Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-06 22:01
Voor het opladen van de Tesla Model 3 willen we aan de gevel een Tesla Wall Connector installeren.
Deze lader krijgt goede reviews en is een voordelige keuze onder de thuisladers.

De 3-fase 3x25A thuisinstallatie zit al behoorlijk 'vol' met
- Een airco installatie met 2 buitenunits
- 25 Zonnepanelen
- Een 2-fase kookgroep (nog niet in gebruik)
en de gebruikelijke zaken als wasmachine, oven, etc.

Het vastrecht voor een 3x35A aansluiting is een stuk kostbaarder dan wat we nu betalen.
Een oplossing met een loadbalancer lijkt de enige manier om te voorkomen dat we last krijgen van overbelasting. Het probleem is echter dat de Tesla Wall Connector die nu verkocht wordt (Gen3) dat niet ondersteund. Deze laatste lader is wel weer een stuk geavanceerder dan de voorgaande, alleen is het de vraag hoe we toch deze lader kunnen gebruiken.

We hebben (gelukkig) nog steeds de oude analoge meter weten te behouden.
Dus als we meer leveren dan zie je de meter achteruit draaien.
Dat willen we natuurlijk graag zo houden.

Heeft iemand een idee hoe we deze installatie 'slim' kunnen maken en we bijvoorbeeld kookgroep + oven kunnen schakelen zodat deze nooit tegelijk gebruikt kan worden met de Tesla lader.
Iemand een idee aan wat voor oplossingen we kunnen werken?
Het is mogelijk het opladen van je Tesla in te plannen en altijd 's nachts te laten gebeuren, maar je wil voorkomen dat het toch een keer tot overbelasting kan leiden.

Iemand een creatief idee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, maar dus geen tesla wall connector, maar een lader die load balancing aan boord heeft.
* teacher is gecharmeerd van de Alfen eve :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 08:19
teacher schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:38:
Ja, maar dus geen tesla wall connector, maar een lader die load balancing aan boord heeft.
* teacher is gecharmeerd van de Alfen eve :Y
En de alfen kan dit alleen met een slimme meter.

Bekijk een zappi of wallbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt die Wall Connector ook op 3 x 16A zetten toch?
Dan is de kans dat er een zekering springt niet zo groot.
Of wil je nog sneller laden?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

belrpr schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:48:
[...]

Ja! Stom, niet aan gedacht! Overigens kan de eve ook loadbalancen via modbus, maar das gedoe.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
Het zou wel heel tof zijn om die Tesla Charger wel te kunnen gebruiken.
Loadbalancing kan echter alleen met een Tesla Gen2 Wall Connector.
Bestaan er ook automaten die onderling kunnen schakelen in de groepenkast?
Kun je je meterkast 'slim' maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35
Ik lees niets bijzonders. Een huishouden met electrisch koken en een airco. En dus de Tesla lader op 3x16. Geen enkel probleem op 3x25.

Let wel even op dat een 2-fase kookgroep niet bestaat. Het is een kookgroep (2x16a) op 1 fase (dat is onhandig op 3x25) of een krachtgroep waarvan je 2 fasen benut. Als alternatief kán de kookgroep wel uit 2 fasen gevoed worden, maar dat is niet gebruikelijk.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
De kookgroep is geschikt voor kookplaat van max 7.4 kW.
Het is prima de Tesla lader te gebruiken op een moment dat we bijv de kookgroep niet gebruiken.

Is een prioriteitsschakelaar nog een oplossing?
Of kun je op groepen ook prioriteren in de groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Brownee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:18:
Bestaan er ook automaten die onderling kunnen schakelen in de groepenkast?
Kun je je meterkast 'slim' maken?
generatie 2 is toch nog te koop. waarom die niet?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:25
belrpr schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:48:
[...]

Welke eis heeft die dan dat een slimme meter nodig is?

Als die een P1 signaal nodig heeft dan kun je daar ook een meter voor ertussen zetten, ik heb een P1 poort ertussen zitten van newmotion. Deze geeft hetzelfde signaal als de slimme meter alleen is de poort van de slimme meter nu niet in gebruik voor de laadpaal.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:24
Brownee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:54:
De kookgroep is geschikt voor kookplaat van max 7.4 kW.
Een 2x 16A kookgroep gevoed uit 1 fase === 32A. De hoofdzekering is 25A...
En als je genoeg pitten aan gooit kan die 32A getrokken worden ook.

Weet je heel zeker of dat nou echt handig is?
Die hoofdzekering heeft wel iets marge, maar hij gaat er op den duur gewoon uit. Niet zo erg als je automaten hebt... €85 en een avondje kaarsjes als je smeltveiligheden hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
Die kookgroep is geïnstalleerd zoals Hesselbeertje het zegt:
een krachtgroep waarvan 2 fasen kunnen worden benut. 16A per fase

Als ik het goed begrijp is de Tesla Wall Connector niet de lader, maar zit de feitelijke lader in je auto.
Het zou mooi zijn om in de groepenkast een extra kWh meter te zetten en op basis van de output de lader te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:36:
[...]

Een 2x 16A kookgroep gevoed uit 1 fase === 32A. De hoofdzekering is 25A...
En als je genoeg pitten aan gooit kan die 32A getrokken worden ook.

Weet je heel zeker of dat nou echt handig is?
Die hoofdzekering heeft wel iets marge, maar hij gaat er op den duur gewoon uit. Niet zo erg als je automaten hebt... €85 en een avondje kaarsjes als je smeltveiligheden hebt.
Die 2x16A wordt alleen getrokken als alle pitten tegelijk op boost (of de alternatieve maximale stand) staan. Dat doe je nooit. En al helemaal niet langere tijd.

Stapels huizen zijn op deze manier aangesloten (omdat installatietechniek Nederland nog steeds blijft vasthouden aan die waardeloze kookgroep) en dat gaat prima.

Sterker nog, tot 36A zit je in het gebied waar de zekering er helemaal niet uit hoeft te gaan

Edit: maar het is niet van toepassing voor TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon aansluiten, stel je Tesla in op 3x8, laden vanaf 23:00 voor laagtarief, en sochtends is ie gewoon vol.

Doe het al 8 jaar zo op 3x25.

Zorg dat je apparatuur netjes over de fasen verdeeld zit en het is echt geen probleem.
Als je airco aan is, schijnt meestal ook de zon.

[ Voor 33% gewijzigd door Navi op 13-11-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
Het klinkt heel vanzelfsprekend.

Ik zit nog te denken aan een voorrangsrelais / prioriteitsschakelaar.
Als een extra beveiliging die voorkomt dat je in een uitzonderlijke situatie toch met overbelasting te maken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54
Brownee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:33:
Het probleem is echter dat de Tesla Wall Connector die nu verkocht wordt (Gen3) dat niet ondersteund. Deze laatste lader is wel weer een stuk geavanceerder dan de voorgaande,
:? Het klinkt alsof deze minder geavanceerd is, als zijn voorganger wel loadbalancing kan.
Heeft iemand een idee hoe we deze installatie 'slim' kunnen maken en we bijvoorbeeld kookgroep + oven kunnen schakelen zodat deze nooit tegelijk gebruikt kan worden met de Tesla lader.
Iemand een idee aan wat voor oplossingen we kunnen werken?
Je zou de kookgroep en oven kunnen uitschakelen met een stroomrelais eventueel aangevuld met een relais wat meer vermogen kan schakelen / meer contacten heeft.

Staat wel steeds het klokje op de oven verkeerd als je geladen hebt. :+
Brownee schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:41:
Als ik het goed begrijp is de Tesla Wall Connector niet de lader, maar zit de feitelijke lader in je auto.
Het zou mooi zijn om in de groepenkast een extra kWh meter te zetten en op basis van de output de lader te schakelen.
Tja, daar heb je dus laadpalen met load balancing voor, kant en klaar. Als je zelf iets zou willen knutselen om met de on board charger te communiceren dan kom je uit op iets als een SmartEVSE ofzo, maar ook dat vervangt de hele laadpaal.

Bij de beste oplossing gebruik je die Tesla lader dus gewoon niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Brownee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:18:
Waarom neem je de G2 niet gewoon?

Is nog leverbaar met 2,5 meter kabel:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/gen-2-wall-connector

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wees je er inderdaad even zeker van dat die kookgroep echt over 2 fases zit. En eigenlijk zijn er dan nog weinig voordelen boven een echte krachtgroep, zeker omdat je daarmee gewoon naar de 12kW kan.

Verder is er wel een redelijke kans dat ze op korte termijn die analoge meter gaan afkeuren. Heb al van mensen gehoord waar dit gebeurd. Dan mag je nog wel voor een domme digitale meter gaan maar het tijdperk van draaischijfmeters is wel een beetje geweest.

@timberleek Dat "je het nooit doet" is natuurlijk geen reden om het fout aan te leggen. Je gaat ook niet moedwillig alles in de keuken op één groep hangen omdat je het nooit tegelijk aan hebt. Zelfs zonder boost vreet je gewoon alle marge van één fase op. Toegegeven, het valt niet in de categorie gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-06 15:21
De Maxem Energy Manager (Load Balancer) van Cohere kan verbonden worden met de Tesla Wall Charger en zo de maximale laadstroom reguleren.
Je kunt hier overigens ook je zonnepanelen en eventuele warmtepomp aan hangen voor meer inzicht en stroomverdeling.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54
Theo74 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:14:
De Maxem Energy Manager (Load Balancer) van Cohere kan verbonden worden met de Tesla Wall Charger en zo de maximale laadstroom reguleren.
Je kunt hier overigens ook je zonnepanelen en eventuele warmtepomp aan hangen voor meer inzicht en stroomverdeling.
Lekker overzichtelijke site van Maxem (not). Maar uiteindelijk toch op deze pagina terecht gekomen:
Let op: helaas kunnen wij alleen de Gen 1 & Gen 2 ondersteunen. De Gen 3 is voor ons niet meer toegankelijk waardoor we hierop geen loadbalancing meer kunnen ondersteunen.
Dus dat is net zo min een oplossing voor de lader die @Brownee wil plaatsen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Xander schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:47:
[...]
Lekker overzichtelijke site van Maxem (not). Maar uiteindelijk toch op deze pagina terecht gekomen:
[...]
Puur jammer dat Tesla ook hier de deur dichtgegooid heeft. Bouwen blijkbaar druk aan een eigen ecosysteem.

De eerder aangehaalde laders van Alfen zijn wel ok hoor. Alleen de prijs is iets aan de maat, zo rond de 1,5K.
Bijvoorbeeld dit model communiceerd met je slimme meter voor de load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
@Septillion ik ben er even ingedoken en ik ben bang dat je gelijk hebt. Die oude meter ga ik niet kunnen houden. Voordeel van een nieuwe is dat wel dat deze je stroomverbruik beter kan monitoren en kan doorgeven.

@bombadil Ik had niet gezien dat Tesla de gen 2 lader nog verkoopt, dus dat is zeker ook een optie.

In een ander topic las ik dat een andere tweaker (RichieB) zelf een loadbalancer heeft geschreven en een Pi gebruikt. Erg interessant. Het is dus even de vraag wat de beste methode is om te load balancen.
Gen3 lader + pi of Gen2 lader + maxem balancer.

Zit er een abonnement aan die maxem ?

Het hele idee van een voorrangsrelais laat ik maar varen denk ik…

[ Voor 3% gewijzigd door Brownee op 16-11-2021 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:53
Hier even een idee van uit mijn standpunt. (werk veel met laadpalen)
Thuis laden doe je in de meeste gevallen voor een tijdsperiode van 6 á 8 uur achter elkaar.
Al zou je het laden beperken op 3x10A (dan heb je meer als genoeg over voor de rest) laad je nog steeds met 6.9kW.
Theoretisch heb je dan in 6uur 41kWh geladen.
Mits je niet elke dag thuis komt met 2% range over in de accu is sneller laden niet nodig.

Als je dit zo leest is er eigenlijk geen rede om iets geavanceerd te willen/moeten maken.

Load balacing is wel een leuk en makkelijk verkoop argument voor een geavanceerdere laadpaal met een duurdere installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Brownee schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:27:
@Septillion ik ben er even ingedoken en ik ben bang dat je gelijk hebt. Die oude meter ga ik niet kunnen houden. Voordeel van een nieuwe is dat wel dat deze je stroomverbruik beter kan monitoren en kan doorgeven.

@bombadil Ik had niet gezien dat Tesla de gen 2 lader nog verkoopt, dus dat is zeker ook een optie.

In een ander topic las ik dat een andere tweaker (RichieB) zelf een loadbalancer heeft geschreven en een Pi gebruikt. Erg interessant. Het is dus even de vraag wat de beste methode is om te load balancen.
Gen3 lader + pi of Gen2 lader + maxem balancer.

Zit er een abonnement aan die maxem ?

Het hele idee van een voorrangsrelais laat ik maar varen denk ik…
De 'oude' Tesla 2 Wall Charger is zeker een prima optie. Uiterlijk zie je geen verschil en laden doen ze beiden even goed.

Een RPi projectje is leuk maar je loopt meest mogelijk weer tegen de communicatie met de (Tesla Wall Charger 3) lader aan.

Maxem hanteert een abonnement voor de webbroweser en app toegang, ik dacht iets van €80,00 p/j.
Maar als ik het mij goed herinner is de load balacing techniek ook zonder abonnement te gebruiken.
Het abonnement omvat extra zaken als inzicht in je laadverbruik en hapklare info voor (belasting)declaraties op laadbeurten voor een zakelijk gereden auto. Anders bel je ze even voor meer info en de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

@Brownee je kan de gen 3 wel gebruiken met een hele grote maar: je kan alleen je eigen auto loadbalancen. :+

Mits je alleen je eigen auto eraan hangt kun je loadbalancen met de Tesla API en de auto terugschroeven tijdens het laden terwijl je continu meet.

Zou ik dit aanraden: nee. Alles klapt eruit als er een gast is die even volle bak laad.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Pagina: 1