[CiP] 60's radiogram > media/game pc/entertainment centre

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickyOZ
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-08-2023
Eerste keer dat ik op dit forum een wat langere post start, maar ik ben begonnen aan een projectje waarbij ik wat creatieve input goed kan gebruiken.

In 2012 bouwde ik een pc in een HTPC 8000 kast omdat het ontwerp van die kast me (toen) erg aansprak. Sfeertje van Fallout, hoewel ik meer gecharmeerd ben van de echte jaren 50/60. Dit ook vanwege de (jazz)muziek die toen populair was, kan ik uren naar luisteren. Ben zelf van een paar decennia later.
Een i5-3570k, GTX760, 16gb RAM, zoiets zat er in dat houten kastje. Inmiddels al jaren geleden verkocht, toen we gingen emigreren naar Australie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4hybyma8-WnnANIeK-w_Ai7zYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRDvSCE8x8JLwApQAbqOO25w.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de stijl me wel aansprak maar de authenticiteit nog wel te wensen overliet, wilde ik het dit keer iets anders aanpakken. Ik heb dus onderstaande Philips Glidomatic aangeschaft, uit +-1965. Een radiogram, met buizenversterker, een platenspeler met wisselaar, helemaal de bom in haar tijd. Deze werden hier lokaal gemaakt, onder goedkeuring/merkenrecht van Philips, en werden heel redelijk verkocht. In de jaren 90 en '00 moest je bijbetalen om er vanaf te komen, maar de laatste jaren worden ze weer populairder, worden ze vakkundig gerestaureerd en zo goed als nieuw verkocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fFvOEPOJBQhp7k-wFaUuxyAOI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDRlSGa7Lz3eMbgdIKP2Lihz.jpg?f=fotoalbum_large

De mijne heeft dus goed werkende speakers (binnen de grenzen van wat er mogelijk was in de jaren 60), een gereviseerde buizenversterker, bluetooth en een aux ingang (dat hadden ze toen echt niet), en is toch in vijf minuten weer helemaal naar origineel te herstellen (mocht je dat willen).

De bedoeling is helder:
- Een 4K (gaming) TV
- Met daaraan gekoppeld een game pc (niveau 4k met framerate 60+), liefst zo onzichtbaar mogelijk
- Een moderne speaker(set) als de tv speakers niet voldoen (geen idee, kan een moderne 55inch TV (LG C1, Samsung QN90) een ruimte vullen met redelijk mooi geluid? Ik weet dat onze huidige Linden TV dat zeker niet kan _O- . Zoals ze hier zeggen 'You pay peanuts, you get monkeys')
- De platenspeler blijft gewoon toegankelijk en de speakers van de radiogram blijven in principe gereserveerd voor de platenspeler. Ik denk niet dat ik het aandurf om 20 uur per week het geluid van een GTA heist door die buizen en speakers te sturen, en het geluid kan ook niet op tegen een goede moderne soundbar (hoe graag de vinyl adepten dat ook zouden willen geloven)
- In de PC wil ik ook een ouderwetse blu ray (je kunt niet alles in 4k 120hz op Piratebay vinden natuurlijk)

Het idee tot nu;
- Bovenop de gram is een plateau van 122x18cm beschikbaar om een tv op te plaatsen. Die 122cm is precies zo breed als een 55inch en sluit dan mooi aan. De 18 cm is niet diep genoeg voor wat voor tv dan ook. Hangen is geen optie, dus moet ik een soort van stand maken achter de gram om hem bij de voet(en) van de tv iets dieper te maken. Hiermee creëer je meteen wat afstand van de muur voor kabels en warmteafvoer.
- In het bovenste kastje zit de platenspeler, en dat kastje is daarmee helemaal vol
- De speakerkasten zijn niet geschikt voor wat dan ook, zijn helemaal dicht van hout.
- Het onderste kastje is leeg en heeft een makkelijk te verwijderen achterpaneel. Hierin wil ik dus een pc gaan plaatsen.
Afmetingen; Het is een verzonken kast van 44cm breed, 33cm diep, totaal 35cm hoog, met een rand aan de voorkant van 9cm hoog (voor de oplettende lezer, ja dit kastje zou dus een mooie plek zijn om al je 12inch lp's op te bergen, maar die moeten maar ergens anders). Deze kast lijkt qua afmetingen namelijk precies gemaakt voor een ATX mobo met een (net aan) RTX3080, is goed over nagedacht dus.

De PC:
Ik heb deze open case besteld. Volgens mij kan ik die van achter zo in de kast glijden. Ik wil hem dan op een stand van 8cm hoog zetten zodat een evt blu ray speler precies de kast uit kan schuiven, je nog net bij de usb aansluitingen kan, en er nog ruim 20cm boven het moederbord over blijft voor GPU en een cpufan. Om de electronica aan de voorkant af te dekken laat ik een fotolijst op maat maken (min of meer in de stijl van de kast) die ik van binnen bekleed met vintage speaker stof ('Jacquard').
Hier moet ik dan op de 1 of andere manier 1 a 2 casefans aan bevestigen (nog even zien hoe), en ik wil hem met magneetjes in en uit klikbaar maken zodat ik de internals ook makkelijk van de voorkant kan bereiken.

De volgende onderdelen/producten staan op de voorlopige lijst;

- Samsung QN90A of TCL C825; een OLED liever niet omdat we in een wit huis in een zonnige omgeving wonen en soms overdag gamen/film kijken. De TCL was ik erg enthousiast over vanwege de speakers, maar recencies over beeldkwaliteit en issues bij 4k 120hz maken deze optie eigenlijk minder interessant. Overigens bij alle andere TV's (Sony > geen VRR, hisense > downgraded 4k op 120hz) zijn er wel problemen, die 4k120hz was volgens mij dit jaar nog net niet helemaal klaar voor massaproductie. Bij de CES dit jaar hoop ik op een OLED met hoge helderheid of een microled met echte 4k 120hz ondersteuning
De Samsung is de meest interessante TV (geen Dolby HDR trouwens...) maar heeft een problematische voet, die is 5cm dieper dan de kast, maar als ik daar een houten stand onder zou maken komt ie precies langs de achterkant van de pc, dan moet ik dus al een soort 'tafel'constructie gaan maken met een uitsparing in het midden.
- Een Riitek Rii i8+ (bluetooth remote/keyboard)

Voor de PC. Ik ben nog niet echt aangekomen bij het aanschaffen van onderdelen, dus heb meer een 'geraamte' in gedachten:
- Alder Lake i5 (liefst niet de K, overklokken gaat toch niet gebeuren in deze 'kast', dus nog even geduld hebben voor de non K cpu's). Als ze een beetje opschieten zou ik ook best een AMD Zen 4 willen hebben. Met hun APU's kan ik dan overschakelen naar iGPU bij films kijken en simpele spelletjes (heb hier ook een kleine die bijvoorbeeld Rayman en Freddi Fish heel leuk vindt. Is er eigenlijk een manier om makkelijk/snel over te schakelen van dedicated GPU naar iGPU? Zou wat warmte schelen in de kast.
- Mobo?? Een ATX, met socket 1700. Verder ben ik nog niet.
- Geheugen > DDR5?
- GPU > RTX 3080 of 3080ti. Vanwege 4k en DLSS overweeg ik geen Radeon. De lengte is een probleem, langer dan 30cm gaat echt niet passen in deze kast, als ik ook nog wat ruimte over moet laten voor een afdekframe/casefans.
- Een dock om in de 5.25 bay een ultra slim blu ray speler te plaatsen (hiermee komt je blu ray iets hoger, kan de hele pc wat lager, en zie je dus minder van de pc als de kast open staat). Onderin de dock kan evt een 3.5inch HDD, maar in de rest van het frame zitten ook nog wel plekken voor HDD's
- PSU be quiet straight 11 750W

De PC onderdelen zijn dus nog wat onduidelijk.

Ik heb twijfels over:
- Airflow (deze case heeft geen chill...). Met 2 fans voor, de psu fan naar binnen gedraaid en 1 casefan achter, hoop ik voldoende te hebben. Zou het trouwens nog zin hebben om het hout aan de binnenkant met een anti hitte folie te bekleden? Niet dat ik denk dat het brandgevaarlijk is (daarvoor zijn de temps van een pc echt veel te laag) maar vanwege schade aan het hout/kromtrekken
- Hoe de fans vast te maken aan de voorkant van de kast/aan de lijst... en ook hoe een eventuele (foto)lijst vast te maken in de kast. Ik denk dus aan magneetjes, maar ik heb echt weinig ruimte over in de diepte...
- De 'voet' achter de kast
- De speakers > zijn tv speakers goed genoeg voor een middelgrote woonkamer? Denk dat ik maar gewoon even moet horen.

Als de test bench binnen is komt er een update, hopelijk heb ik dan wat meer een idee van wat er wel/niet gaat passen.

[ Voor 6% gewijzigd door RickyOZ op 12-01-2022 12:40 . Reden: plaatje vervangen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyOZ
Haha dat begint al lekker.
Probeer net die case op te zoeken op aliexpress. Niet meer beschikbaar. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met mijn order

Weg case...

iemand een idee voor een vergelijkbare case?
Hij moet dus in de kast passen (43.5cm bij 33cm), en het fijne van deze was dat er aan de achterkant een heel panel opzat, ik had al geen zin om dat zelf te gaan figuurzagen...

[ Voor 40% gewijzigd door RickyOZ op 12-11-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyOZ
@Arunia
Heb de verkoper maar een bericht gestuurd met de vraag of mijn unit nog verscheept gaat worden. Maar als dat niet zo is ziet deze optie er niet verkeerd uit. Gaat net wel/net niet passen in de breedte, maar biedt wel wat meer flexibiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
RickyOZ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:12:
@Arunia
Heb de verkoper maar een bericht gestuurd met de vraag of mijn unit nog verscheept gaat worden. Maar als dat niet zo is ziet deze optie er niet verkeerd uit. Gaat net wel/net niet passen in de breedte, maar biedt wel wat meer flexibiliteit
Je project ziet er wel echt tof uit. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickyOZ
Net bevestiging gekregen; eerste open frame case was out of stock. Nu dus gegaan voor 1 van de rigs hierboven. Thanks @arunia, scheelt ook weer 100euro

ETA half December

[ Voor 6% gewijzigd door RickyOZ op 13-11-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyOZ
Inmiddels weer wat verder gekomen:
De case is aangekomen en is precies wat beloofd was. Een open testbench, voelt stevig genoeg, genoeg ruimte om alles op kwijt te kunnen en hij past precies in de radiogram.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XykmC_6SIVQ7ey96hV8b3yk5Ofw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XPCAGvymTYZh6CJjl6FAoqeY.jpg?f=user_large

Verder is gearriveerd een Riitek Rii i8+. Werkt fantastisch, had ik veel eerder moeten hebben.
Ik heb ook een stuk speakerdoek in de juist stijl, maar heb het idee dat ik die niet nodig ga hebben. Als de computer aan is gaat de kast open, maar als hij niet aanstaat kan de kast gewoon dicht. Door de kast open te houden met een grote fan aan de achterkant, hoop ik gewoon voldoende airflow te hebben, de warme lucht kan alle kanten op, testbenches die ik in video's heb gezien worden meestal met maar 1 of 2 fans gekoeld.

Qua componenten heb ik nu dit op de planning staan, een gedeelte daarvan is al besteld of binnen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,99€ 299,99
1MoederbordenMSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4€ 309,-€ 309,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti SUPRIM X 12G€ 2.149,-€ 2.149,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 8TB€ 174,15€ 174,15
1ProcessorkoelingCooler Master MasterAir MA624 Stealth€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 124,90€ 124,90
1VoedingenEVGA SuperNOVA 850 P2€ 205,10€ 205,10
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.421,94

De totale prijs hiervoor is trouwens 1090Eur zonder videokaart, en niet 1270 zoals hierboven. Componenten zijn over het algemeen iets goedkoper hier.
De videokaart is voorlopig, ik wil even afwachten wat de benchmarks doen van de 3080 12GB. Overigens kost ook die 3080ti Suprim X hier geen 2100 euro, maar 1700 euro. Dat is al wel wat beter te doen.

Over een week, of 2, zou alles binnen moeten zijn (hopelijk ook de cooler master bracket voor LGA1700, nog steeds niet standaard in de doos...) en kan het bouwen beginnen.
Pagina: 1