hoe werkt dat nu precies 3 x 230V in een kast

Pagina: 1
Acties:
  • 9.874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-01 18:55
Ik zoek al een tijdje naar uitleg hoe alles in een 3 x 230 V groepenkast werkt.
Tijdens wat werk zag ik een kast met 3x 230 V en de eigenaar vroeg of ik wat draadjes wilde trekken voor extra WCD. Kijk dat kan ik nog wel maar die groepenkast vind ik wat moeilijker. En nu vraagt de eigenaar of ik een Tesla oplaad unit 32 A kan aansluiten. Nu lijkt mij dat alleen maar draadjes er in steken , maar her en der lees ik dat je ook de capiciteit moet berekenen. Dus eigenlijk beter niet aankomen maar mijn zoektocht naar de werking blijft aan me knagen.

vraag1 : Wat gebeurt er nu precies in deze hoofdschakelaar ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrinBuzQfcAhnNs-ZOc6WlbSKxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApiOQAs3U9ym0qbLw1qOTdoE.jpg?f=fotoalbum_large

vraag 2 waarom gaat de nul en fase gescheiden elk naar B16 3 en 4 en hoe werkt dit (stroom)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA3rba2beQa_Iaa73zCdr_elazs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mcnc1nLTbAsBk67ZjYkF3kx3.jpg?f=fotoalbum_large

vraag 3 Op elke B16 zitten wat lampjes en rolluik Hoe plaats je dan een Tesla ding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCKNAC_eWS8QupKBhsONCECz9Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyTYCDCR8YloxBSAiGZVqrKq.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe loopt de stroom en hoeveel W kan je op elke B 16 zetten en Hoe plaats je de Tesla Wall unit 32A hierop.

Wanneer ik de foto 's kleiner kan maken moeten jullie het maar zeggen of doen

Acties:
  • +57 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Met alle respect maar besteed dit uit.. als je nu al niet weet wat wat doet. Dan is de kans groot dat je fouten gaat maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:26

Osxy

Holy crap on a cracker

Als je deze vragen hier moet stellen moet jij dit niet in opdracht van iemand anders doen.

Zou adviseren je eerst (heel goed) in te lezen wat het betekend, hoe het werkt en hoe je het gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 12-11-2021 20:14 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16

BCC

Je krijgt bij een boel laadpalen gratis installatie - en een geikte teller ervoor plaatsen is vaak ook handig. En ik heb 3x10A voor m’n tesla en dat werkt ook snel zat. 3x32 , zo zwaar je je aansluiting denk ik niet eens? Succes iig!

[ Voor 32% gewijzigd door BCC op 12-11-2021 20:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15
slagsleutel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:06:
[Afbeelding]
Die onderbreekt alle 4 de polen wanneer je hem omschakelt.
vraag 2 waarom gaat de nul en fase gescheiden elk naar B16 3 en 4 en hoe werkt dit (stroom)
[Afbeelding]
Je hebt 4 eindgroepen, verdeeld over de 3 fasen. Groep 3 en 4 zitten op dezelfde fase (fase 3).
vraag 3 Op elke B16 zitten wat lampjes en rolluik Hoe plaats je dan een Tesla ding.
[Afbeelding]

Hoe loopt de stroom en hoeveel W kan je op elke B 16 zetten en Hoe plaats je de Tesla Wall unit 32A hierop.
Iedere eindgroep kun je met 230V*16A= 3680VA belasten.

Een 32A Tesla lader kun je niet plaatsen, want de hoofdzekeringen (die automaten onder de meter) zullen maar 25A zijn, je hebt te weinig capaciteit voor een 32A lader.

In de meeste particuliere toepassingen is laden met 3x16A ook meer dan voldoende trouwens. Om die aan te sluiten moet de groepenkast worden uitgebreid met een 4-polige aardlekautomaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Wat de rest ook al zegt: with all due respect maar als je niet weet hoe 3 fasen werkt of hoe je vermogen moet berekenen dan. blijf. er. van. af. Seriously.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slagsleutel
Dus ik mag het ook niet weten maak ik nu op uit jouw antwoord.

vraag : Hoe werkt een vliegtuig want het is zo mooi. antwoord : blijf er van af.

Tuurlijk ga ik niet iets aansluiten wat 32A trekt. Maar hoe werkt die hoofdzekering. Uiteraard meet het de A en dan schakelt deze het uit. Maar hoe ?

Waarom heeft de elektricien bij de derde en vierde de draden zo gezet. Met welk doel.

[ Voor 72% gewijzigd door slagsleutel op 12-11-2021 21:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

slagsleutel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:03:
Dus ik mag het ook niet weten maak ik nu op uit jouw antwoord
Niemand heeft gezegd dat je 't niet mag weten - iedereen adviseert je er niet aan te komen. Net zoals je iemand eerst zult waarschuwen als 'ie op de rails staat er van af te komen bij een naderende trein voordat je diegene gaat vertellen waarom die trein nooit op tijd voor diegene gaat kunnen stoppen en wat een trein is en hoe 'ie werkt. First things first. Simple as that. Er is eerst een (potentieel) acuut probleem - en tegen de tijd dat je de materie goed genoeg onder de knie hebt heeft degene waarvoor de lader is waarschijnlijk allang een elektricien ingeschakeld (en terecht; je speelt hier quite literally met vuur en levens - en geen verzekering die een afgefikte woning gaat verzekeren omdat er aan een 3 fasen installatie is gehobbied).

Maar niemand heeft gezegd dat je 't niet mag leren. Het zijn de "Dus eigenlijk beter niet aankomen", de foto's dat je al in de meterkast staat én het feit dat je de opdracht eigenlijk al hebt liggen (en dus geen "nee, dank je" hebt gezegd) welke de indruk wekken dat je 't misschien, wellicht, mogenlijk, eventueel, potentieel, een heel klein beetje stiekem toch zélf zou kunnen willen gaan doen (op (zeer) korte termijn) :) En daar willen we je gewoon voor beschermen en behoeden. Gewoon goedbedoeld.

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 12-11-2021 21:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
Te veel A en dan te veel warmte en dan uitschakeling. Maar hoe dan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Als je wil weten hoe een zekering werkt kan je dit gewoon opzoeken. Dat zijn basic vragen. Algemene kennis kan je gewoon zelf leren. Er is genoeg informatie op internet aanwezig om dat zelf uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
geef eens een linkje dan hoe de MSG - 125 werkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Dat is gewoon een schakelaar.. aan \ uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
slagsleutel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:21:
geef eens een linkje dan hoe de MSG - 125 werkt
Dat is geen installatieautomaat of andere beveiliging, maar gewoon een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
Robill die heb ik gelezen en ga nu nog een keer doen.
Net gelezen alhier dat het een schakelaar is en geen automaat.
dus ik google : verschil hoofdschakelaar en installatieautomaat.
niet echt antwoord gevonden

Op moment lees ik deze : https://installo.nl/elekt...-ontwerpen-waar-begin-je/

Maar uiteindelijk kom ik er wel totdat deze obsessie weg ebt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 21-05 20:55
slagsleutel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:35:
Robill die heb ik gelezen en ga nu nog een keer doen.
Net gelezen alhier dat het een schakelaar is en geen automaat.

Op moment lees ik deze : https://installo.nl/elekt...-ontwerpen-waar-begin-je/

Maar uiteindelijk kom ik er wel totdat deze obsessie weg ebt :)
Als je het linkje van @RobIII pakt en 1 trapje omhoog gaan in het menu zie je tientallen artikelen waarin alle basis kennis ongeveer staat uitgelegd.

Overigens mag jij wettelijk niet aan andermans meterkast klussen als jij daar de papieren niet voor hebt, of voor iemand werkt die die papieren heeft en die jouw toestemming heeft gegeven om dit op zijn verantwoordelijkheid te doen.
Je bent persoonlijk aansprakelijk voor schade. En dat kan betekenen een uitgefikte Tesla. Een afgebrand huis of een dood gezin.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
Xander schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:24:
[...]

Dat is geen installatieautomaat of andere beveiliging, maar gewoon een schakelaar.
Functie ?
zoiets als dat je tijdens werkzaamheden de boel kan afsluiten of heeft deze nog een andere specifieke functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
RocketKoen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:46:
[...]

Als je het linkje van @RobIII pakt en 1 trapje omhoog gaan in het menu zie je tientallen artikelen waarin alle basis kennis ongeveer staat uitgelegd.

Overigens mag jij wettelijk niet aan andermans meterkast klussen als jij daar de papieren niet voor hebt, of voor iemand werkt die die papieren heeft en die jouw toestemming heeft gegeven om dit op zijn verantwoordelijkheid te doen.
Je bent persoonlijk aansprakelijk voor schade. En dat kan betekenen een uitgefikte Tesla. Een afgebrand huis of een dood gezin.
Weet ik en doe het ook niet , dacht dat ik het enigszins duidelijk had gemaakt in de opening

Dus eigenlijk beter niet aankomen maar mijn zoektocht naar de werking blijft aan me knagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 21-05 20:55
slagsleutel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:47:
[...]

Functie ?
zoiets als dat je tijdens werkzaamheden de boel kan afsluiten of heeft deze nog een andere specifieke functie
Nee, dat is de enige functie. Zodat je met 1 schakelaar de stroom af kan sluiten.
Alle beveiliging wordt gedaan door die andere 4.
- Directe uitschakeling bij kortsluiting
- Vertraagde uitschakeling bij overbelasting
- Directe uitschakeling bij aardlekstroom.

Maar dat doen ze alleen als de installatie goed is aangelegd. Daarom dat je dit soort dingen niet zelf moet gaan klussen tenzij je een opleiding elektrotechniek hebt gedaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:38

Kheos

FP ProMod
. En nu vraagt de eigenaar of ik een Tesla oplaad unit 32 A kan aansluiten.

Does not compute. Hoe komt die eigenaar dan bij jou terecht?

Da's zoals vragen om een brood te bakken aan iemand die het verschil tussen tarwebloem en paardebloem moet googlen.

En da's geen steek naar jouw gebrek aan kennis, ik heb ook geen verstand van verdeelkasten. Maar niemand vraagt mij dan ook om die dingen aan te sluiten. En terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Het zijn dan ook twee wezenlijk verschillende onderdelen. Je gaat ook niet op Google zoeken naar het verschil tussen een tandenborstel en een cactus, toch?

Maar je vindt op Google ongetwijfeld wat een hoofdschakelaar is en wat een installatieautomaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagsleutel
Ik doe niks in een groepenkast
NIKS !!!!!

Maar hoe werkt dat nu precies.
Zoek naar een tekening/uitleg/of wat dan ook die mij uitlegt waarom hoe of wat.
Kijk begin je onderaan dan zie ik drie schakelaars GE G101T C25
dan de meterkast
vervolgens de MSG - 125 40A
en dan de B16

Alles wel opgezocht maar dacht via deze oproep iemand te vinden die toevallig zegt wat ik zoek. Zoals
De C25 kan 5 to 10 x 25A als inschakelstroom pakken en zijn je hoofdzekering in de stroomkring (?)
De meter meet
D MSG -125 is niets meer dan een schakelaar die niet uitslaat bij overbelasting (maar waarom staat er dan 40A op denk ik dan en begin te zoeken)
De B16 max 16A en inschakelen op max 5 x 16A

Ik vind deze kast maar raar geschakeld allemaal. 3 fase en op elke fase een B16 . Dan ga ik weer zoeken naar waarom doen ze dat zo terwijl er ook een oplader aan kan maar dan zitten niet alle drie vol vermogen op die lader want er branden nog lampjes en zo. En hoe berekenen ze dat dan ?
Zo gaat het bij mij en hoopte even snel hier wat antwoorden te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik denk zomaar dat de ts met de 40 amp. Aanduidi g op de hoofdschakelaar denkt dat er wel een 35 amp. Tesla ding aan kan.

En ik denk dat de ts onvoldoende kennis dan wel ervaring heeft om die meterkast om te bouwen.

In het kort:
De hoofdschakelaar dient er voor om de installatie spanningsloos te maken en is verder niet van belang voor de automatische veiligheid.

Daarna komt er een aardlek schakelaar welke de spanning van de groep afschakeld als er een lekstroom groter is dan 30mA.

Daarna komen de 16 amp. Automaten welke de spanning afschakelen als er een stroom groter loopt dan 16 amp.

Dan zijn er ook nog zoals in deze meterkast de gecombineerde veiligheden dan heb je een aardlek en zekering in ėėn.

In dit geval zou je een driefasenaardlek pluseen driefasen xx ampere automaat moeten bijbouwen voor het tesla ding.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
Kheos schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:58:
[...]

[...]

Does not compute. Hoe komt die eigenaar dan bij jou terecht?

Da's zoals vragen om een brood te bakken aan iemand die het verschil tussen tarwebloem en paardebloem moet googlen.

En da's geen steek naar jouw gebrek aan kennis, ik heb ook geen verstand van verdeelkasten. Maar niemand vraagt mij dan ook om die dingen aan te sluiten. En terecht.
Ik trek een draadje voor een WCD. Die eigenaar vraagt kan jij ook dit aansluiten.
Dat gebeurt wel vaker. Ben je ergens aan het stucen vragen ze of je ook even het slot kan maken en deze WCD. Doe je dat dan komen er andere vragen . Kan je ook even naar mijn kraan kijken en het dak en de tuin moet ook gemaaid worden 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:33:
Ik denk zomaar dat de ts met de 40 amp. Aanduidi g op de hoofdschakelaar denkt dat er wel een 35 amp. Tesla ding aan kan.

En ik denk dat de ts onvoldoende kennis dan wel ervaring heeft om die meterkast om te bouwen.

In het kort:
De hoofdschakelaar dient er voor om de installatie spanningsloos te maken en is verder niet van belang voor de automatische veiligheid.

Daarna komt er een aardlek schakelaar welke de spanning van de groep afschakeld als er een lekstroom groter is dan 30mA.

Daarna komen de 16 amp. Automaten welke de spanning afschakelen als er een stroom groter loopt dan 16 amp.

Dan zijn er ook nog zoals in deze meterkast de gecombineerde veiligheden dan heb je een aardlek en zekering in ėėn.

In dit geval zou je een driefasenaardlek pluseen driefasen xx ampere automaat moeten bijbouwen voor het tesla ding.
Nee, er zitten alamats in.

@slagsleutel: Waarom vind je het vreemd dat ze de groepen over de fases verdeeld hebben?

Voor de Tesla lader moet je hier een kracht aardlekautomaat bijplaatsen.
Even afgezien of 3x32A de juiste grootte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
slagsleutel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:29:
De C25 kan 5 to 10 x 25A als inschakelstroom pakken en zijn je hoofdzekering in de stroomkring (?)
De meter meet
Dat klopt allebei.
MSG -125 is niets meer dan een schakelaar die niet uitslaat bij overbelasting (maar waarom staat er dan 40A op denk ik dan en begin te zoeken)
Dat klopt ook. Die 40A is de maximale stroom waar de schakelaar voor geschikt is. Als je een hogere stroom door die schakelaar laat lopen, of nog erger: als je een hogere stroom met die schakelaar probeert te onderbreken, dan kan het kapot gaan. Er loopt echter nooit een hogere stroom want er zitten 25A automaten voor.
De B16 max 16A en inschakelen op max 5 x 16A
Klopt ook. Het zijn trouwens aardlekautomaten, deze spreken dus ook aan bij een lekstroom van ten hoogste 30mA.
Ik vind deze kast maar raar geschakeld allemaal.
Ik niet.
3 fase en op elke fase een B16 . Dan ga ik weer zoeken naar waarom doen ze dat zo
Omdat er 4 eindgroepen nodig waren en er een 3-fasen aansluiting beschikbaar was. Wat zou jij dan logischer vinden??
terwijl er ook een oplader aan kan maar dan zitten niet alle drie vol vermogen op die lader want er branden nog lampjes en zo. En hoe berekenen ze dat dan ?
Die lader sluit je natuurlijk niet aan achter de bestaande groepen, daar moet een extra groep voor komen. Een krachtgroep / 3-fasengroep in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:41:
[...]

Nee, er zitten alamats in.

@slagsleutel: Waarom vind je het vreemd dat ze de groepen over de fases verdeeld hebben?

Even afgezien of 3x32A de juiste grootte is.
Dat zeg ik ook.. lees mijn post nog eens.
Ik zeg eerst wat het meest standaard is en ik eindig met dat het in dit geval gecombineerde veiligheden zijn.
Ik noem ze alleen geen allemat :9B

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
[h2]Nee, er zitten alamats in.

Even afgezien of 3x32A de juiste grootte is.[/h2]

Elke fase een B 16 begrijp ik (nog) niet (raar)

Ik denk dat dit geplaatst is met de bedoeling een lader te plaatsen. ik denk dan 1 fase voor de lampjes en de andere voor de lader dus geen B16 nodig maar direct naar de lader of zoiets.

[h2]Die lader sluit je natuurlijk niet aan achter de bestaande groepen, daar moet een extra groep voor komen. Een krachtgroep / 3-fasengroep in dit geval.[/h2]

Wanneer ik dit las denk ik mijn denk fout te zien.
Achter die B16 kan max 230 * 16 Dus ik dacht dan blijft er niet veel over voor die lader wanneer er lampjes gaan branden.
Op 1 fase kan meer dan wat ik dacht. Dat moet ik even nog uitzoeken of weet jij toevallig deze en kan je dat makkelijk uitleggen : )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
slagsleutel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:58:
Elke fase een B 16 begrijp ik (nog) niet (raar)
Standaard eindgroepen in een woning, voor verlichting, contactdozen, huishoudelijke apparaten etc. zijn nou eenmaal B16. Blijkbaar zijn er in deze woning 4 groepen nodig. Deze verdelen over de 3 fasen is logisch, want wat is het alternatief? Alle 4 op 1 fase? Dan kun je maar 1/3e van de aansluitcapaciteit gebruiken (dan zou alles achter één C25 hoofdautomaat zitten), dat zou pas raar zijn.
Ik denk dat dit geplaatst is met de bedoeling een lader te plaatsen.
Nee natuurlijk niet, dit is geplaatst zodat het licht brandt, de wasmachine draait, etc.
Achter die B16 kan max 230 * 16 Dus ik dacht dan blijft er niet veel over voor die lader wanneer er lampjes gaan branden.
Maar achter de hoofdschakelaar kan natuurlijk meer worden geplaatst dan deze 4 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41
Ik vind dit maar een heel vreemd topic worden.

Wat zijn die lampjes waar je het de hele tijd over hebt die wel of niet gaan branden?
Wat hebben die lampjes met een tesla laadpaal te maken? Zitten die daarin of zo?
Ik denk dat dit geplaatst is met de bedoeling een lader te plaatsen.
waarom in hemelsnaam zou je dat denken?
Die Tesla laadpaal zal toch wel een 3-fase aansluiting vereisen? dus dan kun je helemaal niks met die 4 losse aardlekautomaten. Die zijn duidelijk voor alle andere appartuur in…. de woning?
Is deze installatie van een woonhuis?
Er zitten allemaal al draden aan de verbruikerskant van de vier automaten aangesloten… dus die zijn al in gebruik. Nog een reden dat die dus niet voor de tesla lader kan zijn. (ik zie verschillende typen/kleurtint draden in de automaten zitten, dus waarschijnlijk op andere momenten aangelegd)
Ik trek een draadje voor een WCD
Hoe komt het dan dat de eigenaar je gevraagd heeft om dit te doen, eigenlijk?
dus geen B16 nodig maar direct naar de lader of zoiets.
Snap ik niet.. Wat bedoel je hier precies mee?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
slagsleutel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:33:
[...]

Ik trek een draadje voor een WCD. Die eigenaar vraagt kan jij ook dit aansluiten.
Dat gebeurt wel vaker. Ben je ergens aan het stucen vragen ze of je ook even het slot kan maken en deze WCD. Doe je dat dan komen er andere vragen . Kan je ook even naar mijn kraan kijken en het dak en de tuin moet ook gemaaid worden 8)7 8)7 8)7
In jouw geval zou je je moeten beperken tot het maaien van het gras ;)

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
vraag : Hoe komt het dan dat de eigenaar je gevraagd heeft om dit te doen, eigenlijk?

Niet iedereen kan ramen lappen zoals ook niet iedereen weet hoe je een lamp moet ophangen. Zo gaat dat nu eenmaal in het leven. Ik sloot een wcd aan en toen kwam van het een het ander. Maar voor U informatie aan zoiets ga ik niet zitten
Met lampjes bedoel ik andere elektrische apparaten.

Schijnt wel te kunnen @BrainCrash Las net ietsje terug in deze topic dat er een extra groep moet worden geplaatst een 3 fase krachtgroep. Echter hoe je deze gaat aansluiten heb ik nog niet gelezen.
Maar ik ben een eindje verder met hoe of wat.

3 fase in een woonhuis is niet standaard, Ik heb het iig niet.

De bedoeling van mij was om ea over deze te weten te komen, gewoon interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
JukeboxBill schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:30:
[...]

In jouw geval zou je je moeten beperken tot het maaien van het gras ;)
Je moest eens weten O-) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Sorry, maar ik heb het idee, dat je zelfs de aanwijzingen, die hier worden gegeven, niet goed begrijpt. (en ik was een beetje in een flauwe stemming)
De aansluiting voor een 3 fase laadpaal komt in principe overeen met een 3 fase kookgroep. Daar is meer over te vinden op internet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

JukeboxBill schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:55:
De aansluiting voor een 3 fase laadpaal komt in principe overeen met een 3 fase kookgroep. Daar is meer over te vinden op internet.
offtopic:
Er is ook meer dan genoeg te vinden over laadpalen, daar hoef je niet voor op zoek naar kookgroepen want dan kom je in 't moeras dat perilex heet en iedereen die maar wat roept en geen benul heeft waar hij/zij het over heeft en dat zaait alleen maar nog meer verwarring.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:25
Dit zijn de hoofdzekeringen en in beheer/eigendom van de netbeheerder.
Deze beperken de maximale stroomafname, met dus "gemiddeld" 25A per fase, maar ze kunnen wel inschakelpieken etc. weerstaan (dus kortstondig 35A) als je b.v. een zware machine oid opstart.
MSG - 125 40A
Dat is de hoofdschakelaar, die kan maximaal 40A doorvoeren, bij een hogere stroom zal deze mogelijk smelten.
Zie het als een oude houten brug, deze geeft aan maximaal 1 auto per keer, bij >1 auto's kan deze mogelijk instorten.
en dan de B16
In deze zijn het alamats => aardlekschakelaar en groeps-zekering in 1, deze bepalen de maximale afgaande stroom je woning in.
Veelal wordt er gebruik gemaakt van >2 aardlekschakelaars en per aardlekschakelaar max. 4 eindgroepen van 16A in een normale woonsituatie.

Voor je tesla lader ben je OF een aardlekautomaat 3F+0 van 16A nodig OF een losse 3F+0 aardlekschakelaar en een losse 3F+0 16A automaat.

Gezien je de hoofdzekeringen van 25A mag je selectief gezien (norm vanuit netbeheerder) nooit hoger dan 16A afzekeren (Factor 1,6) voor één ieder welk gebruik dan ook in de woning.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@slagsleutel
Hier wat basis kennis om een begin te maken te begrijpen wat er o.a. in een groepenkast gebeuren moet.
YouTube: natuurkunde uitleg ELEKTRICITEIT ZEKERING

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hier nog wat achtergrond informatie over de opbouw van een groepenkast en het verschil tussen 1 fase en 3 fase en hoe dit staat tot de hoofdschakelaar, installatieautomaat en/of aardlek(automaat)

https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling

Wees niet getreurd, zelf zat bedrijfspanden tegengekomen of renovatie projecten waarbij ze 8+ Regelkasten met een pomp installatie ketel en boilers etc op 1 aardlek plaatsen.

Of warmtepomp installaties met een opgeteld vermogen hoger dan de installatieautomaat… Welke er geregeld uitklapt zodra de warmtepomp vol vermogen vraagt…

** Ik vraag mij dan altijd af, kijkt er echt niemand verder dan zijn eigen neus :/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tijdens wat werk zag ik een kast met 3x 230 V en de eigenaar vroeg of ik wat draadjes wilde trekken voor extra WCD. Kijk dat kan ik nog wel maar die groepenkast vind ik wat moeilijker. En nu vraagt de eigenaar of ik een Tesla oplaad unit 32 A kan aansluiten. Nu lijkt mij dat alleen maar draadjes er in steken , maar her en der lees ik dat je ook de capiciteit moet berekenen. Dus eigenlijk beter niet aankomen maar mijn zoektocht naar de werking blijft aan me knagen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wanneer ik de foto 's kleiner kan maken moeten jullie het maar zeggen of doen
Ik mag hopen dat je die eigenaar hebt gemeld dat je hier de ballen verstand van hebt en dat die de werkzaamheden beter aan een deskundig iemand over laat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16

BCC

Dit filmpje toont mooi de basis van 3 fases
Imho YouTube: Three phase explained

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RobIII schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:00:
[...]

offtopic:
Er is ook meer dan genoeg te vinden over laadpalen, daar hoef je niet voor op zoek naar kookgroepen want dan kom je in 't moeras dat perilex heet en iedereen die maar wat roept en geen benul heeft waar hij/zij het over heeft en dat zaait alleen maar nog meer verwarring.
Met de uitrekking "3-fase kookgroep" geeft 'ie eigenlijk aan dat hij het zelf ook niet weet... :+
Maar inderdaad, zonder de kookgroeppolitie (waar is @kabeltjekabel?) nemen de foute situaties het forum weer over..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:06
Je vergelijkt een meterkast aansluiten met een lamp indraaien of ramen lappen.

Ik kan je vertellen dat je voor een lamp indraaien of ramen lappen geen opleiding nodig hebt.

Om elektricien te worden heb je dus wel een opleiding nodig.

Zoals ik het lees met de vragen die je stelt lijkt het er nog steeds op dat je die tesla laadpaal zelf wilt aansluiten.

Als je echt nieuwsgierig bent dan lees je je gewoon in op dit onderwerp (als je de uitleg niet snapt van de sites die zijn gegeven, dan kunnen wij dit waarschijnlijk ook niet uitleggen omdat je dan de basisbeginselen niet begrijpt) en als je er je beroep van wilt maken dan volg je er een opleiding in.

Tot nu toe zie ik alleen maar vragen die specifiek over die meterkast gaan. Dus lijkt het mij niet echt interesse in het onderwerp maar eerder informatie inwinnen over hoe je toch die tesla lader kunt aansluiten.

Ik vind het sowieso raar dat jij die vraag krijgt terwijl je geen elektriciën bent. Ik ga aan mijn schilder ook niet vragen om een laadpaal aan te sluiten. Ieder zijn/haar vakgebied. Aan mijn schilder vraag ik wel hoe ik het schilderwerk zo lang mogelijk mooi kan houden en welke verf het beste is om te gebruiken. Toevallig is de schilder van mij ook nog loodgieter dus een extra kraan aansluiten doet hij ook nog wel. Maar dat is wel echt zijn vakgebied en niet als hobby om er even bij te doen.

Dus verdiep je hier zelf eens in als het je zo interesseert en zoek zelf op internet eens naar de dingen die je niet begrijpt. We kunnen niet alles gaan uitleggen, er is zoveel materie om uit te diepen dat iemand dan wel een jaar aan het typen is. Wel kunnen we uiteraard gerichte vragen beantwoorden.

Wat wel een goede stap is om te zetten is een elektriciën inhuren om de laadpaal aan te sluiten en dan mee te kijken hoe ze alles aansluiten en welke materialen dat ze gebruiken. Je zult dan zien dat je zelf aan veel dingen nog niet eens hebt gedacht.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik heb zelf ook nog altijd het gevoel dat sleugsleutel zelf aan de slag wil gaan om te sleutelen aan deze installatie.

In de basis is het niet moeilijk, is het niet complex, maar het kost tijd om je in te lezen en het kost tijd om te leren een installatie netjes, veilig en goed af te werken. Iedereen mag het leren natuurlijk, daar heeft niemand bezwaar tegen. Elektriciteitswerken zijn, voor zover mij bekend, ook geen vergunningsplichtig werk waar enkel opgeleiden aan mogen werken. Toch als het gaat om een huisinstallatie.

Want uiteindelijk is aansluiten van alles ook maar een deel van het verhaal. Je zit met balancering, je zit met overbelasting, je zit met selectiviteit, ...

En als ik naar de posts kijkt dan begint het al met de vraag: hoe werkt een 3-fase net, waarom 3 fases en slechts 1N. Want ik zie in de eerste zin van dit topic al een fout staan. Het is geen 3x 230V net, het is een 3x400V+N net. En dan zit je echt bij de basis van elektriciteit. Wat is een 3-fase net en hoe komt het dat tussen de fases onderling 400V zit, maar tussen fases en N slechts 230V? Waarom slechts 1N? Wat is het nut daarvan?

Dan blijft de belangrijkste vraag: wat is je einddoel? Want hier bestaan ook zeer mooie opleidingen voor als je daar interesse in zou hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:22
Volgens mij is een Tesla Wall Connector (v3) maar 11kW en dus 3x16A. Mijn Model 3 kan ook maar met max 11kW laden, wellicht dat een S/X sneller kan.

De 1Fase Tesla Wall Connector kan overigens tot ca 60A en ook dat is zo rond de 11kW

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Met ^, ik heb hier een 3x230V net en dat is niet zonder reden erg zeldzaam, die meterkast heeft 3x380V + N; tussen elk van de 3 fasen en de nulleider zit 230V; tussen de fasen onderling 400V (niet toevallig vierkantswortel 3 verschil; de wiskunde is interessant, zoek het op en geniet).
Het leuke is dat bij een gebalanceerd 3fasen net er geen stroom door de nulleider loopt (fasen lopen 120° verschoven), deze is even dik als de andere draden; dat maakt distributie energie gemakkelijk (standaard krijgt elk huis om en om een van de fasen en de nul binnen; 3 huizen die evenveel verbruiken naast elkaar zorgen voor gelijkmatige belasting op het net).
Maar @slagsleutel , alles uitschrijven zou erg ver leiden; ga FF Wikipedia op met wat termen, zoek alles op wat je niet meteen snapt, en 500 uur verder kunnen we gezellig discussiëren over boeiende details als het skin- effect bij stroomdraden, vanaf welke lengte draden je transmissielijn-theorie nodig hebt, het belang van cosinus phi (en PFC in geschakelde voedingen).
En dan snap je ook verschillen tussen vermogens, en risico's van slechte contacten, dus weer je waar de problemen kunnen zitten en sluit je die lader wel aan (als je de benodigde certificaten hebt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 02:05
Heeft die kast nu 3x400 volt (230v tussen fase en grond/neuter én 400v tussen de fases)
OF 3x230 volt (127v tussen fase en grond én 230v tussen de fases) -> let op géén neuter en dit zijn oude netten rijp voor het museum.

Als ik de foto's zie vermoed ik het eerste want ik zie een blauwe neuter. Natuurlijk kan de vorige beunhaas hier wat gespeeld hebben met de verkeerde kleur. Meet eerst die fases zou ik zeggen.
Indien 400V is de oplossing redelijk simpel en kan je de schema's van de Tesla wall charger volgen. Indien 230V, besteed het uit, dit gaat niet goed gaan als je dit net niet kent.
DISCLAIMER: In de eerste plaats is een fout maken mogelijk fataal of brandgevaarlijk. Alles boven de 12v zal bovendien véél zeer doen. Let op en laat eventueel werk keuren voor je het in dienst neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

naftebakje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:02:
(niet toevallig vierkantswortel 3 verschil; de wiskunde is interessant, zoek het op en geniet).
Is maar net wat je interessant vindt :+ . In mijn tienerjaren vondt ik het toch maar droge theorie hoor. Decennia later zit het er evenwel nog altijd in en is de theorie een stuk leuker om over na te denken en te discussieren. Heb er in de praktijk evenwel nooit iets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DutchKel schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:02:
Je vergelijkt een meterkast aansluiten met een lamp indraaien of ramen lappen….

….Om elektricien te worden heb je dus wel een opleiding nodig….
Officieel heb je alleen een cursus en een vrijstelling van je werkgever benodigd…
Zoals in nagenoeg heel de techniek sector, wat ik nog steeds een kwalijke zaak vind!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
Let wel ik ga niks maar dan ook niks in die kast lopen zetten. De wereld verbeteraars kunnen stoppen met de les te lezen. Doet me denken aan situaties in India https://www.videoman.gr/nl/138102

Ik heb zelf ook nog altijd het gevoel dat sleugsleutel zelf aan de slag wil gaan om te sleutelen aan deze installatie hij is leuk.

@Annuk aardlekautomaat 3F+0 van 16A . Dit is tenminste een antwoord !!

@DutchWing Ja maar dat mag je niet zeggen van sommige. En dan nog mag je niks zeggen over skin effect of Sinus met zijn zus Co die het met Phi doet.

@Himalaya dat ga ik opzoeken hoe en waarom op deze stille zaterdag avond. En mss ga ik daarna een vraag stellen op dit forum hoe ik dat het beste kan aansluiten.

In het echte leven vragen mensen alles aan degene die naast hun staat op het moment dat ze het even niet weten en wanneer je verhaal een beetje logisch op hun overkomt geloven ze je. Zo gaat dat ook wanneer je een lamp aansluit en de persoon die naast je staat.
Of zoals in romantische films dat terwijl de een komt uithuilen en de ander erop duikt. Noem het immoreel of weet ik veel wat Maar zo gaat het . Hoe vaak ik niet de vraag heb gekregen of ik ook de badkamer kan opknappen terwijl ik net de gordijnrails plaats is op twee handen niet te tellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:43

Managelorian

“This is the workflow.”

Dus eigenlijk beter niet aankomen maar mijn zoektocht naar de werking blijft aan me knagen.
@slagsleutel: je schijnt niet te snappen dat mensen denken dat je toch stiekem aan die meterkast wil gaan knutselen, omdat je niet alleen specifieke vragen over deze meterkast vraagt, maar ook zegt dat je er ‘eigenlijk’ niet aan moet komen. Dit laatste klinkt voor iedereen hier als “Eigenlijk zou ik er niet aan moeten komen, maar…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 12:54

schijnbaar wil niemand gewoon antwoord meer geven op de gestelde vragen ?
kom mannen dit is niet hoe het werkt op tweakers we zijn allemaal nieuwschierig en deze knul wil gewoon meer weten over hoe een groepenkast werkt.

dat we er bij kunnen zetten dat je er af moet blijven is voor zijn eigen belang maar niet die van ons.

antwoord van vraag 1 is simpel in deze aangetoonde hoofdschakelaar (een 40 ampere automaat) zitten 4 spoelen die op iedere in en uitgaande bedrading meten hoeveel vermogen aan electriciteit er gebruikt word
als deze in combinatie van fase-fase hoger is dan 40 ampere dan zal de spoel een trigger geven en de schakeling uitzetten om brand te voorkomen de normale bedrading is maar geschikt tot een bepaalde vermogen zonder schade aan te richten of heel warm te worden

van vraag 2 tussen de fases meten krijg je 380volt. dat wil je niet op je apparaten zetten dus werken we met een sterpunt (de nul) in generatoren zit deze ook in het midden van een motor anker aangesloten
hiermee word een stroom kort gezecht gehalveerd en krijg je 230volt
dus fase-fase is 380v fase-nul is 230v
230volt is de gebruiks uitgang spanning voor alle dagse stopcontacten en wand apparatuur

op vraag 3
een 32ampere tesla lader gaan hier niet op werken simpel genoeg is de spanning hierop in de woning verdeeld met een gerekend vermogen van 80% combinatie gebruik (dit was vroeger standaard tegenwoordig niet meer)
hierdoor heb je 4 B(normale snelheid) aardlek automaten die iedere groep apart van een bescherming voorziet
omdat deze automaten zelf al aardlek zijn en niet groep automaten of vermogens automaten kan je er niet meer dan 16Ampere overheen halen zonder dat deze afschakeld

bovendien wil je als eind gebruiker helemaal niet dat er nog is een zwaar vermogend systeem word aangekoppeld onder een eind groep
hiervoor zal je door een vak bekwaam persoon een nieuwe automaat groep moeten laten plaatsen die dit kan verwerken.
daarboven op komt dat het systeem wat gefotografeerd is zoiezo niet adequaat is voor dit vermogen
ja het is 3 fase maar het is 3fase gelimiteerd tot 25A gezien de zekeringen(automaten) onder de meter

je hoofdautomaat is in deze opzet alleen geschikt voor het afschakelen van de groepenkast om er aan te werken zonder shockerende gevolgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:12
Emula schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:16:
[...]

antwoord van vraag 1 is simpel in deze aangetoonde hoofdschakelaar (een 40 ampere automaat) zitten 4 spoelen die op iedere in en uitgaande bedrading meten hoeveel vermogen aan electriciteit er gebruikt word
als deze in combinatie van fase-fase hoger is dan 40 ampere dan zal de spoel een trigger geven en de schakeling uitzetten om brand te voorkomen de normale bedrading is maar geschikt tot een bepaalde vermogen zonder schade aan te richten of heel warm te worden
De hoofdschakelaar schakelt niet zelf af en meet niks. Dit is ook te zien aan het schema dat erop staat gedrukt. De 40A is slechts ter aanduiding van de maximale belasting.

Antwoord op vraag 2 kan ik ook niet helemaal plaatsen, maar dat komt vooral omdat de vraag zelf erg onduidelijk is. TS doet volgens mij in al z'n vragen aannames die in beginsel al niet kloppen.

[ Voor 11% gewijzigd door jordje op 13-11-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 08:35
jordje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:31:
[...]

De hoofdschakelaar schakelt niet zelf af en meet niks. Dit is ook te zien aan het schema dat erop staat gedrukt. De 40A is slechts ter aanduiding van de maximale belasting.

Antwoord op vraag 2 kan ik ook niet helemaal plaatsen, maar dat komt vooral omdat de vraag zelf erg onduidelijk is. TS doet volgens mij in al z'n vragen aannames die in beginsel al niet kloppen.
Ik kan je verklappen dat de hoofdzekering er weldegelijk uit kan klappen. Ik heb dat meerdere keren gehad met een laadpaal. Ik zal je de details besparen, maar uiteindelijk bleek de fout in de auto te zitten: de fabrikant hield zich niet aan het laadprotocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 22-05 16:05
Geef hem gewoon goede tips of hij er nou zelf mee wilt klooien of niet.

Stel dat hij toch besluit er zelf aan te klooien en zichzelf elektrocuteerd dan tja... zijn probleem. He has been warned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Blokker_1999 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:13:
[...]Is maar net wat je interessant vindt :+ . In mijn tienerjaren vondt ik het toch maar droge theorie hoor. Decennia later zit het er evenwel nog altijd in en is de theorie een stuk leuker om over na te denken en te discussieren. Heb er in de praktijk evenwel nooit iets mee gedaan.
Vergeleken met de vergelijkingen van Maxwell in hoogfrequent theorie; droger dan dat kwam het niet, brr.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
Marcva schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:39:
[...]

Ik kan je verklappen dat de hoofdzekering er weldegelijk uit kan klappen. Ik heb dat meerdere keren gehad met een laadpaal. Ik zal je de details besparen, maar uiteindelijk bleek de fout in de auto te zitten: de fabrikant hield zich niet aan het laadprotocol.
Tja, alles is een zekering als de stroom maar hoog genoeg is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFrAIyD47vQKba5aSszDtdlAr_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4adbVCU2Iz92nwN61umeK4gy.webp?f=user_large

Edit: ik zie nu pas dat je het hebt over een hoofdzekering. Het ging over een hoofdschakelaar.

[ Voor 7% gewijzigd door jordje op 14-11-2021 11:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Emula schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:16:
[...]

schijnbaar wil niemand gewoon antwoord meer geven op de gestelde vragen ?
kom mannen dit is niet hoe het werkt op tweakers we zijn allemaal nieuwschierig en deze knul wil gewoon meer weten over hoe een groepenkast werkt.
En daar heeft niemand een probleem mee, in tegendeel. Er zijn meerdere mensen die de vragen al correct beantwoord hebben. maar je eigen post geeft aan waarom goede informatie belangrijk is alsook waarom goede informatie niet zomaar in enkele zinnen op een forum moet gezocht worden
dat we er bij kunnen zetten dat je er af moet blijven is voor zijn eigen belang maar niet die van ons.
Dat lijkt mij in eenieders belang te zijn, niet in het minste van mensen die er niets van kennen en dus de risico's niet kunnen inschatten. Voor een leek lijkt het eenvoudig en lijkt het alsof het allemaal veilig kan, maar van zodra je in de details duikt merk je dat er toch iets meer achter zit.

Ik wil ook niet diegene zijn die gewoon wat vragen beantwoord en dan enkele weken later te horen krijgt dat door de door mij gegeven antwoorden ervoor gezorgd hebben dat een woning is afgebrand ... of erger ...
En dit antwoord is dus net waarom je niet zomaar advies mag aannemen van een willekeurig persoon op een forum. Je geeft namelijk een totaal foutief antwoord terwijl verschillende andere mensen wel degelijk erop gewezen hebben dat die hoofdschakelaar net dat is: een schakelaar en geen veiligheid. Het is geen automaat. Het symbool geeft aan dat het een lastscheidingsschakelaar is. Je mag deze dus wel onder vollast onderbreken (max. 40A veilig dus). Het is geen vermogenschakelaar dus je moet hem in principe wel weer zonder last inschakelen.

Kijk goed naar het symbool en kijk goed naar de markeringen die er op staan. Die bepalen net wat het apparaat is en doet. Ga er NOOIT zomaar vanuit omdat er 40A staat op iets wat op een automaat lijkt, dat het ook een automaat is. Zowel het symbool is foutief (dan zou er op de armen een blokje moeten staan om er een automaat van te maken) alsook is er geen aanduiding van de curve van de automaat.
van vraag 2 tussen de fases meten krijg je 380volt. dat wil je niet op je apparaten zetten dus werken we met een sterpunt (de nul) in generatoren zit deze ook in het midden van een motor anker aangesloten
hiermee word een stroom kort gezecht gehalveerd en krijg je 230volt
dus fase-fase is 380v fase-nul is 230v
230volt is de gebruiks uitgang spanning voor alle dagse stopcontacten en wand apparatuur
Ook hier, foutieve informatie. Om te beginnen is ons elektriciteitsnet al jarenlang 3x400V en geen 380V meer, al zijn er nog vele mensen die dat verkeerd benoemen, maar het is ook geen halvering en al zeker niet van de stroom. Het is de spanning en het is de 400V die gedeeld wordt door de vierkantswortel van 3. Met andere woorden: jij kent het verschil blijkbaar niet tussen stroom en spanning. En ook hier is het juiste antwoord al eerder gegeven in dit draadje
op vraag 3
een 32ampere tesla lader gaan hier niet op werken simpel genoeg is de spanning hierop in de woning verdeeld met een gerekend vermogen van 80% combinatie gebruik (dit was vroeger standaard tegenwoordig niet meer)
hierdoor heb je 4 B(normale snelheid) aardlek automaten die iedere groep apart van een bescherming voorziet
omdat deze automaten zelf al aardlek zijn en niet groep automaten of vermogens automaten kan je er niet meer dan 16Ampere overheen halen zonder dat deze afschakeld

bovendien wil je als eind gebruiker helemaal niet dat er nog is een zwaar vermogend systeem word aangekoppeld onder een eind groep
hiervoor zal je door een vak bekwaam persoon een nieuwe automaat groep moeten laten plaatsen die dit kan verwerken.
daarboven op komt dat het systeem wat gefotografeerd is zoiezo niet adequaat is voor dit vermogen
ja het is 3 fase maar het is 3fase gelimiteerd tot 25A gezien de zekeringen(automaten) onder de meter

je hoofdautomaat is in deze opzet alleen geschikt voor het afschakelen van de groepenkast om er aan te werken zonder shockerende gevolgen
Een 32A Tesla lader kan je hier perfect op aansluiten, je zal hem alleen niet op 32A moeten instellen maar voor een lagere stroomsterkte en dus vermogen kiezen. De spanning in de woning is niet verdeeld, de spanning is altijd dezelfde. 400V tussen de fases, 230V tussen fase en nul. Ongeacht hoeveel groepen je ook zet. En voor dat je met een thuisinstallatie een invloed kunt hebben op die netspanning zal er toch serieus wat moeten veranderen aan die installatie vrees ik.

Het feit dat je niet meer dan 16A over de alamats kunt krijgen is ook niet gerelateerd aan het feit dat er een aardlekdetectie in zit, maar simpelweg omdat dit de rating is voor deze specifieke beveiliging. Je kan perfect een 32A alamat voor 4 fasen zetten, al gaan de hoofdautomaten er dan wel uitknallen als je eenmaal enkele minuten met 11kW aan het laden bent.

Een bekwaam persoon kan perfect de nodige aanpassingen maken om de Tesla lader af te zekeren op 16A, afhankelijk van de overige lasten in huis misschien zelfs 20A en de laadpaal netjes en correct in te stellen op de bijhorende stroomsterke. Moet ie gewoon even voor in de installatiehandleiding duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

jordje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:40:
[...]

Tja, alles is een zekering als de stroom maar hoog genoeg is. [Afbeelding]

Edit: ik zie nu pas dat je het hebt over een hoofzekering. Het ging over een hoofdschakelaar.
Heb je die 350A variant ook in andere stroomsterktes? Die lijkt me wel wat. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Marcva schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:39:
[...]

Alleen is er in deze een verschil tussen hoofdzekering(en) en hoofdschakelaar.

Rechtsboven, het 4-polige apparaat met oranje bediening is een hoofdschakelaar. Dit is geen automaat en zal dan ook niet uitschakelen bij overstroom op de fases. Dat is waar @jordje naar verwees. De hoofdzekeringen zitten onderaan, onder de elektriciteitsmeter. 3 stuks, individueel per fase zodat als 1 fase eruit gaat, de 2 andere blijven doorwerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 20:10
Hier wordt de basis goed uitgelegd: http://www.johngeus.dds.nl/Groepenkast.html

Vanaf daar kun je verder leren. Nadat je dat stukje goed begrijpt ga je wellicht ook snappen waarom men op je vragen niet direct goed antwoord kan geven, omdat je door kennis gebrek eigenlijk de verkeerde aannames doet en vragen stelt die niet goed kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Een vraag die deze ochtend bij mij is opgekomen trouwens, en ik vraag het even omdat ik geloof het in Belgie niet is toegestaan maar niets kan zeggen over Nederland, mag je op deze installatie wel een 3-fase belasting zetten?

De hoofdzekeringen werken individueel per fase. Dit zorgt er voor dat je 1 fase kunt verliezen, maar dat de andere 2 blijven werken. Als die ene fase er net voor zorgt dat jij denkt dat alle stroom weg is en het veilig is kan dat wel eens voor een verrassing zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Blokker_1999 schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:11:
Een vraag die deze ochtend bij mij is opgekomen trouwens, en ik vraag het even omdat ik geloof het in Belgie niet is toegestaan maar niets kan zeggen over Nederland, mag je op deze installatie wel een 3-fase belasting zetten?

De hoofdzekeringen werken individueel per fase. Dit zorgt er voor dat je 1 fase kunt verliezen, maar dat de andere 2 blijven werken. Als die ene fase er net voor zorgt dat jij denkt dat alle stroom weg is en het veilig is kan dat wel eens voor een verrassing zorgen.
Ja, dat is de normale gang van zaken. Hoofdzekeringen zijn ook niet bedoeld om de installatie veilig te stellen, daarvoor is de hoofdschakelaar verplicht. In oudere woningen kan je vaak niet eens de hoofdzekeringen bereiken zonder zegels te verbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
@Managelorian Nee. Het is zoiets als de wet van Godwin.

Ondanks alles ben ik wel weer verder gekomen. bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
slagsleutel schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:13:
@Managelorian Nee. Het is zoiets als de wet van Godwin.

Ondanks alles ben ik wel weer verder gekomen. bedankt allemaal.
Oftewel, je intentie was wel degelijk om het zelf te doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
mugenmarco schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:17:
[...]

Oftewel, je intentie was wel degelijk om het zelf te doen 8)7
De intentie was om te weten te komen hoe en waarom.
Kijk je naar het plaatje dan zie je dat de fase draden niet via de verdelers naar de 16A gaan maar direct. Vond ik raar.
Dan zie ik de ALS 3 + 4 samen op 1 fase. Heel normaal achteraf maar ik dacht ?????
Ook ergens gelezen de boel symmetrisch te belasten maar dat was meer over een rijtje huizen maar denk dat het ook voor een enkele kast betreft.
Warmtepomp Autolader verdelen over je 3 fase met ook nog een kookgroep zou mooi zijn om te weten hoe ze dat bereken en aanleggen.
Om een jaar een loi cursus te volgen om dit te weten of zoiets lijkt mij te veel van het goede. Het is hopen dat het me los laat . En nu maar hopen dat ik niet plots wil weten hoe de krachten werken en hoe je die uitrekent in allerlei spanten, gebinten en gordingen.
Krijg je nog meer volk wat gaat roepen dat je er niks van snapt en kijk uit voor scheuren in de muur als je die draagmuur niet goed stut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
slagsleutel schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:00:
[...]

Kijk je naar het plaatje dan zie je dat de fase draden niet via de verdelers naar de 16A gaan maar direct. Vond ik raar.
Dan zie ik de ALS 3 + 4 samen op 1 fase. Heel normaal achteraf maar ik dacht ?????
Ook ergens gelezen de boel symmetrisch te belasten maar dat was meer over een rijtje huizen maar denk dat het ook voor een enkele kast betreft.
Warmtepomp Autolader verdelen over je 3 fase met ook nog een kookgroep zou mooi zijn om te weten hoe ze dat bereken en aanleggen.
Om een jaar een loi cursus te volgen om dit te weten of zoiets lijkt mij te veel van het goede. Het is hopen dat het me los laat . En nu maar hopen dat ik niet plots wil weten hoe de krachten werken en hoe je die uitrekent in allerlei spanten, gebinten en gordingen.
Krijg je nog meer volk wat gaat roepen dat je er niks van snapt en kijk uit voor scheuren in de muur als je die draagmuur niet goed stut.
Er zijn genoeg mensen die er alsnog mee gaan klooien ondanks dat ze er niks vanaf weten onder het mom van 'advies' vragen. Blijkbaar zijn Tweakers erg voorzichtig omdat we niet willen dat iemand zich electrocuteerd omdat die een advies gaat uitvoeren ipv als leer moment ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:26

Osxy

Holy crap on a cracker

slagsleutel schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:00:
[...]

Het is prima om te weten dat je iets niet weet en dat je mensen inschakeld voor deze zaken. Ik doe veel zelf maar meterkast blijf ik af.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagsleutel
Osxy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:12:
[...]

Het is prima om te weten dat je iets niet weet en dat je mensen inschakeld voor deze zaken. Ik doe veel zelf maar meterkast blijf ik af.
;w ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 18:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Goed als we zo 'constructief' blijven reageren op elkaar brei ik hier een einde aan.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.