CV ketel systeem aftappen exclusief vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:58
Beste Tweakers,

Ik wil binnenkort een aantal niet-thermostatische kranen in huis vervangen door thermostatische Tado kranen.
Hiervoor zal ik mijn CV ketel systeem eerst moeten aftappen. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat heb ik gelezen.

Beneden heb ik echter ook vloerverwarming, ik vroeg mij af of het mogelijk is om het systeem van de vloerverwarming te excluderen van het aftappen en moeten ontluchten. Is dit mogelijk? Zo ja, hoe kan ik ervoor zorgen dat het water in de vloerverwarming niet ook wordt afgetapt? En hoef ik daarna de verdeler van de vloerverwarming ook niet te ontluchten?

Voor de duidelijkheid heb ik een foto van de verdeler toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mIeL1oKfbj7hkNcv_pvJUYYSzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7ZcC42vWvlRQzz788II4hqU.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt! :)

Beste antwoord (via -Edwin- op 28-11-2021 21:04)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
-Edwin- schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:25:
[...]

In dat geval klinkt dit klusje wel uitvoerbaar. Dus voor de zekerheid (ik ga dit voor het eerst doen):
1. Al het water aftappen door het kraantje van de laagst gelegen radiator af te tappen
2. Gewenste kranen vervangen (ik kan het binnenwerk vervangen van de SAR comap kranen)
3. CV ketel weer vullen dmv vulkraan (tot 2 bar)
4. Vanaf beneden beginnend alle radiatoren ontluchten.

Hierna pas kraan van vloerverwarming weer opendraaien.
Nee je hoeft niet het hele systeem leeg te laten lopen tenzij je alle water wil verversen, dan ben je daarna wel ontzettend lang bezig met ontluchten omdat er nieuw water in je systeem zit.

Bij de ketel waar je normaal vult zou ik de druk eraf laten, de vul slang sluit je aan en de andere kant druk je in het sifon(afvoer riool) bij de ketel, dan draai je de kraan los en loopt de druk eraf, daarna zet je die kraan weer dicht en ga je dan bij de radiatoren bezig, laat je de kraan open dan kan het hele systeem mogelijk alsnog leeglopen.

En idd vanaf beneden ontluchten, als je het fout doet is niet erg, kost je alleen meer tijd met ontluchten.
Niet vergeten stekker uit de ketel.

Als je beneden een kraan los zet zal je systeem niet compleet leeglopen, dat wordt tegengehouden door vaccuum/onderdruk tenzij elders ook iets open staat met de "buitenwereld"(moet wel eerst de druk eraf zijn natuurlijk).

Meestal vervang je de complete kraan en niet alleen de "binnenwerk" het zijn als goed is knelkoppelingen welke je met de grote steeksleutel losdraait.

btw zit er vieze roestwater in dan zou ik het hele systeem laten leeglopen zoveel mogelijk en opnieuw vullen.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2021 16:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:50
Thermostaat knop dicht en de inbus achter het kapje boven de temperatuurmeter. Dan lijkt het dat je er bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Lucht ga je sowieso krijgen, ookal sluit je de vloerverwarming af. Ik zou boven bij een radiator aftappen, dan blijft het waterniveau beneden redelijk op peil...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
_NvS_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:34:
Thermostaat knop dicht en de inbus achter het kapje boven de temperatuurmeter. Dan lijkt het dat je er bent.
Bedoel je hierachter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_9cJjUX9k0R1gbD8PC8WiKZX1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y12dbQZP18EYcm1jhFtMxosU.jpg?f=fotoalbum_large
KatirZan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:42:
Lucht ga je sowieso krijgen, ookal sluit je de vloerverwarming af. Ik zou boven bij een radiator aftappen, dan blijft het waterniveau beneden redelijk op peil...
Ik wil ook bij een tweetal radiatoren op de begane grond een slimme thermostaatknop installeren. Dus dan zal ik het ook het water beneden moeten laten aflopen toch? Mijn idee was om het kraantje bij de laagste radiator in de hal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:50
Ja die bedoel ik, even opletten met losdraaien maar het lijkt een kapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Als je de vloerverwarmingspomp uitzet en voor de zekerheid de aanvoer dicht zet(die witte knop erop) zal er geen lucht in komen ondanks de druk eraf is.

Lucht komt alleen in het systeem als de pomp nog aan staat.
Die voetventiel dichtdraaien is dus niet nodig.

Zodra je het systeem weer op druk hebt moet je de witte knop nog even dicht laten en de pomp uit totdat alle lucht uit je radiatoren zijn, doe je dat niet dan druk je mogelijk alsnog lucht de vloer in.

Ik heb dit vaker gedaan er komt geen lucht in, nergens voor nodig die voetventiel ook dicht te draaien(retour) op je vloerverwarmingsverdeler.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
mr_evil08 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:04:
Als je de vloerverwarmingspomp uitzet en voor de zekerheid de aanvoer dicht zet(die witte knop erop) zal er geen lucht in komen ondanks de druk eraf is.

Lucht komt alleen in het systeem als de pomp nog aan staat.
Die voetventiel dichtdraaien is dus niet nodig.

Zodra je het systeem weer op druk hebt moet je de witte knop nog even dicht laten en de pomp uit totdat alle lucht uit je radiatoren zijn, doe je dat niet dan druk je mogelijk alsnog lucht de vloer in.

Ik heb dit vaker gedaan er komt geen lucht in, nergens voor nodig die voetventiel ook dicht te draaien(retour) op je vloerverwarmingsverdeler.
In dat geval klinkt dit klusje wel uitvoerbaar. Dus voor de zekerheid (ik ga dit voor het eerst doen):
1. Al het water aftappen door het kraantje van de laagst gelegen radiator af te tappen
2. Gewenste kranen vervangen (ik kan het binnenwerk vervangen van de SAR comap kranen)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
-Edwin- schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:25:
[...]

Nee je hoeft niet het hele systeem leeg te laten lopen tenzij je alle water wil verversen, dan ben je daarna wel ontzettend lang bezig met ontluchten omdat er nieuw water in je systeem zit.

Bij de ketel waar je normaal vult zou ik de druk eraf laten, de vul slang sluit je aan en de andere kant druk je in het sifon(afvoer riool) bij de ketel, dan draai je de kraan los en loopt de druk eraf, daarna zet je die kraan weer dicht en ga je dan bij de radiatoren bezig, laat je de kraan open dan kan het hele systeem mogelijk alsnog leeglopen.

En idd vanaf beneden ontluchten, als je het fout doet is niet erg, kost je alleen meer tijd met ontluchten.

Als je beneden een kraan los zet zal je systeem niet compleet leeglopen, dat wordt tegengehouden door vaccuum/onderdruk tenzij elders ook iets open staat met de "buitenwereld"(moet wel eerst de druk eraf zijn natuurlijk).

Meestal vervang je de complete kraan en niet alleen de "binnenwerk" het zijn als goed is knelkoppelingen welke je met de grote steeksleutel losdraait.

btw zit er vieze roestwater in dan zou ik het hele systeem laten leeglopen zoveel mogelijk en opnieuw vullen.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
mr_evil08 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:45:
[...]

Zeer helder verhaal, bedankt!

Is het zo gek om het binnenwerk te vervangen? Ik heb deze kranen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_LKfPmq4AChfVEjr8IapqsOQHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8Am6aVZSc2iCAChfOIOZNWz.jpg?f=fotoalbum_large

En wil het binnenwerk hiermee vervangen:
https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955

Beetje offtopic besef ik me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-06 23:26
e dan wordt je slimme knop warm. en dan loopt hij te vroeg dicht.
ook staat je temperatuur aanduiding op zijn kop. als bijv evo home is.
beter haaks verkeerdt halen met een knelfitting. (m22)

en wat betreft die vloer unit als hij gewoon werkt lekker laten zitten.
maar natuurlijk wel dichtdraaien zoals hier wordt geadviseert.
soms willen dege met een u bocht erin een vage storing geven. (doorstroming. )
dan is vervangen voor eentje met 2 balken. of een nieuwe robot een optie.
maar dat is puur voor later zorg. waarschijnlijk krijg je hem wel weer in bedrijf.

nu is het gewoon boel dicht draaien aftappen en sleutelen.
daarna vullen en alles goed ontluchten nogmaals vullen nogmaals ontluchten.
desnoods nog een keertje. je kan als je wilt even een paar minuten alles laten rusten.
en dan nog een keertje een rondje lopen om te ontluchten dan pas je cv ketel opstarten.
deze langere ontluchting cicly scheelt een hoop ellende. beter gewoon in 1 keer goed doen,

eventueel kan je ook gelijk een microbelen ontluchter en een vuil filter plaatsen bij je ketel.

even ter interrese. ik zie dat je tado wilt gaan plaatsen. doe je ook gelijk een afsluter voor je vloer verwarming erbij zodat de benden verdieping ook en zone wordt ? of heeft dat geen belang ?
en verder neem je de tado slimme thermostaat en de ketel regeling erbij als aanvuling op de set.
zodat je een echte werkende zone regeling hebt. dat bij warmte vraag ook je ketel aangaat ?
of gaat het puur om een paar losse knoppen zonder een doorschakeling.

[ Voor 25% gewijzigd door miciel op 13-11-2021 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
miciel schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 01:09:
e dan wordt je slimme knop warm. en dan loopt hij te vroeg dicht.
ook staat je temperatuur aanduiding op zijn kop. als bijv evo home is.
beter haaks verkeerdt halen met een knelfitting. (m22)

en wat betreft die vloer unit als hij gewoon werkt lekker laten zitten.
maar natuurlijk wel dichtdraaien zoals hier wordt geadviseert.
soms willen dege met een u bocht erin een vage storing geven. (doorstroming. )
dan is vervangen voor eentje met 2 balken. of een nieuwe robot een optie.
maar dat is puur voor later zorg. waarschijnlijk krijg je hem wel weer in bedrijf.

nu is het gewoon boel dicht draaien aftappen en sleutelen.
daarna vullen en alles goed ontluchten nogmaals vullen nogmaals ontluchten.
desnoods nog een keertje. je kan als je wilt even een paar minuten alles laten rusten.
en dan nog een keertje een rondje lopen om te ontluchten dan pas je cv ketel opstarten.
deze langere ontluchting cicly scheelt een hoop ellende. beter gewoon in 1 keer goed doen,

eventueel kan je ook gelijk een microbelen ontluchter en een vuil filter plaatsen bij je ketel.

even ter interrese. ik zie dat je tado wilt gaan plaatsen. doe je ook gelijk een afsluter voor je vloer verwarming erbij zodat de benden verdieping ook en zone wordt ? of heeft dat geen belang ?
en verder neem je de tado slimme thermostaat en de ketel regeling erbij als aanvuling op de set.
zodat je een echte werkende zone regeling hebt. dat bij warmte vraag ook je ketel aangaat ?
of gaat het puur om een paar losse knoppen zonder een doorschakeling.
Bedankt voor het meedenken! De radiatoren beneden gaan de knoppen als slave gebruiken (er hangt al een Tado thermostaat aan de muur). De verticale oriëntatie zal dan dus niet uitmaken. Ik wil alleen dat in de toekomst de radiatoren beneden uit gaan als de woonkamer op temperatuur is en een radiator boven om warmte vraagt. Ik heb nu al Tado, maar er is alleen thermostaat beneden waardoor het beneden altijd opwarmt als er boven om warmte wordt gevraagd.

De knop van de vloerverwarming ga ik niet veranderen, die mag van mij wel lopen als er boven om warmte wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 15:10

Flo

Check ook even in de Tado app (bij care and protect geloof ik) of er vloerverwarming bij staat. Zo niet even met tado bellen. Kun je zelf niet aanpassen. Tado weet van de NL vloerverwarming types zonder (zone)klep of afsluiter. Ik had wat issues met aansturing via tado wat daarna verholpen was.

En je kan type pomp van de vloerverwarming even googlen op energieverbruik. Jouw setup lijkt op wat ik thuis heb. Hier deed de oude pomp 60-70 watt en een nieuwe doet 11 watt. Dat scheelt flink wat voor een ding dat 24/7 aan staat….. (60-11)x24x365 = 429 kWh per jaar. Bij 30ct de kWh is de nieuwe pomp binnen 2 jaar terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Flo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:12:
Check ook even in de Tado app (bij care and protect geloof ik) of er vloerverwarming bij staat. Zo niet even met tado bellen. Kun je zelf niet aanpassen. Tado weet van de NL vloerverwarming types zonder (zone)klep of afsluiter. Ik had wat issues met aansturing via tado wat daarna verholpen was.

En je kan type pomp van de vloerverwarming even googlen op energieverbruik. Jouw setup lijkt op wat ik thuis heb. Hier deed de oude pomp 60-70 watt en een nieuwe doet 11 watt. Dat scheelt flink wat voor een ding dat 24/7 aan staat….. (60-11)x24x365 = 429 kWh per jaar. Bij 30ct de kWh is de nieuwe pomp binnen 2 jaar terugverdiend.
Staat inderdaad vloerverwarming bij. Overigens werkt alles echt al heel fijn en prima nu. Ik wil echt alleen die kranen vervangen om de 2 radiatoren in de woonkamer uit te kunnen hebben als er boven om warmte wordt gevraagd. Loont dit überhaupt? Of kan je beter beneden altijd mee laten verwarmen, ook als je er even niet bent? Heb me laten vertellen dat dat vaak beter is vanwege het minimale vermogen van een ketel. In dat geval hoef ik de investering in slimme thermostatische knoppen misschien niet eens te maken voor beneden.

Goede tip van de nieuwe pomp trouwens. Ik woon hier nu sinds maart en wil sowieso een keer de vloerverwarming laten nalopen door een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:41
Let op, de aansluiting voor de thermostatische kop is afwijkend (M28 ipv M30 dacht ik), dus je hebt wss nog een verloop nodig daarvoor; check eerst of een volledige nieuwe kraan dan niet goedkoper en gemakkelijker is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
naftebakje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:26:
Let op, de aansluiting voor de thermostatische kop is afwijkend (M28 ipv M30 dacht ik), dus je hebt wss nog een verloop nodig daarvoor; check eerst of een volledige nieuwe kraan dan niet goedkoper en gemakkelijker is.
Tado levert hier adapters voor. De thermostatische comap kranen hier in huis waren ook M28, hier werkt de Tado goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
mr_evil08 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:45:
[...]

Voordat ik hiermee aan de slag ga heb ik nog eenmaal je antwoord gelezen. Om niet voor verassingen te staan straks, wilde ik nog weten wat je bedoelt met:
"Bij de ketel waar je normaal vult zou ik de druk eraf laten"

Bedoel je daarmee dat ik gewoon het water bij de vulkraan van de CV ketel moet laten leeglopen, totdat het drukmetertje 0 bar aangeeft?
Pagina: 1