Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03-2023
Dag Tweakers,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij de volgende uitdaging.

Ik probeer met de volgende componenten m'n nieuwe werkstation te bouwen.

https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2813410

Ik ben begonnen met een testopstelling buiten de case met Moederbord, CPU, RAM, SSD, videokaart, voeding

Probleem schets
Als ik de voeding aanzet, zie ik een klein RGB flitsje van het moederbord, er is dus iets van stroom.
Als ik op het moederbord op de powerknop druk, gebeurt er helemaal niks.
Als ik op het moederbord op de QFlash knop druk, gaat de CPU fan draaien, licht de RGB van de videokaart op en gaat daarna het op het moederbord het CPU error indicatie lampje branden. Vervolgens stopt de CPU fan en gaat de RGB van de videokaart weer uit.

Wat heb ik geprobeerd
Tweede meegeleverde CPU voedingskabel geprobeerd.
RAM geheugen, er uit, in andere slots etc.
CPU opnieuw geïnstalleerd, vastgesteld dat ik niet te veel koelpasta heb gebruikt
CMOS reset (pinnetjes met elkaar verbinden)
Videokaart en RAM er uit
CMOS batterij er uit (daarna pinnetjes met elkaar verbinden) sinds dien doet ie helemaal niks meer als ik op de Qflash knop druk.... :(

Wat heb ik al geraadpleegd
De moederbord handleiding, staat bijna niks in qua troubleshooting.
Google....maar daar haal ik niet meer uit dan CMOS resetten...

Volgende stappen?
BIOS Flashen?
Terugsturen naar de winkel, maar wat dan, welke componenten?
...hier dus om hulp vragen

Aanvullend: Hmmm...ontdek net... ik heb de CPU alleen gevoed via de 8 pin, zou het werken/helpen als ik die tweede kabel splits en aansluit op de 4 pin?

[ Voor 4% gewijzigd door muchagrande op 12-11-2021 12:08 ]

Beste antwoord (via muchagrande op 17-11-2021 08:15)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

muchagrande schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:42:
[...]

Hij blijft dus hangen bij de CPU. Het doel is niet de BIOS updaten. Het doel is dat het systeem werkt.

Zoals reeds eerder vermeld. De reden dat ik op het QFlash knopje druk is dat als ik op de power knop druk (op het moederbord) er nog steeds niks gebeurt.

edit: Dat is wellicht de kern. Als ik op het powerknopje druk gebeurt er niks.... wellicht moet ik de case aansluiten en het via die route proberen.

Maar dan nog, die power knop zit toch niet voor niets op dat bord? Juist (dacht ik) zodat je zonder case kunt testen....
Welke power knop op het moederbord bedoel je? Er zit volgens de handleiding geen power knop op het moederbord. (voor zover ik kan zien).
Ik vraag of je de handleiding hebt gelezen omdat de dingen die je beschrijft anders zijn dan de handleiding aangeeft dat je ze moet doen...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
muchagrande schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:48:

Aanvullend: Hmmm...ontdek net... ik heb de CPU alleen gevoed via de 8 pin, zou het werken/helpen als ik die tweede kabel splits en aansluit op de 4 pin?
Probeer het zou ik zeggen.

Probeer ook zonder videokaart met de monitor aangesloten op het moederbord.

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 12-11-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39

Als ik op het moederbord op de QFlash knop druk, gaat de CPU fan draaien, licht de RGB van de videokaart op en gaat daarna het op het moederbord het CPU error indicatie lampje branden. Vervolgens stopt de CPU fan en gaat de RGB van de videokaart weer uit.
Zou zeggen probleem zit hem dus bij de CPU, zoals gezegd probeer de 4pin. Is de koeler ook niet te strak aangedraaid? Voor het plaatsen van de CPU gecontrolleerd of er geen afwijking in de pinnen zaten op moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
CPU opnieuw geïnstalleerd, vastgesteld dat ik niet te veel koelpasta heb gebruikt
Teveel koelpasta is niet echt een issue. Hooguit dat je marginaal slechtere koeling performance hebt, maar dat maakt niet veel verschil.
Moederborden met meer dan 1 4/8pin EPS12V aansluiting hebben deze vrijwel altijd in parallel staan. Dit dient voor extreme overclocking, voor normaal overclocken of normaal gebruik heb je meer dan genoeg aan alleen 1x 8pin. Je kunt het natuurlijk wel altijd even proberen.

Verder heb je al goede troubleshooting stappen ondernomen. Zou je wellicht even foto of korte video kunnen plaatsen? Dan kunnen we zien of er wellicht iets niet 100% correct zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
Dank voor de reacties.

Ook de 4 pin aangesloten. Geen effect.

Edit: Op het moederbord zit nu alleen de CPU met koeler en de SSD.

Hoe dan ook, op dit moment doet ie helemaal niks meer. Ik zie alleen nog een korte RGB flits op het moederbord als ik op de PSU de schakelaar overhaal. BIOS flashen lijkt nu dus ook geen optie meer. Dat helemaal niks meer doen is (zoals ik al schreef) sinds ik de CMOS heb gereset.

Pinnen op het moederbord zagen er goed uit. Te strak aandraaien kan (volgens mij) bijna niet, je kan maar tot zover, en dan raak je het eindpunt. De druk wordt (best mooi ontwerp) gereguleerd door de veren rondom te schroeven. Maar ik zal ze wat losser zetten....

Foto komt er aan.

[ Voor 5% gewijzigd door muchagrande op 12-11-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebbiedude
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Bios updaten moet zeker lukken zonder CPU en Memory te plaatsen. Als dat dan al niet (meer) werkt dan kun je denk ik stellen dat het moederbord defect is en niet je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnGXRVd89ACpHzNkYcVsWHBnaSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxUUBE7MK5u0eFAY6UJvW2mi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMQk4g3RVWracBfkNc_qSJsIXtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkgQ7xt4KQIOdW9hyVu4X63z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og_GfHEsBgXCeEER7cVM3ZEVwm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBylY9qfSC1loaj5mrjZ72BE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Het kan sowieso geen kwaad om de BIOS update (met gebruik van USB stick en Qflash knop) uit te voeren.
Gewoon de laatste BIOS downloaden, en die er op proberen te flashen.

Als hij iets doet na indrukken van QFlash heb je goede kans dat je daarna weer een goede bios hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:55
Je kunt gerust de CPU koeler er even afhalen en proberen te starten, gebeurd niks met de CPU. :)

Je woont niet toevallig in de buurt van de winkel waar je de spullen hebt gekocht? Het wordt denk ik lastig om te identificeren of het de CPU of het moederbord is, al zou ik het moederbord eerder verdenken.

Volgens mij zie ik enkel de release bios staan op de Gigabyte site, dus een update zit er dan niet in en zou ook niet nodig moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Vissa66 op 12-11-2021 13:40 ]

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Als het BIOS F3 erop staat moet je sowieso de BIOS updaten anders krijg je later problemen met het herkennen van de nvme. Maargoed dit hoeft niet in verband te staan met de huidige problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
Djarune schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:44:
Als het BIOS F3 erop staat moet je sowieso de BIOS updaten anders krijg je later problemen met het herkennen van de nvme. Maargoed dit hoeft niet in verband te staan met de huidige problemen
Snap het niet. Gigbyte biedt momenteel F3 aan op hun site. Als ik die via QFlash er op krijg, moet ik alsnog updaten? Naar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
muchagrande schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:59:
[...]

Snap het niet. Gigbyte biedt momenteel F3 aan op hun site. Als ik die via QFlash er op krijg, moet ik alsnog updaten? Naar wat?
Je moet in ieder geval de laatste bios hebben. Voor jouw model kan het een andere versie zijn dan een bij een ander Aorus model.

Zie ook Reddit: Anyone Buying Z690 Aorus Motherboard PLEASE READ. (Nvme may not work on shipped bios)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
Helder. Ze bieden nu F3 (voor mijn moederbord) aan met een release date van 1 november. Dus wellicht is dat voldoende. En anders wordt dat straks mijn volgende probleem ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
CPU er uit. CPU voedingkabels er uit. USB met laatste BIOS versie erin. Drukken op QFlash knop. Niks. Moederbord dood? Of toch de voeding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

muchagrande schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:41:
CPU er uit. CPU voedingkabels er uit. USB met laatste BIOS versie erin. Drukken op QFlash knop. Niks. Moederbord dood? Of toch de voeding....
12V voedingskabels (CPU kabels) moeten wél verbonden zijn tijdens Qflash,

Heb je de handleiding gelezen?
A. Before You Begin
1. From GIGABYTE's website, download the latest compressed BIOS update file that matches your motherboard model.
2. Uncompress the downloaded BIOS file, save it to your USB flash drive, and rename it to GIGABYTE.bin. (Note: The USB flash drive must use the FAT32 file system.)
3. Connect the power cables to the 12V power connector (connect either one if there are two) and main power connector.
4. Please turn on the power supply before connecting the USB flash drive to the Q-Flash Plus port on the back panel.

B. Using Q-Flash Plus
Press the Q-Flash Plus button and the system will automatically search and match the BIOS file in the USB flash drive on the Q-Flash Plus port. The QFLED and the Q-Flash Plus button on the rear panel will flash during the BIOS matching and flashing process. Wait for 6-8 minutes and the LEDs will stop flashing when the BIOS flashing is complete.
• If you choose to update the BIOS manually, first make sure that your system is off (S5 shutdown state).
• If your motherboard has a BIOS switch and a SB switch, reset them to their default settings. (Default setting for the BIOS switch: Boot from the main BIOS; default setting for the SB switch: Dual BIOS)
• On motherboards with DualBIOS™, the DualBIOS™ feature will continue to update the backup BIOS after the main BIOS has been flashed and the system restarts. After completion, the system will reboot again and boot from the main BIOS

[ Voor 67% gewijzigd door dragonhaertt op 12-11-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:02:
[...]

12V voedingskabels (CPU kabels) moeten wél verbonden zijn tijdens Qflash,

Heb je de handleiding gelezen?

[...]
En de voeding gewoon aan laten. Er moet spanning op het moederbord aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
Natuurlijk heb ik de handleiding gelezen... dat doe ik al voor dat ik iets koop :-)
Dat soort types heb je ook.

Voeding zat er wel op. Ik heb de BIOS update ook eerst gedaan met CPU.

Maar het wordt leuker. Net langs Informatique geweest, met CPU en moederbord. Kwam door alle tests heen. Ze hebben tevens de BIOS geupdated.

Thuis weer aangesloten....En we zijn nu weer bij het begin. Als ik op de Qflash knop druk gebeurt er iets: CPU error lampje gaat weer branden (CPU zit er in, en fan is aangesloten). Ik zou verwachten dat het volgende error lampje zou gaan branden (RAM of iets dergelijks). Zou het dan toch de voeding zijn.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

muchagrande schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:37:
Natuurlijk heb ik de handleiding gelezen... dat doe ik al voor dat ik iets koop :-)
Dat soort types heb je ook.

Voeding zat er wel op. Ik heb de BIOS update ook eerst gedaan met CPU.

Maar het wordt leuker. Net langs Informatique geweest, met CPU en moederbord. Kwam door alle tests heen. Ze hebben tevens de BIOS geupdated.

Thuis weer aangesloten....En we zijn nu weer bij het begin. Als ik op de Qflash knop druk gebeurt er iets: CPU error lampje gaat weer branden (CPU zit er in, en fan is aangesloten). Ik zou verwachten dat het volgende error lampje zou gaan branden (RAM of iets dergelijks). Zou het dan toch de voeding zijn.... ?
Waarom ga je dan zelf nog lopen klooien ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
Hackus schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:40:
[...]

Waarom ga je dan zelf nog lopen klooien ?
Hij blijft dus hangen bij de CPU. Het doel is niet de BIOS updaten. Het doel is dat het systeem werkt.

Zoals reeds eerder vermeld. De reden dat ik op het QFlash knopje druk is dat als ik op de power knop druk (op het moederbord) er nog steeds niks gebeurt.

edit: Dat is wellicht de kern. Als ik op het powerknopje druk gebeurt er niks.... wellicht moet ik de case aansluiten en het via die route proberen.

Maar dan nog, die power knop zit toch niet voor niets op dat bord? Juist (dacht ik) zodat je zonder case kunt testen....

[ Voor 46% gewijzigd door muchagrande op 12-11-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:12
muchagrande schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:37:
Welke tests? Heb je zelf gezien dat je hardware daar daadwerkelijke goed draaide? Weet je zeker dat je alles juist hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
Wekko306 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:50:
[...]

Welke tests? Heb je zelf gezien dat je hardware daar daadwerkelijke goed draaide? Weet je zeker dat je alles juist hebt aangesloten?
Helaas was/mocht ik er niet bij (net een autodealer). Feit is wel dat ik nu weer een lampje zie. En ik heb geen reden om niet te geloven dat ze niet het BIOS hebben geupdated. Ze melden ook dat F1 er op stond en dat ze F3 hebben geinstalleerd.

Aansluiten heb ik inmiddels tig keer gechecked. Weet ook niet wat je eigenlijk fout zou kunnen doen.

[ Voor 9% gewijzigd door muchagrande op 12-11-2021 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
Brug de 2 pins eens van je powerknop op het moederbord, waar je de stekker op aansluit van je case powerknop. Het bruggen doet hetzelfde als dat je de knop zou indrukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Vissa66 op 12-11-2021 18:54 ]

M3P 24'

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

muchagrande schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:42:
[...]

Welke power knop op het moederbord bedoel je? Er zit volgens de handleiding geen power knop op het moederbord. (voor zover ik kan zien).
Ik vraag of je de handleiding hebt gelezen omdat de dingen die je beschrijft anders zijn dan de handleiding aangeeft dat je ze moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchagrande
dragonhaertt schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:58:
[...]

Hmmm... je lijkt een punt te hebben, de Pro versie van de manual heeft het over Power én Reset. De Elite over reset. Ga nu proberen of dat uitmaakt, als je gelijk hebt zal ik hier mezelf hier publiekelijk aan de schandpaal nagelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
Het is idd een reset knop wat je indrukt, dat werkt natuurlijk niet.

Even die 2 pins bruggen en dan moet hij aan gaan. :) (of je case aansluiten)

[ Voor 8% gewijzigd door Vissa66 op 12-11-2021 19:09 ]

M3P 24'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• muchagrande
Vissa66 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:09:
Het is idd een reset knop wat je indrukt, dat werkt natuurlijk niet.

Even die 2 pins bruggen en dan moet hij aan gaan. :) (of je case aansluiten)
Pins verbonden, voila, hij mekkert over RAM.
RAM derin, hij mekkert over Video.

Probleem lijkt opgelost en lijkt het gevolg van mijn gebrek aan kennis: Reset en Power zijn twee verschillende dingen..... 8)7

Ik ga 'm in de case bouwen. Later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
Gelukkig is het zoiets simpels! :D

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:40
Zo zie je maar dat 'klooien' soms ook werkt......met hulp van de community. Veel plezier met je nieuwe pc!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• muchagrande
Nog even de conclusie: Ik had inderdaad aangenomen dat de RST op het moederbord knop óók een powerknop was. Daarna deed ik de aanname dat de Qflash button ook wel zou werken hij liet immers een boot error lampje branden (CPU), op basis van die aannames ging het mis.... Bizar verloop.

De UI van de Gigabyte site hielp ook niet echt, denk dat ik ook de verkeerde (Pro versie) manual heb bekeken.

Anyway... Veel dank voor jullie hulp! Hij draait als een zonnetje.
Pagina: 1