Hey hallo,
Binnenkort staat er een flinke verbouwing voor de deur en daarbij wil ik ook een pv installatie plaatsen op mijn garage en overkapping.
De plek waar ze komen te liggen zit op ongeveer op 165graden zuid onder een helling van 41 graden
volgens de 3D BAG tool.:fill(white):strip_exif()/f/image/JAfYVE3IUJ64PleccB5kMCRW.png?f=user_large)
/f/image/g9zodWrTnPalN8iNWZh2lEvT.png?f=fotoalbum_medium)
bovenstaande foto laat de overkapping nog niet zien, die staat in het verlengde van de garage.
Rond 10:30 zit het dak van de overkapping (9x3) volledig in de zon waarbij de rest van het dak een uurtje later volgt.
Doel is om de woning gasloos te krijgen.
Daardoor word het verbruik dus meer (door gebruik warmtepomp en warmtepomp boiler) die opgevangen moet worden door de pv installatie.
Berekeningen daarvoor zitten in de pijpleiding.
In eerste instantie gekeken naar een simpele opstelling met string + omvormer maar door het schaduw verhaal is dat misschien niet de beste optie.
Dan is er de optie voor optimizers of micro-omvormers waarbij de laatste mijn voorkeur heeft.
Alvast bedankt voor het meedenken!
mvg,
Ietse
Binnenkort staat er een flinke verbouwing voor de deur en daarbij wil ik ook een pv installatie plaatsen op mijn garage en overkapping.
De plek waar ze komen te liggen zit op ongeveer op 165graden zuid onder een helling van 41 graden
volgens de 3D BAG tool.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/JAfYVE3IUJ64PleccB5kMCRW.png?f=user_large)
/f/image/g9zodWrTnPalN8iNWZh2lEvT.png?f=fotoalbum_medium)
bovenstaande foto laat de overkapping nog niet zien, die staat in het verlengde van de garage.
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen van het dak zijn ongeveer 18x3mSchaduw
daags voor dat de klok verzet werd heb ik op een mooie dag eens gekeken hoe het met de schaduw zit.Rond 10:30 zit het dak van de overkapping (9x3) volledig in de zon waarbij de rest van het dak een uurtje later volgt.
Jaarverbruik
Huidig verbruik zit rond de 3000kwh en 1300kuub gasHuidige elektriciteitsaansluiting
3fase is aanwezig.Budget en doel
Ik hoop rond de 6/7k klaar te zijn en daarbij zo'n 9k wp te hebben liggenDoel is om de woning gasloos te krijgen.
Daardoor word het verbruik dus meer (door gebruik warmtepomp en warmtepomp boiler) die opgevangen moet worden door de pv installatie.
Berekeningen daarvoor zitten in de pijpleiding.
Wie gaat het project uitvoeren
Ben zelf vrij handig dus hoop het meeste zelf te kunnen doen.Bijhouden van data
Leuk, geen must.Reeds verkregen offertes
Niet achteraan gegaan daar ik het zelf wil plaatsen.Regio
Eindhoven, Noord-Brabant.wat wil ik van jullie?
Ik heb zelf al het eea samengesteld via de bekende site's (solar bouwmarkt, budget solar) maar wellicht zijn er andere wegen die ik nog niet bewandeld heb.In eerste instantie gekeken naar een simpele opstelling met string + omvormer maar door het schaduw verhaal is dat misschien niet de beste optie.
Dan is er de optie voor optimizers of micro-omvormers waarbij de laatste mijn voorkeur heeft.
Alvast bedankt voor het meedenken!
mvg,
Ietse
/f/image/4OydktcjgTOeRCQwZg2MQ2Nt.png?f=fotoalbum_medium)