Excel vergelijk/match vraag.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 14:57
Mijn vraag
Ik heb een Excel sheet met 2 tabbladen.
Het eerste tabblad is een kasboek en het tweede tabblad een ledenlijst.

In tabblad kasboek heb ik 2 kolommen A en B.
Deze kolommen hebben beide een drop-down list
Voor kolom A is deze: Contributie, Materiaal
Voor kolom B is deze: Henk, Piet, Jan (deze waarden komen uit tabblad ledenlijst)

Wanneer ergens in die kollommen een match is op bijvoorbeeld:
A= Contributie en B=Jan

Dan zou ik in tabblad ledenlijst achter Jan een waarde gezet willen hebben, zij het char=252 of gewoon de tekst voldaan. Dit geldt alleen wanneer een cel in kolom A = Contributie en een cel in kolom B is <naam>

Cellen opzichzelf vergelijken lukt me wel maar hoe ga je om met vergelijken of een match van 2 cellen in verschillende kolommen?

Iemand die me opweg kan helpen ?

[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 12-11-2021 12:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

=ALS(EN(Blad1!B1="Jan";Blad1!A1="Contributie");"Woehoe!";":(")

Of mis ik iets?

Waarbij dan "Jan" en "Contributie" natuurlijk ook weer kunnen verwijzen naar andere cellen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
F_J_K schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:09:

Of mis ik iets?

Waarbij dan "Jan" en "Contributie" natuurlijk ook weer kunnen verwijzen naar andere cellen.
Wauw dat was heel snel.
Jan en Contributie kunnen idd naar andere cellen verwijzen maar daar kom ik wel uit.
Ik zat vooral met de vergeklijking van 2 cellen uit verschillende kolommen en daar een resultaat aan hangen maar dat moet nu wel goed komen nu.

Excel is niet echt mijn ding, misschien moet ik er eens iets meer mee gaan doen ;)

Thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem86
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 15:21
Voor een dubbele match kan je de MATCH functie gebruiken met een & tussen de twee kolommen. Afsluiten met ctrl-shift-enter omdat dit een array functie is.

Voorbeeld:
=INDEX(Sheet1!C:C;MATCH(A1&"contributie";Sheet1!A:A&Sheet1!B:B;0);1) zal de resultaten halen uit kolom C die matchen op kolom A en B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:09:

Of mis ik iets?

Volgens mij mis je idd iets, wat het is onbekend in welke rij in het kasboekblad de combinatie {<jan>,<contributie>} voorkomt. Moet het niet zijn:
code:
1
 =als(aantallen.als(B:B;"Jan";A:A;"Contributie")>0;"Joehoe"; "Bummer")

offtopic:
Ik gun je uiteraard 'het beste antwoord predikaat' en @schumi2004 zegt dat hij ermee geholpen is, maar ik kan het niet volgen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lustucru schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:44:
[...]
offtopic:
Ik gun je uiteraard 'het beste antwoord predikaat' en @schumi2004 zegt dat hij ermee geholpen is, maar ik kan het niet volgen.
Mijn verwachting was dat de waarde van "Jan" volgt uit bijv de kolom naast waar de OK moet komen. Maar het was inderdaad veel te simpel gedacht :X Ik heb mijn modknopje misbruikt en mezelf als beste antwoord verwijderd. Ook als het in deze casus zou werken, zal dat voor anderen met vergelijkbare vragen niet gelden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
Wellicht heb ik te snel gelezen en het antwoord van @F_J_K goed bevonden maar ik denk dat ik wel genoeg input heb nu om zelf verder te kunnen en later alsnog het correcte antwoord te markeren.

Bedankt iedereen voor meedenken ;)
Pagina: 1