Homewizard energy vs Tuya WiFi vs Tuga Zigbee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-05 11:41
Gezien mijn stroomverbruik inmiddels boven de 4000kWh per jaar uitkomt wil ik toch meer inzicht krijgen in mijn verbruik en met name uitgesplitst per verschillende gebruikers.

Hiervoor heb ik nu 3 opties:
- Tuya Wifi (Voordeligste optie):
Ik heb nu 6x een smart plug van Flinq (Standaard tuya) besteld. 3 stuks voor 34,99
https://www.bol.com/nl/nl...licatie/9200000084594220/

Echter na het lezen van alle opties mbt programmeren en flashen twijfel ik nu of dit wel is wat ik wil. Tevens zal ik bijvoorbeeld de koelkast achter de smart socket plaatsen. Ik wil echter niet dat deze door een bug uit gaat en al het eten bederft. Verder lees ik dat veel plugs na een jaar defect raken.
Het nadeel hiervan is dat je alleen via de Tuya app het stroomverbruik zou kunnen inzien en ik weet niet of dit functioneel echt de beste oplossing is.

Tuya Zigbee:.
https://nl.banggood.com/B...untry=NL&cur_warehouse=CZ

- Iets prijziger maar werkt wel out of the box samen met Home assistant via Zigbee2MQTT. Ik heb echter deze installatie nog niet draaien. Raspberry PI heb ik wel maar ik zal ook nog een Zigbee stick moeten aanschaffen.
Verder vraag ik me dan af of ik mijn philips Hue ook wil koppelen aan het Home wizard systeem. Momenteel ben ik erg te spreken over de app en de functionaliteit van philips Hue voor de verlichting en verschillende scenes. Ik twijfel of dit nog steeds zo goed werkt als ik alles overzet naar een Homewizard Zigbee systeem.

Homewizard Energy
Nu kwam ik hier ook de homewizard energy tegen en de homewizard pluggen. Het lijkt me dat deze niet bedoeld zijn om te schakelen maar puur voor energiemeting. Het voordeel hiervan is dat het out of the box werkt maar de prijs van de sockets is wel 2-3x zo hoog als de sockets van Tuya. Waarschijnlijk gaan ze wel langer mee.

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven. Eigenlijk gaat het primair om de stroommeting. Deze wil ik bijv. kunnen inzien in grafieken.