Ik wil leren gamen, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-05 18:31
Als puber wou ik altijd gamen, maar mocht ik dit nooit van mijn ouders. Nu ik de 30 gepasseerd ben en op zoek ben naar een nieuwe hobby, leek het me het perfecte moment om me eens te verdiepen in gaming.

Ik heb erg goedkoop een PS4 pro op de kop kunnen tikken en wil nu (ook met black friday die er aankomt) graag enkele games kopen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer en weet niet meer waar te beginnen. Ik dacht misschien om van de verschillende genres telkens 1 game te kopen, om te kijken welke soort me het meeste ligt?
Maar ook binnen de verschillende genres is er echter weer zoveel keuze dat ik het allemaal niet meer overzie 8)7

Wat zijn dus zowat de beste games voor beginners om alles wat te leren kennen?
(bij de PS4 zat Spider-Man Miles Morales, dat leek me al een fijne starter).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.metacritic.com/game/playstation-4
https://www.ign.com/reviews/games/ps4
https://www.gamespot.com/reviews/ps4/

Ik zou eerst eens lezen wat er wel allemaal niet te krijgen is. En, allicht, of je bepaalde interesses zelf hebt uit je werk, hobbies, boeken, etc.

En op de consoles vind ik het zelf niet fijn om bepaalde micro-management games te spelen. Probeer het eens (al dan niet door iets te lenen) maar wat je op een PC met muis & keyboard snel en effectief neer kan zetten pixel-perfect, is op sommige consoles niet te doen met een controller.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• darkreptile
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-05 21:11
ik zouw zeggen om te beginnen je games op easy spelen, in het begin moet je echt de controller leren kennen, zodat je blind alle kloppen kan vinden, zelfs als het er hard aan toegaat

Sometimes you just got to lick the stamp, and send it.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 12:06
Wat een ontzettend interessante vraag. Gamen is bij mij zo geleidelijk gegaan van jongs af aan, dat ik moeilijk voor kan stellen hoe het is om op eens op je 30e te starten met gamen. Waar te beginnen dan inderdaad.

Ik denk dat het goed is om te kijken met welk genre of genres zou je willen starten, dan kan daar wel een passende game bij geadviseerd worden. Want kun je je een beetje voorstellen wat je misschien leuk zou vinden, zonder dat je ooit gegamed hebt?

Bijv. kijk je veel voetbal of formule 1 etc, dus zou een race game of voetbal game iets zijn?
Of lees je veel fantasy boeken of verhalen, dus zou iets van een uitgebreid verhalende adventure / role playing game iets voor je zijn?
Of vind je dingen als sudoku etc interessant, dan zijn misschien meer puzzel games iets om naar te kijken.

Je kunt natuurlijk ook gewoon is een berg online demo's downloaden, van allerlei verschillende genres/games (die bijv. een hoge populariteit score hebben). En dan gewoon eens het e.e.a. testen. Je kunt ook is op Youtube kijken, met top 20 best ps4 games ofzo waarin dan een zooi games worden besproken met gameplay beelden erbij. Geeft je wellicht ook een idee wat je mogelijk interessant lijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door menne op 12-11-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06 23:48
Ik zou zeggen begin met wat simpele spelletjes. Bijvoorbeeld als je veel geeft om een verhaal detroit become human, until dawn(horor), beyond two souls of heavy rain. Deze kosten tegenwoordig niks en hebben allemaal een leuk verhaal waar je steeds in situaties komt waar je een keuze moet maken. Geef je niet veel om het verhaal en wil je lekker rond rennen en doem proneer dan bijvoorbeeld crash bandicoot of spyro.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 17:53
Ik zou beginnen met een playstation Now-abonnement, hiermee koop je geen specifieke game maar krijg je toegang tot heel veel verschillende games. Zo kun je eerst eens uitvogelen wat voor genre games je leuk vindt.

Zo'n abo kost een tientje in de maand, of € 60 voor een jaar. Lijkt me een goede introductie, zonder dat je direct een flink bedrag aftikt voor een game die misschien tegenvalt.

https://www.playstation.com/nl-nl/ps-now/

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• C11
Bedankt voor de tips!
Ondertussen begonnen met Spider-Man op het makkelijkste niveau en kan het al bijna niet meer wegleggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:30
Hangt er misschien ook een beetje vanaf wat voor soort thema's je aan spreken dan in plaats van naar Genre's te kijken.

Maar gezien je een PS4 hebt dan zou ik 1 voor 1 alle sony exclusives op pikken.
Verhaal technisch zijn ze allemaal zeer sterk.

Enig nadeel is dat de meesten wel openworld zijn, leuk als je nieuw bent met het genre, maar sommigen van ons hebben wel vrij snel last van open world fatigue type games. Raad aan om in ieder geval wat afwisseling betreft genre's te kijken mits je daar ook last van krijgt.

In ieder geval wel veel leuke titels voor de PS4 te vinden.
Multiplayer is wel andere koek als je dat uit eindelijk wilt proberen, moet je dat ook liggen maar als on ervaren speler heb je een hele hoge learning curve.

Wel leuk als je het kan over bruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Op de PS3 vond ik Ratchet & Clank: A Crack in Time erg leuk, dus misschien kun je een opvolger daarvan op de PS4 proberen. Het ziet er mooi uit, het speelt lekker en is qua wapens en mogelijkheden heel origineel.

Als je van avonturenfilms houdt zou ik zeker ook de Uncharted-games proberen. Mooie afwisseling van puzzelen, rennen, klauteren, schieten en gebieden ontdekken. Je kunt niet echt verdwalen en op de makkelijkste niveaus kan je vooral genieten van het verhaal ipv je druk te maken over hoe je voorbij een vijand komt. Filmisch gezien echt geweldig om te zien. Ik ben destijds met deel 2 begonnen en dat vind ik nog steeds het leukste deel, maar heel de serie is echt ontzettend goed.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 16:48
Portal en vooral portal 2 zijn denk ik de leukste games voor 'noobs', voornamelijk omdat je het op je eigen tempo kunt spelen.

Denk ik wel alleen op de pc speelbaar maar vereisen geen krachtig systeem. Een niet al te oude laptop kan het prima draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Jackxl op 18-11-2021 01:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Je hebt het geluk dat tegenwoordig praktisch alle spellen een easy modus hebben (of zelfs een modus die zo makkelijk is dat je eigenlijk alleen voor het verhaal speelt), er enorm vaak automatisch de voortgang opgeslagen wordt (auto-save) en het gros van de spellen in elk opzicht enorm toegankelijk zijn gemaakt voor iedereen. Dat is nogal een contrast met spellen uit de jaren 80/90.

Een aantal spellen die ik je zou aanraden:
- Uncharted 4. Een erg mooie verhalende game die zeker op easy erg makkelijk is. Daarnaast wordt je redelijk bij het handje gehouden.
- Ratchet & Clank. Een platformer die beetje bij beetje de speler meer opties (wapens, etc.) geeft en op easy ook erg makkelijk is.
- Crash Bandicoot N Sane trilogy. De eerste 3 spellen (voor de ps1) die allemaal in een nieuw jasje zijn gestoken. Qua gameplay vergelijkbaar met spellen uit begin jaren 90. In dat opzicht zou het dus een spel kunnen zijn waar je mee opgegroeid zou zijn als je wel had mogen gamen van je ouders...
- GTA 5. Al is het maar om gewoon wat rond te rijden en te klooien. Zeker door de vrijheid die je hebt kun je op je eigen tempo aan alles wennen.
- Diablo 3. Een prima introductie richting het (actie) RPG genre.

Verder zou ik aanraden om alles dat van From Software is compleet te negeren (op dit moment). Het zijn goede spellen maar extreem moeilijk en praktisch onspeelbaar voor een beginner mbt gamen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Oh, lijkt mij heerlijk om op je 30e maagdelijk te beginnen met gamen. Dat gevoel als je voor het eerst WoW opstartte en ging spelen :D

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:04
Waarom neem je geen PlayStation now abbo of dat ea ding.

Dan heb je heel veel games die je kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
migchiell schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:58:
Ik zou beginnen met een playstation Now-abonnement, hiermee koop je geen specifieke game maar krijg je toegang tot heel veel verschillende games. Zo kun je eerst eens uitvogelen wat voor genre games je leuk vindt.

Zo'n abo kost een tientje in de maand, of € 60 voor een jaar. Lijkt me een goede introductie, zonder dat je direct een flink bedrag aftikt voor een game die misschien tegenvalt.

https://www.playstation.com/nl-nl/ps-now/
Technofreakz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:17:
Waarom neem je geen PlayStation now abbo of dat ea ding.

Dan heb je heel veel games die je kan spelen.
Dit als het 60 voor een jaar is, wow das de prijs van 1 aaa game.
Meeste mensen komen uiteindelijk uit op een of enkele typen games die ze echt blijven spelen. Dus diverse soorten games spelen om achter jouw voorkeur te komen voor 60 lijkt een topdeal. Ook handig als je eens met vrienden een multiplayer race game oid wil doen dan hoef je dat ook niet te kopen.
(geen console gamer, eigenlijk nauwelijks gamer maar vond altijd een potje mortal kombat of racen op een console wel erg tof van die game wijze, een computer even met meerdere mensen een spelletje op doen tijdens een feestje (anders dan lan party) ben ik nog niet tegen gekomen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas4567493
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-05 22:30
Naast dat je de controller moet leren kennen, kan je ook een toetsenbord en muis aan je ps4 hangen. Als dit voor jou makkelijker inkomen is, kan je deze optie zeker proberen. Verder moet je echt zelf ontdekken wat je wel en niet leuk vind. Racespellen, shooters, life-sims, rpg's, mmorpgs, etc. Tegenwoordig zijn er ook best wat spellen met een gratis demo, dan kan je het eerste level spelen. Dat staat meestal in de store erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Welke boeken / films vind het leukste? Fantasy, Western, Horror, Thriller, etc. In al die genres zijn genoeg games te vinden.

En misschien is retro-gaming ook wel iets voor je. Spellen die praktisch niets kosten en op elke PC wel draaien. Zeker op gog.com kan je heel veel vinden voor een habbekrats.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 22:11
Gamen kan erg verslavend werken. Met name als je online met anderen samenspeelt. Hou het aantal uur wat je eraan besteed in de gaten, en indien nodig stel je zelf ook een limiet voor. Vergeet niet dat je ook vrienden, familie, etc hebt die ook tijd 'nodig' hebben. Persoonlijk (full time job, eigen gezin, etc) kom ik niet meer aan echt gamen toe.

De games die ik nog speel zijn games die ik direct aan de kant kan leggen indien nodig, en niet zoveel aandacht van mij vereisen om te winnen. Zo speel ik op dit moment bv Pokemon op een emulator, zodat ik die op elk willekeurig moment kan opslaan en afsluiten, ook als ik midden in een belangrijke gymbattle zit :+).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:49
Ik reageer hier bizar weinig meer tegenwoordig maar dit is toch een heel interessant draadje! Benieuwd of je ons op de hoogte wil houden van je ervaring! Interessante materie haha.

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04
Interessante vraag eigenlijk wel.

Gamen is (denk ik) voor een hoop mensen vanzelf erin gekomen in de jongere jaren en door de jaren heen met de meeste meegegroeid. De beste tips zijn denk ik al gegeven. Vooral die van een Playstation-Now abonnement. Dan kan je een hoop proberen en zien in welk genre je interesses liggen.

Hou ons vooral op de hoogte.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:53
Welke games leuk zijn is ontzettend persoonlijk.

Ik wilde aanraden om van verschillende games niet de nieuwste editie te koop. Dus bijv. niet F1/FIFA 2022 (als die er al is), maar F1/FIFA 2019. Zo gigantisch verschillen die edities niet, zeker niet als alle nog nieuw voor je is, maar scheelt in aanschaf wel een hoop.
De tip voor PS Now is een veel betere, dan kun je tig spellen uitproberen voor relatief weinig geld.

Verder lijken GTA 5 en Red Death Redemption (van dezelfde makers) mij een goede aanrader, met beide ben je heel wat uurtjes zoet en ik denk wellicht ook wel een goede start om goed het spelen met een controller te leren.

Spellen zoals Call of Duty of Battlefield zou ik niet als eerste pakken als je nog overweg moet leren gaan met een controller. Die spellen zijn met name gericht op online gaming, de single players zijn vaak maar kort en dan is het zonde om daar veel geld aan uit te geven.
Zodra je het gamen iets meer onder de knie hebt en het shooters je interesseren uiteraard zou je die op kunnen pakken en online een poging te wagen, daar kun je ook heel wat uurtjes mee zoet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je favo games en andere interesses veel gemeen hebben.
Ik vind dirt rally (2) echt lekker om te spelen, maar die tak van autosport boeit me niet zoveel. Zelfde geldt voor games als AoE; iedereen die dat leuk vindt is geen geschiedenis-enthousiasteling :)
Andersom vind ik pokemon leuk en fotografie, maar je maakt me niet blij met pokemon snap :p

Goede en slechte spellen heb je in elk genre.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat is je filmsmaak? Hou je van thrillers/avonturenfilms bijvoorbeeld? Onderstaande games hebben allemaal echt goede verhaallijnen. Ook met humor.

PS4-games die ik toch wel blind durf aan te raden:
- GTA V (niet erg als je de eerdere games niet hebt gespeeld)
- Red Dead Redemption 2 (idem, deel 1 zorgt wel voor wat extra backstory maar is niet essentieel)
- Uncharted-reeks (een soort Indiana Jones-achtig verhaal)
- The Last of Us deel 1 en 2 (The Walking Dead maar dan mét inhoud :P)

The Last of Us-games zijn wel wat gecompliceerder dan GTA en Red Dead Redemption. Oh, en zet aim assist aan bij de games die het ondersteunen.

Daarnaast zijn er tegenwoordig ook best veel gratis games. Je kan door bijvoorbeeld Warzone te spelen (geen verhaallijn overigens) eens proberen of je first person shooters leuk vindt. Wat ik persoonlijk met first person shooters wel heb: als je er 1 veel hebt gespeeld, heb je ze allemaal gespeeld. Over het algemeen vind ik er erg weinig variatie in zitten.

Veel plezier en succes! Niet vergeten af en toe wat te eten en drinken. En douchen. ;)

[edit]
Nog een lijstje met retro games die je ook wel gespeeld moet hebben. Vind ik dan. In willekeurige volgorde:
  • Tetris
  • Lemmings
  • Commander Keen
  • Jazz Jackrabbit
  • Super Mario Galaxy (op de Wii, twijfelachtig of dit intussen onder retro games valt)
  • Command and Conquer
  • Warcraft 1, 2 en 3
  • Starcraft
  • Diablo II
Kan nog wel even doorgaan maar van keuzestress wordt niemand beter ;)

[ Voor 43% gewijzigd door sOid op 18-11-2021 11:48 ]

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:55

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Dit is een interessante vraag inderdaad, ten eerste wil ik kwijt dat ik diep respect voor je heb dat je dit hebt volgehouden en dat ik zelf schrik dat het in deze tijd nog gebeurd dat ouders dit verbieden. Want gamen was voor mij van jongs af aan al heel normaal, ben ooit begonnen op de Playstation 1 en speelde als kind van 10 jaar al GTA 3 op de computer.

Ik zou rustig beginnen met een aantal titels zoals Red Dead Redemption of Gta San Andres / Gta 5 om een open wereld single player te verkennen want daar kan het op je eigen tempo, ik heb helaas zelf geen ervaring met Spider-man Miles Morales omdat ik op de Xbox speel. Maar ik zou voor Spider-man ooit nog wel een Playstation willen halen, want die games lijken me erg interessant. Zelf heb ik ontzettend veel uur zitten in de game Skyrim, dit is geen makkelijke starter game maar wel zeker een grote aanrader om een keer op te pakken als het gamen je bevalt!

Je komt er langzaam wel achter welke genre jou persoonlijk het beste ligt door verschillende games uit te proberen, want zo dacht ik altijd dat Skyrim mijn game niet zou zijn en het te moeilijk zou zijn maar vervolgens ben ik 1500 uur verder :P. Helaas speel je op Playstation, want anders zou ik je aanraden om voor een maandje of twee de gamepass te nemen en lekker veel games te gaan proberen.

Let wel op dat je niet verslaafd raakt aan gamen, het kan namelijk echt heel makkelijk gebeuren als je daar niet op let. Dan heeft iedereen natuurlijk een andere mening over wat is verslaafd en hoeveel uur per dag is verslaafd te noemen? Dat moet je voor jezelf bepalen...

Als je vragen hebt stel ze gerust :),

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Laatst online: 09:26
Fallout 3 en/of Fallout: New vegas, mocht je een goede RPG zoeken

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Overigens heb ik nog een tip aan de @Anoniem: 37297, probeer het aantal games een beetje binnen de perken te houden zodat het bos niet te groot wordt en je nog wel wat bomen ziet :)
Er worden nu natuurlijk heel veel games aangeraden en er zitten zeker erg goede tussen, maar ik zal ze niet allemaal tegelijkertijd gaan proberen te spelen. Hou het bij 1-3 games maximaal of probeer Spider-Man eerst helemaal uit te spelen uitspelen alvorens met een nieuwe te beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 18-11-2021 11:53 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:52:
Overigens heb ik nog een tip aan de @Anoniem: 37297, probeer het aantal games een beetje binnen de perken te houden :) Er worden nu natuurlijk heel veel games aangeraden en er zitten zeker erg goede tussen, maar ik zal ze niet allemaal tegelijkertijd gaan proberen te spelen. Hou het bij 1-3 games maximaal of probeer Spider-Man eerst helemaal uit te spelen uitspelen alvorens met een nieuwe te beginnen.
Ja, goede tip. Al hangt het natuurlijk wel van de game(s) af. Een shooter zonder verhaallijn is iets anders dan Spider-Man, GTA of RDR2 en kun je gemakkelijker 'tussendoor' spelen.

Maar games met verhalen zijn net als boeken; niet te veel tegelijkertijd :P

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ik zou zeggen, begin met Seikiro 🤡

Nee. Probeer eerst eens verschillende soorten games. Zeker als je geen idee hebt wat je leuk vindt. Download wat demo’s. Dan hoef je de games niet aan te schaffen.
Een andere optie is een PlayStation Now abonnement. Dan betaal je per maand en heb je gelijk toegang tot een grote games library.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• kwondoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 08:44
Ik vond https://www.playstation.com/nl-nl/games/god-of-war/ het beste wat ik destijds op de PS4 heb gespeeld, dus die raad ik je zeker aan.

Verder is gamen ook leuk als je mensen in je omgeving hebt die het doen, praten over games/gamen kan soms net zo leuk zijn als ze spelen :)
Dus vraag vooral ook in je omgeving eens wat rond!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Eens met de genoemde Last of Us. Juist door de filmische indruk is het niet meteen een die-hard game, maar juist ook een hele ervaring.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:51
Oh, en koop niets nieuws :P er is genoeg 2ehands te vinden via V&A bijvoorbeeld dat het zonde is veel pegels uit te geven voor oudere games. De nieuwe games zou ik als ik jou was gewoon even laten liggen zodat je kan beginnen aan het verkennen van genres. Vervolgens als je een genre bevalt kijk dan inderdaad zoals hier al vaker is gedeeld via websites of de titels die gedeeld zijn :)

Overigens als je een Xbox had gekocht dan had je gebruik kunnen maken van Xbox Game Pass met 100en games. Zo had je van alles uit kunnen proberen voor een paar euro per maand.

Playstation heeft dat natuurlijk ook onder de name Playstation Now ( naast plus ). Waarom schaf je dat niet aan en kijk je ff een maandje rond. Hier zitten erg goede games tussen zoals:
little big planet X
Horizon Zero Dawn
Detroit become human ( voor de liefhebbers, is best apart)
The last of us 1 + 2
Mafia 1 / 2 /3 / definitive edition
Star wars games

Had eigenlijk ook wel Spyro verwacht, maar kan zijn dat die te nieuw is ( op de ps2 was die super leuk ) Net als Crash Bandicoot

Samengevat -> super veel aanbod, zeker voor de beginnende speler

[ Voor 27% gewijzigd door hollandnick op 18-11-2021 14:59 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:31
Vraag je wel af hoeveel tijd je aan je hobby wilt gaan besteden!
Ik ben nu net de 40 gepasseerd en met 2 kinderen, een groot klushuis met enorme tuin (en een vrouw) moet ik blij zijn als ik 3 tot 5 uur kan gamen per week.

Voor mij heeft het dus geen zin om bijvoorbeeld een red dead redemtion / GTA / Far Cry te gaan spelen omdat ik hier weken tot maanden over zou gaan doen.

Ik heb liever een korte hevige single player met een goed verhaal.

Kijk vooral even op marktplaats wat er bij jou in de regio onder de 10,- te koop is en probeer gewoon wat.
Ook in de ps store zijn leuke wat oudere goede games te koop voor een paar euro.

Zo kun je kijken waar je interesses liggen.

En anders verkoop je ze weer als je het niets vindt of hebt uitgespeeld voor hetzelfde geld.

(ik moet wel zeggen dat ik nu al 1,5 jaar geen spellen meer heb gekocht, ik doe eigenlijk alleen nog maar warzone met vrienden)

[ Voor 14% gewijzigd door BlueSS50 op 18-11-2021 15:15 ]

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:34

PinusRigida

I put the p in pool.

Pfoew, "games voor beginners..." lijkt simpele vraag maar is het niet zo vind ik.

Geen idee eigenlijk maar hoe is dat bij mij gegaan: ingerold...
Ik heb het geluk gehad te "leren" gamen als kind, enfin, als jonge puber, vooral bij een vriend thuis wiens pa een computeronderdelen shop had en zelf pc's bouwde, repareerde etc, boven stonden er dan steeds een paar aan, en m'n schoolmakker en ik mochten dan vrijdags en s' weekends wat gamen. Ik ben van '82 dus 'gamen' was toen nog vooral een dure hobby... Thuis hadden we niet echt een 'gaming waardige' pc, meer dan minesweeper ofzo kon ik thuis niet. Maar bij m'n maat waren al stoerdere dingen.

Na een paar jaar had ik dan thuis ook eindelijk een degelijke pc en kon ik al wat meer, voorlopig nog alleen PC... consoles dacht ik toen niet echt aan, een andere vriend had wel een PS (original), moet toen 12 à 13 jaar jong geweest zijn en daar speelden we dan NFS op, uren aan een stuk. :P

Goed, na een tijdje heb ik automatisch ontdekt wat mijn lievelingsgames waren...
RTS (Homeworld, Homeworld 2, dan de remastered, dan Deserts of Kharak,... _/-\o_ :9~ , maar ook StarCraft (original en 2)
En story-driven shooters... racen vond ik leuk maar niet op pc, (want dat deed ik bij die andere vriend op z'n PlayStation en anno 2021 bak ik nog steeds niks van racen op een PC... maar op console (later op m'n Xbox: PGR racing, werd ik ook wel goed in)

Ondertussen is RTS wat aan mij voorbij gegaan, de games worden vééééééél te complex voor m'n ouwe brein (gisteren 39 geworden :'( ) en wat blijft overeind: Story-driven shooters zoals de volledige Halo franchise, minus hun top-down strategy spin-offs, of survival/adventure games à la The Long Dark... en de betere open world game zoals RDR2... Af en toe een online shooter zoals Destiny 2 vind ik ook wel tof, zolang ik maar alleen m'n ding mag doen op mijn eigen tempo en ik niet op een timer zit, dat gebeurt i.r.l. al genoeg dus als ik game wil ik relaxen, niet nog méér stressen. :D

En uiteindelijk is dat de beste tip dat ik kan geven: neem je tijd, probeer dingen uit, koop tweedehands fysieke games uit je plaatselijke Game-Mania store en boeien ze je niet; verkoop ze terug aan hen, speel gratis demo's etc... na een poos weet je wat je het beste ligt...
...maar beperk je niet tot alléén die dingen want soms word je toch nog aangenaam verrast door games waarvan je dacht dat ze je niets gingen doen en uiteindelijk in je 'ultimate' top 3 belanden. Yes, Subnautica, I'm looking at you :D )

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 18-11-2021 15:39 ]

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 13:14
Waarschijnlijk niet de makkelijkse game om in te stappen:
de CoD Vanguard Multiplayer is de 18e tot de 22e gratis te spelen

Vooral samen met wat vrienden zeer vermakelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 11:20
Nog een tip van een random gamer (32 jaar, lifetime gamer). Het is oke om games op easy te spelen. Niks mis mee. Hard is echt niet 'beter'. Zeker als je vooral van de ervaring, het verhaal, de gameplay, etc. wil genieten, kan ik dat meer dan aanraden!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:31
Travelan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:58:
Nog een tip van een random gamer (32 jaar, lifetime gamer). Het is oke om games op easy te spelen. Niks mis mee. Hard is echt niet 'beter'. Zeker als je vooral van de ervaring, het verhaal, de gameplay, etc. wil genieten, kan ik dat meer dan aanraden!
ligt ook aan de game en welke ervaring/frustratie je wilt. je kunt m altijd aanpassen.
Ik merk wel dat het heel erg verschilt. Ik weet nog wel dat ik COD modern warfare op Veteran redelijk goed uitspeelde maar bij battlefield 5 toch wel op normal moest spelen

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:53
Mijn vader is op z'n 55e begonnen met gamen, met the Last of us. Vooral omdat hij het genre heel interessant vond. Dat ging eigenlijk heel goed op easy, heb hem maar weinig op gang moeten helpen. Dus die zou je ook zeker aanbevelen.

Het leuke van the last of us is dat je ook de moeilijkheidsgraad per onderdeel kunt instellen. Je kunt bijv zeggen dat je wel maar weinig supplies vind maar dat de vijanden wel vrij makkelijk zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Bartske op 18-11-2021 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackOkenobi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-05 16:50
Race spellen zijn ook leuk om te doen, en laagdrempelig.
Weinig knoppen en zo op te pakken.

Mocht je verzot op gamen raken dan raad ik je aan eens naar Nintendo te kijken.
SuperMario, MarioKart en genoeg andere spellen die iemand zonder veel ervaring zo kan oppakken.
Have fun zou ik zeggen!

• Jorgen
  • Laatst online: 09:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ja Nintendo is ook leuk en zeker bij Mario-spelletjes makkelijk instappen

Ander genre: Simulatiegames kunnen heel laagdrempelig zijn, maar ook zeer diepgaand. Soms kan je ook instellen wat jezelf wilt doen en wat je uit handen geeft

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
Als het gaat om het kiezen van een game kan ik je ook deze site aanraden:
https://howlongtobeat.com/

Gebruik die getallen niet om te bepalen hoe lang je er precies mee bezig zal zijn maar als indicatie van hoe lang de game ongeveer is.

Miles Morales staat op 7,5 uur als je door de main story gaat en 17,5 als je alles wil doen.

The Witcher 3 op 50 voor de main story en 175 als je completionist neigingen hebt :)

Ik weet niet hoeveel vrije tijd je hebt maar ik vind het erg nuttig om van tevoren te weten waar ik aan begin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C11
Bedankt voor alle tips!

Heb vandaag God of War, Uncharted 4, The Last of Us en Horizon Zero Dawn gekocht met goede black friday kortingen.
Nu eerst Miles Morales uitspelen en daarna ga ik met The Last of Us beginnen. Verhaal spreekt me erg aan.
Pagina: 1