Internetverbinding te traag of netwerk niet optimaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-04 14:45
We hebben een glasvezelverbinding van KPN. De Experia Box v10A is de router van ons netwerkje. De wifi-functie staat uit, daarvoor hebben we eigen apparatuur. De meeste verbindingen zijn via ethernet.

De internetsnelheid is 50 Mbit/s up/down. Dat is niet bijzonder snel, maar lijkt mij voldoende voor ons gebruik. Hoewel we grootverbruikers zijn en de hele dag door internet gebruiken voor werk, tv (NLZIET) en muziek, zijn we qua snelheid niet zo veeleisend.

Wat we wel vervelend vinden, is dat de verdeling van de bandbreedte niet goed lijkt te gaan. Als ik dan toch eens een groot bestand moet downloaden, bijvoorbeeld gewoon een grote update, hapert de tv. Die wordt onscherp en moet steeds bufferen.

Zelf heb ik het idee dat ‘kalm aan’ een groot bestand downloaden en scherp televisie kijken niet teveel gevraagd is voor deze snelheid. Zou ik hier met mijn huidige apparatuur iets aan kunnen verbeteren? Of heb ik het mis, dat deze internetsnelheid zou moeten volstaan voor wat we willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 10:58

Shunt

Boe

Melvin.P schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:48:
Wat we wel vervelend vinden, is dat de verdeling van de bandbreedte niet goed lijkt te gaan. Als ik dan toch eens een groot bestand moet downloaden, bijvoorbeeld gewoon een grote update, hapert de tv. Die wordt onscherp en moet steeds bufferen.
Het woord wat je zoekt is QOS (quality of service) dit zou een "eerlijke verdeling moeten maken voor je thuis netwerk. Maar dit kan ook ernstige negatieve effecten hebben op bvb gaming of bvb audio gesprekken.

Verder werkt dit nu gewoon EXACT zoals het hoort jij wilt wat downloaden op je PC en jij kan bij de bron met de maximale snelheid downloaden dan krijg je ook de maximale snelheid.
Zelf heb ik het idee dat ‘kalm aan’ een groot bestand downloaden en scherp televisie kijken niet teveel gevraagd is voor deze snelheid. Zou ik hier met mijn huidige apparatuur iets aan kunnen verbeteren? Of heb ik het mis, dat deze internetsnelheid zou moeten volstaan voor wat we willen?
Dit is het nadeel van KPN je TV maakt gewoon gebruik van je netwerk verbinding om je video streams op te zetten. Wil je hier geen last van hebben moet je QOS aan zetten (mits dat werkt met TV streams) en anders een hogere snelheid zoeken of overstappen op Ziggo.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:46
Als alles goed functioneert is de bandbreedte die benodigd is voor tv geen onderdeel van de door jouw ingekochte bandbreedte.
Dus jij moet de volledige 50MBps kunnen benutten zonder dat de tv daar last van heeft.

Dus ofwel je eigen lan netwerk kan die 50Mbps niet aan (onwaarschijnlijk) of je moet gewoon KPN dit laten oplossen.

En daar heb je echt geen QOS op je eigen netwerk voor nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13

samo

yo/wassup

Ben(V) schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:27:
Als alles goed functioneert is de bandbreedte die benodigd is voor tv geen onderdeel van de door jouw ingekochte bandbreedte.
Dus jij moet de volledige 50MBps kunnen benutten zonder dat de tv daar last van heeft.
Dat geldt niet voor NLZiet en Netflix, Disney+, Amazon, etc.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb ook 50mbit KPN en gewoon standaard experiabox
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de TV gaat bufferen bij een download maar ik doe ook niets anders dan normale http downloads

Wat bedoel je met downloaden? Nieuwsgroepen/torrents?

Moderne video streaming clients zijn behoorlijk robuust, zelfs tegen brakke verbindingen.
Ik had een 1-3mbit verbinding in een vakantiehuisje (10% packetloss oid) > pauper verbinding

Ik kon daar zonder problemen netflix of nlziet in goede kwaliteit mee streamen, nooit buffer gedoe.

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 12-11-2021 08:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
bij een gelijke verdeling van de bandbreedte is er inderdaad geen probleem om alles te doen. Indien je op 1 plek de verbinding bijna volledig dichttrekt dan blijft er inderdaad weinig over voor andere toepassingen. Dit kan je zoals hierboven gezegd op routerniveau regelen via QOS, of op de pc de downloadsnelheid beperken tot onder het maximum.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:23
Ik heb dit probleem ook gehad met een 8 poorts netgear switch en KPN glasvezel. Als ik ging downloaden liep de TV vast. Mijn oude vertrouwde 5 poort netgear weer teruggezet en het probleem was opgelost. Waarom de 8 poort de boel sloopte heb ik nooit begrepen, IGMP snooping stond ook gewoon netjes aan.

Misschien kan je het hier is in zoeken. Als het normaal functioneert kan je downloaden wat je wil maar de TV loopt gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bedankt voor alle reacties. De term QoS is niet helemaal nieuw voor mij, maar ik weet er te weinig van om het zelf direct naar voren te halen.

We kijken inderdaad geen tv via KPN maar met NLZIET op een Apple TV. Ik kan me voorstellen dat er dan geen automatische scheiding plaatsvindt.

Met downloaden bedoel ik hele normale dingen. Aan nieuwsgroepen en torrents doe ik niet. Om een specifiek voorbeeld te geven; toen ik gisterenavond een macOS-installer downloadde op mijn computer, zat ik een halfuur ‘zonder’ televisie.

Maar goed, wat nu? Kan ik zelf iets doen aan de verdeling van de bandbreedte? Of zijn de Experia Box en mijn unmanaged switch daarvoor gewoon te beperkt? Wat voor apparatuur zou ik dan wel moeten gebruiken?

Voor een hogere snelheid hoef ik niet naar Ziggo, ik kan gewoon upgraden tot 1 Gbit/s. Ik wil best wat meer betalen voor 100 Mbit/s, maar vraag me af of het helpt. Als ik de reacties goed interpreteer, komt het omdat ik de maximale download gebruik. Hoe snel moet het bij mij dan zijn, wil het niet meer klem zitten? Ik zoek de oplossing meer intern want mijn probleem is niet dat ik het te langzaam vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kan je de download snelheid instellen beperken, bijvoorbeeld maximaal 35Mbps? Dan blijft er 15Mpbs over voor streaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:35
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door mad-dog op 12-11-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik heb t vanavond even voor je getest.
Nlziet aan en tegelijk volle poelie download draaien/speedtest aan (die naar 70/150 schoot dus dik mn 50mbit vol)

Tv geen hakkeltje helemaal niets, gewoon strak doorkijken
Ik kijk wel via de ingebouwde client op mn lg tv

Heb je dit ook met netflix? Ik heb t idee dat er meer iets in je interne netwerk mis gaat. Hoe ziet je infra eruit?

@mad-dog bij iptv van je provider wel, ts heeft nlziet wat gezien wordt als regulier internet verkeer

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 12-11-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

mad-dog schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:05:
De TV maakt gebruik van de volledig beschikbare bandbreedte(normaal gesproken 1Gbit). De abonnementssnelheid zal dan ook niet de oorzaak zijn van het probleem
Maar de internet pijp is echter maar 50mbit. Met een 4K stream zit je op ongeveer 15 mbit. Als er dan een download ergens gestart wordt dan wordt die lijn natuurlijk zo dichtgetrokken, met buffering als gevolg.

Als je toch gebruik maakt van je eigen apparatuur, moet het mogelijk zijn om hier zelf caps in te stellen per gebruiker. Ik doe dat thuis ondanks dat ik een 1000/200mbit verbinding liggen heb, alles moet gewoon vloeiend lopen, met 200mbit per apparaat is dat meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is je Apple TV aangesloten met een ethernetkabel aan je switch of experiabox? of draadloos via je andere apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Experia Box (router)
> 16-poorts switch van Linksys
>> 5-poorts switch van Linksys
>>> Apple TV
>>> Sonos 1
>>> Hue Bridge 1
>> Accesspoint 1 en 2
>>> Sonos 2
>>> Sonos 3
>>> Sonos 4
>>> iPhone 1 en 2, iPad
>> Computer
>> Sonos 5
>> AirPort Express
>> Hue Bridge 2
>> Tado Bridge

Zou het misschien al helpen als ik de Apple TV op de Experia Box patch, in plaats van via de twee switches? Daarvoor heb ik op zich genoeg poorten op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:08:
[...]

Maar de internet pijp is echter maar 50mbit. Met een 4K stream zit je op ongeveer 15 mbit. Als er dan een download ergens gestart wordt dan wordt die lijn natuurlijk zo dichtgetrokken, met buffering als gevolg.

Als je toch gebruik maakt van je eigen apparatuur, moet het mogelijk zijn om hier zelf caps in te stellen per gebruiker. Ik doe dat thuis ondanks dat ik een 1000/200mbit verbinding liggen heb, alles moet gewoon vloeiend lopen, met 200mbit per apparaat is dat meer dan voldoende.
Ik had niet gelezen dat het om NLziet gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
laurens0619 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:06:
Ik heb t vanavond even voor je getest.
Nlziet aan en tegelijk volle poelie download draaien/speedtest aan (die naar 70/150 schoot dus dik mn 50mbit vol)

Tv geen hakkeltje helemaal niets, gewoon strak doorkijken
Ik kijk wel via de ingebouwde client op mn lg tv

Heb je dit ook met netflix? Ik heb t idee dat er meer iets in je interne netwerk mis gaat. Hoe ziet je infra eruit?

@mad-dog bij iptv van je provider wel, ts heeft nlziet wat gezien wordt als regulier internet verkeer
Ik had over NLziet gelezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:52

Nox

Noxiuz

Lang verhaal kort: installeer een download-manager die je een bandwidth limiter meegeeft of een andere tool zoeken om je browser een download limiet mee te laten geven, weet even niks uit mijn hoofd. 50 mbit is niet veel en veel CDN's trekken dit keurig dicht voor je. Al helemaal als die bijvoorbeeld 8 connecties open zet.

100 Mbps zal niet veel helpen, pas bij 500 of 1000 ga je dit probleem voorkomen. Andere manier is QoS maar het dan slimmer instellen en prioriteit geven aan bepaalde hosts/domains. Maar die routers vind je niet overal.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Melvin.P
Hmm haal eens als die sonos nodes van je netwerk af? Die kunnen nog wel eens netwerk loops veroorzaken.
Dus overal van sonos de stekker eruit en opnieuw testen

Of liever nog, alles eraf behalve de tv met nlziet en de computer de download doet. Dan kun je gerichter zoeken waar het zit

@Nox nog nooit last van gehad en ik heb ook “maar” 50mbit

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 13-11-2021 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:05

FreakNL

Well do ya punk?

Als het puur alleen om die downloads gaat is de simpelste oplossing idd gewoon een plug-in in de browser die downloads limiteert op 5 of 10mbit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Nox schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:30:

100 Mbps zal niet veel helpen, pas bij 500 of 1000 ga je dit probleem voorkomen. Andere manier is QoS maar het dan slimmer instellen en prioriteit geven aan bepaalde hosts/domains. Maar die routers vind je niet overal.
En toch is mijn ervaring anders. Ik heb jaren adsl/xdsl gehad, en wisselde zowat elk jaar van provider. En ik heb het idee dat het ook ligt aan de settings van het modem. Met sommige routers kon ik gewoon via Chrome een download aanzetten, en merkte je verder niks. Met een ander modem begon het boeltje te laggen.. Ik denk dat er standaard toch iets van QoS aanstaat ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

laurens0619 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 06:59:
@Melvin.P
Hmm haal eens als die sonos nodes van je netwerk af? Die kunnen nog wel eens netwerk loops veroorzaken.
Dus overal van sonos de stekker eruit en opnieuw testen

Of liever nog, alles eraf behalve de tv met nlziet en de computer de download doet. Dan kun je gerichter zoeken waar het zit

@Nox nog nooit last van gehad en ik heb ook “maar” 50mbit
Voor jou en @Dacuuu ooit met steam een game gedownload? Die laat zelfs met 300mbps mijn pc geen YT video meer spelen.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Nox schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 07:52:
[...]
Voor jou en @Dacuuu ooit met steam een game gedownload? Die laat zelfs met 300mbps mijn pc geen YT video meer spelen.
Steam, http download/upload, torrent, usenet.
Met de ene provider/modem kon ik zonder na te denken downloaden zonder connectie problemen met bijv TeamSpeak, met de andere provider/modem lukte dat niet.

En ja, ik heb wel een van provider A naar B gegaan, om 4 maanden later door prijsverhoging van B, weer over te stappen naar A.

Als je dit probleem hebt, idd een download manager gebruiken om je download net niet te toppen, dan blijft alles netjes doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Dacuuu schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:05:
[...]

Steam, http download/upload, torrent, usenet.
Met de ene provider/modem kon ik zonder na te denken downloaden zonder connectie problemen met bijv TeamSpeak, met de andere provider/modem lukte dat niet.

En ja, ik heb wel een van provider A naar B gegaan, om 4 maanden later door prijsverhoging van B, weer over te stappen naar A.

Als je dit probleem hebt, idd een download manager gebruiken om je download net niet te toppen, dan blijft alles netjes doorlopen.
Teamspeak gebruikt amper iets. Probbeer eens een steam game en een yt video ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
Nox schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:08:
[...]

Teamspeak gebruikt amper iets. Probbeer eens een steam game en een yt video ;)
Ik bedoel, dat ik direct timeouts kreeg in TeamSpeak zodra ik mijn lijn dicht trok met bijv steam of een andere grootverbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-05 11:53
Heb je een andere dns server geprobeerd? Ik weet niet waar kpn standaard mee komt maar ik merk verschil tussen cloudflare/google en die van ziggo.

Download je zonder cap? Want als je zonder cap download dan trekt die download gewoon al je bandbreedte weg van de rest...

[ Voor 30% gewijzigd door peize9 op 13-11-2021 08:24 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

peize9 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:23:
Heb je een andere dns server geprobeerd? Ik weet niet waar kpn standaard mee komt maar ik merk verschil tussen cloudflare/google en die van ziggo.

Download je zonder cap? Want als je zonder cap download dan trekt die download gewoon al je bandbreedte weg van de rest...
Voor throughput zou een dns niet veel verschil moeten geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-05 11:53
Nox schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:41:
[...]

Voor throughput zou een dns niet veel verschil moeten geven ;)
Klopt zeker, maar als je spullen wat haperen, connecten wat langer duurt etc. Het is altijd handig om die iig niet door je provider te laten doen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Nox schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 07:52:
[...]
Steam/torrents/nzb geloof ik direct ha :)
Ts heeft het echter over het downloaden van een macos package…

Pagina: 1