• MrHIghCake
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-05 21:45
Ik zou het fijn vinden als de tweakers hier mee willen denken over onderstaande offertes/Plannen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VITxijX_4XuXQUyuA7v9iyc-WBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXr0ojUSyjIrANkQmfjvIPUf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-mGs46QAtNQySA6m4T__O9za_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cSi3p3KJQcx7RU4M6duK1NYv.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wdwOgNMl9pwL4li0fwHH-ynQcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1IyVj7JuEfIJlz48LeIugBj.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
We willen binnenkort een dakkapel plaatsen. Daarom zouden graag de bovenste twee rijen van het dak gebruiken voor de panelen. Ook wil ik graag dat de rijen helemaal gevuld zijn. Er zou eventueel nog ruimte zijn voor een 3de en misschien wel 4de rij. Naar ons verbruik kijkende is dit niet nodig.
Schaduw
Geen boom/schoorsteen in de buurt :9
Jaarverbruik
2200-2300 KWh per jaar. We gaan inductief koken en er wordt een Lucht/Lucht airco geplaatst in de slaapkamer. Deze zal worden gebruikt voor het koelen in de zomer. Heel incidenteel zou de airco dan gebruikt worden voor het verwarmen van de slaapkamer/bovenverdieping in de winter.

Voor deze twee addities heb ik ongeveer 700-1000 KWh extra gerekt
dan komen we uit op 3300 KWh op jaarbasis.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase dit wordt binnenkort ge-upgrade naar 3 fase.
Budget en doel
Het doel is meer energie op te wekken dan we verbruiken.
Prijs doet er niet echt toe, als het rendement maar aantrekkelijk is.
Wie gaat het project uitvoeren
Het bedrijf dat mij de zonnepanelen verkoopt.
Bijhouden van data
Zou minimaal inzichtelijk willen hebben wat de opbrengst is op het moment.
Reeds verkregen offertes
1e
12 Q.PEAK DUO BLK ML-G9 375WP € 2.249,76
1 Growatt MOD 4000TL3-X (incl. monitoring) € 777,36
12 Bevestigingsmateriaal: dakpannen Solar construct € 416,64
1 Montage voor 12 panelen € 886,00
1 AC (voedings)traject 3-fase € 273,00
Plaatsen 1 x fasen groep t.b.v. de inductie kookplaat en een 1 fasen groep t.b.v. de airco 1 € 225,00

Totaal excl. btw: € 4.827,76
btw 21%: € 1.013,83
Totaal incl. btw: € 5.841,59

€ 1,072 Per WP
2de
12 JA Solar 370Wp black
1 GoodWe GW4K-DT G2 Wifi
1 Solarstell montagesysteem
1 Installatie en materiaal t.b.v. 12 zonnepanelen
1 Plaatsen van een extra 3 fase kookgroep en B16 automaat voor airco

Totaal excl. BTW: € 4.575,00
BTW 21%: € 960,75
Totaal incl. BTW: € 5.535,75

€ 1,030 Per WP
Regio
Friesland
En nu?
Ik heb de aanbieders gevraagd om ook de groepen voor de keuken/airco mee te nemen in de offerte.
Beide offertes lijken mij markt conform en zitten op een goede prijs per WP.
Tussen de twee panelen van aanbieder 1 en 2 zit volgens sunny design eigelijk bijna geen verschil kwa opbrengt. Ook geven beide fabrikanten de zelfde soorten/termijn garanties.

beide zouden ongeveer op 4000 KWh per jaar moeten uitkomen.

Ik zie dat het twee verschillende omvormers zijn van hetzelfde merk voor hetzelfde vermogen.
Verder heb ik geen idee wat het verschil is tussen deze twee?(ook is de prijs ongeveer hetzelfde).
Hier zou ik graag wat extra uitleg over willen hebben 8)7

bedankt voor het lezen O-)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:15

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat betreft de panelen en omvormers heb ik geen idee.
Maar waarom drie fasen? zowel de ombouw van de kast en meter kost geld en is volgens mij niet nodig.
Je moet dan ook de hoofdschakelaar vervangen en de meterkast anders indelen.
De netbeheerder moet dan een andere meter plaatsen en de zekeringen eronder ook.

De inductiekookplaat moet je even kijken de meeste moet je aansluiten op 2 maal enkele (dezelfde) fase, sommige zijn drie fasig.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• MrHIghCake
Aanvraag bij Liander is al gedaan, kosten vielen mij mee +- 300 euro. (zou misschien nog geannuleerd kunnen worden)

Mij werd vertelt door een zonnepaneel aanbieder dat het wel wenselijk was voor het hebben van zonnepanelen/Airco/Inductie koken.

Ik ging er van uit dat ik voor een 2 fase inductiekookplaat sowieso 2 fase nodig had, maar dat lijkt dus inderdaad ook op een kookgroep te kunnen.

Iets om dus over na te denken...

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45
MrHIghCake schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:41:
Ik ging er van uit dat ik voor een 2 fase inductiekookplaat sowieso 2 fase nodig had, maar dat lijkt dus inderdaad ook op een kookgroep te kunnen.
Die '2 fase' is gewoon een kookgroep in je meterkast. Wat in feite twee groepen met een schotje aan elkaar verbonden is.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Up7Wpep3Fp7Hrdf0zDheZQHaHa%26pid%3DApi&f=1
Iets om dus over na te denken...
Voor jouw referentie. Ik ben van het gas af met PV, WP, WPB, inductie, kokendwaterkraan, elektrische plintboiler. Allemaal op 1-fase.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 12-11-2021 17:46 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@MrHIghCake Okay, stel dat je je dak maximaal vol legt... en dus flink stroom over hebt...

Ik heb een contract van voor de prijsexplosie en verkoop het voor 11ct/kWh. Afgeschreven over 20 jaar produceer ik voor <5ct. Ik heb dus nu ~4000kWh teveel...

Stel nou dat je meer kunt verbruiken... EV, Warmtepomp... Die lopen dan (deels) op deze goedkope zonnestroom. Dat wordt dan wel heel veel goedkoper dan stoken op gas.

Veel leggen is dus langetermijndenken.... Tot je de WP plaatst iets langere terugverdientijd... Maar daarna gaat het hard... heel hard... zeker als de gaspijp uit je huis gaat...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

Bovendien, mocht je later tot inkeer komen, dan is het naar verhouding erg duur de installateur een 2e keer het dak op te sturen.

Als je het kan betalen, en rekening houdend met het milieu en de energietransitie, kan je het beste het dak de eerste keer gelijk vol leggen.

Zonnepanelen zijn er zat, geschikte dakvlakken zou je niet moeten verkwisten door ze half vol te leggen.
Zonnepanelen op een dak is een zoveel beter gebruik van de ruimte dan panelen in de wei.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• MrHIghCake
Het stemmetje in mijn achterhoofd zegt volgooien :). Ik ga even overleggen met de heer van offerte 2 wat de meerkosten zijn om van 12 naar 24 stuks te gaan.

Ik neem dan dus ook aan dat jullie de offertes oke vinden?

In de media lees ik veel dingen over bottlenecks bij het terug leveren, hierdoor twijfel ik nog wel een beetje.

Warmtepomp en EV is voor ons een 10 jaren plan.

Bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door MrHIghCake op 13-11-2021 09:53 ]

• Ronald
Terugleverproblematiek is bij 3 fase veel minder een probleem; het vermogen wordt over 3 fasen verdeeld, waardoor de spanningsval over de kabel tussen omvormer en meterkast veel lager wordt, en de stuwing door netimpedantie ook... Komt er op neer dat je je 1 fase buren van het net drukt voor jij het bokkie bent.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bezint eer ge begint. In de huidige geschetste situatie had je op 1-fase kunnen blijven.
Maar met zo een dak is 3-fase een beter idee als je het toch volgooit.

Offerte 2 denkt beter mee, en bied een 3-fase automaat aan voor je kookplaat. (ook al is die 2 fase)
Kookgroep (1-fase, 2 automaten) op 3-fase is eigenlijk not-done en onhandig als men het over 2-fases verdeelt (2 aardlekschakelaars)
Met een 3-fase (aardlek)automaat schakel je hem meteen helemaal spanningsloos

Growatt staat niet bekend om schaduw management, niet handig als er een dakkapel komt.
Goodwe is dan een betere keuze.
Bovendien Erbietje in "Growatt omvormer maakt geluid"

Maar wil je makkelijk uitlezen kies je voor een SMA 3-fase
hansdegit in "Datalogging Goodwe GW10kt-DT via RS485"

Bedenk wel dat je ook alle 3-fases wilt benutten als gebruikers misschien, dus komt er nog een aardlekschakelaar met automaten bij voor een betere verdeling.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2021 11:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MrHIghCake
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:40:
Terugleverproblematiek is bij 3 fase veel minder een probleem; het vermogen wordt over 3 fasen verdeeld, waardoor de spanningsval over de kabel tussen omvormer en meterkast veel lager wordt, en de stuwing door netimpedantie ook... Komt er op neer dat je je 1 fase buren van het net drukt voor jij het bokkie bent.
Bij aanleg van veel meer dan ons eigen gebruik laat ik de installatie van 3 fase doorgaan. Ook geeft dit mij een beter gevoel bij het waarborgen van het terugleveren. En mocht er ooit een EV komen + koken + oven + wasmachine, kan ik er op vertrouwen dat het licht blijft branden.

Ik probeer mezelf nog steeds over het nut van 3-fase te overtuigen. 8)7
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:50:
Bezint eer ge begint. In de huidige geschetste situatie had je op 1-fase kunnen blijven.
Maar met zo een dak is 3-fase een beter idee als je het toch volgooit.

Offerte 2 denkt beter mee, en bied een 3-fase automaat aan voor je kookplaat. (ook al is die 2 fase)
Kookgroep (1-fase, 2 automaten) op 3-fase is eigenlijk not-done en onhandig als men het over 2-fases verdeelt (2 aardlekschakelaars)
Met een 3-fase (aardlek)automaat schakel je hem meteen helemaal spanningsloos

Growatt staat niet bekend om schaduw management, niet handig als er een dakkapel komt.
Goodwe is dan een betere keuze.
Bovendien Erbietje in "Growatt omvormer maakt geluid"

Maar wil je makkelijk uitlezen kies je voor een SMA 3-fase
hansdegit in "Datalogging Goodwe GW10kt-DT via RS485"

Bedenk wel dat je ook alle 3-fases wilt benutten als gebruikers misschien, dus komt er nog een aardlekschakelaar met automaten bij voor een betere verdeling.
Woensdag komt een medewerker van offerte 2 langs. Ik ga vragen om een andere omvormer dan Growatt. Ook wil ik de meterkast gewoon netjes hebben dit ga ik met hem doorspreken.

Schaduw management heb ik niet nodig. Ik blijf namelijk boven het toekomstige dakkapel. Hier zou genoeg ruimte moeten zijn voor 4x6 of 4x7 panelen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dak volgooien zou mijn advies zijn. 3-fase inderdaad.

• MrHIghCake
Offerte 2 over de vloer gehad. Medewerken dacht goed mee. Ook is er goed in kaart gebracht welke mogelijkheden er allemaal zijn om de 3 fase kabel door de woning te trekken.

Uiteindelijke voor 3x6 panelen gekozen wat dus uitkomt op 18 stuks.
Ook mijn voorkeur voor een Goodwe omvormer aangegeven.

Onderstaande offerte is hieruit gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8MWRXSttxqMMuYTpEgx36wL1wI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yj7TFzghh2n9elClI2VT7V34.png?f=user_large

0,96 per WP en dat is dus inclusief het meerwerk voor de automaat voor airco en 3 fase automaat voor koken. Lijkt me een goede offerte die ik dus ook wil gaan accepteren.

Als er nog aan of opmerkingen zijn laat het dan weten! :)

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:33
MrHIghCake schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:25:
Offerte 2 over de vloer gehad. Medewerken dacht goed mee. Ook is er goed in kaart gebracht welke mogelijkheden er allemaal zijn om de 3 fase kabel door de woning te trekken.

Uiteindelijke voor 3x6 panelen gekozen wat dus uitkomt op 18 stuks.
Ook mijn voorkeur voor een Goodwe omvormer aangegeven.

Onderstaande offerte is hieruit gekomen:
[Afbeelding]

0,96 per WP en dat is dus inclusief het meerwerk voor de automaat voor airco en 3 fase automaat voor koken. Lijkt me een goede offerte die ik dus ook wil gaan accepteren.

Als er nog aan of opmerkingen zijn laat het dan weten! :)
Als ik bij de scherpere aanbieders kijk kom je voor deze 18 panelen in 3x6 opstelling, de Goodwe 6kW 3 fase omvormer en installatie op kleine 6200 EUR inclusief BTW (zie onderstaande screenshot van Solar Bouwmarkt als voorbeeld). Aan jou om de inschatting te maken of de extra kosten van deze offerte opwegen tegen het meerwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wqP5ifb6WN8qa1CV6YwwjIwmNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nm2uICwS6ULfCA9p2F5F5Xuh.png?f=fotoalbum_large

Voor de airco zou ik zeker ook kijken of je ook de benedenverdieping mee kunt nemen. Met zonnepanelen en het overschot kan je dan goedkoop verwarmen beneden.

• MrHIghCake
Ow slik.. Als ik bovenstaande pakket neem heb ik dus nog 1300 euro over om de meterkast door een ander installatie bedrijf te laten doen en dit voor hetzelfde pakket 8)7

Edit: even contact met solarbouwmarkt gehad, eventueel bijplaatsen van extra automaten zou kunnen in overleg met installatie bedrijf :)

[ Voor 29% gewijzigd door MrHIghCake op 18-11-2021 15:40 ]

• MrHIghCake
Sunny Design raad de 5 kW versie aan. Ik zie dat er op jaarlijkse energie opbrengst verschil zit van maar liefst 15 kWh :P Ik neig daarom naar de 5 kW versie in plaats van de 6 kW versie die mij werd aanbevolen door offerte 2.

Tussen de Goodwe en de SMA 5 kW zie ik op de tech specs bijna geen verschil. Ik neem dan ook aan dat deze vergelijkbaar zijn.

Mis ik iets? anders ga ik voor de 5 kW versie.

Hieronder 5 kW vs 6 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiHc6_LKUwGWQxHDYD2tZyJc-zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mr7EOijvjoDsfbtXNMqwitub.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
@MrHIghCake Dit is eigenlijk een kwestie van keuze en/of kostenoptimalisatie.

Vanuit kosten perspectief: de zwaardere omvormer kost iets meer; maar levert maar een klein beetje meer op... Doorgaans geen break even na 12 jaar.
Maar met de 5kW ga je op een zonnige dag in mei wel vlakke topjes zien... dat vinden mensen eng... Het daadwerkelijke effect is minimaal. Kun je daar tegen: 5kW... Anders 6kW.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dit zijn misschien redenen om voor het een of het ander te kiezen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MrHIghCake
AUijtdehaag schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:01:
Dit zijn misschien redenen om voor het een of het ander te kiezen.
Omdat ik een noob ben heb ik de vraag misschien verkeerd gesteld. Mijn vraag was als voorbeeld: Mercedes c en BMW 3 kunnen beide 180 km/h, maar is dat ook echt zo?

Toch bedankt ;)
Ronald schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:56:
@MrHIghCake Dit is eigenlijk een kwestie van keuze en/of kostenoptimalisatie.

Vanuit kosten perspectief: de zwaardere omvormer kost iets meer; maar levert maar een klein beetje meer op... Doorgaans geen break even na 12 jaar.
Maar met de 5kW ga je op een zonnige dag in mei wel vlakke topjes zien... dat vinden mensen eng... Het daadwerkelijke effect is minimaal. Kun je daar tegen: 5kW... Anders 6kW.
Het zit dus zoals ik dacht, er zitten dus veder geen addertjes on het gras :)

Iedereen bedankt voor de input, ik ben er wel uit.
Zonder jullie was het niet gelukt _/-\o_

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

Tazzios

..

3 fase inderdaad direct meenemen want dan kun je er ook btw over terugvragen indien je het later doet niet meer.

• Dre
  • Niet online

Dre

Voordeel van een kleine omvormer is dat je het net minder zwaar belast.

Neem geen C-karakteristiek automaten. B-karakteristiek is voldoende. Begrijp deze installateur dus ook niet, ik zou een andere installateur nemen dus :P

• MrHIghCake
Na 3 keer meten lukt het met 1 cm ruimte om 7 x 3 te doen incl bevestigings materiaal.
Jaarlijkse energieopbrengst: 6.931 kWh, dat zou ook genoeg moeten zijn voor een lucht water warmtepomp in plaats van een airco.

Dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUdSeiF657Wqjl5H7E6GWWXThrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIVjfTd8mJh9mu2atOgbS8gz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MrHIghCake op 21-11-2021 19:20 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:03

Gerco-M

mijn tornado res.

Hoe meer panelen hoe beter, goed plan verder hoor! d:)b

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat ga je doen met het pijpje van CV en ventilatie. Als je op korte termijn gasloos gaat zou ik gewoon een paneel extra bestellen voor de plek van die pijpjes. Leg je die in de schuur. Deze panelen zijn iets groter en meer Wp.
https://www.solar-bouwmar...-1-3-cut-tsm-390de09.html
Aan de andere kant veel werk voor weinig opbrengst. Wel een mooier dak IMHO.

Een beetje afstand tot de dakrand en regengoot zou ik wel aanraden. Een centimeter 10 a 15 toch wel.

Wat zijn de maten van je dak, en hoe kom je dan bij 7×3.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 21-11-2021 20:28 ]

• MrHIghCake
Panelen zitten nog een stuk af van de CV en ventilatie. Wel komt het 7cm over de riool ontluchting, deze moet ik misschien vervangen voor een lager model. De rest van het dak gaan we niet gebruiken i.v.m. toekomstige geplande dakkapel.

Aan de bovenkant van de NOK hou ik 30 cm aan zoals aangegeven in de user manual van CLICK FIT evo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDGkjV-_H-Te15HziPbR3MljsYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8LyErEzAC3CdlqHpbDqf005.png?f=fotoalbum_large

Legplan met maten van panelen + bevestings matriaal van de site van ClCK FIT evo fabrikant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WofpU_AEJWq5OXSJ8o2lOS_4YDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9c8XRC1jesHuu2Rqi93WpY3.png?f=fotoalbum_large
We houden dus 14mm over ;)

De Trina panelen passen alleen in landschap modus, wat de prijs van bevestiging best een stuk verhoogd en ik uiteindelijk maar 20 kwijt kan. Voor die 20 is het dan wel iets meer opbrengst.

• Dre
  • Niet online

Dre

Wow, dat dak is een stuk groter dan ik dacht. Ben er wel jaloers op :)

14mm lijkt me perfect passen. Nu hopen dat de zuiderburen geen dakkapel nemen daar :). En anders kan je de panelen altijd nog verplaatsen. Dakkapel kan wat steviger gemaakt worden dat je daar panelen + balast op kunnen.

De zuiderburen overtuigen om ook zonnepanelen te nemen voorkomt een dakkapel daar in de toekomst ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 21-11-2021 21:09 ]

• MrHIghCake
Dre schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:06:
Wow, dat dak is een stuk groter dan ik dacht. Ben er wel jaloers op :)

14mm lijkt me perfect passen. Nu hopen dat de zuiderburen geen dakkapel nemen daar :). En anders kan je de panelen altijd nog verplaatsen. Dakkapel kan wat steviger gemaakt worden dat je daar panelen + balast op kunnen.
Gaat niet snel gebeuren, huis van de zuiderburen is nu nog een huurhuis. het is een lessenaarsdak van 1ste verdieping tot de NOK is het 4,5 meter. Dus als er een dakkapel komt zal die ook ter hoogte komen waar ik hem zelf plan. :P

nog even voor de grap 8)7
Jaarlijkse energieopbrengst: 18.644 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCYDWoMaovvzo1UDrvlk3vzZKGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9d81x9YlZZU2w3WgRO4L7Jc7.png?f=fotoalbum_large

• Dre
  • Niet online

Dre

Waarom niet :) Die dakkapel zal vast niet al die ruimte in beslag nemen. Dan sluit je die onderste 14 of 21 panelen aan op de 2e MPPT van de Goodwe GW10KT-DT ofzo.

Nu krijg je mooi de BTW terug als je alles in 1x besteld. Anders 3 jaar wachten en dan zijn deze identieke panelen niet meer te koop. Terugleververgoeding tot 30 eurocent per kWh is mogelijk dit jaar. Ik zou het wel weten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 21-11-2021 21:29 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
MrHIghCake schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:08:
Ow slik.. Als ik bovenstaande pakket neem heb ik dus nog 1300 euro over om de meterkast door een ander installatie bedrijf te laten doen en dit voor hetzelfde pakket 8)7

Edit: even contact met solarbouwmarkt gehad, eventueel bijplaatsen van extra automaten zou kunnen in overleg met installatie bedrijf :)
Hou je dr ook rekening mee dat de andere partij een medewerker langs stuurt, die fijn met je mee heeft gedacht en dat dat ook wat kost? Niet fair om dan daarna voor een webshop te kiezen vind ik. Netter zou dan zijn om het met die andere partij die is langs geweest eerst over het prijsverschil te hebben misschien kunnen ze nog iets doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• MrHIghCake
Makrolon schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:26:
[...]

Hou je dr ook rekening mee dat de andere partij een medewerker langs stuurt, die fijn met je mee heeft gedacht en dat dat ook wat kost? Niet fair om dan daarna voor een webshop te kiezen vind ik. Netter zou dan zijn om het met die andere partij die is langs geweest eerst over het prijsverschil te hebben misschien kunnen ze nog iets doen.
Je hebt gelijk, ik ga contact met ze opnemen. Als ik naar de marges kijk hoef ik geen medelijden met ze te hebben. Ik heb ze ook naar binnengelokt met de mededeling dat ik offertes aan het vergelijken ben.

• MrHIghCake
Ze liggen er! Iedereen die er aan heeft meegedacht, bedankt! We zijn zeer tevreden met het resultaat :)
Vandaag de eerste dag met zon sinds ze er liggen, duur hierbij wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXC4BmDIex3JTgPSwZF9gDvf804=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyZilcHwzFAjRnce6F2GwLoz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB5yYgZqW_bm5ugabtU6-uZmy88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4lJblwWjcY6JKACheC3V2CW.jpg?f=fotoalbum_large

Strak tussen de buren in dus met iets van 1 cm per kant aan ruimte over.
Voor de vol gooiers dus, hieronder komt nog een dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pASLt76znza67DkwuD8O2GLT7e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0IgLh8e5ewJWN3EcnngWimy.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder nog een grafiek van de opbrengst van vandaag tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFPwAyKJnNrSIg0ZDuHH7KuOf20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lzTA5gJemNSARPbJXrfizkhc.png?f=fotoalbum_large

Hopen op vele zonnige dagen _/-\o_

• Dre
  • Niet online

Dre

Ziet er mooi uit. Welke omvormer en welke panelen heb je nu uiteindelijk genomen? En hoe sluit je nu de panelen aan die later dit jaar onder en bovenop je dakkapel komen te liggen? (;))

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 17-01-2022 19:32 ]

• MrHIghCake
21 x ja Solar en de 6kW 3 fase omvormer van goodwe. Over die andere toekomstige panelen :9~ . Eerst maar dat dakkapel erop en een warmtepomp enz enz enz. Als we dan nog een goede terug verdien tijd kunnen realiseren komt misschien de overkapping en de rest van het dak ook vol :*)

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MrHIghCake schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:56:
21 x ja Solar en de 6kW 3 fase omvormer van goodwe. Over die andere toekomstige panelen :9~ . Eerst maar dat dakkapel erop en een warmtepomp enz enz enz. Als we dan nog een goede terug verdien tijd kunnen realiseren komt misschien de overkapping en de rest van het dak ook vol :*)
En wat is de jaaropbrengst geweest?
En heb je inmiddels ook al een dakkapel en warmtepomp?
MrHIghCake schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:31:
[...]

Je hebt gelijk, ik ga contact met ze opnemen. Als ik naar de marges kijk hoef ik geen medelijden met ze te hebben. Ik heb ze ook naar binnengelokt met de mededeling dat ik offertes aan het vergelijken ben.
Is er nog iets met de prijs gedaan? Of kreeg je de 6kWh voor de prijs van 5kWh omvormer?

[ Voor 30% gewijzigd door djwice op 14-05-2023 10:25 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• MrHIghCake
djwice schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:22:
[...]

En wat is de jaaropbrengst geweest?

En heb je inmiddels ook al een dakkapel en warmtepomp?

[...]

Is er nog iets met de prijs gedaan? Of kreeg je de 6kWh voor de prijs van 5kWh omvormer?
7883 kWh vanaf leg tot 31 dec.
Hiervan 5000 kWh+ geëxporteerd.
dakkapel yes. Warmtepomp op hold.
Ze konden wel iets naar beneden met de prijs. Maar er zat simpelweg nog teveel verschil tussen.

[ Voor 20% gewijzigd door MrHIghCake op 19-05-2023 19:09 ]

Pagina: 1