervangen maar zelf zie ik het niet zo zitten om water uitdagingen te creeeren in huis .. en mijn luchtvochtigheid is goed.
O ja de nadeel v.d ikea filter vind ik "te dun" .. de vorige hepa filter was 5cm/10cm dik maar de koolstoffilter
die je erbij (kunt/moet) kopen is wellicht geen overbodige luxe ..
DIY zou je ook aan de slag kunnen gaan, maar kwa onderdelen zit je snel (pc ventilator, voeding, pwm control, plastic box en diverse materialen zit je snel op de 50,- ex filter(s) dan is dat ding van ikea een no-brainer .. toch ?
Tja vanalles
die ikea filter doet zijn werk, maar dat gezegd ik ben niet echt onder de indruk, mijn woonkamer waar ik hem inzet is hij zeker niet voor geschikt .. zeker niet tijdens een avondje gourmetten(meeredere o.a) tijdens kerstS0epkip schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:05:
@vso @webber87 iemand al ervaring met zo'n Ikea filter? Liefst met meting natuurlijk
Ben zelf nog altijd op zoek naar een goede CO2+PM2.5 meter voor binnen.
Overweeg om zo'n sensorcomunity ding in elkaar te zetten.
Standje zacht is kwa geluid goed alleen geen harder is hij echt te luid ..
Kortom investeer in een zwaarder model dat relatief overcapaciteit heeft .. dat was mijn vorige en daar heb ik lang veel plezier van gehad .. de gedachte toen was beter ..
- laagste stand is voldoende (minder gehorig)
- grotere filter (minder snel verstopt)
een mechanische ventilatie(wtw) oplossing voor 200-400 euro zou me echter beter bevallen .. in mijn geval kan ik dat nog in de trappilaar verwerken ,, maar meeste trappen(huis/pilaar) zijn niet geschikt en een herciculatie is opofferen van ruimte ergens . met een lelijke koof door de kamer oid ..
Tja vanalles
Ik heb het gekocht én het bevalt wel goed. Het staat in de keuken nu én tijdens koken zet ik het aan. Het scheelt wat in luchtjes. Maar Ik heb het nog maar een paar weekjes draaien dus meer kan ik je nog niet melden. Standje drie geeft wat geluid maar niet storend voor eventjes.S0epkip schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:05:
@vso @webber87 iemand al ervaring met zo'n Ikea filter? Liefst met meting natuurlijk
Ben zelf nog altijd op zoek naar een goede CO2+PM2.5 meter voor binnen.
Overweeg om zo'n sensorcomunity ding in elkaar te zetten.
De sensor heb Ik ook trouwens.
Zal over een paar weken de filters eens bekijken.
Luchtreinigers zijn bedoelt voor mensen met een allergie zoals hooikoorts en andere zaken.
Tijdens koken is het echt ongezond om geen afzuiging te hebben.
Een luchtreiniger staat ook 24/7 aan.
Tijdens koken is het echt ongezond om geen afzuiging te hebben.
Een luchtreiniger staat ook 24/7 aan.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2022 19:19 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hier toch ook aan het uikijken naar een luchtfilter en toevallig staat er vandaag eentje op Ibood maar lijken de filters bijna even duur als het toestel. Hoewel ze ondertussen op Amazon wel goedkoper te vinden zijn.
In eerste instantie hier is het voor het vuil en het stof. Ik heb reeds een WTW maar in de buurt zijn grote baanwerken bezig die veel stof geven. De hond van de dochter zit hier ook een week op twee en dat beest geeft ook wel vuil en stof af.
Bij Ikea hebben ze er ook wel en goedkopere filters. Alleen is de vraag en dat is zowel bij Ikea als andere merken voor hoe lang je nog passende filters gaat vinden...
Hoe zijn de ervaringen ondertussen bij sommigen die ondertussen een toestel gekocht hadden?
In eerste instantie hier is het voor het vuil en het stof. Ik heb reeds een WTW maar in de buurt zijn grote baanwerken bezig die veel stof geven. De hond van de dochter zit hier ook een week op twee en dat beest geeft ook wel vuil en stof af.
Bij Ikea hebben ze er ook wel en goedkopere filters. Alleen is de vraag en dat is zowel bij Ikea als andere merken voor hoe lang je nog passende filters gaat vinden...
Hoe zijn de ervaringen ondertussen bij sommigen die ondertussen een toestel gekocht hadden?
Mocht je trouwens handig zijn/het leuk vinden. Je kan de sensor voorzien van een esp8266 om hem realtime uit te lezen in home assistant.webber87 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Ik heb het gekocht én het bevalt wel goed. Het staat in de keuken nu én tijdens koken zet ik het aan. Het scheelt wat in luchtjes. Maar Ik heb het nog maar een paar weekjes draaien dus meer kan ik je nog niet melden. Standje drie geeft wat geluid maar niet storend voor eventjes.
De sensor heb Ik ook trouwens.
Zal over een paar weken de filters eens bekijken.
Dan krijg je een wat nauwkeuriger idee dan de 3 kleurtjes die hij geeft, zoals dit: https://imgur.com/a/i5mt9AK
Pagina: 1