Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-11 13:16
Hey hallo,

Binnenkort staat er een flinke verbouwing voor de deur en daarbij wil ik ook een pv installatie plaatsen op mijn garage en overkapping.
De plek waar ze komen te liggen zit op ongeveer op 165graden zuid onder een helling van 41 graden
volgens de 3D BAG tool.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8RYEfoyzi6O1_nlbRIbgjD-y_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JAfYVE3IUJ64PleccB5kMCRW.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOH4zX7ac2TJqRLexanM1sHCxSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9zodWrTnPalN8iNWZh2lEvT.png?f=fotoalbum_medium
bovenstaande foto laat de overkapping nog niet zien, die staat in het verlengde van de garage.
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen van het dak zijn ongeveer 18x3m
Schaduw
daags voor dat de klok verzet werd heb ik op een mooie dag eens gekeken hoe het met de schaduw zit.
Rond 10:30 zit het dak van de overkapping (9x3) volledig in de zon waarbij de rest van het dak een uurtje later volgt.
Jaarverbruik
Huidig verbruik zit rond de 3000kwh en 1300kuub gas
Huidige elektriciteitsaansluiting
3fase is aanwezig.
Budget en doel
Ik hoop rond de 6/7k klaar te zijn en daarbij zo'n 9k wp te hebben liggen
Doel is om de woning gasloos te krijgen.
Daardoor word het verbruik dus meer (door gebruik warmtepomp en warmtepomp boiler) die opgevangen moet worden door de pv installatie.
Berekeningen daarvoor zitten in de pijpleiding.
Wie gaat het project uitvoeren
Ben zelf vrij handig dus hoop het meeste zelf te kunnen doen.
Bijhouden van data
Leuk, geen must.
Reeds verkregen offertes
Niet achteraan gegaan daar ik het zelf wil plaatsen.
Regio
Eindhoven, Noord-Brabant.
wat wil ik van jullie?
Ik heb zelf al het eea samengesteld via de bekende site's (solar bouwmarkt, budget solar) maar wellicht zijn er andere wegen die ik nog niet bewandeld heb.

In eerste instantie gekeken naar een simpele opstelling met string + omvormer maar door het schaduw verhaal is dat misschien niet de beste optie.
Dan is er de optie voor optimizers of micro-omvormers waarbij de laatste mijn voorkeur heeft.

Alvast bedankt voor het meedenken!

mvg,

Ietse

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
De restopbrengst van panelen in schaduw op heldere dagen is klein: 10-20%, soms zelfs minder. Dat is de winst die een optimizer kan halen: erg klein dus.
Het rendement - zeker bij zelf leggen - van panelen op NO is groter dan het rendement van optimizers ;-)

De schaduw zal zomers - en dan telt het - nog minder zijn door de hogere zon?

Klinkt toch dat een pure string oplossing prima is voor jouw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ietse
Zojuist weer eens gekeken aangezien de zon doorbrak. rond 11 uur zit alles wel in de zon op een meter aan de onderkant na van het garage deel. Dit door de garage van de buurman zoals ook te zien is op de 3D BAG afbeelding.
Die afbeelding is overigens ook naar het Noorden georiënteerd mocht ik daar niet duidelijk in zijn geweest.
In de zomer hebben we nauwelijks belemmering van de buren vwb schaduw op de panelen.

• Ronald
@ietse Je hebt geen vraag meer gesteld... heb je al materiaal van de webshops op het oog?
Legplan?

Sunny design van SMA is je vriend - zelfs al wil je geen omvormer van WC-Eend.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ietse
druk man gister..

De initiële vraag was welk type systeem het beste voor mij zou zijn.
Als, zoals je aangeeft, de schaduw die tijdelijk op een deel van de panelen staat niet bijster veel gaat uitmaken lijkt mij de keuze snel gemaakt.
Kosten technisch is de simpele string de goedkoopste.

Legplan had ik over na gedacht en even op sunny design ingevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dx7ouWDFtL2uwrtuhIV19IBKuto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4OydktcjgTOeRCQwZg2MQ2Nt.png?f=fotoalbum_medium

Het idee is om het aantal panelen op te delen in 3 strings en dat door te koppelen op een omvormer.
mocht dat niet handig zijn hoor ik dat graag.

Type omvormer heb ik, door mijn eerdere aanname om micro-omvormers te nemen, niet naar gekeken dus als je daar tips voor hebt zijn die welkom.

Voor de panelen zelf ben ik niet merk gebonden. Die kies ik in eerste instantie uit voor gunstigste prijs per wp.

• Ronald
Verreweg de meeste omvormers hebben maar 2 trackers.
Voor schaduwmanagement wordt gebruikt gemaakt van bypass diodes die de panelen in 3 stukken delen langs de lange zijde.

SMA kan 1 van de trackers bij de zware omvormers wel 2 strings aan, maar die worden niet onafhankelijk geregeld en moeten gelijke lengte en panelen zijn!
Dat heeft dus invloed als er paneeldelen in schaduw gaan: dan moet de spanning omlaag om een string niet in beperking te latend raaien, maar dat kost ook iets opbrengst vanwege suboptimale spanning op de andere string.

Panelen die ik zo even vlot in Sunny design gooi mag 17 net aan als 1 string op tripower 10K. De 8 op de andere tracker is ook prima... Zo kan mogelijk daadwerkelijk de half-cell karakteristiek gebruikt worden voor de string van 17: bonus.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Dit is wel een leuk en ook leerzaam filmpje over het verschil tussen parallel en serieel geschakelde panelen.
Wel even helemaal afkijken om niet tot verkeerde conclusies te komen.

YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Heel kort... door de bypass diodes heeft een optimizer of micro-omvormer eigenlijk geen functie meer bij schaduw. Neemt niet weg dat parallel geschakelde systemen zeker hun functie hebben in zonnepanelen-land.
Pagina: 1