Inschakelen warmtepomp waarom?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimw1953
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 21:04
Ik heb een Nilan Compact Air Xl warmtepomp. Bestaande uit twee gedeelten. Een binnenunit met de boiler, WTW en warmtepomp voor warm kraanwater op de ventilatielucht. Buiten staat een warmtepomp (lucht/water), de compact air, voor de vloerverwarming.

Even los van het concept en de effciency, dat is een aparte discussie, wordt ik geconfronteerd met het volgende:

Zelfs met de boiler voor de warm kraanwater op temperatuur (50 graden). En een ingesteld setpoint van 25 graden voor de boiler blijft de warmtepomp op de ventilatielucht elke 1 uur en 25 minuten inschakelen gedurende 5 minuten. Omdat de unit in eerste aanleg behoorlijk luidruchtig was probeerden we deze 's nachts stil te laten zijn door het setpoint te verlagen. In domoticz het volgende plaatje.
Nilan geeft geen duidelijk antwoord. Iets in de geest van dit zal de levensduur van de pomp verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExYmj8KXEPeRNVYOn8kSRnYDCZg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2r7w6elUdy4Hdr5y3ynyN95u.gif?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij doet onze Mitsubishi hetzelfde. Het lijkt me ook niet gek dat een pomp om de X tijd aanslaat om vastslaan tegen te gaan. (met andere woorden, het antwoord van jouw fabrikant klinkt erg logisch)

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 12-11-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Panasonic zet nooit de compressor aan. Sterker nog, er zijn mensen die beweren dat het veelvuldig starten juist zorgt voor slijtage.

Het lijkt mij een softwarebug in plaats van feature, maar ze zijn nog niet zover om dat toe te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Hij bedoeld met pomp de warmtepomp en niet de waterpomp.

Het lijkt me inderdaad niet goed. Wij hebben ook een ventilatiewarmtepomp maar dis staat snachts gewoon uit.
Kun je dat niet instellen met een klok?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Bij 8 maal draaien in de nacht is dat al meer dan 2900 'runs' á +/- 480 Watt voor nop op jaar basis.
Bij mijn Panasonic Mono staat de Teller in het Energie Menu op nog geen 1730 'runs' in ruim 10 maanden tijd (en 1270 draaiuren)

Bestaat er een Service manual van deze WP?

[ Voor 12% gewijzigd door frisianstar op 12-11-2021 19:47 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3