Dag mede-tweakers,
Ongeveer een maand terug heb ik eindelijk mijn nieuwe pc in elkaar kunnen zetten, na de zoektocht naar een videokaart. Tot gisteravond heeft hij prima gedraaid, al heb ik hem nog niet heel intensief kunnen gebruiken (sommige dagen even kort wat gamen in de avond, maar geen echt lange sessies). Gisteren was ik echter onverwacht een dag vrij en heb ik nagenoeg de hele dag zitten gamen; Diablo II Resurrected. Urenlang (met wat pauzes er tussen uiteraard) ging dat goed, maar eind van de dag merkte ik ineens dat er steeds kort grafische glitches op mijn scherm te zien waren. Het begon met wat willekeurige zwarte dunne streepjes/haartjes die even kort in beeld flitsten, maar na wat meer testen daarna en vanavond zag ik ook wel een soort verkleurde pixels door het beeld heen komen voor een seconde. Dit is allemaal ontstaan zonder dat er tussentijds instellingen of hardware gewijzigd waren.
Belangrijke componenten, alles is volledig nieuw gekocht en dus ongeveer een maand oud (zie mijn inventaris voor mijn volledige build):
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wesley
:strip_exif()/f/image/ZB4XERwPeB2uggYBTf3qGUTz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pOlZgSs3kzyYdibBucnZaTAc.jpg?f=fotoalbum_large)
[Video: https://drive.google.com/file/d/1yfnnnOfxGL_vkZPTk-w1YW7GEXrL5JrC/view?usp=sharing]
Ongeveer een maand terug heb ik eindelijk mijn nieuwe pc in elkaar kunnen zetten, na de zoektocht naar een videokaart. Tot gisteravond heeft hij prima gedraaid, al heb ik hem nog niet heel intensief kunnen gebruiken (sommige dagen even kort wat gamen in de avond, maar geen echt lange sessies). Gisteren was ik echter onverwacht een dag vrij en heb ik nagenoeg de hele dag zitten gamen; Diablo II Resurrected. Urenlang (met wat pauzes er tussen uiteraard) ging dat goed, maar eind van de dag merkte ik ineens dat er steeds kort grafische glitches op mijn scherm te zien waren. Het begon met wat willekeurige zwarte dunne streepjes/haartjes die even kort in beeld flitsten, maar na wat meer testen daarna en vanavond zag ik ook wel een soort verkleurde pixels door het beeld heen komen voor een seconde. Dit is allemaal ontstaan zonder dat er tussentijds instellingen of hardware gewijzigd waren.
Belangrijke componenten, alles is volledig nieuw gekocht en dus ongeveer een maand oud (zie mijn inventaris voor mijn volledige build):
- Videokaart: Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G
- Monitor: Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" Zwart
- Voeding: Corsair HX850 V2
- Geen grafische glitches op het bureaublad of bij gewoon browsen op websites (idle), wel bij gamen en bij YouTube videos kijken (under load)
- Probleem lijkt zich niet of nauwelijks voor te doen bij refresh rates van 60Hz of lager. Op de maximale 144Hz van mijn scherm is het het meest aanwezig terwijl hij eerst al een maand op 144Hz draaide zonder problemen.
- Verbonden via DVI, maar ook via een andere DVI-kabel op de andere DVI poort op de videokaart en het scherm doet het probleem zich voor.
- Op mijn oude tv niet, maar die heeft maar een max. refresh rate van 60Hz. Bij bureaublad dupliceren naar die tv zijn de grafische glitches van het nieuwe scherm daar wel ook op te zien.
- Grafische glitches zijn vast te leggen middels screenshots en screen captures (zie onderaan de post voor voorbeelden)
- Connectoren voor de stroom nagelopen, maar lijken allemaal goed te zitten.
- Ook tijdens GPU stress test van FurMark wat grafische glitches zichtbaar, maar leek wel minder dan bij gamen en YouTube.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wesley
:strip_exif()/f/image/ZB4XERwPeB2uggYBTf3qGUTz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pOlZgSs3kzyYdibBucnZaTAc.jpg?f=fotoalbum_large)
[Video: https://drive.google.com/file/d/1yfnnnOfxGL_vkZPTk-w1YW7GEXrL5JrC/view?usp=sharing]