Wat betaal je als je slimme meter niet meer werkt?

Pagina: 1
Acties:

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Goedenavond,

Laatst kreeg ik een brief van de netbeheerder dat zij graag mijn slimme meter willen komen vervangen voor een werkend exemplaar... Het blijkt dat de huidige meter niet meer communiceert met de energieleverancier (?)

Van die leverancier krijg ik niet gespecificeerde facturen met daarop exact door mijzelf ingestelde (hoge) maandtarief.

Hoe word nu bepaald of ik eind vh jaar recht heb op teruggave?

Iemand ervaring met deze situatie?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

DeTeraarist

#Boots2Asses

Bij het vervangen van de meter wordt de eindstand van de oude meter en de beginstand van de nieuwe meter doorgegeven aan je leverancier.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Doet je meter het nog? Dat is al een slimme meter? Dan zou je de standen zelf door kunnen geven.
En anders maken ze een schatting van je verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
DeTeraarist schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:55:
Bij het vervangen van de meter wordt de eindstand van de oude meter en de beginstand van de nieuwe meter doorgegeven aan je leverancier.
Goh, dat had ik zelf kunnen bedenken... Thanks.
De meter werkt nog wel. Ik lees hem zelf uit met P1Mon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

warhamstr schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:01:
[...]

Dat jij nog iets kan uitlezen, wil niet zeggen dat dat daadwerkelijk jouw verbruik is.

Dus in het gunstigste geval: je verbruikt minder dan je uitleest, betaalt dus per maand "teveel" voor wat je zelf bedacht had en als het meezit krijg je dus geld terug aan het eind van het jaar.

Echter, als de meter niet functioneert (of niet voldoende), weet jij en de energieleverancier dus niet wat er verbruikt wordt; allebei hebben dus geen poot om op te staan om te zeggen "Dit is er het jaar verbruikt en dus moet dit betaald zijn geweest".

Dus, wat is je argument om een meter niet te laten vervangen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• warhamstr
MAX3400 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:07:
[...]

...

Dus, wat is je argument om een meter niet te laten vervangen?
Hoe beargumenteer jij die stellingname?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:54
Heb je al met ze gebeld met de vraag? Wie weet kunnen ze het jou uitleggen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

warhamstr schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:09:
[...]

Hoe beargumenteer jij die stellingname?
Omdat jij een topic opent over een "defecte" meter en aan ons vraagt of je recht hebt op teruggave?

Oke, hoe beargumenteer jij dan de stellingname dat iemand jou kan vertellen wat je terugkrijgt als niemand weet of de registratie van kWh op jouw meter nu klopt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• warhamstr
Huh, dit ontspoort een beetje geloof ik...

De netbeheerder komt volgende week een nieuwe slimme meter plaatsen. Dus dat is geregeld.

Bij mij rees alleen bovenstaande vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
Ik heb zelf al een aantal van die brieven gehad terwijl de meter vorig jaar of zelfs begin dit jaar is geplaatst (corona tijd). Heb ze eigenlijk genegeerd. Iedere keer dezelfde standaard brief zonder verdere uitleg.

Het is meer dat ik er even geen tijd voor vrij wil maken om klaar te gaan zitten. :+
Krijg ook verder niet het idee dat de waardes niet kloppen, maar goed.

Maar even terugkomend op je vraag. In principe gaat het hetzelfde als bij een domme meter.
Ofwel, je geeft zelf de waardes ieder jaar door. Dit is overigens ook de reden dat ik de brief met de mededeling dat de slimme meter niet communiceert, negeer. Ik heb ook de communicatie uit laten zetten meteen toen deze aangesloten is. Uiteraard begrijp ik ook wel dat dat administratief is en de netbeheerder nog steeds communicatie vanuit de slimme meter krijgt, maar niet door geeft aan je energie leverancier.

En toevallig gisteren een nieuwe brief (na velen) dat de communicatie weer werkt. Geen idee hoe, maar heb niets hoeven doen.

[ Voor 46% gewijzigd door Arunia op 14-11-2021 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
warhamstr schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:16:
Huh, dit ontspoort een beetje geloof ik...

De netbeheerder komt volgende week een nieuwe slimme meter plaatsen. Dus dat is geregeld.

Bij mij rees alleen bovenstaande vraag.
Je TS post is dan misschien onduidelijk. Begrijp niet echt wat nu je vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
ik heb gehad dat de gasmeter niet meer uit te lezen was. Dan pakken ze de laatst bekende stand. De monteur gaf aan dat de meters 99% van de tijd nog wel lokaal afgelezen kunnen worden en dat die stand gewoon gebruikt wordt.

je krijgt dan gewoon een kopie waarop staat wat de eindstand is van de oude meter en wat de beginstand is van de nieuwe.

[ Voor 21% gewijzigd door alwind op 12-11-2021 00:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:21
MAX3400 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:13:
[...]

Omdat jij een topic opent over een "defecte" meter en aan ons vraagt of je recht hebt op teruggave?

Oke, hoe beargumenteer jij dan de stellingname dat iemand jou kan vertellen wat je terugkrijgt als niemand weet of de registratie van kWh op jouw meter nu klopt?
Hij zegt toch helemaal niet dat hij hem niet wil laten vervangen? Waar haal je die wijsheid nou weer vandaan?

En dat is nou ook net zijn vraag. Toch niet zo'n gekke vraag dus? Hoe weet de energiemaatschappij wat er verbruikt is, zodat de eindafrekening klopt?

Ik kan best een cynische ... zijn, maar dit vind ik toch wel heel ver gaan, met ontzettende aannames.

[ Voor 34% gewijzigd door WEBGAMING op 12-11-2021 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03

DUX

blijft ook nu voor Oranje

alwind schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:13:
ik heb gehad dat de gasmeter niet meer uit te lezen was. Dan pakken ze de laatst bekende stand. De monteur gaf aan dat de meters 99% van de tijd nog wel lokaal afgelezen kunnen worden en dat die stand gewoon gebruikt wordt.

je krijgt dan gewoon een kopie waarop staat wat de eindstand is van de oude meter en wat de beginstand is van de nieuwe.
Ik heb als gevolg van een kapotte slimme meter bijna een jaar lang gratis verbruik gekregen omdat ze inderdaad geen stand konden uitlezen en daarmee geen conclusie konden trekken. Dat gesprek verliep verrassend makkelijk. Stedin i.c.m. Greenchoice. Weet op dit moment alleen niet meer of het stroom, gas, of beide was.

[ Voor 3% gewijzigd door DUX op 12-11-2021 00:44 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
DUX schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 00:43:
[...]

Ik heb als gevolg van een kapotte slimme meter bijna een jaar lang gratis verbruik gekregen omdat ze inderdaad geen stand konden uitlezen en daarmee geen conclusie konden trekken. Dat gesprek verliep verrassend makkelijk. Stedin i.c.m. Greenchoice. Weet op dit moment alleen niet meer of het stroom, gas, of beide was.
ik had ook meer gezeur verwacht. Of dat ze die meter nog helemaal uit elkaar gingen halen maar hij heeft 3 pogingen gedaan om hem uit te lezen en toen was het klaar.

Ik heb uiteindelijk 2,5 maand gratis gas in de wintermaanden gehad dus het was voor mij een leuk voordeeltje. Ik ben wel blij dat ik zelf niet door had dat de meter geen data door gaf anders voelt het toch meer als diefstal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hoi,

Medewerker netbeheerder hier (goed, IT-er, maar voldoende op de hoogte van dit proces om er iets over te roepen).

Afhankelijk van wát er defect is aan de meter, zijn er twee scenarios:

Scenario 1: de meter meet het verbruik niet correct
1. de oude meter wordt vervangen door een nieuwe en de tellerstanden van de nieuwe (die zijn niet altijd '0' namelijk) worden vastgelegd;
2. het verbruik op de oude meter wordt geschat. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van de laatst bekende kloppende tellerstanden, vermeerderd met een schatting gebaseerd op je verbruikshistorie;
3. een en ander wordt gecommuniceerd met je energieleverancier via het gecentraliseerde register voor verbruiksdata (C-ARM);
4. Je leverancier neemt het verbruik over en gaat ermee aan de slag om je eindnota op te maken als het zover is.

Er is nog een disputenproces voor het geval je leverancier denkt dat er iets niet klopt an de schatting.

Scenario 2: de meter kan niet meer communiceren met de server, maar het verbruik is nog wel opgeslagen in het lokale geheugen
1. de oude meter wordt vervangen door een nieuwe en de tellerstanden van de nieuwe (die zijn niet altijd '0' namelijk) worden vastgelegd;
2. de tellerstanden van de oude meter worden uitgelezen en vastgelegd;
3. een en ander wordt gecommuniceerd met je energieleverancier via het gecentraliseerde register voor verbruiksdata (C-ARM);
4. Je leverancier neemt het verbruik over en gaat ermee aan de slag om je eindnota op te maken als het zover is.

[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-11-2021 08:35 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:34:
Hoi,

2. het verbruik op de oude meter wordt geschat. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van de laatst bekende kloppende tellerstanden, vermeerderd met een schatting gebaseerd op je verbruikshistorie;
Dit is niet mijn ervaring. Ik kreeg de maanden gewoon gratis. Ik was ook niet zomaar akkoord gegaan met een schatting.

[ Voor 6% gewijzigd door alwind op 12-11-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

warhamstr schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:01:
[...]

Goh, dat had ik zelf kunnen bedenken... Thanks.
Ik zou er zelf ook wel eventjes foto's van maken op de dag dat ze hem komen vervangen van alle standen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
alwind schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:31:
[...]

ik had ook meer gezeur verwacht. Of dat ze die meter nog helemaal uit elkaar gingen halen maar hij heeft 3 pogingen gedaan om hem uit te lezen en toen was het klaar.

Ik heb uiteindelijk 2,5 maand gratis gas in de wintermaanden gehad dus het was voor mij een leuk voordeeltje. Ik ben wel blij dat ik zelf niet door had dat de meter geen data door gaf anders voelt het toch meer als diefstal.
Dat is netjes, en coulant inderdaad.

Wij hadden hier ook niets door. Maandelijks werd er een bedrag afgeschreven. En monitoren doe ik zelf. Het is dat ik toevallig na een aantal maanden eens in de app keek, en daar de mededeling pas zag.

Blijkt dat er sinds juni word er al niet meer uitgelezen. :P

De brief waarin word gevraagd een afspraak te maken voor vervanging heb ik nog maar twee weken geleden ontvangen trouwens.

Wel apart, de meter hangt er nog maar net twee jaar. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03

DUX

blijft ook nu voor Oranje

alwind schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:37:
Dit is niet mijn ervaring. Ik kreeg de maanden gewoon gratis. Ik was ook niet zomaar akkoord gegaan met een schatting.
Same here, woord voor woord.

[ Voor 3% gewijzigd door DUX op 12-11-2021 11:49 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
warhamstr schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:28:
[...]
Wel apart, de meter hangt er nog maar net twee jaar. :o
Wat voor type meter hebben we het over? Dat is wel snel. Ben wel benieuwd of dit een breder probleem is.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawei
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:52
Ik kreeg na verhuizing het bericht dat in mijn nieuwe woning de meter niet meer communiceerde met de netbeheerder.

Dit klopte omdat we in een verbouwing/zonder internet zaten.

Vervolgens de meter na de verbouwing aangemeld en alsnog een brief mogen ontvangen van de netbeheerder dat meterstanden niet langer doorgegeven zouden worden.

Gebeld met de netbeheerder en blijkbaar is de slimme meter niet slim genoeg en moet/zal deze vervangen worden door een nieuwere.

Meterstanden zullen gewoon overgenomen worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
Dawei schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:10:
Ik kreeg na verhuizing het bericht dat in mijn nieuwe woning de meter niet meer communiceerde met de netbeheerder.

?? Dat heeft er niets mee te maken. Zo'n meter communiceert via het mobiele telefoonnetwerk (GPRS/CDMA/LTE-M).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Dawei schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:10:

Vervolgens de meter na de verbouwing aangemeld en alsnog een brief mogen ontvangen van de netbeheerder dat meterstanden niet langer doorgegeven zouden worden.

Gebeld met de netbeheerder en blijkbaar is de slimme meter niet slim genoeg en moet/zal deze vervangen worden door een nieuwere.

Meterstanden zullen gewoon overgenomen worden
:D dat heeft ongeveer niets met elkaar te maken. Mijn internet werkt trouwens nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die elektrameters is het probleem van de netbeheerder vind ik. De netbeheerder wil graag meten, prima maar zorg dan ook zelf voor de meter en die discussie heb ik constant met de netbeheerder bij mij.

Ik wilde de slimme meter niet, en nu hebben ze maar uit "wraak" het dubbeltarief (analoog signaal) eraf gesloopt (dus mag € 0,03 per KwH meer betalen) dus ik gaf aan, geef dan maar een slimme meter en toen ging het mij € 75 kosten, nou laat maar en ben er nu klaar mee. Het is de apparatuur van de netbeheerder en ik mag ervoor gaan betalen, beetje omgekeerde wereld want de netbeheerder wil weten wat je verbruikt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:07
Ik had nog een oude domme meter. Dus elk jaar kreeg ik een brief van mijn (Belgische) netbeheerder om de meterstand door te geven. Op een gegeven moment wou de site mijn gegevens niet aannemen en moest ik contact opnemen met de helpdesk. Bleek mijn meter al het verbruik te registreren als nachttarrief.
Meter is toen ook vervangen. En het verbruik werd à rato van de voorgaande jaren verdeeld over dag- en nachttarrief.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
itsalex schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:36:
Die elektrameters is het probleem van de netbeheerder vind ik. De netbeheerder wil graag meten, prima maar zorg dan ook zelf voor de meter en die discussie heb ik constant met de netbeheerder bij mij.

Ik wilde de slimme meter niet, en nu hebben ze maar uit "wraak" het dubbeltarief (analoog signaal) eraf gesloopt (dus mag € 0,03 per KwH meer betalen) dus ik gaf aan, geef dan maar een slimme meter en toen ging het mij € 75 kosten, nou laat maar en ben er nu klaar mee. Het is de apparatuur van de netbeheerder en ik mag ervoor gaan betalen, beetje omgekeerde wereld want de netbeheerder wil weten wat je verbruikt.
Nejoh. Een slimme meter is gratis toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
warhamstr schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:17:
[...]

Uiteindelijk is niks gratis natuurlijk. Als zij het je aanbieden, dan is het binnen een bepaalde periode gratis. Zeg jij nee, en wil je 'm na die periode toch, dan moet je ervoor betalen. Wat ze vrij duidelijk en transparent aangeven.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
warhamstr schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:17:
[...]

Ik had de slimme meter geweigerd maar toen kwam het verhaal van die afschaffing van het dubbel tarief dus ik had gebeld omdat ik er van baalde vanwege deze chantagepraktijk maar voor de slimme meter mocht ik of € 75 voor betalen of ik zou van de lijst van weigeraars gaan en ooit in aanmerking misschien wel komen voor een gratis meter. Nou eigenlijk bedankt ik er als nog voor. Wat ik daarna zei, zal ik niet herhalen maar denk dat die gratis slimme meter nu helemaal niet meer gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
itsalex schreef op zondag 14 november 2021 @ 01:38:
[...]

Ik had de slimme meter geweigerd maar toen kwam het verhaal van die afschaffing van het dubbel tarief dus ik had gebeld omdat ik er van baalde vanwege deze chantagepraktijk maar voor de slimme meter mocht ik of € 75 voor betalen of ik zou van de lijst van weigeraars gaan en ooit in aanmerking misschien wel komen voor een gratis meter. Nou eigenlijk bedankt ik er als nog voor. Wat ik daarna zei, zal ik niet herhalen maar denk dat die gratis slimme meter nu helemaal niet meer gaat komen.
Die wijziging met het dubbele tarief was juist een reden om nog wel gratis een meter te krijgen.
Zowel bij Enexis als Liander kon je dat gewoon aanvinken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
itsalex schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:36:

Ben je misschien een peetje paranoia? Het TF-signaal is er niet afgesloopt als 'wraak', dit signaal is niet meer rendabel omdat de meeste mensen een slimme meter hebben, en die hebben dat signaal niet nodig. Dat jij nu geen daltarief meer hebt, had je vantevoren kunnen weten, want het stoppen van TF is ruim op tijd aangekondigd.

Die slimme meter krijg je gratis als je gewoon meedoet in de omschakeling. Ze doen dan namelijk hele wijken tegelijk en dat scheelt enorm in de kosten. Als je 'm eerst niet wil en later wel, dan moet er apart voor jou een monteur komen voorrijden. Logisch dat je daarvoor moet betalen. Ook dat was vantevoren bekend, het staat allemaal in de voorwaarden van de netbeheerder. Als jij de voorwaarden niet leest en daardoor onhandige keuzes maakt, dan kan de netbeheerder daar niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retro-PC
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:24
itsalex schreef op zondag 14 november 2021 @ 01:38:
[...]

Misschien is dit voor jou nog een optie: Wanneer je nog met een oude aansluiting bijvoorbeeld 1x 25 A zit is verzwaren van de aansluiting naar 1x 35A gratis en je krijgt dan direct en ook gratis een slimme meter aangeboden (omdat ze er toch al zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
sambalbaj schreef op zondag 14 november 2021 @ 01:51:
[...]

Die wijziging met het dubbele tarief was juist een reden om nog wel gratis een meter te krijgen.
Zowel bij Enexis als Liander kon je dat gewoon aanvinken.
Dat was ook de reden voor mij om naar een slimme meter te gaan (Liander) maar toen ik belde hoorde ik dat ik er € 75 voor moest betalen. Ik had er drie keer voor gebeld en drie keer dat bedrag gehoord, nou laat dan maar.
Dit was niet de eerste keer dat ik in conflict met ze ben, de meter deed het niet goed volgens mij, maar ik moest voor het eiken/controleren € 400 gaan betalen als bleek dat het niet zo zou zijn.
Ik blijf erbij, het is hun apparatuur en zijn daarvoor ook verantwoordelijk en dat ik ervoor moet betalen vind ik belachelijk. Mijn type meter komt uit 1962 en staat bij diverse partijen op de zwarte lijst. De analoge meter heeft nog diverse voordelen zoals als ze ouder worden, gaan ze langzamer draaien en bij teruglevering kan je dit niet controleren, prima dus.
Bedenk mij nu met die dubbele meter, hadden volgens mij ooit de meterstanden omgedraaid dus kan zijn dat ik alleen lage tarief betaal.

[ Voor 5% gewijzigd door itsalex op 14-11-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:01

slaay

Natuurbeleven.com

Als het goed is kun je op de slimme meter zien hoe goed/slecht het netwerksignaal is.
Mogelijk is het signaal zo zwak dat ze het daardoor niet kunnen uitlezen. Maar er kunnen nog tal van andere redenen zijn voor het niet uit kunnen lezen van de meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHqtMfYr3RhiAoEqJKw_nxzJ0oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjM94drXBfbK1Si2inIaBMgD.jpg?f=fotoalbum_large

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:19
Bij ons is een paar weken terug de gasmeter vervangen omdat deze niks meer doorgaf. Op P1 was ook niks meer uit te lezen maar dat stoppen viel samen met het nieuwe energie dashboard van Home Assistant en had ik nog niet serieus naar gekeken.
Afspraak gemaakt met Liander (na een waarschuwing van Vattenfall dat ze niet meer goed konden uitlezen) voor vervanging en kreeg een monteur met leerling wat voor mij ook leerzaam en interessant was.
Gasmeter wordt compleet vervangen want die open maken om de batterij te vervangen, die was vermoedelijk/mogelijk leeg, mag niet want je hebt te maken met ijking van apparatuur. De defecte gasmeter gaat neer een lab waar ze kijken of er nog iets uit te lezen is. Lukt dat niet dan kijkt men één maand naar het verbruik van de nieuwe meter en maakt dan een berekening voor de missende periode.
Of ze gunstig afronden of met een bepaalde factor rekenen omdat het kouder is geworden, geen idee dat gaan we nog horen/merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Xander schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:37:
[...]

?? Dat heeft er niets mee te maken. Zo'n meter communiceert via het mobiele telefoonnetwerk (GPRS/CDMA/LTE-M).
Tadaaaa en hier zit de oplossing.

Ik kreeg deze brief ook en heb het gewoon aan de netbeheerder gevraagd. De meter functioneert in principe prima alleen maakt gebruik van 2G (wss GPRS)en de nieuwe meter van LTE.
De meter meet dus gewoon door alleen kan (op termijn) niet naar de beheerder communiceren. Bij vervaning is de meterstand opgenomen en gevraagd of ik het wilde controleren en ondertekenen (had ik voor dat de monteur kwam zelf ook al gekeken). dan heb je een nieuwe meter die op 0 begint.

Was 15 min werk voor de (uiterst vriendelijke en correcte) monteur.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
sapphire schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:52:
[...]

Tadaaaa en hier zit de oplossing.

Ik kreeg deze brief ook en heb het gewoon aan de netbeheerder gevraagd. De meter functioneert in principe prima alleen maakt gebruik van 2G (wss GPRS)en de nieuwe meter van LTE.
De meter meet dus gewoon door alleen kan (op termijn) niet naar de beheerder communiceren. Bij vervaning is de meterstand opgenomen en gevraagd of ik het wilde controleren en ondertekenen (had ik voor dat de monteur kwam zelf ook al gekeken). dan heb je een nieuwe meter die op 0 begint.

Was 15 min werk voor de (uiterst vriendelijke en correcte) monteur.
Ik weet het niet hoor... Maar hoe zie jij een 'oplossing' in die reactie??? Er word alleen iets uitgelegd.

Iedereen snapt wel dat eea weer werkt na vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
thof schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:54:
[...]

Wat voor type meter hebben we het over? Dat is wel snel. Ben wel benieuwd of dit een breder probleem is.
E350 Landis Gyr+ SMR 5.0
+
Uniflo G4SRT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
slaay schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:09:
Als het goed is kun je op de slimme meter zien hoe goed/slecht het netwerksignaal is.
Mogelijk is het signaal zo zwak dat ze het daardoor niet kunnen uitlezen. Maar er kunnen nog tal van andere redenen zijn voor het niet uit kunnen lezen van de meter.

[Afbeelding]
Dat scherm krijg ik niet voor elkaar getoverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
warhamstr schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:24:
[...]

Ik weet het niet hoor... Maar hoe zie jij een 'oplossing' in die reactie??? Er word alleen iets uitgelegd.

Iedereen snapt wel dat eea weer werkt na vervanging.
Als de meter alleen 2G / GPRS ondersteunt, werkt deze wellicht nu niet meer omdat die netwerken uitgefaseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Xander schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:30:
[...]

Als de meter alleen 2G / GPRS ondersteunt, werkt deze wellicht nu niet meer omdat die netwerken uitgefaseerd worden.
Onze meter is 2jr oud.
En dat netwerk bestaat gewoon nog. En word juist voor deze toepassingen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

2G gaat er dacht ik gewoon uit hoor dus dat verhaal klopt gewoon. Mijn meter is overigens nog jonger en dat nieuws was hier op de FP al bekend toen ik de meter kreeg 8)7

De oplossing is dat de meter gewoon doormeet en er dus geen schatting gemaakt hoeft te worden, dit trekt men vrijwel zeker recht bij de eind afrekening aan het einde van je periode.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
slaay schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:09:

[Afbeelding]
Ik heb maanden geleden ook een brief gehad van Liander. Mijn slimme meter kon namelijk regelmatig niet uitgelezen worden(volgens Liander dan) Vorige week is er eindelijk iemand langs geweest. Wat bleek nou, de monteur die de meter 3 jaar terug geplaatst heeft, heeft vergeten om zekeringen in L1 en L2 te plaatsen.
Ik heb een 3 fase aansluiting en ook een 3 fase meter. Maar ik gebruik maar 1 fase. Doordat er geen zekeringen in L1 en L2 waren geplaatst, las de meter dat als een storing. Binnen 5 minuten was de monteur weer vertrokken.

Liander verstuurd volgens de monteur gewoon een generieke brief naar de klanten. Ze moesten nog bij ongeveer 5000 klanten langs om "storingen" aan die nieuwe meters op te lossen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Xander schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:30:
[...]

Dat lijkt mij stug wat ik wel kan voorspellen dat bij de volgende frequentie veiling er wel een uitdaging is voor de de netwerk beheerders als de frequentie waarom smartmeters werken in handen komt van een mobile operator.

Wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dat er een module eenvoudig vervangen kan worden. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sommige slimme meters schijnen toch echt het reguliere 2G netwerk te gebruiken.
Een deel van de Joulz energiemeters maakt gebruik van de CSD (data) laag van het 2G netwerk om uw verbruiksgegevens op te halen. Omdat de telecomproviders dit uitfaseren, kunnen we na de uitfasering uw verbruiksgegevens niet meer ophalen.
Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Denk bijvoorbeeld aan pinautomaten en slimme meters.
Maar er zijn inderdaad ook netbeheerders die een eigen netwerk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
Ik weet niet over welk net mijn slimme connected-meter werkt . Maar wel dat dat netwerk in mijn nieuwbouw huis zodanig slecht bereik heeft dat de meter regelmatig dagen lang niet uitgelezen kan worden. Zelfs nadat de uitlees frequentie is aangepast naar ieder uur.

Ik heb daar al een aantal maal over gebeld met de leverancier (Greenchoice), bij het laatste gesprek gaf de medewerker van GC aan dat het een breder probleem was en dat de netbeheerder (Enexis) zoekt naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Zou wel een mooie f*ck-up zijn als al die slimme meters (die eigenlijk net pas zijn uitgerold) niet meer werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25

FreakNL

Well do ya punk?

alwind schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:37:
[...]

Ik heb in mijn oude huurwoning ook een kapotte slimme meter gehad. Deze registreerde niks meer, heeft wel 4 maanden geduurd voordat ik het door had. Heb daar zelf maar voor gebeld. Die 4 maanden kreeg ik ook cadeau (Eneco/Stedin).
Pagina: 1