Ik heb nu een Lenovo T550 en dat is m.i. de allerbeste laptop die ik ooit gehad heb.
Ik heb hem tweedehands in B-grade staat gekocht via tweakers.net toen hij vier jaar oud was.
Ik heb er toen ruim minder dan de helft van de nieuwwaarde voor betaald.
Wat vind ik er goed aan?
1. Schuifje voor de webcam.
2. Stevig.
3. Twee accu's, waarvan 1 makkelijk verwisselbaar.
4. SD-card reader (erg nuttig voor mijn werk).
5. Mat 15inch FullHD scherm.
6. Core i7 met 2 Cores en HT, maar nog behoorlijk snel.
7. Snelle en duurzame SSD.
Hoe lang gaat mijn huidige laptop nog mee?
Mijn ervaring met desktop en laptop A-merk hardware over het algemeen (zowel van mezelf, als van vrienden en kennissen als van mijn vorige baan als IT'er): maximale levensduur 8-10 jaar.
Conclusie: er is een goede kans dat deze laptop er over 2 jaar aan gaat.
Wat wil ik dan als vervanger?
Een nieuwe laptop wil ik niet. De vervanger mag maximaal 4 jaar oud zijn (dus nu maximaal 2 jaar).
Mag weer B-grade zijn, zolang het maar een zakelijk model laptop is.
Specificaties vergelijkbaar met wat ik nu heb.
Ik weet dat het een heel gezoek is naar een degelijke laptop. Ik heb er al een flink aantal in mijn wenslijst op tweakers.net staan (uiteraard vooral van Lenovo), maar meer keuze is altijd beter.
Een HP Probook wordt het in elk geval niet. Daar heb ik op mijn werk super slechte ervaringen mee (tientallen exemplaren).
HP Elitebook lijkt mij een stuk beter dan Probook, maar ik heb geen ervaringen met Elitebooks.
Dell Latitude is volgens mij van oudsher ook behoorlijk degelijk, maar ook daar heb ik de laatste jaren geen ervaringen meer mee opgedaan.
Dus... wat is een goede vervanger voor mijn Lenovo T550?
Nogmaals de gewenste specificaties (samengevat).
Minimale eisen:
1. Eerste verkoopdatum 2019
2. Zakelijk model
3. Stevig.
4. Lange accuduur.
5. SD-card reader (erg nuttig voor mijn werk).
6. Mat 15inch FullHD scherm.
7. Core i7 of vergelijkbaar (Core i9 word denk ik te warm).
8. Snelle en duurzame SSD.
Gewenst:
* Schuifje voor de webcam.
* Verwisselbare accu.
* Compatible met Linux (kan ik niet van alle laptops zeggen, vooral wifi liet het weleens afweten).
Ik kan niet zelf alle gewenste eigenschappen filteren hier op tweakers.net. Ik heb meer aan ervaringsverhalen, liefst met hele specifieke modellen, want per serie heb je ook weer kwaliteitsverschillen.
Ik heb hem tweedehands in B-grade staat gekocht via tweakers.net toen hij vier jaar oud was.
Ik heb er toen ruim minder dan de helft van de nieuwwaarde voor betaald.
Wat vind ik er goed aan?
1. Schuifje voor de webcam.
2. Stevig.
3. Twee accu's, waarvan 1 makkelijk verwisselbaar.
4. SD-card reader (erg nuttig voor mijn werk).
5. Mat 15inch FullHD scherm.
6. Core i7 met 2 Cores en HT, maar nog behoorlijk snel.
7. Snelle en duurzame SSD.
Hoe lang gaat mijn huidige laptop nog mee?
Mijn ervaring met desktop en laptop A-merk hardware over het algemeen (zowel van mezelf, als van vrienden en kennissen als van mijn vorige baan als IT'er): maximale levensduur 8-10 jaar.
Conclusie: er is een goede kans dat deze laptop er over 2 jaar aan gaat.
Wat wil ik dan als vervanger?
Een nieuwe laptop wil ik niet. De vervanger mag maximaal 4 jaar oud zijn (dus nu maximaal 2 jaar).
Mag weer B-grade zijn, zolang het maar een zakelijk model laptop is.
Specificaties vergelijkbaar met wat ik nu heb.
Ik weet dat het een heel gezoek is naar een degelijke laptop. Ik heb er al een flink aantal in mijn wenslijst op tweakers.net staan (uiteraard vooral van Lenovo), maar meer keuze is altijd beter.
Een HP Probook wordt het in elk geval niet. Daar heb ik op mijn werk super slechte ervaringen mee (tientallen exemplaren).
HP Elitebook lijkt mij een stuk beter dan Probook, maar ik heb geen ervaringen met Elitebooks.
Dell Latitude is volgens mij van oudsher ook behoorlijk degelijk, maar ook daar heb ik de laatste jaren geen ervaringen meer mee opgedaan.
Dus... wat is een goede vervanger voor mijn Lenovo T550?
Nogmaals de gewenste specificaties (samengevat).
Minimale eisen:
1. Eerste verkoopdatum 2019
2. Zakelijk model
3. Stevig.
4. Lange accuduur.
5. SD-card reader (erg nuttig voor mijn werk).
6. Mat 15inch FullHD scherm.
7. Core i7 of vergelijkbaar (Core i9 word denk ik te warm).
8. Snelle en duurzame SSD.
Gewenst:
* Schuifje voor de webcam.
* Verwisselbare accu.
* Compatible met Linux (kan ik niet van alle laptops zeggen, vooral wifi liet het weleens afweten).
Ik kan niet zelf alle gewenste eigenschappen filteren hier op tweakers.net. Ik heb meer aan ervaringsverhalen, liefst met hele specifieke modellen, want per serie heb je ook weer kwaliteitsverschillen.
[ Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-11-2021 21:28 ]